Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sprængt Carl Gustav
#21
Citat:quote:

Originally posted by andersen

Riflen der sprængte i Løgstør var med en mauser lås..slagstiften var ikke kommet på plads efter skud,da skytten genlader går skudet af med det samme og bundstykket kommer retur...



Takker for informationerne Andersen.

Hvordan kan det egentlig lade sig gøre ?

JPL
JPL
Svar
#22
Teoretisk kunne det vel ske ved at slagstiften har sat sig fast i forreste stilling. Den rager altså ud af bundstykket tilstrækkeligt langt til at kunne anslå fænghætten i den patron der kamres.

Teoretisk set kan det vel så også lade sig gøre at smække bundstykket så hårdt frem at man anslår fænghætten...

Hvis ikke bundstykket så når at dreje så meget at det kommer i indgreb ved denne "smækken"... ja så kommer det bagud og der er kun boltstoppet til at "fange den"

Jeg har aldrig før hørt om en sådan "riffelsprængning"

som det nok fremgår af det ovenstående så tvivler jeg stærkt på at det skulle være forekommet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#23
Slagstiften må være knækket, bagest, i præcis det øjeblik hvor låsen "slammes" i. Slagfjederen har således frit spil.
[?]

@Dravis, har du virkelig aldrig set sådan en gammel "kærgården" lås eksplodere??[Big Grin][^][:o)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by andersen

Citat:quote:

som det nok fremgår af det ovenstående så tvivler jeg stærkt på at det skulle være forekommet


det blir skytten glad for at høre!!!!

slagstiften sad fast i forreste stilling og skudt gik da ny patron skulle i kamret..en "riffelsprængning" kan man nok ikke kalde det..venter på at hører hvordan det går med skytten,skulle efter sigende slippe for varig men´

Min fjendes fjende er min ven


Hvorfra har du disse informationer.
Der er næppe mulighed for at slagstiften sidder fast fremme, når bundstykket er åben, Det kan kun forekomme hvis slagstiften er knækket i bagenden.
Jeg har testet lift om det er muligt at få en riffel til at skyde, hvis slagstiften er knækket, og den står fremme med fjedertryk.
Det er næppe sansynligt at der er nogen der er i stand til med en Carl Gustaf m96 at lukke bundstykket med så stor hastighed at der går et skud. (Er riflen forresten en Carl Gustaf 1900, for så vil der være en teoretisk mulighed for at det kan lade sig gøre)
De forsøg jeg har gjort, med en S&L viser at ved normal repeteringshastighed, kan man ikke se mærker i fænghætten, hvis man derimod HAMRE bundstykket i, bliver der et mærke i fænghætten. Under de ca 50 forsøg jeg gjorde med at HAMRE bundstykket i, var der ingen tilfælde hvor fænghætten skød af.

Jeg er meget interesseret i at få adgang til evt våben, eller mere information om sagen PLEASE

jbn
Svar
#25
grundt flere useriøse kommentare/hendvendelser på pm har jeg slette mine indlæg vedr."riffelsprængning"

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#26
andersen - du har pm.

Generelt er det en rigtig dårlig idé at slette indlæg. Tråden bliver uforståelig. Du har da heller ikke skrevet noget kontroversielt???

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#27
Ang. Carl Gustav 96, så kan jeg lige tilføje at jeg en enkelt gang har oplevet at et skud gik af da bundstykket blev ført frem[xx(]
Det var tæt på at min svoger lavede ekstra udluftning i min Kadett[Big Grin]
Det viste sig at når sikringen ikke stod i afsikret tilstand, smuttede slagstiften frem, når bundstykket blev lukket halvvejs ned[xx(] Heldigvis skete der ikke noget, bortset fra at svoger skulle have en senior pampers på[Big Grin]
Hvilket firma der havde renoveret/lavet riflen, vil jeg ikke udtale mig om, da jeg synes det egentligt er uinteressant.

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Ang. Carl Gustav 96, så kan jeg lige tilføje at jeg en enkelt gang har oplevet at et skud gik af da bundstykket blev ført frem[xx(]
Det var tæt på at min svoger lavede ekstra udluftning i min Kadett[Big Grin]
Det viste sig at når sikringen ikke stod i afsikret tilstand, smuttede slagstiften frem, når bundstykket blev lukket halvvejs ned
Det lyder ikke helt korrekt, da der på m96 er en kort spændkurve, der virker, så slagstiften ikke kan komme helt frem, medmindre at bundstykket er helt lukket. Så det var nok først når bundstykket var helt lukket at skudet kunne gå[xx(] Heldigvis skete der ikke noget, bortset fra at svoger skulle have en senior pampers på[Big Grin]
Hvilket firma der havde renoveret/lavet riflen, vil jeg ikke udtale mig om, da jeg synes det egentligt er uinteressant.

