Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ræv 08/09
#21
Det maa jeg sige: I har faeme nogle store mus i Danmark der kan klare saadan en rav!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det maa jeg sige: I har faeme nogle store mus i Danmark der kan klare saadan en rav!
Hogmeister


Nå-ja! Slutningen på historien var jo selvfølgelig, at ræven stiftede bekendtskab med en V-Max! [:o)]

Ellers en interessant tanke Hogmeister! – Hvis vi havde mus af den størrelse i Danmark, kunne vi jo rigtigt komme på ”Varmintjagt” [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
#23
Under påskud af at skulle se feriebilleder var jeg i går aftes på besøg hos mine svigerforældre. Med i bilen var også min ræveriffel - bare for alle tilfældes skyld.

Efter aftensmaden luskede jeg ud med hund og riffel. Bag gården lå en mark med rapsstub. I kanten af marken fandt jeg en god udkigspost på forhøjning i terrænet. Kort efter kom der en rå ud på cirka 250 meters afstand. Hun trissede rund og essede i cirka 10 minutter, hvorefter hun forsvant igen.
Pludseligt så jeg en bevægelse ude på marken. Cirka 100 meter ude kom der en rævehvalp i rask trav langs sporene af rapshalm. Op med riflen. Jeg skød, da ræven kortvarigt tøvede, inden den skulle fortsætte ned på forageren. Spændt på at se resultatet af rævens møde med 55 grains Nosler BT, gik jeg frem til skudsteddet.
Resultatet var meget overbevisende!

Med ræven på slæb gik hunden og jeg tilbage til gården.
Umiddelbart efter kom svigerfar kørende i traktor. Han fortalte, at han dagen inden havde set et par hvalpe, da han harvede en stubmark. Han foreslog, at vi skulle køre derhen.
Tyve minutter inden solnedgang ankom vi til den delvist harvede stubmark, så vi listede skyndsom hen og satte os i et læhegn. Mindre end ti minutter gik der inden svigerfar fik øje på en ræv. Den travede langs markens modsatte skel. Bagved var der et dige og en majsmark. Afstanden var cirka 180 meter og en "muselyd" fra svigerfar fik hvalpen til at stoppe. Efter skuddet drejede ræven 90 grader og løb direkte imod os. I forvisning om at ræven var ramt skød jeg igen. "Forbi", lød det fra svigerfar. Et hundrede meter fra os standsede ræven og vendte bredsiden til. Jeg kunne nu se, at udgangshullet fra første skud sad lidt bagligt og gjorde klar til et fangstskud. Inden jeg nåede at trykke på aftrækkeren tog ræven et skridt baglæns, hvorefter den trimlede død om.

Så må jeg se feriebillederne en anden gang...

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#24
Ja - selv om vejret var gråt og overskyet med regn, skulle jeg lige ud for at se efter hvalpene fra i sommer.

Der er ikke høstet meget på egnen og da slet ikke, hvor jeg går på jagt, men rapsstubbene var blevet harvet og forleden så jeg at der var livlig aktivitet.

Jeg havde kun lige fået mig placeret med stol og skydestok, da jeg så han kom ret imod mig ude på ca. 300 meter.

På ca. 80 meters afstand skulle han lige se, hvad der var i den grøft, som han løb langs med og vendte siden til.

Han løb ca 40 meter efter skuddet og udgangshul kun på størrelse med en 2-krone - så han kan fint bruges til hundetræning[Smile]

[Image: p8209441by6.jpg]

Men uha, det var allerede blevet så mørkt da solen gik ned - at der kun kunne tages billede med blitz.
At regnen stod ned i stride strømme gjorde det da ikke bedre.

Tjaee - man undres en gang imellem over, hvorfor man gør det[:o)]

mvh
Korthår
Svar
#25
Skød denne rævehvalp til morgen.
Skudt med Winchester Supreme.
Kuglen Ballistic Silvertip 55gr.cal.223R (varmints CXP1)
Ræv Nr 5 i år.

[Image: P8220068-copy.jpg]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#26
Nu er det muligt at jeg bare er en tart,.... men hvorfor denne tråd?
Mig bekendt er ræven fredet for tiden. Og I føre jo selv alletiders
bevisførelse for jeres ulovlige jagt i denne tråd.
Hvis nu en eller anden ser sig sur på en af jer og anmelder jer,
vankler der en klækkelig bøde og FAVEL til tegnet og dermed jeres våben!

Men det kan sagtens tænkes at det bare er mig der er underlig??!!

