Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foderautomater, accufeedere.
#8
Hej JBN

Min erfaring viser indtil nu at Accufeederen kan sprede stort set alt folder, der kan komme ud igennem tragten. Det kræver bare at forholdet mellem hvor hurtigt foderet optager fugt og tiden det tager at sprede indholdet af en hel tønde, er iorden.

Kyllingefoder optager fugt inden for et par timer = spredetid skal være maks 2 uger

Majs optager meget langsomt fugt (måske et par uger) = spredetiden kan være op til +6 mdr.

Mht. mine forsøg med kyllingefoder og overdækning er det primært for at beskytte det spredte foder. Overdækningen består af en 2x2m presenning, lagt over tønden og fæstnet med snorer og teltpløkker i hjørnerne. Det virker indtil videre fint.

Man skal være opmærksom på at den fugt der er i luften + regn er det mindste problem, så længe sprederen sidder lige under tønden/beholderen og derved har en dækkende effekt. Det værste der kan ske herved er foderet, som ligger oven på sprederen bliver vådt, men det giver ingen følgevirkninger. Langt den største udfordring er temperatursvingninger og efterfølgende kondesdannelse inde i tønden/beholderen og derved dannes en bro af fugtigt foder, som derefter ikke vil rende ned til sprederen.

Lesson: Find ud af hvad det er du vil anvende som foder og vurdér hvor hurtigt det tager fugt. Find ud af hvad dosseringen skal være. Hvis det viser sig at forholdet ikke er iorden kan det afhjælpes ved at iblande foder med længere fugt-optagelses-tid (f.eks. majs) ligesom jeg gør med hvede/majs blandingen

Håber det kan hjælpe dig videre

/RAW
Svar


Beskeder i denne tråd
Foderautomater, accufeedere. - af JBN - 05-07-2007, 01:17 PM
Foderautomater, accufeedere. - af bigfoot - 05-07-2007, 07:30 PM
Foderautomater, accufeedere. - af Kim Richter - 05-07-2007, 11:37 PM
Foderautomater, accufeedere. - af JBN - 06-07-2007, 11:10 AM
Foderautomater, accufeedere. - af Kim Richter - 06-07-2007, 02:03 PM
Foderautomater, accufeedere. - af RAW - 08-07-2007, 09:52 PM
Foderautomater, accufeedere. - af JBN - 09-07-2007, 01:58 PM
Foderautomater, accufeedere. - af RAW - 09-07-2007, 07:03 PM
Foderautomater, accufeedere. - af JBN - 10-07-2007, 12:06 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)