Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel kaliber 6XC
#1
Præsentation af mit nye riffelkaliber 6XC

Jeg har gennem nogle år eksperimenteret med en del med 243 win. og 6mm PPC. Jeg kan godt lide begge kalibrer, men har egentlig altid ønsket mig at kombinere kuglevægten hos 243 med præcisionen hos 6mm ppc. Det var derfor med stor interesse, da jeg første gang læste om 6XC. Efter hvad jeg kunne læse mig til, havde patronen de egenskaber jeg søgte. patronen er udviklet af NRA topskytten David Tubb, patronen er en videreudvikling af 6mmX og 6mm-250. Det kan der læses mere om på Tubb´s og Norma´s hjemmesider. Ballistisk minder 6XC meget om en 6,5x55 ladet med 130gr. Kugler.
[Image: 6xcdrawing300.jpg]

[Image: Patroner1.jpg]

For et halvt år siden forhørte jeg mig her på VTF ”om kendskabet til 6XC” og fornemmede hurtigt, at jeg betrådte helt nyt land. Her på VTF kom jeg i kontakt med Hatting der tilbød sin hjælp, med at ompibe riffel samt skaffe kammerrival, diesæt og hylstre. Kort før bukkejagtens start (2008) afhentede jeg min ompibede riffel hos Hatting. Jeg har siden arbejdet på at opbygge præcise ladninger.

Riflen er en Sako 75 med Lothar Walther pibe.
[Image: Sako6xc-1.jpg]

Her er så det foreløbige resultat med Vihtavuori N160 38gr./CCI primers, Sierra 107 gr. 845m/sek. (fra bænk)

[Image: 6xc-10skud.jpg]

[Image: 6xc-10skud2.jpg]

6XC´ern lever foreløbigt helt op til mine forventninger. Jeg har endnu kun prøvet N160, men har også tænkt mig at prøve Normas ladning. Normas fabriks ladning: Norma 203B 39 gr./ RWS primers, Berger 105 gr. 920m/sek. (fabriksdata).

Hvis nogen skulle være interesseret i kaliberet, kan jeg anbefale Bøssemager A. H. Larsen (Hatting) der nu ligger inde med kammerrival samt diverse erfaringer med fremskaffelse af diesæt og hylstre.

Stor tak til Hatting!

Hilsen JM
Svar
#2
Spændende projekt!
Nydelig skyder!
Fremragende præcision[Big Grin]

Tillykke med riflen. Det bliver spændende at følge dine erfaringer med ladninger m.m.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hej 6mm

ligner et stort projekt [:p][:p] hvad fabrik "parent" hylstre skal du brug for denne vildkat 6mm[?]

vh..Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#4
Hej 6mm

Tillykke med riflen og resultatet[8D]

Har du brugt den her i bukkejagten?

AA
I didn't come this far to miss!
Svar
#5
Lidt mere info her:

http://www.6mmbr.com/6XC.html

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#6
Hej Eric

6XC er ikke en vildkat længere – Norma har fabriksladet ammunition i mere end et år. Det oprindelige "parent" hylster er 22-250.

Hej Annanias HUNT

Ja riflen har været med på bukkejagt – men vi har endnu ikke mødt den store!

Hilsen JM
Svar
#7
6mm og 300 Win.......takker for den info.[^]

Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#8
Kunne du ikke prøve en ny gruppe og måle den.

Helst en uden flyers[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Men helt fair, det sker tit i en 10-skudsgruppe at der kommer 1 eller 2 flyers.

Jeg forventer samme præcision, af den 260 rem som Hatting skruer samme i aften. Desuden skal det nemlig til at gå stærkt med patron udviklingen, for den skal bruges 15. juni i Ulfborg.
Jeg har heller ikke grund til at forvente mindre end godt fra Harlev.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Hej 308 komp

Jeg vil prøve at skyde en ny gruppe – den flyver du omtaler er skud nr. 9, jeg er med 99 % sikkerhed overbevist om, at det var mig som skytte, der lavede en fejl (selv i bænk – suk!). Glæder mig til at se hvad din 260`er kan præstere.

For øvrigt en skam at jeg ikke kan deltage i Ulfborg d. 15/6, men der er jo også feltskydning i Borris den dag.

Hilsen JM
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)