Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejæger skød vildsvin
#1
Vildsvin og buk

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#2
Jeg havde ladet den gå[Smile]
MVH Kjeld
Svar
#3
Det samme her [Big Grin]
Svar
#4
Spørgsmålet er, om ikke der er tale om et brud på jagtloven?
Vildsvin har jagttid....

Det skal vel i en eller anden grad godtgøres, at svinet er undsluppet? Hvis det opfører sig som et rigtigt vildsvin kan det jo være svært at bevise, at der er tale om et undsluppet husdyr....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Jeg mente det samme, men blev klogere - vildsvinet har jagttid til udgangen af januar - men der findes generel hjemmel til regulering af vildsvin hele året i reguleringsreglerne. Så meget er jagttiden værd [V]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Der er bare nogen der har kløe i pegefingeren [}Smile]
Kunne de ikke bruge denne kløe på skydebanen og få afreageret der.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Der er bare nogen der har kløe i pegefingeren [}Smile]
Kunne de ikke bruge denne kløe på skydebanen og få afreageret der.

Hilsen Steen



Hvis det bliver kendt at der er vildsvin i et område mener jeg det er vildtkonsulenternes pligt at tage kontakt til losejerne og få dem til skyde vildsvine væk. Hvis losejerne ikke gør noget for at få skudt vildsvin væk kan vildkonsulenter(der er SNS forlængede arm) lade andre, uden grundejerens tilladelse, afskyde vildsvine. Dvs. hvis du ikke selv skyder dem kommer der nogen andre fra sns og skyder dem for dig.

Så efter min mening er det fair overfor ham der har skudt vildsvinet at dæmpe restoriken en del. Han har opført sig efter hvad der var hensigten med loven og holdt sig inden for god jagt etik. At der er nogen der her inde der tydeligt mener at vildsvin vil berige den danske natur, skal ikke ligge andre til last der følger den danske lovgivning. Hvis der skal vindsvin til danmark skal der en ændring af lovgivnig til, og det er der folk må ligge deres energi. Energien skal derimod ikke bruges på den retorik der tidligere er vist i denne tråd, mod folk der overholder dansk lovgivning.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Du får det næsten til at lyde som om det er ulovligt IKKE at skyde et vildsvin, hvis man får chancen!

Der er fastsat ordinær jagttid på vildsvin og reglerne for regulering af skadevoldende vildt åbner mulighed for at regulere dem (hvis de forvolder skade) hele året. Det er op til grundejeren og ikke jægeren at træffe afgørelse om regulering og han (grundejeren) har på ingen måde generel pligt til at afskyde en vildtart, som der er fastsat ordinær jagttid på? Hvor har du den information fra?????

Da svinene er nedlagt uden for jagttiden er det bekendtgørelsen om vildtskader der giver hjemmel til nedskydning:

§ 2. Vildt kan uanset bestemmelserne om jagttider reguleres i de tilfælde, der er nævnt i kapitel 2 og 3, for at
1) imødegå fare for mennesker eller menneskers sundhed,
2) imødegå risiko for smitte af mennesker eller dyr,
3) beskytte flora og fauna eller
4) hindre omfattende skader på bebyggelse, afgrøder, husdyr, herunder vildtopdræt, skove, fiskeopdræt eller fiskeri- og andre vandområder.

Stk. 2. Bortset fra tilfælde, der er omfattet af lovens § 38, er det ejeren eller brugeren af en ejendom, der afgør, hvorvidt der på ejendommen skal foretages regulering af vildt, uanset om den pågældende har jagtretten på ejendommen.
Stk. 3. En jagtlejer må kun regulere vildt efter særlig aftale med ejeren eller brugeren af ejendommen. Ejeren eller brugeren kan ikke fraskrive sig retten til regulering.

§ 9. Nilgås, amerikansk skarveand, bisamrotte, sumpbæver, vaskebjørn, mårhund, mink, muflonvædder, vildsvin og undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred, må reguleres hele året.

