Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cal. til småvildtjagt
#1
Jeg har p.t. en 30.06, som jeg anvender til alt jagt.
jeg påtænker at anskaffe en riffel i mindre cal. til småvildtjagt (krager, ræv, evt. rådyr etc.)
243rem er besnærende, da den kan skyde råvildt! jeg har ingen erfaring med dette cal.
Er der en mærkbar forskel i rekyl?
Er der en mærkbar forskel i skudvirkning?
Er der en mærkbar forskel i præcision på lange hold?

/wolfhunter[^]
Svar
#2
Hej "wolfhunter"

Velkommen til VTF [Smile]

243 er en ret hurtigtgående 6mm kaliber, som dækker et ret bredt udvalg af kuglevægte.

Rekylen er meget lavere end en typisk 30-06 ladning (givet samme vægt af riflen)

Kaliberet regnes for et af de mere præcise og bruges MEGET i USA både til "varmint" (skadevildt) og "deer"

.243 kan håndtere kuglevægte fra ca 65 grains (ca. 4,2 gram) til ca 105 grains (ca. 6,9 gram) De tunge kugler er meget fine til råvildt, de ødelægger ikke så meget kød som de lettere, som kan opnå hastigheder over 1000 m/s.

Jeg har selv skudt lidt skadevildt med .243 med Hornadys Vmax 65 grains, og virkningen er effektiv og "dramatisk"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Tak for et fyldestgørende svar! Jeg må på udkik efter en 243.

/wolfhunter[^]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Speedy

Hej Wolfhunter
Har du overvejet en 22-250, en efter min mening suverent kaliber til "Varmint" - kan også bruges til rådyr. Hurtig ,flad kuglebane og meget præcis, et af de mest anvendte "Varmint" kalibre.

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!



Jeg overvejer en 223 rem til dete samme formål.....en sød lille riffelsag der spytter kugler ud med høj hastighed...og så kan den tage kuglerne ½ gram tungere end 222rem....[8D]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Jeg går personligt meget ind for 22-250, men desværre er der ikke mange af de rifler der er til salg der har mere end 1-14" i riffelstigning og dermed er de ikke gode til at stabilisere kugler over ca. 4 gram... dermed bliver det også svært at finde gode bønner til råvildtet..
Hvis man kan finde en .223 med rimelig stigning, f.eks 1-9" så kan den jo klare 70 grains kugler og ofte også stabilisere Barnes-x kuglerne og så er man godt kørende til bukkesæsonen....

Men sådan en forvokset .222'er ka ikke nå kragerne, skarverne og dyttelytterne helt derude hvor min 22-250 kan... æv-bæv

Næste projekt------ en 22-250 Ack .Imp. med 1-9" Lilja pibe[:p][:p]
Så kan den også skyde med Scenar 69 grains.....[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg går personligt meget ind for 22-250, men desværre er der ikke mange af de rifler der er til salg der har mere end 1-14" i riffelstigning og dermed er de ikke gode til at stabilisere kugler over ca. 4 gram... dermed bliver det også svært at finde gode bønner til råvildtet..
hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Hej Dravis.

Selv bruger jeg Nosler Partition 60 grains. Det fungerer perfekt til råvildt. Knald og fald effekt uden store kødødelæggelser, selv når skulderknoglerne rammes.
Til diverse småting bruges et eller andet eksplosivt. Det fungerer også.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#7
jahhh men æhhh min skyder ikke ret præcist (læs: over 5 cm spredning på 100 m med NS partition...

Bear-Claw'en kan holdes på ca 4-5 cm, men det huer mig ej...

Jeg vil slet ikke snakke om Barnes -x ([Sad!])

små lette kugler derimod[Smile] (f.eks 35 og 40 grains V-max) og Berger MEF 30 grains... (Speed-barbie!!)

Jeg vil prøve igen med Bear-Claw og også med 70 grains Speer Spitzer, efter opfordring fra andre her på forummet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Mange gode forslag, tak for det!

Jeg vil finde mig en 243win.

Hvilken kugle(fabriksladet) skal jeg prøve med, når vi snakker dansk vildt ?
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by wolfhunter

Jeg vil finde mig en 243win.

Hvilken kugle(fabriksladet) skal jeg prøve med, når vi snakker dansk vildt ?



Sako har Nosler Partition i deres sortiment. Den sælges under navnet Twin-head.

Norma har både deres egen Oryx-kugle samt Rhino i deres sortiment.

mvh

Steen S
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)