Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mono-kikkert til jagt??
#1
Er der nogen her der har prøvet / overvejet at bruge en mono-kikkert til pürschjagt. A´la denne http://www.opticsplanet.net/zeiss-8x20-b-design-selection-monocular.html

Jeg overvejer det, fordi jeg på den ene side ikke kan fordrage at slæbe rundt på en almindelig kikkert, og på den anden side må indrømme at det er lidt upraktisk at bruge sigtekikkerten. Man ligner jo fandme også en hjemmeværnsmand, når man går rundt med riflen i anslag hele tiden[Big Grin].

MVH Troels
MVH Troels
Svar
#2
Det er ikke bare upraktisk - det er også uforsvarligt. Den dag bevægelsen, du lige skal tjekke i skovbrynet, viser sig at være et barn, så står du rent faktisk og sigter på et andet menneske med et ladt våben. Se du bare at få købt dig en håndkikkert!

M.h.t. monokularer så har jeg prøvet det, men fandt at de var anstrengende at kigge i. Jeg foretrækker derfor en let håndkikkert med et rør til hvert øje.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hvis du har en løs sigtekikkert liggende,kunne du jo prøve at tage den med.Så kan du få en fornemmelse for,om det dur.(det tror jeg ikke det gør)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Det kan man ikke helt sammenligne... Det er meget lettere at "billedet" i en alm kikkert i forhold til en sigtekikkert. Hvor tit har man ikke stået i forretningen med en sigtekikkert of forsøgt at blive skyggerne kvit for at få en idé om hvordan sigtebilledet så ud. Det er ikke det samme med en håndkikkert det være sig binoculars og monoculars...af en eller anden årsag som jeg ikke kender til er det nemmere at få et rent billede...

Jeg har brugt monocular - dog ikke på jagt og de fungerer som sådan fint. Hagen ved dem er som Høgh beskriver at det er lidt anstrengende i længden at holde det ene øje lukket. Derudover er de generelt ikke ret lysstærke. Jeg ville gøre som Høgh foreslår!

Jamo
Svar
#5
AUV! point taken Høgh.

Jeg tror jeg prøver at starte med en billig sag, og ser om det er noget for mig. Jeg er godt klar over det med lyset, men det er jo sjældent et problem i DK.

MVH Troels
MVH Troels
Svar
#6
Både min bror og jeg har den fejl, at øjnene ikke er "sporet" helt parallelt. Det er til gengæld den eneste fejl vi endnu har kunnet finde hos os selv [Big Grin]

Det betyder at vi altid har det ene øje lukket når vi bruger "binoculars", så det virker lidt som spild af penge at stå med et temmelig dyrt apparat og kun bruge halvdelen af det. Sjovt nok betyder det også, at jeg aldrig har kunnet få effekten frem på de der computertegnede 3D billeder der var så populære for nogle år siden. Mine øjne danner ikke et samlet billede i hjernen, men hvert sit.

Jeg har fået en udmærket håndkikkert af min kone, så jeg lever med det. Min bror er ikke så godt gift som jeg, så han har købt en Monocular. Han kigger jævnligt forbi på siden, så mon ikke han vil dele sine erfaringer med os her ?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg har lige en kommentar til det med at man bliver træt af at holde det ene øje åben, denne irritation fjernes nemt ved at åbne begge og sætte kikkerten for mesterøjet.

Har en uddannelse hvis jeg engang imellem er tvunget til at se igennem et lille lup, man skal lige vænne sig til det, men så får man ikke ondt i øjet.

MVH Allan
Svar
#8
Det som Lasse siger, at vores øjne ikke er "sporet" parallelt mener jeg hedder, at man ikke har samsyn på øjnene - ca. 10% af befolkningen "lider" af det. Det kan for øvrigt reddes ved at man som barn går med klap for mesterøjet. Om det er forklaringen, skal jeg ikke kunne sige, men jeg er meget glad for min monokular kikkert. Jeg har også haft den viste Zeiss, blot i 10x 25 ( - som for øvrigt forsvandt, da jeg besøgte min røvagtige bror på Grønland!!) Zeissen var jeg meget glad for, men den kommer til kort, så snart lysintensiteten begynder at falde. I dag har jeg en 8x40, som jeg købte hos kikkertpriser.dk - jeg kan ikke huske, hvad den kostede, men det var absolut rimeligt. Det bedste ved at gå med monokular kikkert er efter min mening, at den kan ligge i jakkelommen, så man er fri for at have den til at slaske rundt om halsen. Desværre har jeg ikke fundet en i den størrelse, som er produceret af et af de kendte kvalitetsmærker. Jeg har dog den holdning, at verdens bedste kikkert er den man har på sig, når man har brug for den. Det nytter ikke noget, at man har en binokular Zeiss 10x50, hvis den ligger hjemme i våbenskabet!

Umage gir' mage.
Svar
#9
Jeg har i bukkejagten i år anvendt en afstandsmåler på 6x25 som jeg fik i julegave, som kikkert. Jeg synes ikke den er lysstærk nok, om det er kvaliteten på kikkerten (det er bare en billig afstandsmåler) eller den lille diameter ved jeg ikke. Derudover synes jeg det fungerer fint med en monokikkert, den er nem at have med i lommen.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Både min bror og jeg har den fejl, at øjnene ikke er "sporet" helt parallelt. Det er til gengæld den eneste fejl vi endnu har kunnet finde hos os selv [Big Grin]

Det betyder at vi altid har det ene øje lukket når vi bruger "binoculars", så det virker lidt som spild af penge at stå med et temmelig dyrt apparat og kun bruge halvdelen af det. Sjovt nok betyder det også, at jeg aldrig har kunnet få effekten frem på de der computertegnede 3D billeder der var så populære for nogle år siden. Mine øjne danner ikke et samlet billede i hjernen, men hvert sit.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Hvad så med at købe en dyr kikkert, os så save den over i to, så kan I jo bruge én hver [Big Grin]

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Citat:quote:

Hvad så med at købe en dyr kikkert, os så save den over i to, så kan I jo bruge én hver

Det har vi overvejet, men vi vil begge have den halvdel hvor afstandsindstillingen sidder.

Citat:quote:

som for øvrigt forsvandt, da jeg besøgte min røvagtige bror på Grønland!!)

Kære bror, jeg håber da du mener " røveragtige" [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

P.S. og Off topic: Jeg flytter til DK i morgen, så hvis der går nogen tid inden jeg igen kan berige forum med mine dyrekøbte erfaringer, er det fordi det nok vil tage lidt tid at komme på nettet på den nye adresse.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)