Bemærk at jægeren kun må regulere vildt efter særlig aftale med ejendommens ejer. I dette tilfælde SKAL der altså foreligge en forudgående aftale mellem Overgaard Gods og Jægerne om regulering af vildsvin - ellers er der tale om en simpel lovovertrædelse. Jeg har naturligvis ingen grund til at antage at en sådan særlig aftale ikke foreligger (det er jo helt almindeligt at huske at aftale med jagtudlejeren at vildsvin skal nedskydes hele året [Smile].... eller hva'?) men det belyser ikke desto mindre, at nedskydning af vildsvin udenfor jagttiden er en ret for jordbesiddere (ikke for jægere), der føler at vildsvinene er skadevoldende. Der foreligger ingen generelle forpligtelser til nedskydning af vildsvin.

Derfor er der i princippet heller ikke brug for nogen lovændring for at etablere en stamme af fritlevende vildsvin i Danmark og slet ikke i Jylland, hvor de dels kan indvandre sydfra og dels undslippe hegnede naturområder som det antages det er sket i dette tilfælde. Hvis blot jægerne slapper af i pegefingeren, så kommer vildsvinene af sig selv. Det er altså op til den enkelte jæger, der får et vildsvin for, om man vil deltage i en udryddelseskampagne eller ej.

At myndighederne har en klar udryddelsesdagsorden kan aldrig blive jægernes problem.

P.S. Det er ikke god jagtetik at skyde på et uidentificeret vildsvin i maj måned. Hvis det viser sig at være en so har du 8 frischlinge rendende rundt i skoven.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Enig i nedenstående. Lad myndighederne om at håndhæve loven. Det skal gøres ordentligt, så der ikke skydes en so med frischlinge. De skal i så fald med i købet. Men jeg tror nu heller ikke, at pågældende jæger skød i reguleringsøjemed. Han kunne simpelthen ikke fatte, hvor heldig han var at få et vildsvin for. Den måtte bare væltes.

/C

Originally posted by Høgh[/i]

At myndighederne har en klar udryddelsesdagsorden kan aldrig blive jægernes problem.

P.S. Det er ikke god jagtetik at skyde på et uidentificeret vildsvin i maj måned. Hvis det viser sig at være en so har du 8 frischlinge rendende rundt i skoven.

[/quote]
Svar
#10
hej Høgh
Der er vel ingen særlig tvivl om at i Danmark ønsker myndighederne ikke fritlevende vildsvin, der var ved de sidste udslip flere steder i jylland ingen tvivl om meldingerne fra myndighederne.

Skyd svinene, ellers kommer vi og gør det. Jeg mener faktisk at det var lagt frem som at man havde pligt til at udrydde dem.
For et par år siden var det faktisk SNS der sendte folk til Lindet for at udrydde en mindre lokal bestand

jbn
Svar
#11
Høgh lad mig udtrykke det sådan jeg er stensikker på hvad jeg har hørt ud fra den kilde jeg har hørt det fra, men jeg ønsker ikke at navn give ham hvis jeg skulle have husket forkert(hvilket jeg er stensikker på jeg ikke har)(Men jeg ønsker ikke at inddrage en andens mands navn som kilde hvis jeg skulle huske forkert). Derfor vil jeg søge at få bekraftet mit indlæg og komme med hjemmel i lovgivning eller bekendtgørelse når weekenden er ovre.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#12
Så efter min mening er det fair overfor ham der har skudt vildsvinet at dæmpe restoriken en del.

han kunne jo undlade at skyde.
derefter kan han vel også holde kæft om hvad han har set

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Høgh lad mig udtrykke det sådan jeg er stensikker på hvad jeg har hørt ud fra den kilde jeg har hørt det fra, men jeg ønsker ikke at navn give ham hvis jeg skulle have husket forkert(hvilket jeg er stensikker på jeg ikke har)(Men jeg ønsker ikke at inddrage en andens mands navn som kilde hvis jeg skulle huske forkert). Derfor vil jeg søge at få bekraftet mit indlæg og komme med hjemmel i lovgivning eller bekendtgørelse når weekenden er ovre.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?



Jeg afventer med spænding belæg for, at der påhviler danske jægere/grundejere generel pligt til at nedskyde vildsvin året rundt. Hvis en sådan pligt foreligger (det tror jeg ikke at den gør) må man sige at såvel SNS som DJ har været dårlige til at informere om den.

