Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ræv 08/09
Jeg sad her til morgen i en Hochstand som står i kanten af en lysning inde i skoven.
Det var egentlig med henblik på at møde de Dådyr, som med jævne mellemrum viste sig i lysningen.
Det blæste ”en halv pelikan” udenfor skoven, men der var nogenlunde læ herinde hvor jeg sad.
Kort efter solopgang fangede mine øjne en bevægelse over i den modsatte side af lysningen. – Det var ”Mikkel”! Han kom luntende op af ” Ho Chi Minh stien” (som vi kalder det skovspor som går på langs ned igennem skoven). Jeg fangede ham i sigtekikkerten. Det var min .264 wm jeg havde med i dag, så det blev noget af et overkill.

[Image: 6rv003.jpg]

Smuk rød hanræv, i perfekt vinterpels! [Smile]

[Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg]

mvh.
Swift
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Jeg sad her til morgen i en Hochstand som står i kanten af en lysning inde i skoven.
Det var egentlig med henblik på at møde de Dådyr, som med jævne mellemrum viste sig i lysningen.
Det blæste ”en halv pelikan” udenfor skoven, men der var nogenlunde læ herinde hvor jeg sad.
Kort efter solopgang fangede mine øjne en bevægelse over i den modsatte side af lysningen. – Det var ”Mikkel”! Han kom luntende op af ” Ho Chi Minh stien” (som vi kalder det skovspor som går på langs ned igennem skoven). Jeg fangede ham i sigtekikkerten. Det var min .264 wm jeg havde med i dag, så det blev noget af et overkill.

[Image: 6rv003.jpg]

Smuk rød hanræv, i perfekt vinterpels! [Smile]

[Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg]

mvh.
Swift



Tillykke. Kan måske give til et par G-strenge med hvide kvaster[Wink][Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Tillykke. Kan måske give til et par G-strenge med hvide kvaster[Wink][Big Grin]
Mvh Walnut


Helt sikkert! - Skal jeg sende ham over til dig? [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
Det er vel bedre end et par G-strenge i kvasten [:0][:X]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
det kan godt være fru julemand ville blive tvær hvis "han" kom hjem sådan[Big Grin]
Svar
....sild til gås og mis til ræv.....[:I][:I]
Mvh Walnut[:I]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

....sild til gås og mis til ræv.....[:I][:I]
Mvh Walnut[:I]


OK! - når nu tråden er drejet over i denne retning: - @ Walnut – Udover at du kan få pelsværk nok til en kosakhue, har denne hanræv så store ”n.....” at du kan sy dig et par ørevarmere! [Big Grin]

[Image: 6rv008.jpg]

mvh.
Swift
Svar
Flot maskulint udstyr[Big Grin] Går ikke med ørevarmere i lyserødt[Big Grin]
Ikke mere rævespam herfra[:I] Jeg får forhåbentlig chancer til ræv på søndag, hvor jeg skal deltage i en drivjagt på en rigtig god rævelokalitet. Håber at Hotlips igen er gavmild[Smile]
Mvh Walnut
Svar
Citat:quote:

@ Walnut – Udover at du kan få pelsværk nok til en kosakhue, har denne hanræv så store ”n.....” at du kan sy dig et par ørevarmere!


Måske ørepropper[:I][Big Grin]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
I morges havde jeg valgt at sidde i en stige, hvorfra jeg de tidligere år havde skudt adskillige ræve.
Stigen er placeret i hjørnet af en løvskovsbevoksning. Jeg har fra stigen udsigt ud over en ca. 30 ha. stor eng, som strækker sig over til fyrretræsskoven på den gamle fjordskråning.

Kl. 9 var der postyr ude i rørskoven skråt bagved min venstre side. To fasankokke blafrede op, og
lavede et frygtelig spektakel! – Kunne det måske være ”Mikkel” der var årsagen, tænkte jeg?

Jeg havde næppe tænkt tanken færdig, før jeg så slynglen krydse engen bagved mig. Jeg nåede ikke at få riflen op, inden ræven forsvandt ind i en anden rørbevoksning ret bagved mig.

Jeg fandt det lokkekald frem som jeg netop havde fået hjem fra USA. Jeg havde endnu ikke haft mulighed for at prøve det, men nu havde jeg chancen.

