Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remington
#21
Citat:quote:

Problematikken kommer egentlig lidt bag på mig. Jeg troede faktisk, at når jeg har skudt patronen af en gang i min riffel, så har jeg en "afstøbning" at kammeret -

Det har du også,
hvorefter du så kalibrerer hylsteret[B)]

Det det så er interessant er hvor godt de respektive akser falder sammen.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Med hensyn til hylster vægten : Hvis alt andet er i orden, og der en ret stor vægtforskel hylstrene imellen, vil det kun vise en højdemæssig variation måske 20-30 mm., vel og mærke inden for samme fabrikat.

Feks. RWS er forholdsvis tykke ( indeholder mindre ) og slipper ikke projektilet lige så let som f.eks. Norma.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#23
-[/quote]
Det har du også,
hvorefter du så kalibrerer hylsteret[B)]
Det det så er interessant er hvor godt de respektive akser falder sammen.

Jeg må altså lige have den een gang til for Prins Knud!
Vi er tilsyneladende enige om, at efter det første skud, så er hylsteret en afstøbning af kammeret - uanset fabrikat?
Efterfølgende mangel på udvendig aksesammenfald må vel hovedsageligt bero på, hvordan man behandler hyslteret i genladningen?
- Og her kunne man måske konkludere, at man skal bearbejde så lidt som muligt , altså nøjes med necksizing - eller hva?

Umage gir' mage.
Svar
#24
Hej Leo

Du har delvis ret. Du går ud fra, som en selvfølge at kammeret er
ret. Det er ikke altid tilfældet - dvs. her passer hylsteret kun som det vendte, da det blev affyret, og skal derfor fuldseizes.

Hvis så halsen har varierende tykkelse, så vil aksen blive forrykket, når du seater kuglen - både fordi hullet ikke er i midten og fordi halsen ikke giver sig ens pga. forskellig godstykkelse.

Få nu ikke ondt i hovedet af det - det er BR teknologi - hvis du måler på skytteammo, der virkelig skyder godt, vil du se, at det ofte er meget uens/skævt, uden at det kan måles på træfningen.

Dit våben skal på alle måder være perfekt, for at du vil få noget ud af at "tune " din ammo.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#25
Citat:quote:

Efterfølgende mangel på udvendig aksesammenfald må vel hovedsageligt bero på, hvordan man behandler hyslteret i genladningen?
- Og her kunne man måske konkludere, at man skal bearbejde så lidt som muligt , altså nøjes med necksizing - eller hva?


Som ex-com skriver skal du rotere dit hylster på samme måde hver gang.

Gør du ikke det er du præcist lige så godt hjulpet med delkalibrering.

Ligeledes bør dine dies matche dit specifikke kammer.

Ja, vi er ude i pinagtigt flueknepperi.......

Når du fuldkalibrerer klemmer du først messingen ind således ydergeometrien passer, efterfølgende trækker du expanderen op igennem hylsterhalsen og påfører skævheder igen HVIS DU HAR UENS GODSTYKKELSE!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Som en ikke autist inden for genladning ! lyder 20-30mm sgu da af meget, eller hvad [}Smile]

Hilsen Steen
Svar
#27
Ligeledes bør dine dies matche dit specifikke kammer.

Ja, vi er ude i pinagtigt flueknepperi.......

Når du fuldkalibrerer klemmer du først messingen ind således ydergeometrien passer, efterfølgende trækker du expanderen op igennem hylsterhalsen og påfører skævheder igen HVIS DU HAR UENS GODSTYKKELSE!

/Gammeltoft

Nu ved jeg godt, at vi ikke har statistisk grundlag for at kalde dette en videnskabelig undersøgelse. Det er så heller ikke nødvendigt, men netop på grund af lidt for få data, synes jeg at det kunne være utroligt interessant, om du - Gammeloft - kunne overtales til at skyde et par serier igen med de upræcise patroner.
Jeg siger ikke, at jeg ikke tror på det foreliggende resultatat, men det kommer meget bag på mig.
For godt nok er vi ude i en form for overdrev, men jeg vil da under ingen omstændigheder kalde en afvigelse på 10 cm på 200 meter for pinagtig flueknepperi!

Umage gir' mage.
Svar
#28
Det kunne jeg såmænd godt, jeg vurderer dog at et resultat fremkommet over ca 120 patroner burde give et passende statistisk materiale....

Skød ca 70 skud mere som en sekundær test.

For sjov tog jeg 150 hylstre "gulv opfej", remington 308win af mange forskellige "lot´s" kalibrerede alle og neckturnede dem samt en "uniforming" af ildkanalerne fra indersiden.

De første 4 skud havde 13mm spredning på 200m, fra en helt ren pibe.
Det var faktisk det samme billede som de 2 forrige gange.

Så alt ialt løber denne uvidenskabelige felttest over lidt over 200 skud ialt.

Jeg havde for en sikkerheds skyld lavet en håndfuld som "KUN" var kalibreret. Med dem kunne jeg ikke holde skuddene inden for ti´er ringen (ø12,5cm). 10 efterfølgende skud fra samme stilling, dog nu med varm pibe holdt alle X´ti dvs under 5cm
Tilfælde, det ved jeg ikke. Det billede der tegner sig er som det altid har været inden for BR skydning. Ensartet gods i hylsterhalsen HAR en betydning af mere eller mindre udtalt grad.

Personligt tror jeg ikke du fordobler egenspredningen ved uens hylstervægt inden for samme fabrikat OG batch.
Det har en lille betydning, men intet i forhold til koncentricitet og varians i godstykkelse.....

Just my 50 cent´s of worth.......
[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Jamen, jeg beklager. Jeg troede kun du havde testet med omkring 50 - 60 skud.

Imponerende.

Umage gir' mage.
Svar
#30
Gammel tråd, men i denne artikel skrives der om kun at presse hylstert og ikke bagefter åbne halsen

http://www.6mmbr.com/reloadingfroggy.html

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)