Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor var det lige det var???
#8
Når man skal aflive svin, får, heste, kreaturer osv, så skal man - som nævnt ovenover - forestille sig et kryds som går fra øre til det modsatte øje. Kugleretningen eller boltpistolen skal have en retning som følger halsens retning. Så er man ikke helt galt på den.

Jeg har set det gjort med boltpistol, haglgevær på 1 meters afstand, cal. 243 win, 6,5 træls og cal 22 - altid med samme resultat - dyret klappede sammen på stedet (cal. 22 er dog efter min mening i underkanten hvis man ikke er erfaren).

Man skal dog være opmærsom på at man skal se ovenstående, som en bedøvelse og ikke en aflivning. Aflivningen skal ske efterfølgende ved at man enten "stikker" dyret (hvis man har lidt kendskab til den slags), eller at man skærer nogle af de store halspulsårer over. Dyret dør dermed af blodtabet.

Jeg ved godt at når man bruger jagtrifler, så er hjernen mos og så er dyret dødt. MEN lovgivningsmæssigt er f.eks. boltpistolen at betragte som et bedøvelsemiddel og ikke en aflivning i sig selv. Det er faktisk en overtrædelse af dyreværnsloven hvis man ikke foretager denne afblødning, og dermed faktisk en politianmeldelse hvis det skal være helt efter bogen.[Wink]

Ud over det, er det for kødets skyld også en fordel, hvis man så hurtigt som muligt får blodet ud. Det giver en lavere pH i kødet, og dermed en væsentlig bedre holdbarhed, modning og smag.
Hjertet bliver jo ved med at slå, selv efter at man har "moset" hjernen, så det sørger for afblødningen som en meget effektiv pumpe.

Jeg håber at ovenstående kan bruges til noget.[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Beskeder i denne tråd
Hvor var det lige det var??? - af Otterup - 19-11-2008, 12:24 AM
Hvor var det lige det var??? - af Great Dane - 19-11-2008, 12:28 AM
Hvor var det lige det var??? - af STROM - 19-11-2008, 12:36 AM
Hvor var det lige det var??? - af ULG - 19-11-2008, 01:03 AM
Hvor var det lige det var??? - af M@X 2.0 - 19-11-2008, 01:13 AM
Hvor var det lige det var??? - af Asbjoern - 19-11-2008, 01:22 AM
Hvor var det lige det var??? - af M@X 2.0 - 19-11-2008, 01:24 AM
Hvor var det lige det var??? - af Asbjoern - 19-11-2008, 01:35 AM
Hvor var det lige det var??? - af Sako - 19-11-2008, 11:31 AM
Hvor var det lige det var??? - af Asbjoern - 19-11-2008, 06:23 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)