Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stor deltagelse ved valgmøde i DJ
#2
Varmt valgmøde i Herning

Efter sommerens hidtil varmeste dag og med VM-bold i fjernsynet – Brasilien ikke mindst – havde kun 70 ud af godt 200 indbudte jyske delegerede fundet vej til Herning, da de tre kandidater til den ledige formandspost i Jægerforbundet i aftes mødte deres vælgere.

De tre kandidater, Ole Roed Jakobsen, Jens Hangaard Nielsen og Karl Villumsen, præsenterede sig selv og fremlagde deres respektive politiske valgprogram.

Ole Roed Jakobsen talte for et mere offensivt Jægerforbund. Medlemmerne skal være jagtambassadører, og det var også en mulighed at tiltrække medlemmer fra andre grønne organisationer, der ikke går på jagt, men som er enige i Jægerforbundets natursyn – en art passivt medlemskab.

- Der ligger også en økonomisk gevinst for Danmarks Jægerforbund, understregede Roed Jakobsen.

Jens Hangaard har både som HB-medlem og fungerende formand nu i et år siddet i orkanens øje. Han er kritisk i forhold til forløbet af Jægerforbunds-sagen, og derfor skal alle politisk valgte i fremtiden på bestyrelseskursus, mener han.

- Nu skal der trækkes på samme hammel, understregede han.

Et led i denne proces skal ifølge Hangaard være, at Danmarks Jægerforbund samles ét sted i landet, så man kan få skabt samme virksomhedskultur.

Dette forslag tilsluttede de to andre kandidater sig, og der udspandt sig en meningsveksling senere på aftenen om dette: Hvor skal det samles? På Kalø eller i trekantområdet, måske. Hvad med Fyn? Eller skal man forsøge at få en aftale med Skov- og Naturstyrelsen, der køber ejendomme op til skovrejsning. Måske der er velplacerede bygninger at få til en rimelig penge?

Karl Villumsen har det at genskabe tilliden til Jægerforbundet som første prioritet. Derfor argumenterede han for et hurtigt valg – på repræsentantskabsmødet på lørdag forstås.
Og så skal der en ny tone til i hovedbestyrelsen.

- De skal tale sig til rette om tingene. Konfrontationer og afstemninger skal vi væk fra, sagde Willumsen, der som Hangaard også talte varmt for ”at få trukket en streg i sandet”.

Stor spørgelyst
Efter indlæggene var der spørgsmål fra salen, og spørgelysten var stor.

Kandidaterne blev spurgt om deres holdning til den topstyring, der hidtil har været gældende i Jægerforbundet: Alle tre vil væk fra denne praksis, og Hangaard måtte som mangeårigt medlem i HB svare særskilt på, hvad han har gjort i denne sag. Han henviste til, at han konstant har arbejdet imod denne udvikling:

- Jeg talte imod mere magt til formanden, men jeg blev stemt ned af resten af HB, sagde Jens Hangaard.

Et andet punkt, hvor der kom markante udmeldinger, var på spørgsmålet om, hvor meget tid, kandidaterne vil lægge i formandsarbejdet.

Alle tre er enige om, at det er et fuldtidsjob. Men hverken Ole Roed Jakobsen eller Karl Willumsen vil brænde deres broer.

- Jeg sælger ikke min (advokat)forretning. Jeg kan sidde som formand i seks år, og derefter vil jeg tilbage til mit fag, men så kun arbejde med sager, der særligt interesserer mig, sagde Willumsen.

Roed Jakobsen gjorde opmærksom på, at han som embedsmand har orlov til sit nuværende politiske arbejde, men han kan ikke bevare denne orlov uendeligt, - så det er klart, at jeg ikke vil være en overgangsfigur i Jægerforbundet!

Der var knubbede ord til Hangaard for hans rolle i arbejdet med Jægerforbunds-sagen, og til Willumsen for hans arbejde som advokat i den meget omtalte hegns-sag i Midtjylland.

Hangaard forsvarede sig med, at han havde reageret, så snart de første bilag kom ham i hænde.

- Men jeres (region 3s, red.) bilag kom frem, da løbet stort set var kørt.

Karl Willumsen påpegede, at det ikke er ham, der har vedtaget loven på det område.

- Loven gælder. Men bliver jeg valgt, vil jeg ikke i min formandstid påtage mig sager – det vil mit kontor heller ikke – som er kontroversielle i forhold til Jægerforbundet.

Stå sammen – uanset valget på lørdag
Aftenen sluttede med, at kandidaterne på fem minutter opsummerede deres synspunkter, inden indbyder og mødeleder, regionsformand Gunnar Malmkjær, region 7 (Ribe amt), sendte de 70 svedige fremmødte ud i den hede sommernat med en opfordring til at stå sammen om den nye formand, enten det bliver ens foretrukne eller ej, der bliver valgt.

- Vi skal videre, sluttede Malmkjær, som selv var godt tilfreds med mødets forløb.

- Men jeg er en smule nervøs. Vi har nok ikke den formandskandidat, der kan samle bredt i Jægerforbundet. En valgsejr på 55-45 eller 60-40 er ikke noget godt valg, synes jeg. Men vi får se på lørdag!
-jory

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Beskeder i denne tråd
Stor deltagelse ved valgmøde i DJ - af Kima - 14-06-2006, 11:59 AM
Stor deltagelse ved valgmøde i DJ - af Kima - 15-06-2006, 11:31 AM
Stor deltagelse ved valgmøde i DJ - af Kima - 16-06-2006, 12:23 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)