Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
14 ender skudt i fredningstid.
#41
Tja min iPhone han fortælle mig præcist hvornår solen står op der hvor jeg er. Det gør den vha GPS. Jeg har så lagt et koordinat ind på alle de steder jeg jager så jeg kender tiderne inden jeg kører hjemmefra. Og når en halv gammel gut som jeg kan finde ud af det, tænk så på hvad de unge kan... Jeg er ikke overbevist af den undskyldning, og hælder også til grådighed.

Lidt lige som en på vores jaktlag som skød en buk ekstra selvom vi har aftalt kun at skyde en hver. Her håber jeg at jagtchefen finder en passende straf, så det ikke sker igen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#42
Jeg kan blive helt mørkeræd, af at læse nogle af indlæggene.

Er det almindeligt accepteret blandt en større del af jægerne (som jeg læser det, yngre jægere uden ret mange år på bagen) at jagtloven gradbøjer man som det passer bedst[?]

Der findes ingen undskyldning for at skyde for tidligt/sent. Loven er lavet for at den skal holdes, uanset hvad. +/- 2 minutter kan til nød accepteres, at andet er totalt utilstedeligt.
Undskyldninger med at man havde kikket på forkert dato og hvad der ellers findes af syge undskyldniger dur bare ikke.

Jeg ville ikke tøve et øjeblik, hvis naboen ikke kunne finde ud af det.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
[Image: cowboy_chewing_small.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#43
Man kunne jo også bare vælge at være på den sikre side og give sig selv skydetid fra to minutter efter solopgang til to minutter inden. Præcis som da man lærte i køreskolen at speedometernålen helst skulle være i underkanten af den tilladte hastighed... Der ER ingen rimelige undskyldninger for ikke at overholde skydetidsreglerne.

At politiet evt. ikke rejser tiltale skyldes jo nok en vurdering af, at det ikke er en større sag. Det tror jeg heller ikke det er for den øvrige befolkning - faktisk tror jeg, at det er svært at få en ikke-jæger op af stolen med en sag som denne. Forbrydelsen (og forargelsen over den) består jo i bund og grund i, at hans naboer ikke får mulighed for at skyde den hjort. Det tror jeg, at fru Hansen har svært ved at se det opsigtsvækkende i... Men faktisk er det lidt ærgeligt, at politiet ikke prioriterer denne form for sager. Det støder folks retsfølelse, når regler ikke bliver håndhævet.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#44
Det er bare noget svineri, så godt det er anmeldt. Håber virkelig det kommer til at gøre ondt og undskyldninger kan ikke bruges her. Har man pisset ved siden af, må man forholde sig til følgerne.

Lidt nord for det omtalte område går et par jægere rundt uden rifler, det tror jeg hjælper.

Foto; mht nyjæger goodwill, den køber jeg ikke, de burde om nogen kende reglerne.
Mvh Lars
Svar
#45
til alle jer der syntes +/- 5 min er okay er +/- 5 meter så også okay ???? det ser jeg da ingen forskel i at skyde 5 meter inde ved naboen som 5 min efter lukke tid !!

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#46
Der er også folk, som bevist kører over for rødt og parkere under et standsning forbudt skilt, 260REM

De, som bliver taget på fersk gerning må så tage straffen uanset hvilken straf de får.............også de, som skyder som det passer dem. Knæk og bræk [}Smile]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

til alle jer der syntes +/- 5 min er okay er +/- 5 meter så også okay ???? det ser jeg da ingen forskel i at skyde 5 meter inde ved naboen som 5 min efter lukke tid !!

Michael

skovarbejder af guds nåde



Jeg bruger nøjagtig den samme sammenligning, når jeg diskuterer emnet [Smile].

Mvh
Karsten
Svar
#48
Kan slet ikke se problemet med skydetider....

I enhver håndholdt GPS er der en almanak indbygget der giver den rigtige tid i det aktuelle koordinat, med udgangspunkt i ret simpel geometri. Så kan der skrives alen lange stykker i blade og aviser og det er stadig kun tilnærmelser.

Har altid brugt og bruger stadig min GPS som rettesnor.

Mon ikke det i tvivlstilfælde er den beregningsmetode en dommer ville foretrække?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by GT

I enhver håndholdt GPS er der en almanak indbygget der giver den rigtige tid i det aktuelle koordinat, med udgangspunkt i ret simpel geometri. Så kan der skrives alen lange stykker i blade og aviser og det er stadig kun tilnærmelser.

