Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kikkert skal jeg vælge??
#1
Hej igen

Jeg har lige erhvervet mig en lille Sauer Weatherby Mark V 7mm weatherby mag, dejlig lille riffel. Jeg er dog kommet lidt i tvivl om, hvilken kikkert jeg skal montere! Jeg har tænkt på S&B, Zeiss og Leupold. Men hvad skal jeg vælge?

Jeg skal fortrinsvis bruge den til grisejagt i Sverige samt jagt i Eng- og Skotland.

Jeg havde den med i England sidste uge, hvor jeg havde min zeiss diavari 3-12x56 påmonteret, hvilket fungerede fint. Jeg kunne dog godt tænke mig en med lys, da jeg har fået en del godt grisejagt!

Hvad vil i råde mig til? Jeg behøver en smule hjælp!

På forhånd mange tak!
Svar
#2
Hej Nikkelmand

Jeg ville vælge en af de to førstnævnte. Er ret sikker på at de rent optisk er bedre end en leupold. Som iøvrigt er en udmærket kikkert, jeg kan bare ikke rigtig li det med den varierende øjenafstand. Har du overvejet en swarovski ?

Hilsen
Palle

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#3
Jeg bruger selv zeiss 3-12*56 med lys. Og den er jeg udmærket tilfreds med både til dag- og nattejagt. Emnet har været oppe før. Du kan bruge search funktionen.[^]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#4
Jeg vil sige Zeiss eller swarovski, da disse er de bedste i test på natjagt. Min fornemmelse er Zeiss er lidt billigere end swarovski. Det er den eneste grund for mig til at jeg skyder med Zeiss kikkerter frem for swarovski.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Hvis finansieringen ikke er det primære issue, så bør du tage et kig på og igennem en swarovski Z6i 1,7-10x42. Det er en fantastisk kikkert, der i mine øjne dækker hele spektret.

/bundgaard
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Hvis finansieringen ikke er det primære issue, så bør du tage et kig på og igennem en swarovski Z6i 1,7-10x42. Det er en fantastisk kikkert, der i mine øjne dækker hele spektret.

/bundgaard



Objektivt set [Wink] kan 42 mm objektivdiameter vel næppe betegnes som førstevalg til en sigtekikkert, der primært skal anvendes til natjagt på vildsvin. For mig at se virker minimum 50 mm og gerne 56 mm som en mere logisk løsning.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Så prøv en 2-12x50 i stedet for.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#8
zeiss victory 3-12*56

bedre lys en swaroski 2-12, der er flere linser i swaroaski og derfor mindre lys

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#9
Jeg har aldrig prævet en swarovski, men skal da overveje det. Jeg har fundet en ZEISS DIAVARI Z 3-12X56 MC, som jeg kan købe for ca 6000 kr! Kender i den og er prisen ok?

Skal skyde mig da jeg smutter til Sverige næste mandag:-)
Svar
#10
Citat:quote:

Skal skyde mig da jeg smutter til Sverige næste mandag

Rolig nu, så slemt er det heller ikke deroppe[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#11
Nej jeg synes også at du skal opleve Sverige, inden du gør alvor af det[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#12
ha ha. En lille smutter. Jeg har nu været der en del gange bare ikke på svinejagt og ja skønt land!
Svar
#13
MC ,modellen er "amerikanermodellen", (MC = Multicoated) der skulle være lig Conquestmodellen, såvidt jeg har erfaret.

Den laver lidt "tunneleffekt" ved den lave forstørrelse, men er ellers en god kikkert.

Jeg havde min MC monteret på en 7 mm rem og skal have den over på min næste.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

[quote]Originally posted by bundgaard

Hvis finansieringen ikke er det primære issue, så bør du tage et kig på og igennem en swarovski Z6i 1,7-10x42. Det er en fantastisk kikkert, der i mine øjne dækker hele spektret.

/bundgaard

Objektivt set [Wink] kan 42 mm objektivdiameter vel næppe betegnes som førstevalg til en sigtekikkert, der primært skal anvendes til natjagt på vildsvin. For mig at se virker minimum 50 mm og gerne 56 mm som en mere logisk løsning.

mvh Lars



Nu skriver manden jo "Jeg skal fortrinsvis bruge den til grisejagt i Sverige samt jagt i Eng- og Skotland" - da jeg gik i skole var det ikke lig med "primært natjagt på vildsvin".....

