Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
For varm
#21
Jeg har så ikke selv genladt men får en til det som jeg og andre har rigtig gode erfaringer med. Så vidt jeg kan se, så er der i al fald ikke forskel på hvordan fabriks ammo fra Norma med Oryx 11.7 gram og de hjemmeladte patroner af samme type skyder.
De første rammer netop altid korrekt og når den så bliver varm, begynder problemet, så jeg tror det nok relaterer til at jeg ikke har fået gjort piben ordentligt rent (den har skudt ca. 40 skud uden at jeg har haft tid til at rense den). Jeg ved ikke om det har noget at sige med såkaldt "indskydning". Fra en del amerikanske sites kan jeg se at de gør en del i at rense stort set efter hvert skud når en riffel er helt ny. Lidt ligesom "at køre en bil til".

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#22
Hvis piben ligger frit, og alle delene er skruet ordentligt sammen, så synes jeg det lyder lidt uforståeligt at den begynder at sprede så hurtigt. Kan det være varmeflimmer der gør det?

Jeg synes selv jeg bliver generet af varmeflimmer allerede efter få skud, så alene af den grund skyder jeg sjældent mere end 5 skud i en serie, hvorefter piben lige får lov at køle nogle minutter. Jeg har forsøgt at sigte på et "gennemsnitsmidtpunkt" gennem varmeflimmeret, men det fungerer ikke ret godt. Et 200 mm forlængerrør på kikkerten hjælper lidt, men jeg vil også prøve at montere et flimrebånd, og se om det hjælper mere. Ellers må jeg have fat i et plakatforsendelsespaprør der når helt ud til mundingen [Big Grin].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Varmeflimmer har jeg nu også bøvlet lidt med, men med det hersens camo tape på piben er det blevet meget bedre vil jeg sige. Tror måske at piben til gengæld ikke kommer af med varmen ligeså hurtigt.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#24
Paamind mig lige igen ALDRIG at købe en brugt riffel i Danmark hvis det er indstillingen til hvordan man behandler en riffel!!!
Jeg kunne ikke drømme om paa noget tidspunkt at skyde min riffel saa varm at jeg ikke kunne røre ved piben.
Min skud kadance paa banen er mindre end et skud/minut, og jeg renser grundigt efter 10-15 skud og giver piben tid til at køle ned.
H
Hogmeister
Svar
#25
Det er vilkårene omkring jagtfeltskydning. 8 skud på 5 minutter. Så er piben rigtig varm. Ligeså på skydearena.
Min kammerat har over flere omgange skudt omkring 150 skud på 2 timer. Han har stadig den mest præcise riffel. Måske Sauer bare laver bedre piber?
Svar
#26
jeg smed en 100 skud på en time sidst vi var i skyde kino

har gjort det før og vil gøre det igen den samler stadig i et 3kløver (langt bedre end jeg skyder)

Riffel S&L97 DL 6,5 x 55 med halvsvær pibe
Den har skudt lidt over 2200 skud
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Men jeg vil nu stadig ikke eje sådan en blik bunke[8D]


Lige såvel er der jo nogen der ikke gider køre i en Volvo traktor med plov på arbejde [Smile] er det ikke alt sammen religion, nu er jeg heldigvis langt fra religiøs og har derfor hverken problemer med blikbunken eller traktoren [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#28
Det enste der er at sige, skud så længe der er dyr i nærheden. Hvis der ikke er bly i luften har de stakkels dyr ikke noget at løbe ind i.[Big Grin]
Mvh.
Morten
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by mcc

Det enste der er at sige, skud så længe der er dyr i nærheden. Hvis der ikke er bly i luften har de stakkels dyr ikke noget at løbe ind i.[Big Grin]



Man kunne også nøjes med at skyde til dyr som præsenterede sig i gode chancer, hvor ens skydeevner rækker, også lade resten gå.... [B)]

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#30
Da jeg for noget tid siden købte en M03ér ville jeg se om jeg kunne stresse min .308 pibe. Så efter at have skudt 15-20 skud, tømte jeg 3 kasser (120 stk AMA) lige så hurtigt som jeg kunne lade. Det tog vel 20-25 min og piben var glo´hed men den skød stadig bedre end jeg magtede[B)][B)]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
[Image: Mauser_m03_1-1.jpg]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by RINCON

Da jeg for noget tid siden købte en M03ér ville jeg se om jeg kunne stresse min .308 pibe. Så efter at have skudt 15-20 skud, tømte jeg 3 kasser (120 stk AMA) lige så hurtigt som jeg kunne lade. Det tog vel 20-25 min og piben var glo´hed men den skød stadig bedre end jeg magtede[B)][B)]

Jeg kender godt fenomenet med at være dårlig til at ramme. (der er faktisk folk, der påstår at træning hjælper på problemet][8D][8D][Wink]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
[Image: Mauser_m03_1-1.jpg]


Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by n a

Jeg kender godt fenomenet med at være dårlig til at ramme. (der er faktisk folk, der påstår at træning hjælper på problemet][8D][8D][Wink]



Klart! Når jeg nu, i alt min uforstandighed, ikke evnede at købe en dansk produceret riffel, med autoaim er jeg nødsaget til at ty til træning. Jeg forbander den dag!!!

