Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præcisionspotentiale?
#21
@ Jamo!

Jeg har tænkt mig at starte med nogle Rhino-projektiler i 50 gr og 55 gr, som jeg har liggende. Derudover vil jeg gerne teste det nye oryxprojektil, når det engang kommer i handlen. Barnes TSX 53 gr kunne også være en mulighed.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#22
Det lyder spændende - jeg glæder mig til at høre om resultatet!

Jamo
Svar
#23
Hej Lars...

Inden du begynder at bruge Rhino, som normalt er molycoatede, skal du være klar over at hvis din riffelpibe ikke er glad for at skyde med coatede kugler, så kan du få et værre mas med at rense moly'en ud af piben... Borefoam tager det ikke og det skal slides ud...

Yderligere skal du undgå at skifte med at skyde med moly og alm. kappeklædt...Hold dig til een slags...

Et alternativ kunne være at tumble de coatede kugler, såfrem at du ikke kan få dem uden moly...

Skulle du få brug for remedier til at rense moly ud med, så kan du finde dem her...

http://www.jagtmarked.dk/

Her fandt jeg både en rigtig god rensestang med adapter og diverse filtpropper fra VFG...

Disse filtpropper smører man ind i et let lag IOSSO bore cleaner... og når du har renset med borefoam og tror din riffel er ren, så prøv at bruge IOSSO...

Det er noget der virker rigtigt godt...[Image: thum_up.gif]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#24
UPDATE:

Dr. Strangeloves kommentar om ikke at blande coatede og almindelige projektiler fik mig til at ryste lidt på hånden.
Rhiniprojektilerne ligger derfor stadig i skabet. Derimod har jeg testet Barnes TSX 53 grains. Bedste skudgruppe efter DRALF-norm var på 46 mm, hvilket jeg ikke er imponeret over. Et besøg hos KR. O. Skov gav lidt nyt mod, idet jeg fandt de nye Norma Oryx 55 grains til en rimelig pris.
På mandag vil jeg lade et testbatteri med Oryx-projektilerne.

Mit mål er at finde to præcise ladninger til råvildt hhv. ræv/krage.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#25
Hvad måtte du give for 55 grains Oryx?

Hvis du har mod på at prøve det, har jeg nogle 60 grains Nosler BT...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#26
Jeg har en jagtkammerat der gladeligt blander moly og almindelige uden at det giver ham problemer. Det får mig til at tænke på hvad det mon er der gør at man kan få problemer. Hvis man ser på det så sker der vel det når man begynder med molycoatede projektiler at man har friktion imellem stål, moly og kappe - sikker primært imellem moly og stål. Hvis man så senereskyder ikke coatede så opstår friktionen imellem moly, kappen, og stål - velsagtens primært imellem moly og kappe. Skal det give problemer så må det vel være fordi moly hæfter bedre på kappen end på stålet. Men det hæfter jo tydeligvis ganske godt på stålet da det jo ellers ikke ville være svært at rense ud, så hvad er det der giver problemet ? (Og er der nogen herinde der har oplevet disse problemer og hvad gjorde I så ved dem? )
Mvh.

Yeti
Svar
#27
Jeg fik en højere spredning fra 1,2mm med moly til helt op til 35-40mm med kobber efter at have skudt med moly,jeg rensede piben helt ren og derefter har jeg udelukkende skudt med moly i den. Det er et enkeltstående tilfælde for i min gamle Hq gav det ingen problemer, dens egenspredning var dog også lidt højere, så måske var jeg bare ikke opmærksom på problemet.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Hvad måtte du give for 55 grains Oryx?

Hvis du har mod på at prøve det, har jeg nogle 60 grains Nosler BT...



Hej Dr.

Oryx stod til 599,- men jeg fik dem til 525,- for 100 stk.
Mht Nosler BT 60 grains, så takker jeg for tilbuddet, men min Vixen har kun en stigning på 1:12. Nosler anbefaler 1:10 til 60 gr BT. http://www.nosler.com/index.php?p=3&bullet=2 Endvidere er den vel næppe specielt egnet til råvildt, eller?
Hvis det derimod var PT, så ville jeg gerne teste en håndfuld [:p]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#29
Jeg har begge dele, både BT og PT i 60 grains... Det skal dog siges, at det er set før at 1:12 kan kapere 60 grains kugler, selv om de er lidt i overkanten af hvad man kan forlange...

Generelt kan siges at Oryx skyder rigtigt godt med en kort patronlængde, men lad det komme an på en prøve...

Send mig en PM eller PB, så tager vi den derfra...

Hvad sagde skudbilledet med 75 grains kugler og hvad var de ladet med?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#30
UPDATE:

Familie, arbejde og jagt har lagt beslag på al min tid på det sidste, men forleden fik jeg mulighed for at teste Norma Oryx 55 grains i en skydetunnel. Mest præcise ladning gav en fireskudsgruppe på 20 mm, hvilket jeg er fint tilfreds med til råvildtjagt.
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#31
Det er lidt en løjerlig ting, det med præcisionen. Jeg har en Vixen AI fra starten af 80'erne. Den skyder på nøjagtig smme måde som din, nemlig ca. 10mm grupper med Nosler BT[Big Grin].

Skæftet et imidlertid lakeret og fremstår som nyt uden en ridse. Derfor har jeg købt et andet gammelt Vixenskæfte til den, så jeg ikke slider på det originale - jeg ved godt, det er lidt nørdet.
Nu er præcisonen desværre gået[xx(] og jeg ligger på 30mm grupper - så der er vist ikke andet for, end at jeg må have beddet det nye skæfte.

Glæder mig at se, at du fik styr på din. Vixen er bare en super riffel.

Mvh Søren
Svar
#32
Update:
Jeg har stadig min Sako Vixen i 223 med fabrikspibe. Den er dog blevet afkortet lidt og fået monteret en Sonic 35. Efter nogle omveje via blandt andet Norma Oryx og Lapua SP er jeg tilbage ved Nosler BT 55 gr, som jeg har erfaret fungerer fint til råvildt. Weekendens testladning gav en fin 5 skudsgruppe < 15 mm @ 100 meter.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#33
Jeg har ikke eksperimenteret meget med ladninger, men mit facit er også at Nosler BT 55 grains sammen med Hornady Vmax 55 gr er de mest præcise projektiler i mine 223 rifler (1:9 stigning).

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#34
Og hvad bruger i så for ladninger bag ved disse fantastiske og prisbillige Hornady kugler så vi andre også kan få fornøjelsen tak.
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Og hvad bruger i så for ladninger bag ved disse fantastiske og prisbillige Hornady kugler så vi andre også kan få fornøjelsen tak.



Jeg har ikke så meget fantasi, så jeg bruger ladedata fra http://www.norma.cc
I dette tilfælde ca 25 gr N201.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)