/bundgaard
Svar
#15
Citat:quote:


Nu skriver manden jo "Jeg skal fortrinsvis bruge den til grisejagt i Sverige samt jagt i Eng- og Skotland" - da jeg gik i skole var det ikke lig med "primært natjagt på vildsvin".....

/bundgaard



Nu ved jeg ikke hvor eller hvornår du gik i skole, men hvis det er "fortrinsvis" eller "primært" du stejler over, så er det vist ordkløveri [Wink]

Det er mit klare indtryk, at grisejagt i Sverige meget ofte drives som anstandsjagt ved en foderplads i skrumringen eller om natten, hvor en kikkert med gode skumringsegenskaber og lys kan være en fordel.
Vildsvinejagt med drivende hund forekommer naturligvis også, men ikke i nær samme omfang, da det er vanskeligt at bedrive en selektiv afskydning, når en rotte kommer forbi passet i fuld fart.

Med ovenstående in mente vil jeg klart anbefale en kikkert med 50 eller 56 mm objektivdiameter.

Afslutningsvis vil jeg naturligvis beklage, hvis du føler, at jeg med mit første indlæg har trådt dig over tæerne.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
I Sverige drives der meget grisejagt under dårlige lysforhold og dermed er en lysstærk kikkert et godt valg - så er man ikke udelukket fra denne diciplin [Wink]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:


Nu skriver manden jo "Jeg skal fortrinsvis bruge den til grisejagt i Sverige samt jagt i Eng- og Skotland" - da jeg gik i skole var det ikke lig med "primært natjagt på vildsvin".....

/bundgaard



Nu ved jeg ikke hvor eller hvornår du gik i skole, men hvis det er "fortrinsvis" eller "primært" du stejler over, så er det vist ordkløveri [Wink]

Det er mit klare indtryk, at grisejagt i Sverige meget ofte drives som anstandsjagt ved en foderplads i skrumringen eller om natten, hvor en kikkert med gode skumringsegenskaber og lys kan være en fordel.
Vildsvinejagt med drivende hund forekommer naturligvis også, men ikke i nær samme omfang, da det er vanskeligt at bedrive en selektiv afskydning, når en rotte kommer forbi passet i fuld fart.

Med ovenstående in mente vil jeg klart anbefale en kikkert med 50 eller 56 mm objektivdiameter.

Afslutningsvis vil jeg naturligvis beklage, hvis du føler, at jeg med mit første indlæg har trådt dig over tæerne.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Jeg har hverken ondt i tærerne eller lyst til ordkløveri (slet ikke her den 15. maj - der er jo andre ting at tænke på[:p]).

Naturligvis er en 50 og 56 mm mere lysstærk end en 42 og derfor er 2-10x50 selvfølgelig også et bedre valg, hvis anvendelsen primært er under beskedne lysforhold - og skud på længere hold, hvilket Nikkelmands ord "....jagt i Eng- og Skotland" unægteligt godt kunne tyde på. Så hvis mine fusser smerter, er det nok mest fordi jeg lige har skudt mig selv i foden ved at nærlæse hvad Nikkelmand skrev.

Når det er sagt, mener jeg stadig at Z6i 1,7-10x42 er et ideelt valg som allround kikkert. Jeg har selv lige stået i den herlige situation at skulle vælge mellem denne kikkert og storebroderen, og valget faldt på seriens mellemste familiemedlem - selvfølgelig primært fordi den også spiller fint v. skud til løbende vildt (og så kunne jeg bytte den "lillebror", jeg allerede havde investeret i = jeg slap for endnu engang at skulle forklare fruen det livsnødvendige i at bruge godt 15 af de lange på et sort metalrør med forstørrelsesglas).
I den forbindelse testede jeg Z6i 1,7-10x42 i mørke sammen med en 3-12x56 kikkert af et andet velrennomeret mærke - og i mine og min kammerarts kun lettere beduggede øjne klarede "den lille" x42 sig glimrende. Og efter en tur på hjortebanen havde jeg ingen problemer med at afhænde min 1-6x24 - storebror klarede opgaven næsten lige så godt.

Jeg kender (meget) langt fra alle kikkerter på markedet, men af dem, jeg har mødt pt., er Z6i 1,7-10x42 den, der bedst klarer hele turen fra skud til løbende vildt til anstandsjagt i skumringen. Og jeg ville også være helt tryg ved at anvende den "efter skumringen".

Knæk & bræk om godt 9 timer!

/bundgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)