Har altid brugt og bruger stadig min GPS som rettesnor.

/GT



As do I, men jeg kontrollere ikke om den stemmer med "alen lange stykker i blade og aviser".

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Man kunne jo også bare vælge at være på den sikre side og give sig selv skydetid fra to minutter efter solopgang til to minutter inden. Præcis som da man lærte i køreskolen at speedometernålen helst skulle være i underkanten af den tilladte hastighed.



Alle nye biler har den der med speedometeret viser 3-4 km/t for meget indbygget. Så hvis man osse selv trækker 3-5 km/t fra ender man med at ligge på 70 på landevejen [Big Grin][Big Grin]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by GT

Kan slet ikke se problemet med skydetider....

I enhver håndholdt GPS er der en almanak indbygget der giver den rigtige tid i det aktuelle koordinat, med udgangspunkt i ret simpel geometri. Så kan der skrives alen lange stykker i blade og aviser og det er stadig kun tilnærmelser.

Har altid brugt og bruger stadig min GPS som rettesnor.

Mon ikke det i tvivlstilfælde er den beregningsmetode en dommer ville foretrække?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



så nøjagtig er jeg ikke jeg kigger på min mobil som har noget almanak noget indbygget eller avisen eller hvad der nu lige er tilrådighed. hvis jeg så mener den går ned kl .... så er det der til jeg skyder og ikke længre. og det kan da godt ske det er pluds minus 1 min.
men det er ikke noget med jeg bevist skyder 1 min for sent.

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#51
Jeg bruger bla. almanaken på huntersmagazine.dk (soltider, nakskov gymnasium). Men hvad er mest korrekt, solen´s øverste kant i horisonten eller solen´s centrum ?
Det kan betyde ca. 3 min. i hver ende !!!

Normalt lader jeg riflen ved solopgang, eller sætter den fra mig,
indtil det er skydetid hvis den er ladt før jeg er på plads.

Jeg aflader normalt et par min. før lukketid, HVIS NU NABOENS UR ikke er stillet helt perfekt, eller mit eget for den sags skyld...

Er der ikke også noget med, at man må gerne kravle op i stigen en
halv time før skydetid, men man skal være nede på jorden inden lukketid...!!!

UHA det er ik´ nemt så mange regler når man nu bare gerne vil på
JAGT.[Smile]

Knæk og Bræk Max.
Svar
#52
Så snart solens overkant kan ses, er solen stået op. Solnedgang er når overkanten forsvinder under horisonten.

Jeg mener, at mange GPS programmer bruger centrum af skiven, så hvis man bruge sådan et, er man på den sikre side. Det betyder så bare, at hvis man hører et skud et par minutter på den forkerte side af sig egen grænse, så kan det være O.K.

Men 17 minutters forskel giver det altså ikke.

Jeg har aldrig hørt, at der skulle være noget galt i at være på plads før eller efter skydetid. Prøv at trække en parallel til andejægerne. De er jo somme tider på plads allerede aftenen før den 1. september, for at få hele morgentrækket med, og der kan da heller ikke være noget galt i at sidde og beundre den hjort man ikke nåede at skyde , fordi den kom ud efter lukketid.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#53
Jf. Bek. om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber:

§ 2. Jagtvåben må ikke medtages på en platform eller et sæde, hvorfra der ikke må drives jagt.
Stk. 2. På en platform eller et sæde, der opfylder de betingelser, som er nævnt i § 1, stk. 2, må der ikke medtages

1) haglgeværer, bortset fra kombinationsvåben, og
2) jagtvåben i tiden mellem solnedgang og 1/2 time før solopgang.


Christian
Svar
#54
Jamen du gode GUD [:0] !

Er INTET overladt til almindelig sund fornuft ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#55
@Lasse,

det indstiller man da sin GPS til[^]

Har iøvrigt kontrolleret og det passer forbandet nøjagtigt[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#56
Det må jeg lige eksperimentere lidt med.

Ville forresten gerne have lidt mere ud af GPS funktionen i min iPhone. Jeg tror at mange af de programmer jeg regner med kører på GPS modtagelse, i virkeligheden går på nettet og henter oplysninger derfra. Det virker ihvertfald ikke i Sverige når der ikke er mobildækning.

Mobilos har jeg jo altid med, hvorimod GPS´en er endnu et apparat der skal huskes og forsynes med friske batterier, så hvis mobilen kunne erstatte den, var det det bedste.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jamen du gode GUD [:0] !

