Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin
#21
Jeg ser ganske udmærket om natten specielt efter at ha' siddet en halv times tid.
Min "fjederbøsse" er særdeles udmærket (E0 4500 Joule) og som jeg har skrevet tidligere grupperer jeg inden for 4 cm på disse afstande.
Jeg ved ikke helt hvorfor du kalder den en "fjederbøsse" - riflet choke og 35 grams Slugs.......det er vel næppe en "fjederbøsse".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#22
Hej ID

Jeg tror han kalder det en "fjederbøsse" fordi magasinfjederen springer ([Big Grin])i øjnene på dit billede.

Jeg har selv en gammel Beretta A300 haglbøsse som jeg har arvet. Jeg har aldrig løsnet et skud med den, men det kunne da være man skulle forære den et riflet løb til formålet ?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Takker,

Man lærer en masse spændende om svinejagt - også hvor svært det egentligt er når man ikke 'bare' kan trykke dem frem...

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#24
Det var blot en morsomhed med "fjederbøsse" billedet lagde ligesom op til det...
Men stadig mener jeg ikke, at den er egnet til natskydning... jeg ser også ganske udmærket om natten men ville nødig skyde med korn og kærv på det tidspunkt.... Til eftersøgning er den udmærket - men kræver så en montering af en lyskilde på løbet.
Men vi får vel senere en fyldig rapport om dine bestræbelser i de mørke svenske skove....

Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg ser ganske udmærket om natten specielt efter at ha' siddet en halv times tid.
Min "fjederbøsse" er særdeles udmærket (E0 4500 Joule) og som jeg har skrevet tidligere grupperer jeg inden for 4 cm på disse afstande.
Jeg ved ikke helt hvorfor du kalder den en "fjederbøsse" - riflet choke og 35 grams Slugs.......det er vel næppe en "fjederbøsse".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#25
Hej jeg vil lige smide mit bidrag i kampen mod grisene[Smile]vi bruger fodertønder med borede huller i dem elsker grisene at tumle rundt med desuden kan du bedre høre når de går igang hvis man sidder uden for månelys hvilket ikke er nødvendigt for at skyde gris. men nu det aller vigtigste mine damer og herrer TRÆTJÆRE de er fuldstændig vilde med det stads.. det påsmøres graner i 40cm højde ca. dette er min opskrift på super grise jagt og jeg skal hilse at sige det virker.. [Big Grin]
Svar
#26
P.S. Granen dør når grisene skræller den. Men ja - trætjære virker, det glemte jeg at nævne. Det skal være ægte trætjære.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#27
Jamen jeg bruger skam også tjære - problemet er ikke at grisene ikke kommer.............de kommer blot ikke når jeg er der.
Jeg er dog kommet frem til at det er mit tålmod det er galt med, så det er der, der skal sættes ind.[V]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#28
Jamen ID. Med det skydeisenkram du er i besiddelse af, burde du være istand til, at skyde dem fra dagligstuen[Big Grin] Vildsvinejagt i 25 graders varme, og jagtfilm i tossekassen. Så blir det ikke bedre[8D][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Der er normalt ingen problemer i at pyrsche dem når de æder, men du skal have et vågent øje på den gamle so. Hun er ikke sådan at løbe om hjørner med[^]. Tiltagende måne er et must, og masser af tålmodighed og proviant til den lange nat. Knæk og bræk

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]



Fandeme da Peben, jeg var ikke klar over at du havde giftet dig med hende. [Wink] Det har vi andre da ikke mærket meget til[^][Sad!]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by cepture

Hej jeg vil lige smide mit bidrag i kampen mod grisene[Smile]vi bruger fodertønder med borede huller i dem elsker grisene at tumle rundt med desuden kan du bedre høre når de går igang hvis man sidder uden for månelys hvilket ikke er nødvendigt for at skyde gris. men nu det aller vigtigste mine damer og herrer TRÆTJÆRE de er fuldstændig vilde med det stads.. det påsmøres graner i 40cm højde ca. dette er min opskrift på super grise jagt og jeg skal hilse at sige det virker.. [Big Grin]



Hej, Det der Trætjære. Hvor køber i det. Pris pr liter eller kg.
Hvor meget bruger i pr gang.

Var i sverig i maj for at skyde grise. vi var 6 mand og der blev skudt 7 gode grise på 3 dage. ( Hvor de 3 mand var mere til øl og pejs, end ondt i R...)

Der hvor jeg kommer foder de med havre/byg, i tønder og en automat der smider majs ud 2 gange pr nat.
Det er efter min mening ikke til at jage grise om natten uden en kikkert med lys af de gode. Jeg har en Zeiss variepoint 3-12x56 og mellem kl 22,30 og 02,00 er det svært at bedømme dyret med den kikkert.
Har en 12x60 hånd kikkert. tung og stor men god om natten.

