Angående "anskydninger med hagl" så kender jeg faktisk ikke mindre end 3 MENNESKER der er blevet anskudt med hagl..[V]
Fælles for de tre er at de alle har berettet at det var en yderst ubehagelig, men trods alt overkommelig oplevelse at blive skudt med hagl..
2 af dem går stadig med hagl i kroppen, da haglene sidder på steder hvor lægerne har bedømt at det var for risikabelt at fjerne dem, i forhold til bare at lade dem sidde. Begge disse personer blev ramt for en del år siden, og har ikke haft gener af haglene...selvom de rent faktisk er af BLY [:0][^]
Man må formode at råvildt har samme modstandsdygtighed mod sådanne "fremmedlegemer" i kroppen, og at de hvis de umiddelbart overlever anskydningen og er i stand til at fortsætte deres naturlige liv, ikke har de store gener af haglene...
Det undrer mig derfor lidt hvorfor det opfattes som et meget stort problem at dyr (ikke kun råvildt, også fuglevildt, gæs f.eks.) findes med hagl i kroppen, når de endelig nedlægges...
Jo, det ER et tegn på anskydning, altså en (eller flere[xx(]) jægere har afgivet et skud der ikke "traf godt nok" men det sker jo.. ingen er fuldkommen, og ingen der skyder nok vildt, undgår en anskydning, på et eller andet tidspunkt.
Hvad er "en grim anskydning" ? Findes der "pæne anskydninger"?
Personligt er jeg f.eks sikker på at der sker rigtigt mange riffel- anskydninger af råvildt, hvor skytten bagefter "undskylder sig" med at "kuglen traf noget græs/korn/urter/grene... lige foran dyret, og det blev ikke ramt...dyret løb bort som om intet var hændt.... DET er noget vås...!!! Hvis man sender alt andet end bittesmå Varmint kugler gennem græs/strå/ kviste indenfor en afstand af op til 3 - 4- 5 meter af dyret, i retning mod dyrets "træfområde" så kan man være 99,9% sikker på at dyret er ramt af adskillige større eller mindre fragmenter af kuglen... måske ikke umiddelbart dødeligt, men helt sikkert "en grim anskydning" som dyret med stor sansynlighed ikke overlever ret længe!!!!!
Jeg har testet dette med 4 forskellige kalibre fra .222 op til .375 og i samtlige tilfælde, var der opstillet noget græsflet eller pileflet ca. 4 meter foran en bukkeskive
Selv 55 grains Ballistic tip og 40 grains Vmax lavede "ravage" på bukkeskiven, efter at have passeret pileflettet...
Sagen stiller sig ganske anderledes hvis "forhindringen" befinder sig tæt på riflen, men langt fra dyret .... så er det direkte afhængigt af afstanden fra "forhindring" til dyr, og afviglserne kan nemt være så store at kuglen/fragmenterne aldrig kommer bare i nærheden af dyret...
Hagl i større størrelser er det samme... 3'er stålhagl laver stort samme dækningsmønster, afskudt fra 20 meters afstand, hvad enten det skal gennem græsmåtten 3 meter foran "dyret" eller ej... Så nej, "græsset tog ikke haglskuddet" ... Du skød forbi... eller anskød dyret....[V]
biiip biiip... Dav, er det schweishundemanden?... duee eøøh, .....
[
]
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"