Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270 Win
#21
Ok!

Takleberry, har så evigt ret - man skal have en god fornemmelse i maven og hoved. Tilliden til sit skydegrej er alfa og omega i alle former for skydning!

Og Holst spurgte om 270W kan dække jagt i Skandinavien og kan man få træning ammunition til 270W

Og hertil er svaret, JA!

Så kan det ikke nytte noget at I vil sælge Holst at muligt skrammel fordi I lige netop kan lide en anden kaliber.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Ok!

Takleberry, har så evigt ret - man skal have en god fornemmelse i maven og hoved. Tilliden til sit skydegrej er alfa og omega i alle former for skydning!

Og Holst spurgte om 270W kan dække jagt i Skandinavien og kan man få træning ammunition til 270W

Og hertil er svaret, JA!

Så kan det ikke nytte noget at I vil sælge Holst at muligt skrammel fordi I lige netop kan lide en anden kaliber.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



AARRGH[:o)], jeg har ikke noget imod 270 og jeg forsøger ikke at "sælge" noget,nu nævnte Holst jo selv 6,5x55 hvilket jeg tolker således at han er åben for forslag, jeg prøver bare på at hjælpe manden[Wink]

@Holst
Norma træningsammu koster 499 kr for 50 stk både for 270 og 308, dog kan den til 308 findes til 3,75 pr stk
kigger vi på jagtammu(jeg ved godt at prisen ikke betyder det store)ser det sådan ud :
Hornady SST 900 kr for 100 stk 270/308, faktisk billigere end Norma Træningsammu.
Hornady SP 800 kr for 100 stk 270/308
Lapua laver ikke ammu til 270
RWS Kegelspitzs 454 kr for 20 stk til 270, 430 kr til 308
Norma Oryx 669 kr for 20 stk til 270, 549 kr til 308
Norma BST 699 kr for 20 stk til 270, 549 kr til 308

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#23
Tak Kima. Det var tal jeg kan forholde mig til! Jeg ved fra da jeg fik haglgevær, at der skal nogle tusinde skyd til før man ”bliver et med våbnet”. Så er spørgsmålet bare om der skal lige så mange til med riffel[}Smile]
Jeg hælder fortsat mest til 270win, men prisen på trænningsammo er en bekymring!
Svar
#24
Jeg skynder mig lige at indrømme at jeg kun kiggede priser ved Skov og Korsholm, det er muligt at du kan finde det billigere andre steder.
Men som jeg ser det, er det billigst med Hornady SP og så slipper du jo for at klikke om, men lidt dyrt med 8 kr pr skud til træning

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Kima

men lidt dyrt med 8 kr pr skud til træning

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.



Jeps det er lidt for dyrt.

Desuden er det jo før set, at en riffel bare ikke kunne li´ en bestemt patron. Og så løber man altså hurtigt tør for billige muligheder i 270, med mindre man er hjemmelader. Kombinationen af hjemmelader og ny riffelskytte er sjældent set.
Ja det er faktisk ganske begrænset hvad der findes af reelle alternativer i 270 win, når der kigges på hylderne i de danske jagtbutikker.
Det skal siges, at udbudet ikke yder 270 win retfærdighed, men mere er et resultat af hvad der omsættes. Den ligger ganske enkelt for tæt på 6,5x55 til at blive udbredt i større tal i skandinavien.
Sad but true [xx(][xx(][xx(].

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#26
Holst,

Det glæder mig at du stadig er lidt tændt på 270W. Få en hjemmelader til at købe en matrice til 270W på din regning og lad ham lade for dig. Det kan/vil sætte udgifterne betydeligt ned på træningen. Når du så tilsidst bliver hjemmelader har du grejet. Prisen går så fra ca. 6 kr og opefter, alt efter kuglen! Personlig, vil jeg synes det var en dødsynd at komme "trænings ammo" til 3,85 pr skud i en 10,000 kroner's riffel m. en dito kikkert.
Jeg bruger samme patron til træning og jagt - det betyder samme træfpunkt uanset hvad (teoretisk[Big Grin])så skal man ikke klikke kikkert frem og tilbage og kontrol skyde igen. F. eks jeg har ladet 50 skud til min 30-06'er. Der er indtil nu skudt 6 x 3 skudt for at få aftræk og lidt side justering på plads, dernæst er der skudt 7 skud til 6 bukke (Polen, det overskydende skud er død pinligt!).

