Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
For højt tryk efter rensning af pibe??
#18
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by dravis

Det interessante "hylster-mål" i denne sammenhæng (headspace) skal jo måles fra et fast punkt på hylsterets "skulder" og til bagenden af hylstret.

Hvis S&B hylstrene i "uafskudt" tilstand har været lidt for korte i afstanden fra hylsterbund til skulderen, vil man få samme effekt som "for stort headspace" i riflen.
(patronen vil også komme til at ligge og "dingle" inde i kammeret, hvilket bestemt ikke forbedrer præcisionen)

Hylstrene vil dog fireformes til kammeret hvis trykket er stort nok og messingen er "medgørlig" Lige netop S&B messing er kendt for at være s"¤"ns hårdt, så her kunne man fint forestille sig at hylstret næsten springer tilbage til sin oprindelige størrelse igen.

Det kan være yderst lærerigt at bruge f.eks. Stoney Points headspace-måle-ringe og måle ammo før og efter afskydning.

Man kan også let lave sig sin egen "headspace" -måler En lille metalklods med en gennemboring der har en diameter ca. som midt på hylsterets skulder, og så en skydelære.

Man kan på den måde også tilpasse headspace på sin ammo, ved at skrue sin sizer-die en anelse ud, så det sizede hylster kommer til at passe bedre til kammeret. (Men den metode behøver jeg vist ikke belære nogen om i dette forum[Wink])

Og så lige en ting.... hvornår er en .308W blevet til en "kartoffelkaster" det er da i så fald kun med de tungeste jagt-projektiler...[Big Grin]
Skal vi ikke lige have DRALF-defineret "kartoffelkaster"
V(nul) under 700M/s og ballistisk coeffecient på projektilet på under .2 [?][?][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Er helt enig
Jeg synes egentlig heller ikke min Tikka 308 er en kartoffelkaster....men her i forummet er alt under cal 0.40 tilsyneladende lig med en dukkebøsse og rifler i gængse kalibre kartoffelkastere.... *snøft* [B)]

Jeg må dog lige pointere, at jeg aldrig skyder under 700 m/s i mundingshastighed med min 308. Med en 11,7 g kugle ligger jeg på 750 m/s.... [Big Grin]

Jeg glemte lige at tilføje, at jeg ikke kender til headspace med nævnte ammunition, men hvis hylstret er for lille og messingen ikke blødgøres i tilfredsstillende grad til at fylde kammeret, burde hylstret så ikke være sværtet ned ad siderne pga krudtgasser?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Beskeder i denne tråd
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af ran - 16-02-2005, 08:16 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af ran - 16-02-2005, 08:39 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af WSM - 17-02-2005, 01:23 AM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af n/a - 17-02-2005, 03:43 AM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af ran - 17-02-2005, 08:53 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af n/a - 18-02-2005, 05:44 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af ran - 20-02-2005, 09:59 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af ran - 21-02-2005, 02:02 AM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af ran - 21-02-2005, 04:44 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af ran - 21-02-2005, 04:46 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af n/a - 23-02-2005, 12:01 AM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af JTK (Låst!) - 23-02-2005, 05:50 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af n/a - 23-02-2005, 11:40 PM
For højt tryk efter rensning af pibe?? - af JCK - 24-02-2005, 01:05 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)