14-11-2007, 12:55 PM
Citat:quote:Først skal det lige siges, at jeg ikke kommenterer på den nævnte kursusudbyder - men på princippet om de korte kurser generelt!
Min kone tog kurset for et par år siden, og så vidt jeg husker drejede det sig om 3 dage af 8 timer, med tre ugers mellemrum.
For mit eget vedkommende forløb det over 2½ måned med ugentlig undervisning af ca 3 timer, ialt ca. 12 gange.
Begge dele inklusiv våbenbetjening og afstandsbedømmelse, men eksklusiv frivillig jagtprøve.
Jeg er ikke i tvivl om at hele pensum bliver gennemgået på Per-Ole's kurser. Det skal nok passe at 3*8 er 33% mere effektivt end 12*3.
Når journalisten taler om to dage, så er det nok fordi det var det han brugte for at kunne skrive sin artikel. Men han dumpede jo også.
Det er muligt at et kort lynkursus er nok til at bestå jagtprøven.
Jeg vil nu fortsat fastholde, at jagttegnsundervisningen ikke i sig selv skal være målrettet på at bestå en jagtprøve kort tid efter overstået kursus, men i stedet skal fokusere på effektiv indlæring og langtidslagring i hukommelsen. Nu kan og vil jeg ikke kommentere på Jeres tilfælde - og kvinder (ved vi jo af smertelig erfaring) har hukommelse som en elefant - i hvert fald når det gælder ting de VIL huske..[8D]
Derudvover er kvinder typisk også mere pligtopfyldende og læser på lektierne i ugerne mellem kursusdagene...[] (Ved jeg på grundlag af lang tids undervisningerfaring[8)]) Så man kan selvfølgelig ikke skære alle kursister over een kam og sige, at der ikke er nogen, som rent faktisk formår at fastholde den viden de får på 2-3 dages kursus... måske er de også præget hjemmefra - hvad enten de har været med far på jagt og af den vej fået en jagtlig opdragelse eller måske ikke har hørt om andet de sidste 10 år over spisebordet fordi de har jagtinteresserede ægtemænd osv.
Det rokker dog stadig ikke ved, at der er bred enighed i undervisningssektoren om, at god indlæring tager tid. Du vil formentlig nødig opereres af en kirurg, der har lært kunsten at skære en blindtarm ud på en weekend...
Jeg tror nok af 3*8 timer op til en jagtprøve er effektivt til at bestå - men formentlig ikke effektiv til langtidslæring og -lagring!
12 ugers gentagen hjemmelæsning af kursuspensum giver bare et bedre resultat på lang sigt end 2 ugers hjemmearbejde - når vi snakker langtidslagring i hjernen...for de fleste...
Jeg vil rent faktisk tillade mig at tro, at der er en sammenhæng mellem antallet af anskydninger og antallet af jagttegnskursister på disse korte kurser... (stadig uden at skære alle over een kam!)
Hvis man som jægeraspirant har som grundholdning at slippe nemmest muligt gennem nåleøjet med et minimum af tidsforbrug og fordybelse, kunne det tænkes, at den samme holdning lagdes til grund for skydetræningen, med flere anskydinger til følge...noget, der har været debatteret så tit herinde... 2-3 skud i indskydningsbænken een gang om året og så på jagt med riflen...uagtet at en skydebænk ikke er jagtrelevant skydetræning.
Jeg vil tro at anskydningenstallet af vildt der påskydes i bevægelse sikkert også afhænger af skudtræningen på lerduebanen... gad vide om dem, der kigger mere på uret og tidsforbruget end på værdien af indlæringen bruger ligeså meget tid til skydetræning som gennemsnittet..?
Har af og til oplevet jægere på jagter, der har slappe holdninger og generelt uvidenhed omkring vildt, jagtens etik, sikkerhed og udøvelse - har oplevet at en riffeljæger skød forbi til to stillestående vildsvin i sverige fra hochsitz med fast anlæg to nætter i træk - selv om dyrene stod blot 20 meter fra ham... han var så dagen efter (efter lidt pres fra undertegnede) med ude og checke indskydning - dvs. han kunne ramme en pistolskive (25*25 cm) på 80 meters afstand med to skud afgivet fritstående uden hjælpemidler - så indskydningen var 100% ok - selvom skuddene sad 20 cm fra hinanden...[!]
Samme fyr er Københavner er altid hurtig i konklusionerne og rap i replikken - og ikke specielt sikker at have med på fællesjagter... beretter selv om episoder, hvor han har afgivet skud, som jeg selv aldrig ville have afgivet af hensyn til mine medjægeres sikkerhed...
Gad vide om ikke han har været på et weekend kursus? - for han har da tydeligvis ikke gjort sig dybere overvejelser om jagtens udøvelse...!
Og bemærk venligst, at jeg ikke skærer alle over een kam... men vi har så restriktive regler for jagtudøvelse og våbenbesiddelse.. og så mange jagtmodstandere, der taler i mod vore interesser, som slår ned på selv de mindste forseelser og løber med halv vind og uunderbyggede sandheder (ovenikøbet i visse tilfælde for vore egne penge). Hvorfor ikke sætte forebyggende ind der, hvor det er mest effektivt? .. der hvor man kan sikre at jægeraspiranter ikke kan hoppe over hvor gærdet er lavest og bagefter få jagttegn på basis af halv uddannelse. Det er ikke snyd at man hjælper sine elever med at udpege de væsentlige dele af pensum, som er eksamensrelevante... men det betyder til gengæld ikke, at man kun skal undervise i præcis dette... de øvrige dele af pensum undervises der i for gøre folk til bedre og mere sikre jægere - ikke for at genere dem med unødig tidsspilde på irrelevante emner...
host hark... så kom det ud af sidebenene[^]
.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)
Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)
Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)