Er INTET overladt til almindelig sund fornuft ?



Nej desværre. Man kunne jo ellers godt have forestillet sig, at man fra solnedgang gik over til regulering af mårhunde. Det må så kun gøres på jorden når det gøres i den ekstra time udenfor almindelig skydetid. [V]

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyt...ttedyr.htm

Man må således stadig ikke anvende haglvåben fra skydestiger og –tårne, heller ikke for at regule-re mårhund og man må stadig ikke befinde sig med jagtvåben i skydestiger og –tårne før ½ time før solopgang og efter solnedgang. Reglen om, at man må regulere mårhund (og andre invasive pattedyr) 1 time for solopgang og 1 time efter solnedgang gælder altså på jorden.

Det er så meget jeg ikke forstår....

Christian
Svar
#58
@Lasse - hvis du skiftede den SteveJobsLommeregner [Wink] ud med en Android så kunne du ganske gratis bruge det her - http://www.appbrain.com/app/gps-test/com...ss.gpstest

Den bruger jeg selv og er rigtigt godt tilfreds.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#59
[/quote]
Nej desværre. Man kunne jo ellers godt have forestillet sig, at man fra solnedgang gik over til regulering af mårhunde. Det må så kun gøres på jorden når det gøres i den ekstra time udenfor almindelig skydetid. [V]

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyt...ttedyr.htm

Man må således stadig ikke anvende haglvåben fra skydestiger og –tårne, heller ikke for at regule-re mårhund og man må stadig ikke befinde sig med jagtvåben i skydestiger og –tårne før ½ time før solopgang og efter solnedgang. Reglen om, at man må regulere mårhund (og andre invasive pattedyr) 1 time for solopgang og 1 time efter solnedgang gælder altså på jorden.
[/quote]
CFR, som jeg læser jagtlovgivningen er du velkommen til at regulere f.eks. mårhund m.m. fra tårn og stige med hagl og kugle 1½ time før og efter solnedgang.


Stk. 2. Ved regulering af undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred samt mink, mårhund, vaskebjørn, bisamrotte og sumpbæver, må anvendes fælder. Der må desuden anvendes kunstigt skjul, herunder skydestiger og skydetårne, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, ligesom regulering kan ske i tidsrummet fra 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydestiger og skydetårne. Reglerne i lovens § 28 om udfodring og beskydning på jorden i umiddelbar nærhed af foderplads, finder ikke anvendelse ved regulering efter denne bestemmelse. Det samme gælder forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber.

Stk. 3. Ved regulering af mårhund kan der medbringes og anvendes glatløbet haglgevær i skydestiger og skydetårne, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber.

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#60
@LAM - Den er sværd. Prøv at læse hele Bek 259 af 25/03/2011 - Bekendtgørelse om vildtskader - som du har sakset fra:

Særlige arter

§ 8. Undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred, samt nilgås, amerikansk skarveand, sort svane, bisamrotte, sumpbæver, vaskebjørn, mårhund, og mink, må reguleres hele året.
Stk. 2. Ved regulering af undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred samt mink, mårhund, vaskebjørn, bisamrotte og sumpbæver, må anvendes fælder. Der må desuden anvendes kunstigt skjul, herunder skydestiger og skydetårne, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, ligesom regulering kan ske i tidsrummet fra 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydestiger og skydetårne. Reglerne i lovens § 28 om udfodring og beskydning på jorden i umiddelbar nærhed af foderplads, finder ikke anvendelse ved regulering efter denne bestemmelse. Det samme gælder forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber.
Stk. 3. Ved regulering af mårhund kan der medbringes og anvendes glatløbet haglgevær i skydestiger og skydetårne, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber.


Man kan så blive helt i tvivl, når man læser længere nede:

Mårhund

§ 25. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af mårhund i tidsrummet fra 1½ time efter solnedgang til 1½ time før solopgang, herunder til regulering fra kunstigt skjul, herunder skydestiger og skydetårne og til brug af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. kap. 1 og § 11, nr. 4, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Naturstyrelsen kan ligeledes give tilladelse til anvendelse af motorkøretøj ved regulering af mårhund.


Er det ikke selvmodsigende?

Jeg kan ikke længere blive klog på hvad man må og ikke må...... Dog er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville gøre, om der stod en mårhund foran mig [Wink]

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)