Kima, godt ord igen, min bemærkning om 308W var ikke helt fair - jeg tænder lidt af når "lidt anderledes" kalibre bringes på banen og så kommer 6,5x55 og 308W ind fra siden, som det eneste sagliggørende - billig trænings ammo!!!! - min bare! det findes ikke. Nok om det - men læg mærke til prisen på US og RWS patroner - her er der næsten ingen pris forskeld på 308 vs 270 - sådan bør det også være. Alt andet lige - hylster, fænghætte og krudt har samme pris uanset kaliber, så er der lige kuglen! Nogle må jo skumme fløden og kassen ved at binde folk som os, en grum historie på ærmet om små produktion serier og øget lager beholdning. Er det ikke er en Dansk/Nordisk standard kaliber, så koster det bare kassen. Sidst jeg ville købe Norma Trainer i 30-06 hos de førende jagtbutikker i København, så lød det begge steder - det har vi ikke hjemme, men vi skaffer dem fra dag til dag - er man så ikke våd ned ad ryggen og parat til at emigrere til Jylland!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#27
Jeg mener ikke det er helligbrøde at putte det billigste arveste ravelse i ens riffel, til træning, hvis træning ikke fordre top præcision er der ingen argumentation for at bruge den dyreste. Jeg bruger selv det biligste jeg kan få findre i til træning på løbende vildt. Ligegyldigt hvad jeg bruger kan jeg se om min skyde teknik fungere.

Jeg ved jeg ikke har lyst til at være afhængig af om der lige er en der har tid til at lave 300-350 skud til weekenden(hvilket er hvad jeg har brugt i denne weekend) hvor jeg skal ud og lege. Derfor er jeg ikke nær så begejsteret for Thorlaks forslag som ham.

Jeg synes træning er en vigtig ting og prisen på trænings ammunition er absolut en af de ting der er afgørende for hvor meget træning man får lavet. Der vil 308win kunne levere et bredt udvalg og det er udbredt kaliber over hele verden.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#28
Hejsa
Har brugt 270 i 15 år til alt fra kanin til moskus. Har prøvet div. ammo men er nået frem til at Remington Corelokt 150grs er den bedste allround kugle til mit brug.
Jeg eftermonterede en gummibagkappe af god kvalitet på min riffel og vil ikke kalde rekylet ubetydeligt, men dog ikke ubehageligt selv efter 15-20 skud.
Med mindre du satser på decideret bjergjagt hvor skud over 300m kan forekommer vil jeg anbefale at vælge en 150grs kugle da 130grs kuglerne kan være meget hårde ved råvildt på moderat-korte skudhold.

Mvh. Uvak
[Image: Nanoq2.jpg]
Remington 700 BDL LH 270Win. Leupold VXIII 3.5-10X50
Tikka T3 Varmint stainless LH 223Rem. Leupold VXIII 4.5-14X40
Anschütz 1416 LH 22Lr. Leupold Ultralight 3-9X33
Beretta 682 Gold 12/76
Remington 1100 SkeetB 12/70
Remington 870 Express 12/76
Svar
#29
halløj Thorlak
Få en hjemmelader til at købe en matrice til 270W på din regning og lad ham lade for dig
skal den stakkels hjemmelader så dø af sult:
kugle + krudt + ca en femmer til laderen = dyrere træningsammo end købt træningsammo.
og hvis ladegrej er til personlig brug skal der skydes nogle skud af før ca 5-6 K er forrentet[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#30
Jeg synes at det er vigtig at du har en god mave fornemmelse med ( det kaliber ) den riffel du vælger, ellers har du spild dine penge[V]
Vælger du en .270W skal du bare have afsat lidt flere penge til ammunition/træning ammo. Længere er den ikke.

