Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Rex Ibargun cal. 20
#81
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ret så for i helv... de skruer til at stå i længderetningen [^]

Ellers må jeg erkende at førstepladsen som oversnitnisse, snart frafalder Swift og tilgår dig [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Jeg vil ikke være oversnitnisse!! Det kan man iøvrigt ikke blive, når man ikke har lavet forskæfter og riffelskæfter i topklasse som Swift.
Mvh Walnut


Svar
#82
Ok...Så kalder vi dig blot vatnisse [Wink]

Du må ud og købe lidt flere emner til omskæftning, og eventuelt kunne det være at du kunne besøge min skæftefræser (bådårefræser) den kan lave det meste af en udvendig kontur. Husk at medbringe chokokage til maskinens ejermand [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#83
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ok...Så kalder vi dig blot vatnisse [Wink]

Du må ud og købe lidt flere emner til omskæftning, og eventuelt kunne det være at du kunne besøge min skæftefræser (bådårefræser) den kan lave det meste af en udvendig kontur. Husk at medbringe chokokage til maskinens ejermand [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Det er fint med vatnisse, hvis jeg stadig må beholde min snittekniv.
En kopifræser er lidt tiltrækkende til det grove. Så kunne man bruge mere tid på det vanskelige. Jeg har pt 2 projekter liggende, som konen siger, jeg ikke har lyst til at starte op endnu! Hun siger, at hun er glad for min nye titel.
Mvh Walnut


Svar
#84
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ret så for i helv... de skruer til at stå i længderetningen


En temmelig udbredt misforståelse - kærvene skal ikke rettes ind når vi taler træskruer............en træskrue er stram når den er stram!

Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#85
Vil i dag forsøge at angribe forkæftet. Træet er heloprettet og jeg har fremstillet en præcis skabelon af metaldelen, der skal nedfældes.Skabelonen er trukket lidt ind i stykket, fordi jeg godt vil have en bufferzone til fræsestart, inden jeg rammer den del, der ender i det færdige forskæfte.
Fræseopgaverne virker overkommelige.Vil fræse så tæt på stregerne ved hjælp af sidestyr og derefter forsøge at få et mindre kick af frihåndsarbejde.
[Image: DSC00593.jpg]
Låsen på forskæftet er en billig løsning og designmæssigt ikke særlig ophidsende at se på. Den virker udmærket, og jeg vil forsøge at pifte området op med indlæg og netskæring.
[Image: DSC00594.jpg]
Walnut
Svar
#86
Først en gulvvask samtidig med en oliering af køkkenbordet, og så snurrede den lille fræser i den friske luft. Jeg har en gammel slidt sløjdbænk, der står for støtte til udendørs aktiviteter. Den har været i brug på badeværelset, da konen var ude. Jeg ryddede op, som en mand kan gøre det, men jeg fik alligevel dårlige anmeldelser i forbindelse med en senere kvalitetskontrol!Fint støv overalt!
[Image: DSC00596.jpg]
Det gik forholdsvis let og hurtigt at udfræse de forskellige dybder og områder. Nu skal den buede ende mod baskulen laves, så beslaget kan sættes i.
Svar
#87
[Image: DSC00601.jpg]
Den buede samling for enden af forskæftet viste sig at være en rigtig drillepind! Jeg havde tegnet buen på begge sider af træets ende og tog så en tur på kanten af rondelsliberen.En rimelig fin bue var nu afsæt til et mere tidskrævende tilpasningsarbejde. Går man efter at få denne samling virkelig tæt både på sider og ikke mindst i bunden, skal man sætte godt med tid af!Lægger man ikke ud med not i fuld længde, skal der også forlænges her i takt med, at de to dele nærmer sig hinanden. Jeg har arbejdet med forskellige runde file og har brugt billedskærejern til at forlænge noten, der har en buet afslutning.
Svar
#88
[Image: DSC00605.jpg]
Beslaget er nu monteret, og jeg har lige afsluttet nedfældningen af den lille "kop", hvor udløserarmen til forskæftet sidder. Da jeg var færdig med at lægge beslaget ind i noten, valgte jeg at pudse forskæftet i næsten færdig tykkelse. Derefter borede jeg hullet fra beslaget igennem forskæftet. Jeg fik så en pejling fra modsatte side, hvor den lille "kop" er nedfældet. I "koppen" sidder et lille hul med gevind til fastspændelse fra modsatte side med en lille bolt.Lykkes det mig at få forskæftet til at sidde godt, ligger der en skitse klar til en noget ambitiøs netskæring med indsat ibenholt som bestanddel. Det er stadig en skitse, som kan forandre sig inden netskæringsværktøjet findes frem. Det kan vel også hænde, at jeg får klager over den. Er de gode kan de tages til efterretning[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#89
Hej Walnut. Puha , det ser ud til at blive noget pille arbejde [Big Grin]. hvor tyk , kan de ibenholt skiver der skal nedfældes blive. Hilsen A-bolt
Svar
#90
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut. Puha , det ser ud til at blive noget pille arbejde [Big Grin]. hvor tyk , kan de ibenholt skiver der skal nedfældes blive. Hilsen A-bolt