Jeg blæste tre gange i kaldet som skulle fremkalde en lyd som en kanin i nød. Kort efter flaksede en fasanhøne op fra rørskoven kun 50 meter fra mig. – aha! (tænkte jeg) ræven er på vej ud imod mig.
Jeg skruede ”Leupoldén” ned på laveste forstørrelse, og satte fokus justeringen på den korteste afstand.
Pludselig kom der et rævehoved til syne i krattet, kun tyve meter bag mig. Jeg havde trådkorset midt i panden på ræven, der nu var standset op og stirrede i retning mod mig. Sådan stod den nogle sekunder, inden den drejede lidt mod venstre. – skuddet bragede, og ræven sank sammen med en bladkugle.

[Image: 7rv001.jpg]

Det viste sig at være en lille tæveræv! [Smile]

[Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg]

mvh.
Swift
Svar
Vil det sige at kaldet virker??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Vil det sige at kaldet virker??
Hogmeister


Det kunne det godt tyde på!
Det er jo et lidt spinkelt grundlag at bygge noget på, men ræven kom lige ind i favnen på mig. – Det kunne selvfølgelig være at den ville have gjort det alligevel! – nu er det jo for sent at spørge den. [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
@Swift

Jeg var i dag ude og prøve lokkekaldet "Nordic Predator" Den giver osse et såkaldt hareskrig.Jeg sad på jorden med et sløringsnet over skuldrene for at holde varmen.

Der var ingen ræve der hørte det, men 30 sekunder efter første skrig, kom der 3 krager og kredsede over mig. Når de fløj væk kunne jeg lokke dem ind igen.
Senere kom der 2 musvåger og den ene satte sig i træet lige over mig.

Konklusion: prædatorer reagerer på "Nordic Predator"



--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Ja, vi skal nok få rævene i tale, bare vi er tålmodige.[Smile]
Efter at jeg havde skudt ræven, prøvede jeg med jævne mellemrum kaldet. Jeg fik lokket en Hejre til at lande i nærheden af hvor jeg sad, så den må også ind under kategorien: ”Predator”

mvh.
Swift
Svar
@ Swift og M@X, Jeg har ofte haft de samme oplevelser at kragerne de flokkes til, naar jeg bruger et 'rabbit distress call' naar jeg er efter coyotes, men som jeg ser paa det, saa gor det jo kun hele situationen mere trovardig og hjalper med til i sidste instans at lokke raven eller coyoten ind paa skudhold.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
@M@X,

Nordic Predator virker også på vildsvin!
Her set det virke i tyskland[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Hej Gammeltoft
Lad os alle ta til grænsen og nordpå i hovedlandet og kalde nogle vildsvin herop, hehe
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by carlsen

Hej Gammeltoft
Lad os alle ta til grænsen og nordpå i hovedlandet og kalde nogle vildsvin herop, hehe
Carlsen



Vi er klar[:p] Guieness rekordbog[:p]: Største antal overgearede blæsere i Norden[8D] Bare giv et kald[Wink]
Mvh Walnut
Svar
Jeg sad i morges efter ræv ved en bakket fjordskråning. Stigen jeg sad i stod i skovkanten, og udover skråningen havde jeg også udsigt ud over engene. Hurtigt spottede jeg to stykker råvildt, som gik og essede på fodermarken i kanten af et lille krat nede på engen.
Pludselig opfangede jeg en bevægelse skråt til højre for mig. Det var et stykke råvildt, som inden længe var i ly af gyvelbevoksningen i skovkanten.
Mindre end fem minutter efter fulgte endnu et stykke råvildt efter, og forsvandt ad den samme veksel.
De to dyr fra fodermarken begyndte nu at søge op over skråningen, og de passerede mig på ca. halvtreds meters afstand. Det var en rå og et lam. Jeg nåede lige at få taget et billede af råen, da hun gjorde et kort ophold ud for mig.

[Image: Bagjagthytten.jpg]

Kl. 9.15, kom ræven. Skråt bagfra og op over skråningen, med retning imod rævekomplekset i ”Hostekæret”. Det var en lille ræv, - sandsynligvis en tæve, - afstanden var ca. 100 meter, men hun havde travlt, og inden jeg fik hold på hende, forsvandt hun ned i en lavning i den bakkede skråning.
Jeg fik lige endnu et kort glimt af hende, og væk var hun i krattet! – S….. også!