Det er jo faktisk ret nemt. Hvis vi nu antager at du skyder 200 skud om året, koster det hvis du vælger .270W ( 200 norma trainer a 10,- ) = 2000,- vælger du .308W ( 200 norma trainer a 10,- ) = 2000,-
Lapua laver ikke .270W patroner, men .308W så koster de 200 bananer ( 200 a 7,5 ) = 1500,-

Så hvis du havde tænk dig at skyde med norma er det fuldstændig lige meget hvad for en af de to du vælger, vælger du at skyde med Lapua spare du 500,- om året... ( alle priser er fra korsholm )
Det er meget muligt at du kan få .308W trænings patroner meget billigere, men det tror jeg nu ikke jeg selv kunne tænke mig at putte i min egen skyder så her er ihvertfald et pris eksempel på det man må antage som kvalites ammunition.

Hvis det var mig der var brændt varm på en .270 ville jeg være ligeglad med de 500,- (det er afligevel ingen ting i forhold til hvad jagt og skydning koster) så jeg følge "hjertet" og vælge .270W

Men har du nu tænkt dig at skyde et par tusind skud om året skal man jo selfølgelig tage den "lille" prisforskel i betragtning da den jo så bliver til 5000,-

mvh Thomas

Sauer 202 Classic, 308W, Zeiss Victory 3-12x56
Sauer Custom
Svar
#31
Citat:quote:

Det er meget muligt at du kan få .308W trænings patroner meget billigere, men det tror jeg nu ikke jeg selv kunne tænke mig at putte i min egen skyder så her er ihvertfald et pris eksempel på det man må antage som kvalites ammunition.


Her må jeg så lige indskyde[Big Grin] at de 3,75 kr/stk jeg nævnte var for Norma ammu cal. 308, set hos Korsholm.
og Thomas, 200 skud pr år er ikke ret meget[}Smile].

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#32
STROM,

Det er en klassisk historie og Gud's nåde og trøste til den stakkel, der ikke kender en hjemme lader!

Jeg fik en 65 cm ekstra pibe fra W.Loth til min M98,flutet i 270W m. samme profil som min 9,3er, men det stykke smør ville ikke skyde med noget som helst i starten!! Fabriks Remmington, Winchester, Norma Trainer osv intet, kun fabriks RWS KS og det var dyrt! Ham, der ladede RWS keglespids kunne sit grej og fik mig overbevist, at hverken jeg el. piben fejlede noget, sådan nogenlunde, men efter en total kugle fejl (tror jeg) - forfra. Jeg fik så købte en matrice og fik ladet en mængde Hornady SPBT. Det var nogenlunde hul i hul, men kuglerne var lovlig bløde til råvildt (sikkert til whitetail, som er noget større). "Ham RWS manden" fik landede nogle Nosler Accubond i 140 grains i en lidt "små hissig" ladning på den resterende messing og BINGO!!!! Se, det er nu og PT. kuglen og riffelen der skal med i byen, når der er brug for "den lille sikre ting"[Big Grin][Big Grin][Smile]! Jeg har efterfølgende gjort ting med den riffel, som har været på kanten af det forsvarlige, og hvis det ikke gik helt som planlagt, har det ikke været 270W og Accubondens skyld (jeg har ikke ladet et eneste stykke vild blive derude, endnu)! OG hvis du spørger mig så er 270W bare til det hele!
Til sagen: Det var en vennetjeneste for de 2 fyre, der ville/gad lade for mig i starten, begge jyder i øvrigt!
Og nu STROM! du har ganske ret 5-6 Mkr. er mange penge og det er det hele værd! Hvis man skulde læne sig lidt op af en hjemmelader i starten af sin riffel skydning/jagt, er det nok ikke det ringeste sted at søge hjælp.

Mvh Thorlak

NB: Nu lader jeg selv!

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#33
Nej 200 skud er ikke ret mange[^], men jeg tror faktisk at det er de færeste af de danske riffeljægere der skyder så mange skud[:0]!!! Så kan man altid diskuterer om det er nok...[^]

Jeg glemte selvf. lige at skrive at det var norma jaktmatch[:I], men det er forøvringt de eneste jeg kunne finde fra norma under trænings ammo.