Hej A-bolt (der selv må være "hot" pt)
Jeg har skåret skiverne. De er ca. 3mm tykke.Anbringelsen af skiverne skal sidde "lige i øjet", fordi de skal følge netskæringsspor og indrammes af samme. Det er nemmere at lade være...
Mvh Walnut
Svar
#91
[Image: DSC00608.jpg]
Så er det knald eller fald for dette forskæfte. Al forside arbejde er lagt til side. Jeg har sluppet mit "japanske team" løs på forskæftets inderside. Her skal de to " bløde noter" laves til løbene. Det er svært at lave opmålinger på dette arbejde p.g.a de bløde overgange. Jeg arbejder med et overmål på bredden og vil forsøge at lægge ud med noget, der ligner det oprindelige skæfte. Derfra må det så blive en langsommelig tilpasning ved hjælp af sodsværtning af løbene. Det er lidt utrygt famleri, men det er selvfølgelig også lidt spændende.
Walnut
Svar
#92
[Image: DSC00611.jpg]
Efter et utal af samlinger og adskillelser med forskæftet gik det i eftermiddag på plads med et lille befriende klik fra udløseren. Herlig lyd! Lidt svært at give en mere eksakt beskrivelse af arbejdsgangen med forskæftet, end den jeg tidligere har beskrevet, at jeg ville følge.Efter at have lavet noter, der lignede dem i det gamle forskæfte, satte jeg forskæftet på. Derefter koncentrerede jeg mig om at arbejde i den yderste del af noterne. Jeg ville gerne have en fin afslutning foran og kunne ved at arbejde her få styr på forskæftet sideverts. Da løbene sad pænt i noterne, brugte jeg sodning af løbene til den videre tilpasning. Det var rigtig godt og gav et målrettet arbejde, hvor jeg hele tiden kunne se og fornemme, at forskæftet nærmede sig målet.Vigtigste værktøj i den sidste tilpasning har været kædesavsfilen. Nu sidder det urokkeligt fast og ser fint ud op langs siderne og i forenden. Næste trin bliver en afrunding af forskæftets "næse" samt en tilpasning af bredde og højde.
Svar
#93
[Image: DSC00615.jpg]