En time efter begyndte det at småregne, så jeg pakkede sammen og kørte hjem!

Ja sådan kan det gå, men jeg har ofte været ude for noget lignende, og ved af erfaring at ræve har et bestemt mønster de ”kører” efter, så det er bare - ”på-en` igen”! [Wink]

mvh.
Swift
Svar
Rævestreger i Nørrekæret!

Jeg havde bestemt mig for at sidde i stigen for enden af Nørrekæret. Stigen er placeret i skovkanten således at jeg har et udsyn på 5- 600 meter, i 180 grader.
Ca. 5 min. efter at jeg var krøbet op, så jeg bevægelse på engen på den anden side af åen. Jeg troede i første omgang at det var råvildt, men da jeg kom til at se nærmere efter, opdagede jeg at det var to ræve. Op med riflen. Da jeg fik ”hold” på dem var det tydeligt at der var gang i rolleriet. Hanræven var krøbet op på ryggen af tæven, og var nu godt i gang. Leoupolden stod på 25 gange forstørrelse, og trådkorset fandt hurtigt bladet på tæveræven. Man kan vel godt sige at den døde under lykkelige omstændigheder.[:I]
Efter at tæven var forsvundet under hanræven, tog han en spurt ud over engen. Da han endelig gjorde ophold, var han dækket af nogle nedhængende grene fra det træ jeg sad i, så der var ikke mulighed for skud. Lidt efter forsvandt han i enebærbevoksningen på den modsatte side af engen.
Jeg lod tæveræven ligge, man kunne jo aldrig vide! [}Smile]

Få minutter efter opdagede jeg en ræv, som skrånede over Nørrekæret, med retning imod skoven til venstre for mig.

Hvorfra den var kommet ved jeg ikke ikke. Den kunne muligvis have ligget i tagrørene langs åen, og så være blevet skræmt ud af skuddet.

Jeg fulgte den igennem sigtekikkerten, men jeg syntes at den havde for meget fart på til at jeg ville skyde. Jeg håbede den ville gøre et kort ophold inden, den gik i skoven. Det gjorde den imidlertid ikke.

Okay! At se tre ræve på mindre end ti minutter, det var næsten lidt for meget af det gode.

Når jeg sidder på denne plads, byder det ofte på forholdsvis lange skud, så jeg havde kikkerten stående på 25 gange forstørrelse. Det viste sig dog ca. en halv time senere at skulle komme til at koste mig en ræv. På dette tidspunkt drejede jeg mig om, for at se ned langs skovkanten til venstre for mig. Inde på skovdiget stod der pludselig en ræv, og stirrede ud over kæret. Den var mindre end 50 meter fra mig. Uden at tænke på at skrue ned for forstørrelsen, kastede jeg rifler til skulderen. Jeg kunne naturligvis ikke se en sk.. med den store forstørrelse, og inden jeg fik skruet ned, luntede ræven tilbage i skoven hvor den var kommet fra. Pokkers også! – med lidt held i den kunne jeg på nuværende tidspunkt have haft fire ræve. Nå - det var der jo ikke noget at gøre ved. Jeg kunne da glæde mig over, at jeg havde fået den ene.

Jeg havde besluttet mig for at holde inde kl. ti, og at jeg det sidste karter ville prøve om det var muligt at lokke en ræv frem med rævekaldet. Jeg blæste en 7 – 8 gange i kaldet og gjorde derefter et ophold. Næsten øjeblikkelig noterede jeg noget der bevægede sig på engen, i kanten af et vandhul, ca. 400 meter ude. Op med kikkerten! Det var sku Mikkel. Det var tydeligt at den havde hørt skriget fra den sårede ”Hare” og i luntetrav var den nu på vej over imod mig. På et tidspunkt tøvede den lidt, men et par skrig mere fik den hurtig i gang igen. Da den havde forceret grøften, og nu var på engen hvor jeg tidligere skød tæveræven, lagde jeg kaldet fra mig og gjorde riflen klar. Jeg ventede til den stoppede op, inden jeg lod kuglen gå. Det viste sig at være en lille hanræv.

[Image: 8og9rv005.jpg]

Så, hogmeister! – rævekaldet virker!!! [Wink]

[Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg]

Mvh.
Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)