Grûss gott meine herren [8D]
Jeg har lige pløjet samtlige indlæg her i tråden igennem og finder nogle af erfaringerne sammenfaldende med mine egne - og nogle som ikke gør... I diskutionen omkring en kugles egnethed til netop råvildt synes jeg der mangler nogle - for mig - vitale oplysninger...
KUGLENS TRÆFPUNKT [:0][
]
Det jeg mener, er, at hvis fx. en 6,5'er Swift A-Frame kugle træffer mellem 2 ribben umiddelbart over hjertet, vil kuglen jo næsten ikke ekspandere som følge af en meget svag modstand.
Omvendt vil den samme kugle form. ekspandere mere "korrekt", hvis den gennemskyder begge skulderknogler....
Kan det tænkes at hvad nogle oplever som " A bullet failure " faktisk er et spørgsmål om hvad kuglen er designet til kontra den modstand den møder i netop råvildt...[?][?]
Som et eksempel: 2 stk. råvildt, begge skudt på ca. 100 m. i rent sideskud, 10,1 gr. Mega i 270 win. Den ene blev truffet mellem 2 ribben i et lidt bagligt skud (rent lungeskud): Udskudshul var ca. 1 mm større end indgangshul - Bukken blev fundet ca. 125 m. fra skudsted[}
]. Den anden blev blev truffet så begge skulderblade var gennemskudte: Udskudshul ca. 3 cm. Dyret faldt på stedet[
].
Slutteligt skal jeg lige tilføje: Ovennævnte er ikke et småfilosofisk bedrevidende provokationsforsøg... Bare nogle "strø-tanker"[
]
Mvh
Power