Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7 mm SA ultra mag
#1
Er der nogen her på sitet der skyder med denne cal, så kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med denne cal, og hvilke kugler i bruger[8D]

Har ved køb af riffel fået 2 kasser Remmington Core Lokt med i 9,7 g, og dem skyder den for så vidt rigtig godt med ( 4 skudgrupper a 3 skud inden for en lille femmer ) men min ammo producent siger at det er en ringe kugle til denne cal[xx(] og udbudet til 7 mm SA ultra mag er jo ikke overvældende, men det håber jeg den bliver[Smile]

Er der nogen foreslag til kugletype til Råvildt og op af, og kan man sammenligne den med 7 mm rem mag[?]

Efterlyser nye hylstre andet steds i dette forum[^]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
Hej, nu ved jeg med garanti, at Jeg er den eneste i hele Danmark der har denne cal.

Så er spørgsmålet ??

Er det godt[?][Smile][Smile]
eller er det skidt[?][V][V]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#3
Jamen det er ganske givet udmærket. Men det vil nok være en slem fordel at være hjemmelader. Udgangshastigheden på din patron opgives på http://www.midwayusa.com til 3110 fps og det er temmeligt hurtigt for den kugle til vildt som råvildt. På samme side har jeg set, at Remington også producerer ammunition i 7mm SAUM med en 160 core lokt ultra bonded kugle. Det ville nok være et bedre valg, hvis man kan finde dem herhjemme. Nosler laver også ammunition med en 160 grains partition kugle. Det er ville nok være det bedste valg af fabriksladet ammunition, men jeg ved heller ikke, om man kan få dem herhjemme.

Men hvis du er hjemmelader så er det jo en helt anden snak, så er valgmulighederne enorme.

Lab
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Hej, nu ved jeg med garanti, at Jeg er den eneste i hele Danmark der har denne cal.

Så er spørgsmålet ??

Er det godt[?][Smile][Smile]
eller er det skidt[?][V][V]

petoni

"One shot--one kill"

Hej petoni
Desværre er shortmags ikke særligt udbredt i europa! Du har fået den der er mindst kendt fra remmington.Ydelsen er ikke meget over 7x64,og som hjemmelader kan man næsten selv bestemme den power man ønsker. Jeg går ud fra at det er en remmington riffel du har fået?
Hvis ikke kan du jo kamre den om til en WSMer uden at blive anklaget for blasfemi![Wink] Her er det let at få fat i hylstre.

Søren


"Once upon a time in the West"
Svar
#5
Hej petoni

Ikke et stor sælgeren (7mmSAUM)herhjemme i US i sammenligning til 7mm Remington mag. Min erfaringer er med 7mm STW og 7MM Remington mag. og disse kalibre,for mig,værk stort med 140gr kugler. Jeg har skudt American Elg,Caribou og muldyrhjorten med denne vægt kugle.

kigger lige du må behovet til eksperiment der med kugle vægter med din 7 mm SA ultra mag for bedst optræden for jer storvildt jagten i
DK.[Wink].....Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#6
Okay Gays
Har fundet en foretning der ligger inde med hele to mærker med forsk. kuglevægte[^][^].... såe mon ikke det går, men er selvfølgelig stadig interreseret i om nogen ved hvor man kan få hylstre.

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#7
Du skal vel bare have en æske af disse:

http://www.vapex.se/webshop/index.php?cP..._1302_1463
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Okay Gays
Har fundet en foretning der ligger inde med hele to mærker med forsk. kuglevægte[^][^].... såe mon ikke det går, men er selvfølgelig stadig interreseret i om nogen ved hvor man kan få hylstre.

petoni

"One shot--one kill"



Hvor ved du det fra [?][^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Hej Petoni

Som udgangspunkt er der ikke noget federe end at have det de andre ikke har.

Der vil nok heller ikke være mange messing gribbe, der prøver at hugge dine hylstre. Måske et enkelt til samlere.

Jeg har ikke en 7 mm Rsaum, men har da læst en del om konceptet.

De levere næsten 7 mm rem fabriks hastighed, med lette kugler.
men når du går i tungere kugler sker der det, at kuglen(ligesom i fx 260 rem contra 6,5-06) skal sættes meget dybt. Det æder volumen og sænker hastigheden. Derfor bliver patronen med tunge kugler ikke betydeligt bedre end en 280 rem eller 7x64. Måske lidt mere præcis, men det er nok ud i det teoretiske, hvor andre faktorer også tæller.

Hvad er det for en riffel ? model, mål, materialer og andet interessant må gerne oplyses.