Generelle jagttider

§ 1. Under hensyntagen til principperne i fuglebeskyttelsesdirektivets 2) art. 7, habitatdirektivets 3) artikel 12 og 14 og til principperne i kapitel 2 i lov om jagt og vildtforvaltning gælder følgende jagttider for de vildtarter, der er nævnt nedenfor:

1)
Hovdyr:

Kronhjort ;............................................................................ ..
01.09-31.01

Kronhind og kalv ..................................................................
01.10-31.01

Dåhjort ;............................................................................ .....
01.09-31.01

Då og Kalv ;...........................................................................
01.10-31.01

Sikahjort ;............................................................................ ...
01.09-31.01

Sikahind og kalv ....................................................................
01.10-31.01

Råbuk ;............................................................................ .......
16.05-15.07

og 01.10-15.01

Rå og lam ;.............................................................................
01.10-15.01

Muflonvædder ......................................................................
01.09-31.01

Muflonfår og lam ...................................................................
01.10-31.01

Vildsvin, orne ........................................................................
01.09-31.01

Vildsvin, so og grise ..............................................................
01.10-31.01

2)
Rovdyr:

Ræv ;............................................................................ ..........
01.09-31.01

Husmår ;............................................................................ .....
01.09-31.01

Hilsen Andy
------------------------------------------------------------------------
Vegetarer - det er jægere der ikke kan ramme.....
Tikka T3 Varmint Stainless Sort Syntetisk .30-06 med Brusnell 4200 6-24x40
Tikka T3 Lite Stainless Sort Syntetisk .223 med Brusnell 6500 4,5-30x50
Baikal 1/2 Auto Sort Syntetisk
Svar
#27
Du skal nok læse lidt mere på lektien Andy! Der er INGEN i denne tråd, der har drevet ulovlig jagt!!!

Det er fuldt ud lovligt at regulere rævehvalpene nu - og har været det siden den 16 juni.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#28
Du kan læse det her:

Kapitel 2
Adgang til regulering
§ 3. I erhvervsmæssigt drevne gartnerier, frugthaver, frugtplantager og planteskoler må stær, ringdue og råge, der optræder i flok, reguleres hele året, hvis vildtafværgemidler har vist sig utilstrækkelige.
Stk. 2. I de områder, der er nævnt i stk. 1, og som er forsvarligt indhegnede, må kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt og hare reguleres hele året.

§ 4. I forsvarlige indhegninger med fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns eller andefugle, må ræv, husmår og ilder reguleres hele året.
Stk. 2. I en afstand af indtil 25 m fra de indhegninger, der er nævnt i stk. 1, må ræv, husmår og ilder reguleres hele året ved brug af fælder.
Stk. 3. I bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhegnede haver samt i pelsdyrfarme må ræv, husmår og ilder reguleres hele året, herunder ved brug af fælder.

§ 5. I forsvarlige indhegninger med frilandsgrise må ræv reguleres hele året, herunder ved brug af fælder.
Stk. 2. I egne, hvor ræv volder skade på den øvrige fauna, må denne reguleres i perioden 1. - 29. februar.
Stk. 3. På ejendomme, for hvilket der er udarbejdet og gennemført naturforbedringer iht. biotopplaner, jf. § 12, stk. 2, nr. 3, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og redskaber, kan ræv reguleres hele året ved brug af fælder.
Stk. 4. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 16. juni - 31. august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller på anden måde.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#29
hvad er en tart?
Svar
#30
En af de sjove piger[Big Grin]
A woman who engages in sexual intercourse for money

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#31
fair & #

syntes bare slet ikke at det fremgik af nogle af beretningerne at der var tale om regulering.
Men nu vi er ved emnet: er der nogen der har styr på hvor man skal ansøge om tilladelse til fx. regulering af rævehvalpe?

PS tart er en forkortelse for retart på engelsk :-)

Hilsen Andy
------------------------------------------------------------------------
Vegetarer - det er jægere der ikke kan ramme.....
Tikka T3 Varmint Stainless Sort Syntetisk .30-06 med Brusnell 4200 6-24x40
Tikka T3 Lite Stainless Sort Syntetisk .223 med Brusnell 6500 4,5-30x50
Baikal 1/2 Auto Sort Syntetisk
Svar
#32
Ja - du skal ikke ansøge nogen steder. Blot følge de regler der er nævnt i et tidligere indlæg.

P.S. Ikke for at være nævenyttig, men det hedder altså retard - skal man imponere med lige præcis den form for ord, kan det være godt, at ramme rigtigt i første hug. [Big Grin]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#33
...alletiders. Var af den opfattelse at man skulle besidde en tilladelse for at regulere pattedyr og fugle vildt.....