Men hvis det er rigtig, at man kan få dem til 3,75 pr. stk. så ser stykket jo helt anderlede ud ( 200 a 3,75 ) = 750,-
dvs. at der er 1250,- at spare, det er jo også en slags penge. Så hvis det er tilfældet ville jeg ikke være så meget i tvivl længere[^]

mvh Thomas

Sauer 202 Classic, 308W, Zeiss Victory 3-12x56
Sauer Custom
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Jeg mener ikke det er helligbrøde at putte det billigste arveste ravelse i ens riffel, til træning, hvis træning ikke fordre top præcision er der ingen argumentation for at bruge den dyreste. Jeg bruger selv det biligste jeg kan få findre i til træning på løbende vildt. Ligegyldigt hvad jeg bruger kan jeg se om min skyde teknik fungere.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Det kan du måske til en hvis grad have ret i.
Men som ny riffelskytte, køber man kun det bedste til træning, indtil man er blevet fortrolig med riflen.

Riffelskydning er langt hen ad vejen, et spørgsmål om tillid til grejet og ens egen formåen[:o)] så nytter det ikke meget at man som ny, køber noget billigt skod, der har en egenspredning som et stegefad[xx(] Det kan man købe når man føler man er godt skydende, hvis man ellers kan holde ud at se på skudgrupperne. Jeg kan ihvertfald ikke[^]
Betal hvad god træningsammo koster og prøv at se glad ud[^] alternativt lad dem selv[:o)]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#35
køb en 270W, den kan klare alt vildt i europa. Har selv været 6,5*55 fan men solgte riffel og BBF i kaliberet, da miljø aktivisterne begyndte at snakke om blyforbud til riffel kugler. Så søgte jeg en Kugle/kaliber som lignede 6,5*55 og fandt 270w har samme egenskaber som 6,5*55 men mere power. Og det er kun i europa at 270w ikke er så udbredt, west på er 270w det samme som 6,5*55 i europa.[Smile]

one shoot one Hit
Nothing comes from doing nothing.
Svar
#36
Jeg tror heller ikke 200+ skud er urealistisk for mig. Det gør mig lidt betænkelig ved 270win.

Hvordan er prisen på 6,5X55 træningsammo?

Et alternativt valg kunne for mig være en S&L 97dl 6,5X55. Senere kunne jeg købe en pibe i 9,3X62 forudsat jeg ikke er rekylling[Big Grin]
Det betyder desværre jeg må nøjes med en billigere kikkert, hvis ikke jeg er heldig at finde en brugt S&L.
Mads
Svar
#37
Mener at 20 stk lapua trænings patroner 6,5x55 koster 160,- hos Korsholm
Men det kan du sikkert finde endnu billigere hvis du vælger et andet mærke.
Vælger du en af de 3 "kedelige" kan du næsten altid finde billige træningspatroner

mvh 12cm

Sauer 202 Classic, 308W, Zeiss Victory 3-12x56
Sauer Custom
Svar
#38
PRVI 6,5x55 80 kr for 20 skud i 6,5x55. Blødnæset så vidt jeg husker, så man kan skyde råvildt med det. Foretrækker dog selv Lapuas Mega til det formål.

Det er 4 kr per træningsskud og det er altså noget andet end 10 kr på skud. Min 7mm Rem Mag, sluger minimum 10 kr per skud og det kan altså godt mærkes i økonomien. Nok også fordi min 338wm sluger 15kr per skyd, så er ammunition en betydelig post på min månedlige budget.

Men 308w kan fåes lige så billigt og det fåes i de fleste amerikanske rifler.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#39
Jeg bruger PMC jagtammu i min 6,5, pris 425kr/100stk[^]
Jeg fik et tilbud på Norma træningsammu ved min lokale
pusher, 6,25 pr stk ved køb af 500.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#40
For lige at komme med et andet indput, som kan have relevans når du skal købe din første riffel, og er i tvivl om hvilken riffel/kaliber det skal være. For at undgå at smide for mange penge nede på politistationen til tilladelser kan man vælge at købe en billig salonriffel som den første riffel. Så har man betalt den dyre våbentilladelse (840 kr) for den, og kan lade den stå i skabet. Man kan altid bruge en .22 [^]. Derefter slipper du med at betale 420 kr for de efterfølgende våbentilladelser og du har ikke noget stående i skabet som er for dyrt at sælge fordi den står med den dyre tilladelse. Jeg har selv en Tikka M65 stående som aldrig kommer ud af skabet, men som det ikke kan betale sig at sælge [V].h

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)