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]



Ellers stiller jeg mig ret tvivlende overfor diverse beretninger og konklutioner om skud der er affyret når bundstykket var på vej frem(undtagen hvis slagstiften knækker precist når bundstykket er lukket mellem 5 og 20 grader)
Det er ofte svært at få en korrekt og nøgtern beskrivelse af hvad der faktuelt skete.
Men 96eren er kendt for sin slappe slagfjeder og ikke altfor lette bundstykkegang. Dette medfører at det er meget svært at opnå tilstrækkelig hastighed på bundstykket, til at få tilstrækkelig anslag på fænghætten, til at det siger bang.
Den første del af bevægelsen, vil der heller ikke være nok modhold på hylstret til at den ville kunne slåes af.

Hvis derimod at slagmekanismen er fejlsamlet, så hanen mangler en tak i at være sat i bund på slagstiften, så kunne der teoretisk ske an affyring før lukkegrebet var helt lukket

jbn
Svar
#29
Nu er det lige sådan at det efterfølgende var noget vi prøvede af en del gange. Resultatet var det samme hver gang, under forudsætning af at at sikringen ikke var helt fremme.

Man har jo masser af tid til at prøve tingene af, når man er på bukkejagt i Norge og sidder i en gammel tømmer hytte i 10 dage, langt fra civilisationen[Wink]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Nu er det lige sådan at det efterfølgende var noget vi prøvede af en del gange. Resultatet var det samme hver gang, under forudsætning af at at sikringen ikke var helt fremme.

En ting er at det sagde klik, eller den lagde hanen ned, men kunne den reelt fyre patronen af, og i bekræftende tilfælde hvordan tesede i det
Man har jo masser af tid til at prøve tingene af, når man er på bukkejagt i Norge og sidder i en gammel tømmer hytte i 10 dage, langt fra civilisationen[Wink]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]



jbn
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

En ting er at det sagde klik, eller den lagde hanen ned, men kunne den reelt fyre patronen af, og i bekræftende tilfælde hvordan tesede i det

jbn



Som beskrevet i mit første indlæg i denne tråd, skidtet sagde ikke klik, den slog med fuld skrald[xx(] Det var jo derfor skuddet gik
af første gang[V]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#32
Hvordan kan du afgøre at det skete med halvt lukket bundstykke

jbn
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvordan kan du afgøre at det skete med halvt lukket bundstykke

jbn



Allerede dengang brugte jeg briller, så jeg var istand til at se hvad der skete[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#34
hvordan fan**n kan slagstiften nå frem, når ikke bundstykket er helt lukket[?]

jbn
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

hvordan fan**n kan slagstiften nå frem, når ikke bundstykket er helt lukket[?]

jbn



Det må du jo kunne forklare - du er jo eksperten[?]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#36
Uanset ekspertice eller mangel på samme[:I]
Så er en m96 bundstykke konstrueret således at slagstiften KUN kan komme frem når bundstykket er fuldstændigt lukket.

Så jeg mener fortsat at bundstykket har været helt lukket da riflen skød. (uanset styrken på dine designer øjenkrykker[Wink])

jbn
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Uanset ekspertice eller mangel på samme[:I]
Så er en m96 bundstykke konstrueret således at slagstiften KUN kan komme frem når bundstykket er fuldstændigt lukket.

Så jeg mener fortsat at bundstykket har været helt lukket da riflen skød. (uanset styrken på dine designer øjenkrykker[Wink])

jbn



Du må mene lige hvad du har lyst til[^] men vi var to der oplevede det samme fænomen adskillige gange.

Måske jeg skulle se om jeg kunne få skiftet Zeiss glassene med f.eks Tasco[Big Grin]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#38
Jeg har nu talt med et øjenvidne til det skete.
Han siger at skytten kun skubbede en patron i kammeret. Han nåede ikke at foretage nogen nedadgående bevægelse med ladegrebet.

Kan det tænkes, at slagstiften er knækket i forrige skud og den forreste del, så er blevet siddende fast i forreste position [?]

JPL
JPL
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Jeg har nu talt med et øjenvidne til det skete.
Han siger at skytten kun skubbede en patron i kammeret. Han nåede ikke at foretage nogen nedadgående bevægelse med ladegrebet.

Kan det tænkes, at slagstiften er knækket i forrige skud og den forreste del, så er blevet siddende fast i forreste position [?]

JPL



Udfra de tests vi har foretaget med at simulere knækket slagstift, forekommer det usansynligt at en tidligere knækket slagstift, kan have så høj holdekraft, at den kan aktivere fænghætten.
Derimod kan det ske hvis slagstiften knækker i lukkefasen. Her vil den have lige så stor anslagskraft mod fænghætten, som hvis riflen var traditionelt lukket. Når riflen er udstyret med kloudtrækker, kan affyringen med en knækkende slagstift ske på hele den sidste 1/4 af lukkeforløbet, da udtrækkeren holder patronen ind mod bundstykket.
Hvorimod en riffel med kort hængslet udtrækker, først opnår stabil modhold for patronen, når patronen står imod skuldrene i kammeret.

jbn
Svar
#40
Kan ses på side 49 i Jæger nr: 8/2008 [Wink]

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)