Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtforeningen i samarbejde med DMU
Ja det er måske følelse eller bare sund fornuft som siger mig at det aldrig vil være en god ide at skyde råen væk fra lammene i okt. Men det behøver jeg ikke en undersøgelse for at være klar over, det er da logik. Og egentlig gammel jægerviden.
Men mig bekendt er bestanden på råvildt bare gået op og op, så helt fejlagtigt kan det da ikke være forvaltet fra jægernes side, her taler jeg selvfølglig generelt.
Men lad os nu udføre det tankeksperiment at vi freder råen og de som regel alt for små lam i okt. og samtidig forbyder hagljagt på råvildt generelt. Så er det min frygt at vi får fynske tilstande i hele danmark.
Der skal så skydes 110.000 stykker råvildt med riffel i danmark hvis man vil opretholde den nuværende afskydning, 30.000 bukke hvor det vil være som før og 70.000 råer og lam i nov. og dec.
Heldigvis vil naturen altid kompensere for alt for store bestande, normalt med en eller anden sygdom, som effektiv vil nedbringe bestanden, måske til et niveau som vil betyde en totalfredning.
Frænde er frænde værst.
P.S
Tankerne er i denne tekst udelukkende baseret på følelser og fornemmelser, og er som sådanne derfor ikke videnskabeligt funderet.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

NU MED DÆMPER
Svar

Beskeder i denne tråd
Råvildtforeningen i samarbejde med DMU - af Tonny - 24-11-2008, 03:28 AM
Råvildtforeningen i samarbejde med DMU - af Kima - 25-11-2008, 12:14 PM
Råvildtforeningen i samarbejde med DMU - af Kima - 25-11-2008, 10:25 PM
Råvildtforeningen i samarbejde med DMU - af Kima - 11-12-2008, 12:14 PM
Råvildtforeningen i samarbejde med DMU - af ran - 11-12-2008, 05:24 PM
Råvildtforeningen i samarbejde med DMU - af alan - 11-12-2008, 05:56 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 12 gæst(er)