Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie i piben ?
#8
Det er ikke altid jeg lige husker at trække en tør prop gennem løbet når jeg skal skyde.

Men der er forskel på olier og forskel på hvor meget eller lidt folk kommer i løbet.

Selv sørger jeg for at der er et absolut minimum i løbet.
Altså at oliefilmen er så tynd som muligt og ved inspektion af løbet inden jeg sætter det i skabet, er der naturligvis olie overalt så alt er rent, pænt og blankt.

Jeg har set folk som plører olie i løbet og trækker hurtigt igennem eller bare for meget olie på stofrensefidusen/-stokken, så man til tider kan se riffelgangene er begyndt at blive fyldt ud.

Nu må man også passe på med de spray's og skumtyper der findes.
Når vi er nede i kalibre som 5.56 ( .22 .223 og deromkring ), så er der noget der kaldes kapillarrørseffekten.

Så olie kan samles som dråber - så projektilet kan udvikle en form for "vandslag" som man kender det fra rørsystemer, idet dråben skal accelereres af projektilet og i den første tid vil virke som en kile der bremser det hele.

Deraf kommer udposningerne i løbet og at løb af og til flækker hvis de er for svage.

Personligt tror jeg ikke at en tynd oliefilm har noget at sige, idet jeg ikke har observeret noget slemt i mine mange år med den praksis.

Dog er jeg sikker på at hvis løbet sejler i olie, riffelgangene er fyldt ud eller delvist tilsøbede - så kan det give slemme effekter.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Blyprojektiler og kobberkappede/-belagte projektiler er jo i sig selv selvsmørende.
At de så kan have et tyndt lag fedt eller molybdænsulfid påsmurt, det er så kun at gøre lidt ekstra ud af det. Noget som måske ikke er nødvendigt, eller måske i nogle tilfælde ikke engang virker.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Beskeder i denne tråd
Olie i piben ? - af Steen S - 04-09-2005, 04:13 AM
Olie i piben ? - af Takleberry - 04-09-2005, 11:41 AM
Olie i piben ? - af Høgh - 04-09-2005, 11:47 AM
Olie i piben ? - af Steen S - 04-09-2005, 01:22 PM
Olie i piben ? - af GT - 04-09-2005, 02:51 PM
Olie i piben ? - af Steen S - 04-09-2005, 04:14 PM
Olie i piben ? - af GT - 04-09-2005, 04:48 PM
Olie i piben ? - af HappyNanoq - 04-09-2005, 04:58 PM
Olie i piben ? - af n/a - 04-09-2005, 05:24 PM
Olie i piben ? - af Kento - 04-09-2005, 06:01 PM
Olie i piben ? - af dravis - 05-09-2005, 02:29 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)