Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tweed - No tweed!
#1
Pludselig er det at gå på jagt i tweed ikke ensbetydende med at være en naragtig, krukket og snobbet fasan skytte, eller hvad!

De "moderne" materialer man bruger til jagt tøj siger mig ikke en flut - bortset fra vindtæt fleec til pyrsh. En million detaljer og smarte lommer, så man roder rundt, nej og atter nej.

Så er der altså intet snobbet eller "fint" i at gå med tweed tøj – tvært imod - det er for fattig røve!
Tweed er ekstremt holdbart, slidstærkt (man hærder ulden med urin) og derfor billigt i længden f.eks. min gamle fars Harris tweed jakke, den arvede jeg da han blev gift 3 gang og det ”nye” kvindemennesket ikke ville se han i den lidt slidte, men ellers udmærke jakke. Den blev desværre kasseret for ca. 6 år siden, da min nuværende samlever så mig gå på jagt i den første gang!!!! På det tidspunkt havde jeg skifter læderlapper på albuerne et par gange og den havde fået læder forstærkning på skydeskulderen.
Altså ca.40 til 45 år i aktiv tjeneste og kun kasseret pga. kvinders forfængelighed. Havde jeg ikke været så tåbelig forelsket var den blevet gemt lidt afvejen (idiot). Den oprindelige investering var kun ca. 50 % mere end en normal fiske/jagt jakke. Pr. jagt el. dag ude i naturen er det forfærdeligt billigt. Næste gang I ser en jæger i en tweed jakke (ikke Laksen el. andre "mærkevarer") se den lidt nærmere efter, den er muligvis ældre end først antaget - tweed holder sig godt.

De uundgåelige kulørte strømpebånd (latterlige ik!)
Jeg går for det meste på jagt i tweed ” knickers” med dertilhørende lange uldne sokker af variable tykkelse alt efter hvor på sesongen. De lange sokker er holdt oppe med strømpebånd, af den simple årsag at jeg har underben som en herregårds kat, og jeg bruger også strømpe bånd når jeg har lange bukser på! Der vel ingen der griner når man går med livrem- vel! Så ved jeg også hvor jeg skal finde skovflåt!. Dertil har jeg en tweed jakke med membran og under den en uld trøje. Det holder mig normalt varm og tør – uld er det eneste materiale der varmer selv om der er vådt. Det larmer ikke. På hovedet en tweed kasket, som efterhånden er så fedtet at der kan koges suppe på den, hvis jeg skulle sne inde et sted.

Det rene guld!
Prisen på jagt tøj er generalt latterlig høj - også på tweed (Laksen ca. 5,000 dkr for et sæt). Et par strømpebånd koster i Guns & Gents KBH. 199 dkr, Farlow's London 9,5 £ og lidt uden for Aberdeen ca. 4£. Jeg har været så heldig at jeg har købt mit tøj i Skotland (på landet) til helt andre priser! Yderligere har jeg fået et sæt syet på mål hos en dansk dame (manden er stalker) som bor og arbejder i Skotland for et særdeles rimeligt beløb (ca. halv pris)! På nettet kan man bestille tweed tøj fra UK, jeg har set jakker fra 100£ og opefter - mellem kvalitets bukser (Knickers, selvfølgelig) til 65£ ca. 1000 Dkr. mindre end Laksens listepris. Jagt strik til halv pris- jeg kunne blive ved!

Meningers mod el. mangel på samme.
Smag og behag er forskellig, og godt det samme! Krukket, det siger nogen – efter min smag og opfattelse er tweed bare fornuftig jagt tøj til landjagt. Man kan godt føle sig lidt til en side f. eks. på en skydning på Ulfborg, men jeg har en bred ryg.

Mvh Thorlak

Knickers er ikke den normale oversættelsen til ”knæbukser” til fritids brug, fra engelsk, men noget helt andet og betydelig mere interessant[Big Grin][:o)][Big Grin]! Nærbilleder i farver tak[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

NB: Fik jeg fortalt at jeg skyder med en Engelsk cal 16.[}Smile]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Beskeder i denne tråd
Tweed - No tweed! - af THORLAK - 15-02-2007, 05:40 PM
Tweed - No tweed! - af halvautomat - 15-02-2007, 05:57 PM
Tweed - No tweed! - af HappyNanoq - 15-02-2007, 07:39 PM
Tweed - No tweed! - af STROM - 16-02-2007, 12:23 AM
Tweed - No tweed! - af Ulske - 16-02-2007, 09:39 AM
Tweed - No tweed! - af BC - 16-02-2007, 11:42 AM
Tweed - No tweed! - af ID - 16-02-2007, 12:52 PM
Tweed - No tweed! - af knerik - 16-02-2007, 02:08 PM
Tweed - No tweed! - af ID - 16-02-2007, 03:08 PM
Tweed - No tweed! - af BC - 16-02-2007, 03:41 PM
Tweed - No tweed! - af Hog - 16-02-2007, 08:49 PM
Tweed - No tweed! - af H.C - 16-02-2007, 09:25 PM
Tweed - No tweed! - af GT - 16-02-2007, 09:27 PM
Tweed - No tweed! - af halvautomat - 17-02-2007, 12:14 AM
Tweed - No tweed! - af Kjeldsen - 17-02-2007, 02:29 AM
Tweed - No tweed! - af ID - 17-02-2007, 02:29 AM
Tweed - No tweed! - af Claxel - 17-02-2007, 02:29 AM
Tweed - No tweed! - af Kima - 17-02-2007, 11:47 AM
Tweed - No tweed! - af ID - 17-02-2007, 09:44 PM
Tweed - No tweed! - af dravis - 23-02-2007, 08:18 PM
Tweed - No tweed! - af Claxel - 25-02-2007, 03:03 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)