Jeg har lige fræset ud til 2 felter, hvor der skal indfældes ibenholt. Den oprindelige tegning af indlæg og netskæring holdt ikke. Jeg havde en anden idé, som nu helt har taget over. Tanken med felterne er, at de skal strække området, hvor den lille udløser er anbragt. Samtidig er de tænkt ind i en kommende netskæring.
Fræsningen forløb fredeligt, og jeg gik ganske tæt på blyantstregerne godt hjulpet af støtte til armene under arbejdet. Jeg havde spændt op i høvlbænken i en højde, så bordet virkede som land at køre på. Dybden er udmålt, så ibenholtstykkerne vil stikke ca. 1m.m. op når de lægges i.
Svar
#94
[Image: DSC00617.jpg]
Så er ibenholtindlæggene på plads.Med skarpe billedskærerjern er det ingen sag at komme efter fræserens værdifulde indsats. Inden limningen er der, som det ses på billedet,tapet omhyggeligt med malertape. Der er ingen grund til at skulle jagte pletter af lim, der er trængt ned i træet. Jeg har limet med den blå(langsomme) Strong Epoxy. At skulle pakke ud og slibe ned i morgen bliver en af de mere fornøjelige stunder.
Svar
#95
[Image: DSC00619.jpg]
Det gik fint med nedpudsning af de indlagte stykker ibenholt. Efter denne pudsning fik resten af forskæftet tur, og jeg sluttede med at slibe korn 1200 i en tynd olie.Nu skal der tegnes felter til netskæring. Det kan gøres på mange måder, og jeg skal se, om jeg kan lægge nogle linier, der passer til de sorte felter.
Svar
#96
[Image: DSC00634.jpg]
Så er forskæftet færdigt.Man skal ikke undervurdere timeforbrug og indsats i forbindelse med fremstilling af et forskæfte.Man arbejder ikke med samme risikofaktor som ved selve skæftet, men det er alligevel ærgerligt, hvis noget går galt.Inden jeg lavede netskæringerne, havde jeg regnet med problemer med at håndtere det lette forskæfte under arbejdet. Jeg havde overvejet at lade det sidde på bøssen under arbejdet for at gøre det mere stabilt. Jeg begyndte dog med mine to små kiler, og det viste sig, at de fint kunne løse opgaven. Jeg arbejder med et stykke skind som underlag og kombineret med kilerne, fik jeg et godt og sikkert greb om tingene.
[Image: DSC00636.jpg]
[Image: DSC00627.jpg]
Svar
#97
Bravo Walnut! – ekstremt flot stykke husflid. [Image: salute.gif]

Nu er du vist ved at være rustet, til at gå i gang med det Tyrkiske Valnød. [Wink]

I øvrigt glæder det mig at flere og flere her på VTF, har kastet sig over skæftearbejde.
Det får mig til at føle, at det ikke kun er mig der er sær! [Big Grin]

mvh
Swift
Svar
#98
den er godt nok blevet flot [:0]

Bang
Svar
#99
Hej Walnut . Flot resultat [Smile][Smile][Smile]. Hvor blev ibenholt afslutningen i forskæfte spidsen af [Big Grin]. .. Hilsen A-bolt
Svar
God Morgen VTF.
Trods alt dejligt at være færdig med træet på den lille Rex. Rart at vågne til pænt seertal og ros.
Når vi skruebanditter, og folk med lyst til at hænge ud sammen med sådanne, ikke kan færdes i det samme værksted er dette forum det bedste alternativ. Som Swift antyder, er der langt imellem os,og for mig personligt er det en drivkraft at andre er med i arbejdet og kan kommentere. Den dagbogsform, jeg valgte, synes jeg giver en friskhed over oplevelsen. Når jeg pt er inde at kigge A-bolt´s arbejde fornemmer jeg kraftigt, det han lige har lavet. Det er sådan en fornemmelse, jeg selv håber på at give videre.Efterhånden bliver det også til en større vidensbank. Gad vide hvor Swift i sin tid hentede hjælp til sin skæftning. Hans arbejde var den eneste lekture, jeg havde, da jeg startede. Jeg har et forskæfte mere, der skal laves, og ellers vil jeg glæde mig til næste vinters projekter. Jeg har, som tidligere nævnt lidt i skabet, der skal laves.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)