Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er Dansk ved at forsvinde?
#1
Der er en exponentialt stigende anglificering i dag i forhold til min barndom. Eller er det bare mig?

Alt skal helst have et Engelsk navn, det Danske er for gråt.

Det skal være en iphone og ikke en telefon, Steve Jobs har selv sagt at "i"'et bare var/er et smart ingenting før navnet der lød koldt (cool). Var det væsentligt så brugte HP det mange år før Æble. Og phone kan vel sidestilles med det i over 100 år brugte danske synonym telefon der i tale jo er 100% yt.
Og listen er lang, men nu nærmer vi (jeg) os så småt sagens kerne, brugen af dårlig Engelsk som overføres til et ligeså dårligt Dansk.
På Shakespeares tid var dobbelt positiv og dobbelt negativ god sprogbrug, godt og vel 200 år senere i 1800 årene var det ved at dø ud og hidhørende som bondsk.
Her igen 200 år senere er det stadig ualmindelig dårlig Engelsk at bruge dobbelt positiv eller dobbelt negativ og ses kun som en påtaget sprognuance i den sorte del af USA's befolkning.
Lur mig om ikke det er ved at emigrere til det Danske sprog med bl.a. frasen "At åbne op"
Det er (meget) dårlig sprogbrug og har altid været det på Dansk.
Termen for det er: Tautologi eller dobbelt betydning.
På godt og ondt har vi haft en meget stor indflydelse fra tysk på vores sprog og der er det ikke god/forbudt sprogbrug med dobbelt positiv/negativ.
Tysk er et meget præcist sprog uden dobbeltbetydninger af ord og det har på godt og ondt været en meget indflydelsesrig del af vort sprog som vi bruger det i dag. Det ansås som fint og anvendtes som hofsprog fra 1600årene og ca 200 år frem.

Hvem siger vel:

En rund cirkel
Vådt vand
Min tante er en kvinde
En rytter til hest
Den den i to halvdele
osv.
Dobbeltbetydning, tautologi, pleonasme!

Får vi som Danskere en halvfed på ved at gøre vores sprog "sejere" med en masse Engelske ord, eller er det bare et udtryk for ligegyldighed overfor vores modersmål. Er vi ved at miste vores identitet som folk (lad os blive enige om at vi jo kun udgør hvad der svarer til en middelstor Amerikansk storby). Island har imødeset dette ved at nedsætte et sprognævn der "opfinder" islandske ord for de udenlandske. Vi behøver næppe gå så langt men skal vi bare lade vores sprog udvande ukritisk?

Nu er dobbelt A væk (1955) og erstattet af å men med et Engelsk tastatur(keyboard) er det for boevlet saa maaske skal vi bare udfase vores vokaler helt? Hva me al de stum bostavr? Ska de var hel som de sis, so vi ik fater en ski?
Svar


Beskeder i denne tråd
Er Dansk ved at forsvinde? - af Kaffegrums - 29-03-2015, 07:41 PM
Er Dansk ved at forsvinde? - af LasseScout - 29-03-2015, 08:08 PM
Er Dansk ved at forsvinde? - af hogmeister - 29-03-2015, 08:30 PM
Er Dansk ved at forsvinde? - af LasseScout - 29-03-2015, 09:38 PM
Er Dansk ved at forsvinde? - af Schönauer - 30-03-2015, 12:18 AM
Er Dansk ved at forsvinde? - af simon-ms - 30-03-2015, 12:35 AM
Er Dansk ved at forsvinde? - af hogmeister - 30-03-2015, 12:47 AM
Er Dansk ved at forsvinde? - af n a - 30-03-2015, 12:52 AM
Er Dansk ved at forsvinde? - af Kenneth - 30-03-2015, 01:26 AM
Er Dansk ved at forsvinde? - af 50GIJESS - 31-03-2015, 06:54 AM
Er Dansk ved at forsvinde? - af Kenneth - 31-03-2015, 03:32 PM
Er Dansk ved at forsvinde? - af 50GIJESS - 01-04-2015, 06:24 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)