Hilsen Andy
------------------------------------------------------------------------
Vegetarer - det er jægere der ikke kan ramme.....
Tikka T3 Varmint Stainless Sort Syntetisk .30-06 med Brusnell 4200 6-24x40
Tikka T3 Lite Stainless Sort Syntetisk .223 med Brusnell 6500 4,5-30x50
Baikal 1/2 Auto Sort Syntetisk
Svar
#34
Hej,

Så kom den første ræv (hvalp, vel at mærke) i sæsonen 08/09.
Havde planlagt at sidde gemt i halmen på en stubmark, hvor jeg tidligere på ugen havde set aktivitet, men da min sædvanlige "jawtvogn" var lånt ud stod jeg kl. 05.00 imorges uden stol, skydestok og ammo til min 22-250, det hele lå trygt i bagagerummet på min kære Golf II...[}Smile]
Nå, konebilen måtte stå for tur idag, og istedet blev min sidste impulshandling revet ud af skabet, da min 222 ikke er blevet indskudt efter en bedding.
Impulshandlingen er min 264 Win. Mag. ladet med en Hornady 140 grs SP., V/0 990m/s
Jeg valgte nu et andet terræn, hvor jeg fra en hochstand kan se ud over 2 søer, en eng samt lidt uhegnet juletræsplantage.
Velfremme og placeret i hochstanden gik der 2 smaldyr foran mig, herligt, noget at kigge på samt noget at filme.
Efter en halv time blev det ene smaldyret meget intr. i noget ved den ene søkant. En ræv træder ud af det høje græs og åbenbarer sig på ca. 150 mtr., men inden jeg får gjort klar er den væk igen.
Nå, men fra hochstanden kan jeg se en aktiv grav i et dige, og håber derfor at den søger derhen. Intet sker og ræven er stadig væk, men lidt "musen" har den ønskede effekt, og pludselig står den på 130 mtr. med fronten til. Ingen betænkningstid, op på bringen og klemme...
Begge smaldyr kigger i min retning og esser derefter videre, og forsvinder først da jeg er næsten halvvejs henne ved dem. Ræven blev skudt ca. 20 fra det nærmeste smaldyr, hvilket ikke kunne bringe hende ud af hendes æde trang....

Da det ville være svært at "vaccum teste" den omtalte ræv, får I hermed blot et billede af det forreste.

1. stykke vildt med den nye riffel:
[Image: IMG_4119.jpg]

K&B

Søren
Svar
#35
Tillykke med ræven - [Image: salute.gif] - Ja jeg har også selv et par eksempler på at en .264 Win Mag er et effekttivt middel imod ræve! [Image: icon_rock.gif]

mvh
Swift
Svar
#36
Indlæg slettet pga. personfnidder

@Y-dna, en af grundene til at medlemmerne er glade for VTF er at vi taler nogenlunde pænt til og om hinanden, derudover forventes det at man har sat sig ind i sagerne inden man begynder at stille spørgsmål omkring andres moral.
Dette er din eneste advarsel[Wink]
Svar
#37
egne indlæg og slå svære udlandske ord op

Det hedder udenlandske.......[Wink]

og nu tager jeg ud og regulerer en rævehvalp eller 2

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#38
Jamen det er da også helt i orden med mig.
Mener bare at hvis man opfatter regler om regulering, som en forlængelse af jagttid,
alene for at få afløb for sin jagtliderlighed er man inde på et skråplan.

Og så syntes jeg det er lidt underligt at rediger i sine indlæg efter der er skrevet videre i tråden,
Således at det efterfølgende kommer til at fremstå usammenhængende.

Og desuden var det ikke mig der blev personlig længere oppe... men er da villig til at droppe videre debat om emnet og tænde op i det ellers så hyggelige lejrbål herinde

Hilsen Andy
------------------------------------------------------------------------
Vegetarer - det er jægere der ikke kan ramme.....
Tikka T3 Varmint Stainless Sort Syntetisk .30-06 med Brusnell 4200 6-24x40
Tikka T3 Lite Stainless Sort Syntetisk .223 med Brusnell 6500 4,5-30x50
Baikal 1/2 Auto Sort Syntetisk
Svar
#39
Reglerne om regulering af rævehvalpe ER i realiteten en forlængelse af jagttiden. Det er hverken mere eller mindre legalt at skyde en rævehvalp i reguleringstiden, end det er at skyde f.eks. en buk i den ordinære bukkejagt! Og hvorfor gør man forresten sidstnævnte? Er det for at "få afløb for sin jagtliderlighed", som du så malerisk udtrykker det eller fordi det er bydende nødvendigt at gøre det? Hvis du finder jagt frastødende, hvorfor har du da erhvervet dig et jagttegn? - og hvordan slap du igennem kurset uden at høre om regulering af skadevoldende vildt???

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#40
Mener bare at hvis man opfatter regler om regulering, som en forlængelse af jagttid,
alene for at få afløb for sin jagtliderlighed er man inde på et skråplan.

vil ikke afvise at hvalpereguleringen er en jagtform for mig. det er i lighed med fældefangst af krager et must for et revir hvis du ønsker at beskytte rålam, harekillinger og fuglevildt.

hvis det i din opfattelse er et skråplan, så iorden med mig : jeg begiver mig så gladeligt ud på det med god samvittighed.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)