Såvidt jeg husker fra min tid med en jura-studerende kæreste, så finders der en del "precedens" sager helt op til højesteret, der angiver hvor grænerne går for Grundlovens paragraf 72 "Boligens ukrænkelighed" Denne omtaler specifikt "bolig"
"Ejendom" tolket som "jordområde" er ikke "dækket" af grundlovens §72
Jeg mener at kunne huske en sag hvor en politimand tiltvang sig adgang (ved at hoppe over en hæk) til en have, og greb ejeren i færd med at nedgrave ulovlige våben.
Det viste sig i løbet af sagen at betjenten (en landbetjent vistnok) IKKE i realiteten havde grebet manden på fersk gerning, men havde hørt fra naboer at nedgravningen var foregået, og derefter hoppede over hækken og gravede ned til våbnene med grundejerens spade/skovl
Rettens ord dengang var at selve det faktum at betjenten hoppede over hækken IKKE var grundlovsstridigt, men det faktum at han gik ind i ejerens haveskur og tog skovlen VAR! [
]
Nødret fortolkes også meget bredt i forhold til grundlovens paragraffer.
Der er et hav af "undtagelser" fra § 72.
------------------snip------------
"Paragraf 72
§ 72. Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.
Denne paragraf skulle sikre borgerne mod vilkårlig indtrængen i deres bolig. Ikke desto mindre findes der over 150 lovbestemte undtagelser, hvilket har fået kritikere til at påpege, at boligens ukrænkelighed i praksis ikke eksisterer."
--------------snip-------------------
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"