Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sauer eller schultz & larsen
#21
@ID, nu er det jo ikke alle der kan li´sådan noget "militærlignende" grej[Big Grin][:o)]

Hmmmm en AW med pink sider og lidt Bling Bling, tja hvorfor ikke[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Sauer vs. S&L
Det er begge to gode rifler, der skyder upåklageligt, så resten bygger på feel-good med et lille tvist af religion.

det handler vel mere om hvad der virker rigtigt for en og hvad der tiltaler en når man står og fedter med dem i butikken. Og det er vel i grunden det jeg mener man skal. [8D]

Tag ud i en butik hvor de har begge dele .... kik på dem .... beføl dem .... grams på dem .... fornem deres former .... kæl for dem [:I][:I] ...... og vælg så den du bedst kan lide, og den der kan opfylde dine behov [Wink]

Mit eget valg faldt på S&L (6,5 og 300WM), og det har jeg aldrig fortrudt. [8D][8D]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#23
Funkfejl der skyldes fejl i systemet er IKKE religion, uanset hvilket fabriket der er tale om.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Funkfejl der skyldes fejl i systemet er IKKE religion, uanset hvilket fabriket der er tale om.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Jeg er ganske enig, men som du selv har skrevet tidligere så kan ingen producent over tid se sig helt fri for den slags, og så bliver det vel lidt religiøst når man skal vurderer på hvilken producents riffel der vil give en mest fornøjelse.
Mvh.

Yeti
Svar
#25
Citat:quote:

@ID, nu er det jo ikke alle der kan li´sådan noget "militærlignende" grej


Nej vel?

Sådan noget "skrammel" med plastik skæfter, og som skyder godt.
Hvem vil ha' sådan noget??

Og så i pink.[:p]

Mmmmmmmmmmm!!!!

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#26
Et skydejern må IKKE fejle!! Hvis den gør det alligevel skal den repareres, og det kan kun gå for langsomt!!

Men når der skal vælges riffel, er der også noget der hedder "smag og behag", og det er her der kan komme et strejf af religion ..... bare tænk på skæftet ..... skal det være træ, laminat, plast eller noget helt fjerde?, det kan da virkelig få folk til at gå i selvsving (religion?) .... der kaqn være mange argumenter for og imod de enkelte materialer, men i bund og grund er der jo kun manden selv, der ved hvad han vil have.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#27
Lyder som om der er bred enighed om riflens kvaliteter. Jeg har læst andetsteds at det er en forholdsvis tung riffel hvilket tiltaler mig da rekylen så evt bliver en smule mere behagelig. 30-06
nogen som har en mening om dette.
tak for de mange svar[Smile]
kbn
Svar
#28
For mig(!) har bagkappen større betydnings end riflens vægt(inden for visse grænser). En meget hård bagkapper gør at jeg opfatter rekylen meget mere end hvis jeg benytter en tilpas blød en.

Må man være så fri at spørge hvorfor du ikke vælger en lidt mere potent kaliber når du har en 6,5x55? Fx 338wm, 9,3x62 eller 375?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#29
Hej igen.

Jeg er enig med "eleven" i at der er mange andre ting der påvirker rekylen en lige riflens vægt. Min erfaring siger mig at det også har noget med skæfteformen og ikke mindst bagkappen. Har et par gange skudt en 30-06 ind for en kammi (kan ikke huske hvad det er for en). Den sparker som en hest, men virker også ret og bagkappen er hård bakkelit, men er tung som bare pokker. 15-20 skud med den liggende og man er sikker på det kan ses på skulderen dagen efter. Hvis jeg sammenligner den med en sauer 202 med syntetisk skæfte med 9,3x62 pipe er den langt mere behaglig at skyde med, men den passer også bedre til mig (skal ikke flytte hovedet op og ned for at få den til at passe). Den har en blød gummibagkappe, men vejer til gengæld ike ret meget.

Mvh. Tom Brix
Svar
#30
Lazzeroni har på sine nye rifler ændret skæftet for at gøre rekylen mere håndterbar. Og da de rifler virkeligt har potentiale til at sparke så er det formentligt et sted de ved en del om rekyl. Ændringerne skulle efter hvad jeg har læst være lykkedes rigtigt godt - og det selvom de nye rifler er lettere end de gamle. Noget af det der er sket er at skæftet har fået en ret overkant og ikke en svineryg (Monte Carlo eller hvad den form nu engang kaldes) som på de gamle. I øvrigt skulle et hul til tommelfingeren gøre det endnu nemmere at styrer en kraftig rekyl.

I kan se de forskellige skæfter på http://www.lazzeroni.com/ct_rifles.htm
Mvh.

Yeti
Svar
#31
Hvis valget står imellem S&L og Sauer - så ville jeg alligevel vælge en Sako [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#32
hej skovfogedelev.
Min 6,5x55 skal nok sælges i forbindelse med købet, da jeg desuden skal bruge kikkerten derfra (zeiss3-12x56) til min evt nye S&H.
Desuden er jeg nok lidt af en rekyltøs[B)]
Har hørt der ikke er den store forskel på rekyl i 308 og 30-06, og hælder derfor mest til 30-06.
kbn
Svar
#33
kbn@
Hvilken riffel har du nu?

