24-09-2004, 02:46 AM
Citat:quote:
Originally posted by Steen S
Tak for nogle spændende forslag.
Jeg synes doktorens forslag om .06 kalibre lyder særdeles interessant. I min norske ladebibel, har jeg data på 338-06 og 35 whelen. 375-06 er desværre ikke nævnt heri. Det jeg undrer mig lidt over er at ladedataene i bogen, angiver en højere hastighed på 35 whelen end 338-06 ?. Godt nok er 35 whelen testvåbnet med 5 cm længere pipe, men er det hele forklaringen ?. 375-06, hvilke hastigheder kan man forvente af den ?
Da dette er nyt land for mig, ville jeg sætte pris på at høre lidt mere om hvad "improved" går ud på, da disse heller ikke findes i mine bøger.
Steen S
den mest effektive af improved patronerne er 375 udgaven.
det er bare en af de mindst kendte...[]
den norske ladebog betragter jeg som farlig, da jeg har testet deres data i bl.a 308w. og har haft overtryk, selv om jeg har reduceret startladningen med 10%.
jeg gav den bog væk jeg havde... [xx(]også selv om den var dyr![xx(]
årsagen til højere hastighed på 35 whelen i følge norsk ladebog kan være at de har brugt mere tid på at udvikle ladninger til netop det kaliber.
måske meget naturligt, da det er en standart patron. wildcattere finder som regel selv ud af at udvikle deres ladninger...[]
hastigheder...[:p]
en 375-06 Whelen imp. med en 23" pibe kan det samme som min tidligere 375 H&H mag med en 18" pibe...(som skød med max load)
forskellen var 20 m/s. hastighederne er målt. ikke beregnede... min 375 løb først fra 375-06'en, da jeg gik over til vithavov's high energi serie. jeg kunne tilføje ca.30 m/s... ikke noget en gris ville bemærke.[]
vi har ikke kunne komme nok N202/V140 krudt i hylsteret til at der kom overtryk i...
med standart riffelstigning (1:12) skyder den godt med kuglevægte fra 200 grains flatpoint til (hvis man strammer den) 350 grains...
det er en yderst flexibel patron, som også er god til at skyde med blykugler. (også afprøvet...)
ballistikken vil ligne 308/30/06, afhængig af kuglevægt...
så det er ikke et fladbane våben.
en flæskesteg med hår på (vildgris) samt elg vil besvime, hvis den bliver ramt af en 260, eller 300 grains nosler partition...
måske de nye nosler Accubond i 260 grains vil være super, da de ligner ballistic tippen, men holder meget bedre sammen, men samme gode ballistiske egenskaber...[]
men når beslutningen er taget, så melder feberen sig, for du får ikke bygget den på 14 dage!
det tog mig et lille års tid at få lavet min 22/243 AI skydeklar.
ventetiden er det værste, men forventningens glæde og alt det der...
Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!
Dr. strangelove
Wildcatters does have more fun...
Dr. Strangelove