Man skal side helt stille og være tålmodig. vinden er meget vigtig.
Vi skyder fra tårne der er 3-5m høje og der er nogle åbne.og
nogle helt lukkede med en morfar stol. der er mellem 50 og 120m til automaterne
Det er en fed jagt form, Der er meget dyre liv der hvor jeg kommer og det er spændene at sidde der om natten.

mvh kim
Svar
#31
At skyde vildsvin med lys i Sverige er ikke mindre ulovligt end at skyde bukke om natten i Danmark. Men det straffes betydeligt hårdere, hvis det opdages (Grovt jaktbrott = Ubetinget fængsel) Ingen rabat til danskere.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#32
Men hvor køber i trætjære.

mvh kim
Svar
#33
jeg er iøvrigt af den mening, at hvis man bruger lys under jagten, så forsvinder ideen med jagten, og formålet bliver bare at slå noget ihjel. dyret skal også have en chance. Til gengæld støtter jeg fuldt ud at man bruger lys efter skudet for at finde vildet
Svar
#34
jeg kom til at tænke på hvilken chance er det dyret skal have?? i tiden indtil det besluttes at afgive skud har dyret alle sine chancer men når jægeren beslutter sig så er der ikke flere chancer (som regel) den eneste chance er at grisen står overfor et fjols der prøver at finde det rigtige sted i mørket og så anskyder den!!!! jeg er tilhænger af at gøre skudet så optimalt så muligt og præcision som er forudsætningen for et humant drab bliver temmelig reduceret i en helt mørk skov!!!
Svar
#35
Vi kan jo også fange dem i fælder og aflive dem med en slagtepistol.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#36
De seancer jeg har været med til omkring vildsvinejagt efter solnedgang har resulteret i døde svin HVER GANG... Hvis grejet og omstændighederne omkring jagten er i orden er der absolut ingen problemer..

Citat:quote:

Originally posted by cepture

jeg kom til at tænke på hvilken chance er det dyret skal have?? i tiden indtil det besluttes at afgive skud har dyret alle sine chancer men når jægeren beslutter sig så er der ikke flere chancer (som regel) den eneste chance er at grisen står overfor et fjols der prøver at finde det rigtige sted i mørket og så anskyder den!!!! jeg er tilhænger af at gøre skudet så optimalt så muligt og præcision som er forudsætningen for et humant drab bliver temmelig reduceret i en helt mørk skov!!!



"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#37
Høgh de fleste jeg har haft med på jagt har ikke kunnet holde fingeren i ro når der har været svin for selvom chancen måske ikke har været optimal det har nogle gange resulteret i anskydninger hvilket jeg synes er det værste man kan gøre som jæger men mange bliver grebet af spændingen og trykker.. dette er ikke ensbetydende med at de er dårlige jægere men at det er en svær måde at jage på.når riflen er oppe på dyret hvad er det så lige for chancer den skal have ??? at folk ikke kan se hvad de laver ??så hvis den er heldig løber den derfra med en anskydning den kan overleve?? det er s.. ikke ordentlig moral!!og den med slagtepistolen hvad var det lige...................jeg er stor tilhænger af at man får gjort lys på riflen lovligt til grisejagt der sker alt for mange anskydninger som det er nu.og dem som er så professionelle som nogle giver udtryk for at være kan jo bare undvære det. men helt ærligt at optimere det splitsekund hvor man afgiver skud er sgu ikke efter min mening noget der kan spolere oplevelsen det kan en anskydning til gengæld
Jeg ser frem til at høre nogle saglige argumenter der forholder sig lidt til virkeligheden!
Svar
#38
Jeg har efterhånden skudt 40 svin på 3 år - ca 35 af dem om natten. Jeg har endnu ikke haft problemer med anskydning - af 2 årager. For det første, få man som polsk jæger får man tildelt sine svin i forskellige aldersklasser, og det behager man bare at overholde - derfor skyder jeg ikke med mindre at man er 110% sikker på alder/køn.Dette gør at jeg efterhånden har lært mig ar pürsche rigtig tæt på grise om natten, hvis jeg er det mindste i tvivl om alder eller ligende.
En anden ting er optikken - jeg har på alle mine rifler kikkerter siddende i 3-12x56, der kan suge temlig meget lys ind, så ved ½ måne eller mere er det intet problem at se svinene fuldstænding tydeligt i kikkerten. Faktisk har jeg skudt svin i nymåne - man skal dog bare lidt tættere på (så tidligere nævnt)
Svar
#39
@Jesper

Siger du at du kan se køn og alder på alle de svin du skyder på, ved halvmåne, eller enda nymåne?

Det kunne jeg godt tænke mig at lære.

Men det kan da også være, at min Zeiss i 3-12x56 ikke er helt så god som din??

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#40
Hej Buba
Jeg ved godt at det måske lød lidt forkert. Det vigtigste er alderen og derefter kønnet.
Når svin skydes i Polen får man dem tildelt som 1-2-3 årige, søer og orner. Den aldersklasse man skal være mst opmærksom på er de 3 årige, da de kun må være af hankøn.
Jeg har lært mig at når jeg spotter grise, så er det meget ofte at hvis de kun er 2-3 stykker sammen, ofte unge hanner i 2-3 års alderen, når ornen er ældre er den ofte at finde alene.

Et helt andet spørgsmål - de ture du afholder til Dvor og omegn - hvor langt er det fra Dvor? - jeg har selv været der som FN soldag i 1995 (det sidste hold i Kroatien)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)