Overvej ikke at omkamre til WSM[xx(][xx(][xx(], der er rygter igang om licensafgifter for alt der har med WSM konceptet at gøre, da Winchester selv måtte betale en bod for at have kopieret et andet koncept. Disse penge skal nu hjem igen, og flere af de andre producenter har derfor droppet produktion af WSM hylstre og patroner(kilde Jon Sundra i guns&ammo husker ikke lige nummeret, men 2008 er det). Derfor konkludrede han, at fremtiden ikke var så lys for WSM længere.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Okay Gays
Har fundet en foretning der ligger inde med hele to mærker med forsk. kuglevægte.... såe mon ikke det går, men er selvfølgelig stadig interreseret i om nogen ved hvor man kan få hylstre.

petoni

"One shot--one kill"

--------------------------------------------------------------------------------

Hvor ved du det fra
alm. viden[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Okay Gays
Har fundet en foretning der ligger inde med hele to mærker med forsk. kuglevægte.... såe mon ikke det går, men er selvfølgelig stadig interreseret i om nogen ved hvor man kan få hylstre.

petoni

"One shot--one kill"

--------------------------------------------------------------------------------

Hvor ved du det fra
alm. viden[:I]

mvh
Strom



petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#12
Citat:quote:


Hvor ved du det fra [/red]
alm. viden[:I]

mvh
Strom



Ved og ved................store, stærke og sved - ildelugtende mandfolk som opholder sig i skov og krat for sig selv, med sin bøsse ca. 5 mdr om året, og også rejser til udlandet for at mødes med ligesindede[Big Grin][Big Grin]

Og når de så konsulterer en eller anden for dårligdomme, så er det en Bøssemager[Big Grin][Big Grin]

Og når de så endelig er hjemme så sidder de gudhjælpemig og tjatter med andre bøsseinterresserede på VTF[Big Grin][Big Grin]

Spøg til side, min bøsse er en Ruger 77 mk II med en 56 cm pibe og en totallængde på 107 cm

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#13
Citat:quote:

(ligesom i fx 260 rem contra 6,5-06)


Wrong! Ved en korrekt kamret 260 forsvinder der ikke krudtvolumen grundet lange projektiler[^]
Man skal bare vælge det rigtige system til projektet[Wink]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

(ligesom i fx 260 rem contra 6,5-06)


Wrong! Ved en korrekt kamret 260 forsvinder der ikke krudtvolumen grundet lange projektiler[^]
Man skal bare vælge det rigtige system til projektet[Wink]



Må jeg gætte på du tænke på en lås af Finsk oprindelse.
Den har nemlig lidt længere magasin(små 5 mm) end dem jeg kender til.
Det kan løse problemet, hvis throaten også bearbejdes.

VH Søren

Big Green for ever

PS Da der ikke er skrevet efter dette indlæg så lidt ekstra.

2 projektiler i 140 grains sidder heller ikke lige dybt.

Fx er en A-max en hel del længere end en A-frame(de 2 varianter nævnt da den ene er udpræget match og den anden ren jagt, deres BC er så også væsentligt forskellige).
Derfor kan fx. selv en rem 700 kortlås og et kammer/pibe med bearbejdet throat give en patron hvor projektilet stikker noget kortere ned i hylstret.
Ulempen er så at er kammeret optimalt til A-frame bliver der meget lang friflugt ved en A-max.

PPS hjælp mig lige med fagudtryk. Når jeg skriver throat mener jeg overgangen mellem kammer og riffelgange. Dette er nok/muligvis ikke
det korrekte udtryk, men hvad hedder det så ?
Gerne med et dansk udtryk.
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Nogen kalder det "leade" og på dansk "overgangskonus"

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Nogen kalder det "leade" og på dansk "overgangskonus"

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Tak for svaret.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Så har jeg anskaffet hylsterne men har lige et spørgsmål:

Står og skal vælge en god kugle til min 7 mm SAUM men hvilken ?

Har godt nok bestilt Nosler Accubond i 160 grains

Men har også luret lidt på Swift scirocco i 150 grains, men er der nogen der ved hvordan denne kugle virker i et stykke råvildt.

Jeg kan se at Sako har standard ammo i 7 mm rem mag Swift scirocco og at de rekomanderer det til kron, elg og bjørn men er 9,7 gr virkelig en tung nok kugle til disse tre typer vildt,(ved godt at elg kræver mindst en 10 gr kugle, men hvad er mindste kuglevægt til bjørn[?]

Er ikke så stiv i højhastigs riffelprojektiler[:I]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#18
Hej Petoni

Jeg har skudt kronhjort med 7 mm rem mag med 150 grains scirocco den virkede den ene gang. Databasen er ikke stor.
Har ligeledes skudt 4 bukke med samme og det virkede også uden enorme huller til følge.

Har skudt et ukendt(ikke pga af enormt talm ejn jeg kan ikke huske hvor når jeg skiftede riflerne ud) antal bukke med 308 og 165 grains scirocco de hænger alle der hjemme og heller ikke nogen af dem var smadret.
Lidt dådyr af forskellig størrelse inkl. et par voksne hjorte er også gået ned for denne kombination.

Kan du få den til at skyde godt i din riffel er det en fin patron.
Scirocco er efter min opfattelse hårdere i kappen end hornady, nosler og andre varianter af samme tema.
Jeg skød én buk med 165 interbond i magnum hastighed og det gør jeg ikke igen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Tak for det 308 [Big Grin]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#20
Hej. Scirocco er testet af DJZ i højhastigheds kaliber , og de fandt også at den kunne bruges til rådyr på kortere afstande uden at give store kødødelægelser [^].. . Hilsen A-bolt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)