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
[Image: Mauser_m03_1-1.jpg]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#33
Schönauer, Jeg er glad for at du skriver blik bunke, for så er det da ikke mene en gang plastik bras eller BR legetøj, men det må jo være træls, når man nu får muligheden for at tage livet af en Blaser og så ikke kan gøre det.
Det er jo nok en grund til at Blaser er et udmærket våben og hvorfor ikke bare aceptere det.

Jeg er utrolig glad for at jeg fik købt mig en Blaser og den har ikke mistet pressionen i de kalibre som har skudt mange skud i træk.

Blaser er = med topkvalitet [Big Grin] det bedst der fåes [Big Grin]

Livet er dejlig. Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#34
Ja så kom der langt om et indlæg der kan tages alvorligt.
Maubla har helt ret[Smile]

Stoffer
Svar
#35
Og Yugo er verdens bedste bil - BASTA [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

det bedst der fåes [Big Grin]


Aaaarrh...aaaarrh, en af de bedste, der er jo heldigvis flere af slagsen [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Og Yugo er verdens bedste bil - BASTA [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Det kunne nu også godt være en Zastava[Big Grin]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Til et arrangement af importøren af Bl.... stod vi 18 skytter på hjortebanen, med to styk af det unævnelige fabrikat og skød i knapt 2 timer. De var rygende varme. Da folk begynder at forlade banen, er der 10 min. tilbage af skydetiden. Vi synes da lige arrangøren skal se at vi har været der, og tager en riffel og 100 patroner med ind på indskydningsbanen. På ca. 5 min. bliver de 95 bønner hældt afsted, og de sidste 5 bliver brugt til at checke om missionen er lykkedes[^]
En holder det værste varmeflimmer væk ved at vifte med et stort stykke pap, en hælder patroner i til skytten.
Det mest trælse var at det mislykkedes. De 5 skud sad under en 2 krone[V]

Men jeg vil nu stadig ikke eje sådan en blik bunke[8D]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]



Undskyld, men hvad regnede du med? Blaser er kendt for at have særdeles piber med stor tolerance for varme og slitage [Big Grin] http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...er,reklame

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#39
@ "barebow"s problemer med sin 300WM, så har jeg oplevet det samme med en Blæser i samme kaliber ... den skød 5 skud fra kold/kølig pibe ret præcist, måske 2 cm spredning ... de tre skud blev typisk skudt på mindre end et minut, hvorefter man aligevel skulle lade resten enkeltvis. så de 5 skud blev skudt på måske 3 -4 minutter

Hvis man ikke gav den pibe (riflen blev også brugt med en 6,5x55 matchpibe) lov til at afkøle men bare smækkede tre skud mere i og fortsatte begyndte den at smide 6 og 7 skud ud af "gruppen" helt op til 4- 6 cm spredning.

Hvis man skød meget afmålt, altså faktisk 3- skudsgrupper og en lang pause, så var der ingen problemer.
Den pibe var en let "sporter" pibe med sigtemidler.

Jeg gætter videnskabeligt på at "barebow"s problem er en rustfast pibe med indbyggede spændinger, som gør at den "vandrer" når den bliver varm...
Specielt hvis han kan skyde "små" grupper ved at lade piben afkøle mellem skuddene.

"Varm pibe/riffel" er nok meget afhængigt af brugeren/skytten og hans/hendes opfattelse af "problemet"

Min egen 6,5Træls når ikke at blive ubehageligt varm på de 5-6 skud på en feltskydning, og den reagerer heller ikke med at sprede når den en sjælden gang bliver skudt varm.

En bekendt har en 308 Steyr Scout som næsten altid bliver skudt rygende varm hver gang den er "ude" og som efter mere end 7000 skud stadig er væmmeligt præcis af sådan en "afstumpet plasticskyder" at være[:o)]

IMHO så tvivler jeg på at en god kvalitetsriffel reelt får forkortet sin levetid væsentligt af en gang i mellem at blive skudt "too hot to touch" Det er klart at macho "pibebrænder-kalibre" som f.eks 300WM[Wink] nok tager mere skade end en .308, men i reglen er der jo ikke "benchrest-præcision" at passe på i dem der bliver skudt rigtigt varme.

"Blæser" er en udemærket skyder, men at kalde den "verdens bedste" er et udtryk for et tryghedsbehov hos ejeren og ikke muligt at bevise i den virkelige verden..[Big Grin] Dette tryghedsbehov opstår typisk på grund af riflens overvurderede prisseddel og fabrikantens umådeholdne reklamebrøl...[^]
At en del af disse opreklamerede rifler så faktisk skyder irriterende godt er bare... ja .. irriterende...[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#40
Hej[Big Grin] Jeg har flere gange skudt to af mine rifler rødglødende (næsten [Big Grin] )i Korsholms "skydetivoli." En 22-250 og en 308 uden at det (at jeg) kan mærke at det har påvirket præcisionen. Den ene er en plastik T3ikka og den anden er en gammel M55 i 308 sidstnævnte havde på et tidspunkt også været på hjortejagt i Skotland, hvorefter den fik en skygge af rust (fra et sneangreb i piben) - det skal bare skydes ud ! [Big Grin]

Nogle afde andre som var med på holdet pakkede riflerne i skumfutteralerne - og da de kom hjem var de smeltet fast i skummet - klaphatte[Big Grin] Vi andre sad med riffelerne uden bundstykker mellem bene da vi kørte hjem[:I]

Når præcisionen begynder at svigte på skydebanen skruer vi da bare en ny pibe i [Big Grin]

Og så er jeg også misundelig på dem som har Blaser[Wink]

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)