05-09-2005, 08:00 PM
Det er en kendt sag, at forskellig rekyoptagelse giver forskelle i træfpunktet. Jeg har selv oplevet lignende fænomener bl.a. dengang jeg konsekvent indskød jagtrifler på samme måde som jeg præcisionstestede. En sandsæk under forskæftet og venstre hånd under bagskæftet. Meget stabil skudafgivelse - temmelig fri rekyl. Jeg konstaterede senere, at denne praksis - alt efter riflen - gav lave træfpunkter på jagt - helt op til 3-4 centimeter på 100 meter svarende til at riflen ikke - som jeg antog - var indskudt på cirka 200 meter, men snarere på 100, når den blev affyret på jagt fra praktiske skydestillinger.
Problemet blev løst med siddende indskydning (jagtrealistisk skulderanlæg) og normalt håndgreb i forskæftet - underarmen støttet af en stor pude.
I det konkrete tilfælde kan der naturligvis sagtens være et problem med klemning - men jeg er som de ovenstående ret sikker på, at der under alle omstændigheder er et problem med forskellen i holdet på riflen.
Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!
Problemet blev løst med siddende indskydning (jagtrealistisk skulderanlæg) og normalt håndgreb i forskæftet - underarmen støttet af en stor pude.
I det konkrete tilfælde kan der naturligvis sagtens være et problem med klemning - men jeg er som de ovenstående ret sikker på, at der under alle omstændigheder er et problem med forskellen i holdet på riflen.
Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!
Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.