25-09-2004, 06:53 PM
Citat:quote:
Originally posted by mphansen
Hej Dr. Klog
Jeg kan se du ved en masse om "mærkelige" kalibre.
Hvad er forskellen på:
Cal. 338-06 A-Square og
Cal. 338-06 Ackley Improved
Et RCBS Die-sæt til Cal. 338-06 A-Square koster kun 1/3 af ditto til
Cal. 338-06 Ackley Improved.
Skal man have lavet en ny pibe, ell. kan man udbore en brugt[?]
Hvis man kan bruge en brugt; Hvilken[?]
Nu vi er ved mærkelige kalibre; kan man f.eks. lave en 8X57 om til en 8mm-06[?] og dur en sådan til noget[?]
Mvh.
mphansen
Allerførst dagens digt;
det er et flop at være på job, når man hellere vil være på langeland og krumme sin pegemand! [xx(]
forskellen på:
Cal. 338-06 A-Square og
Cal. 338-06 Ackley Improved ...
338-06 A-square er det samme som 338-06, uden imp. den har bibeholdt sin originale skuldervinkel på 17 grader fra 30-06'eren.
desuden laves fabrikspatroner til denne... tør bare ikke tænke på hvad de koster...
338-06 har 40 graders skuldervinkel.
hvis prisen på ladeværktøjet får dig til at overveje det ene kaliber frem for et andet, så skal du nok overveje nøje om det overhovedet er disse kalibre du vil arbejde med...
når man er villig til at betale de penge en riffel i et speciel kaliber koster, så er udgiften til dies småting...
desuden er der ingen udgift forbundet med anskaffelsen af 30-06 hylstre, så der er allerede sparet penge... hmmm, måske det skinner lidt igennem at jeg er af jydsk oprindelse?
steen s...
i store træk har du ret.[]
"338-06 Ackley improved er en modifiseret/forbedret udgave af ovenstående, hvor hylstrets skuldervinkel er ændret fra 34 grader til 40 grader, for at opnå en større hylstervolumen."
338-06 imp udgaven kom dog først af de 2.
det skete i forbindelse med at 338 win mag kom til verden og dermed kugler til 338-06'eren...
desuden har 338-06'eren ikke 34 graders skuldervinkel...men bibeholdt 17 grader fra oprindelses hylsteret...
det er muligt at man kan bruge en brugt, men jeg ville slet ikke en gang overveje det, da en ny rå pibe ikke koster meget.
8x57 til 8mm-06...[:0]
det kan sagtens lade sig gøre... der er bare ikke nogen logik i det... kal 30 og 8 mm er for tæt på hinanden efter min smag... 30-06 og 8 mm-06 kan det samme. så hellere skyde med 220 grains i 30-06 og være glad for at man har sparet en masse penge ved ikke at få lavet en 8mm-06, samt skaffet dies...[]
men tilbage til spørgsmålet:
duer en 8mm-06 til noget?
ja, den duer til det samme som 30-06... so, why bother?
(øhhh, jeg ved ikke om det var mig der blev refereret til, men nu har jeg svaret...)
Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!
Dr. strangelove
Wildcatters does have more fun...
Dr. Strangelove