@STROM: Undlade at skyde (på noget der bevæger sig)....er du sindsyg? Nicht schiessen ist auch forbei. Man risikerer jo en bøde for aftræksvægring.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Jeg ville sku også skyde vildsvinet med det samme, og min lodsejer ville ikke have det fjerneste imod det.

Grunden til at jeg er så sikker på det er at han er svinebonde, og hvis der kommer en bestand af vildsvin kan den danske svineproduktion få store problemer!!

Kan ikke helt forstå hvorfor jægere ser sig helt blind på problematikken i at have en vildsvinebestand, bare fordi de kan få et nyt stykke vildt at jage.

Selvfølgelig hvis det havde været en so skulle man ikke have lagt den ned med det samme, men sørget for at få fjernet bestanden.

MVH Allan
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Så efter min mening er det fair overfor ham der har skudt vildsvinet at dæmpe restoriken en del.

han kunne jo undlade at skyde.
derefter kan han vel også holde kæft om hvad han har set

mvh
Strom



Strom nu findes der mennesker der ikke er begjesteret for vildsvin i dk og selv om vi er ueninge har vi stadig en pligt til at behandle folk vi er uenige med sagligt og pænt.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#16
Hvis vi skal være saglige, så tror jeg at de danske svinebønder og støtter på jævnt dansk skulle tage og lukke r*ven. Mig bekendt investerer dansk landbrug mange millioner årligt i at stable svineproduktion op i lande med store naturlige bestande af vildsvin. Enkelte lande har endda svinepest at kæmpe med, men det er ikke en hindring endsige et omtalt problem, naturligvis skal det jo så tillige bemærkes at 98% af svinene i Danmark går (ligger fastspændt i spændetrøje) i store lukkede stalde. Jeg mener at vi udemærket har plads til vilde bestande i Danmark, og at SNS ansatte skulle tage og se på den værdiforøgelse svinene kunne være rent faunamæssigt, istedet for at føre propaganda for landbruget. Selv gamle kedelige skove med store træer ville opleve en foryngelse da svinene bogstaveligt talt får rodet op i jorden og tingene til at spire, og det forbedrer levevilkårene for masser at dyrearter. Alt i alt en gevinst for hele samfundet.

Hellere svin end forvoksede rotter med store tænder som skal have hjælp til geninvandring...Svinene kan selv, og skal derfor have lov at etablere sig.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#17
Så lukker jeg røven, klapper hælene sammen og siger: "Det er sns og landbruget der tager fejl" Tilfreds?
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Allan P

Så lukker jeg røven, klapper hælene sammen og siger: "Det er sns og landbruget der tager fejl" Tilfreds?



Du behøver ikke lukke røven og klappe hælene sammen, men du må acceptere at andres meninger ikke nødvendigvis matcher dine.
Du må godt lige finde en anden tone[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#19
Så,så gd og Allan - vi behøver jo ikke ligefrem at komme op at skændes.....[Big Grin]

Jeg synes, det er væsentligt at få afskydningspligten frem i lyset, så vi her på VTF kan blive de første til at informere om den. [Smile] Det nytter jo ikke noget at enhver jæger/grundejer, der ser et formodet vildsvin og ikke får det udryddet, går rundt og er kriminel uden at vide det.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Det var en reaktion på GD's første sætning, så den grovere tone er en reaktion derpå. Kunne ikke dy mig.

Selvfølgelig er det helt i orden at have en anden holdning, og jeg kan også sagtens se hvorfor. Jeg vil meget gerne på jagt efter de lille sorte, men jeg mener ikke at man derfor skal se bort fra de konsekvenser det kan have. Jeg har været inde og læse om området da jeg først så tråden, og der kommer der (desværre) nogle negative ting frem om deres indvandring. De fakta jeg får derigennem er det eneste jeg kan forholde mig til, og jeg synes da deres argumenter virker reelle.

Til det med at det vil øge selvforyngelsen, er det jo klart positivt, især i disse naturnære tider. Problemet er nok bare at de også vil gå udenfor skovene og i markerne, hvor det nok ikke lige er selforyngelse af træer man vil have.

Mvh Allan
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)