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by kbn

Har hørt der ikke er den store forskel på rekyl i 308 og 30-06, og hælder derfor mest til 30-06.
kbn



Jeg er endnu ikke stødt på nogen der ikke kunne håndtere rekylen fra deres 308win (men de skal nok være der ude), men har derimod set et par stykker der havde problemer med en .30-06, så jeg vil anbefale dig at prøve at skyde med en .30-06 inden du køber riflen.
Der hvor der ved almindelig jagt ikke er de store forskelle imellem de to kalibre er mht. kuglebane og virkning på vildtet...
Mvh.

Yeti
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hvis valget står imellem S&L og Sauer - så ville jeg alligevel vælge en Sako [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Det kan jeg sagtens forstå[Wink]

Hvis du fik fat i en rigtig riffel, ville du ikke gide slæbe i rugerrepeteringen igen[Wink][8D]

jbn
Svar
#36
carl gustav 6,5x55 fuldskæftet og sako vixen 222 rem
kbn
Svar
#37
Citat:quote:

Hvis valget står imellem S&L og Sauer - så ville jeg alligevel vælge en Sako [Big Grin]

Ja det er godt der er noget der hedder sofavælger når man er blevet skyde Sakoman [8D][8D]
MVH Bjarne
Svar
#38
Altså har du overvejet at købe en bedaget Husqvarna eller en Ruger, der begge er lavet på klassiske mauserlåse, med kloudtræk, fast udkaster etc. En konstruktion der aldrig slår fejl og virker hver gang? Desuden koster de kun en brøkdel af de andre!

Fornylig var jeg på jagt med Siriuspatruljen efter sæler, og de havde hurtigt opgivet deres Blazer R 93 der naturligvis var brudt sammen! Så nu havde de fået fingre i en lækker gammel Husqvarna med klassisk muaerlås. Og den virkede, selv heroppe i kulden i Nordøstgrønland og trods sine over 40 år på bagen!

Endelig bør du da overveje det nationale synspunkt! Tyskere er noget man skyder på, ikke med! Og som ordentlig dansker støtter du vel dansk industri og danske arbejdspladser!

Desuden synes jeg faktisk at S & L er den lækreste af de to rifler!

Nå, held og lykke med din nye riffel (og lad nu for fa... Saueren stå. Du kan jo se her på forummet at der mange problemer med dem!).

Varme hilsner Umimmak.

Der hvor kun politiet har våben, dér har man også en politistat!

Citat: Claire Wolf
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#39
Citat:quote:

Posted - 11/08/2008 : 12:41:23
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by 260REM

kære Rex nu siger du helt ude i hampen. bare forde jeg bor under 10 km fra byen hampen mener du der med at det gør mig til et dårligre menneske ? -----------------------------------------------------------

Jeg bor selv 16km ude for byen, så bare rolig.



@Rex; tror du misforstår lidt. Så vidt jeg ved, bor du da mere end 16 km. fra Hampen, som er en lille landsby lige nord for 8766 Nr. Snede [Smile]
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#40
jeg har haft en S&L og den var lækker, men i en for mig forkert kaliber, så den blev skiftet.

S&L laver ikke rifler i .223R, så den kom ikke med i mine overvejelser, da jeg skulle have mig en ny for nogle måneder siden. Valget faldt på Sauer 202 med synt. skæfte.

Syntetskæfte er en anden årsag til, at S&L ikke kom med i overvejelserne... jeg fatter simpelt hent ikke at et riffelfabrikat i den klasse, i disse dage ikke kan tilbyde et syntetisk skæfte!!! Man behøver jo ikke gå på kompromis med noget som helst - hverken præcision eller holbarhed. Bevares nogen vil mene at det går ud over riflens udseende - men det er vel smag og behag! Drop nu konservatismen og spring ud...[Smile]

De sidste 3 97DL'ere jeg har haft i hænderne har desuden haft en alt for ringe forarbejdning af skæftet. Jeg så 3 på stribe, hvor der ikke var fræst nok materiale væk til at sikringen kunne funktionere korrekt. Det er et lille indgreb som man næsten selv kan foretage...Men køber jeg en riffel til 11k så skal den slags ting være i orden!!!

Sauer er ikke fejlfri - og det er S&L heller ikke...men finnish og forarbejdningen på Sauer overgår altså S&L med flere pibelængder - hvis vi taler standardmodeller (det er de eneste jeg har set på)

Eneste minus ved Sauer er, at den ikke kan aflades i sikret tilstand! Det fatter jeg så heller ikke, at et riffelfabrikat i den klasse kan lave sådan noget i 2008!!!

M.h.t. utilsigtet skudafgivelse på Sauer 202, så kører der en anden tråd om emnet. Høgh har opfordret alle der har 1. håndskendskab til sådanne episoder om at sende ham en mail med beskrivelse af omstændighederne...han har fået 4 henvendelser!!!!!!!!! Jeg ved godt at VTF ikke har berøringsflade med alle Sauer-skytter derude, men noget kunne tyde på at 1 fjer er blevet til mange høns...jeg ved lige så godt som alle andre, at i jægerkredse løber sladder som en steppebrand - kun overgået af tøserne i ammestuerne. Dermed ikke sagt, at der ikke eksisterer et problem for selvfølgelig gør der det - men jeg stiller et stort spørgsmålstegn ved omfanget af dette!!!

sauer eller S&L? Køb det du føler for, og lad dig ikke skræmme af en knækket slagstift, utilsigtet skudafgivelse eller 3 tilfælde af dårlilgt forarbejdede skæfter...Du får en super riffel uanset hvad du vælger!

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)