Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ræv 08/09
#61
Høgh
Lidt ordkløveri.
Du fraskriver ikke brugsretten hvis nabokonen skal spørge om lov hver gang hun låner din bil.
Hvis du derimod giver hende lov til ubegrænset brug, og hun på et hvert tidspunkt bare kan låne den uden at spørge yderligere, så vil du da ihvertfald få begrænset din brugsret/mulighed betragteligt (især hvis hun uden at informere tager den på en lille ferietur til nordkap, og tilbage ned gennem rusland[Wink]).
Du er vel kommet så langt, at du ikke har en fuld brugsret længere.

For at vende tilbage til regulering, så virker det påfaldende hvis man kan tolke så reguleringsretten kan overføres ved en stående aftale med jagtlejer, hvad er så begrundelsen for at precicere lovgivningsmæssigt, at den nettop ikke kan overdrages/fraskrives.

jbn
Svar
#62
Nu er der jo intet til hinder for, at du som ejer kan gå ud og regulere samtidigt med jagtlejer (som har din stående tilladelse)?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#63
Det er vel ikke kun for at begrænse tab af nytte vildt, at vi regulere rævene.
Der er vel også den frygtede rævebændelorm, som vi skal begrænse udbredelsen af.
Jeg ville nødig ha den fætter indenbords [xx(]
Som Høgh skrev et sted..
Rævebændelorm - man kan også blive smittet af f.eks. jordbær. Sygdommen forløber nærmest som en agressiv form for leverkræft.

Gad vide hvor mange jagthunde, der får det i inficerede områder????

God jagt/regulering..

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#64
Det er fame sjovt at læse de 2 tråde der PT. køre om regulering af henholdsvis Vildsvin og Ræve(hvalpe).
I tråden om ræve (hvalpe) regulering, er der fra nogle medlemmer ENORM stor forståelse og det anses ikke kun som en ret men mere som en pligt at sørge for at få tyndet ud i ræve bestanden.

I den anden tråd om Vildsvin, ligges der fra samme medlemmer, op til at vi i fællesskab freder de undslupne og indvandrende svin!!!

Den røde tråd her må være at ”man” for alt i verden ønsker mere jagtbart vildt. Og at man er villig til at lukke øjnene for de ulemper der medfølger.

Kæden hopper da helt af, når man også læser om komplotter fra lobbyisterne fra svineindustrien, der angiveligt har betalt for reporter der siger svinepest risikoen stiger fra 1 gang per 100 år til 2 gange per 100 år. Det er jo præcis hvad man her praktisere ved gå lige til kanten med den éne regel om regulering og total ignorere den anden.
Vi kan vel næsten alle sammen blive enige om, at vi lige så godt kan overholde de love og regler der er forbundet med jagttegnet.

Bare mit besyv
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by T3dk

Det er fame sjovt at læse de 2 tråde der PT. køre om regulering af henholdsvis Vildsvin og Ræve(hvalpe).
I tråden om ræve (hvalpe) regulering, er der fra nogle medlemmer ENORM stor forståelse og det anses ikke kun som en ret men mere som en pligt at sørge for at få tyndet ud i ræve bestanden.

I den anden tråd om Vildsvin, ligges der fra samme medlemmer, op til at vi i fællesskab freder de undslupne og indvandrende svin!!!

Den røde tråd her må være at ”man” for alt i verden ønsker mere jagtbart vildt. Og at man er villig til at lukke øjnene for de ulemper der medfølger.

Kæden hopper da helt af, når man også læser om komplotter fra lobbyisterne fra svineindustrien, der angiveligt har betalt for reporter der siger svinepest risikoen stiger fra 1 gang per 100 år til 2 gange per 100 år. Det er jo præcis hvad man her praktisere ved gå lige til kanten med den éne regel om regulering og total ignorere den anden.
Vi kan vel næsten alle sammen blive enige om, at vi lige så godt kan overholde de love og regler der er forbundet med jagttegnet.

Bare mit besyv



Du er dælme ikke så lidt fræk[Wink] sår'n nybegynder, og så tillader du dig at være både observant og realist. Du skal ikke træde meget ved siden af, før du får stryg af dem du kritisere[Wink]
Din sidste bemærkning ligger uhyggeligt tæt på bæltestedet, her hvor vi med god ret [Wink]forsøger at bøje reglerne til ukendelighed, hvis det passer efter vores jagt og våbenpolitiske holdning.

Din bemærkning om ulemper der medfølger, er da fuldstændig urimelig, da det er nogle andre der får dem, og ikke os[Wink]

jbn
Svar
#66
Kommentar til "lovgivningen"

Det er egentligt uhyre simpelt: Al REGULERING kræver en aftale med ejeren/brugeren af tærrænet.. uanset HVAD man regulerer....
Det er altså ikke nok at aftale det med jagtlejerne!!!

Afsnittet med "fraskrivning" henviser til reglerne om udlejning af jagt. Man kan ikke i en jagtlejekontrakt indsætte klausuler der begrænser eller fratager ejerens ret til regulering af skadevoldende vildt.
Det kan jo have store konsekvenser hvis man forestiller sig f.eks. markskader fra kronvildt (Eller vildsvin[Smile])
Man kunne jo fint forestille sig en situation hvor landmanden ønsker at kronvildtet reguleres, men jagtlejerne selv VIL skyde kronvildtet.
(og måske ikke får gjort nok ved det ...)

Da jeg i sin tid regulerede skarv, foregik det fra et stort jagtkonsorties jord.. Ejeren af jorden sagde ok for at vi kunne regulere fra land, men det gav en del "bølgegang" i forholdet til flere af medlemmerne i konsortiet... her blev paragraffen om "fraskrivning" så bragt i spil og vi fik lov at regulere skarverne fra land!

Kommentar til "T3Dk":

Det er da vist at blande tingene sammen...
Der er da ingen der forestiller sig at man kan udrydde rævebestanden ved afskydning indenfor reglerne om jagttider og regulering, hvorimod "indsatsen" mod vildsvinene fra landbrugets side netop tilstræber en så intens regulering at det vil forhindre vildsvinene i at etablere en ny vildtlevende bestand i DK.

I realiteten behandles et dyr, med jagttid og som er et anerkendt og skattet jagtobjekt i resten af europa, som en "invasiv art" med en "shoot on sight" politik. ovenikøbet helt uden etiske betragtninger i den sammenhæng, pengene bestemmer suværænt....[xx(]
Uanset hvad man ellers mener om "regulering" og "jagt" så foretrækker jeg da at regulering er en form for jagt... ikke omvendt!
Der er jo kun i de færreste tilfælde et økonomisk motiv i regulering af rævehvalpe... rent bortset fra nogle få steder hvor "fasanfabrikkerne" styrer... det er næsten lige så slemt som svinefabrikkerne[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Kommentar til "lovgivningen"

Det er egentligt uhyre simpelt: Al REGULERING kræver en aftale med ejeren/brugeren af tærrænet.. uanset HVAD man regulerer....
Det er altså ikke nok at aftale det med jagtlejerne!!!

Afsnittet med "fraskrivning" henviser til reglerne om udlejning af jagt. Man kan ikke i en jagtlejekontrakt indsætte klausuler der begrænser eller fratager ejerens ret til regulering af skadevoldende vildt.
Det kan jo have store konsekvenser hvis man forestiller sig f.eks. markskader fra kronvildt (Eller vildsvin[Smile])
Synes du ikke det forekommer tvivlsomt at loven beskytter skumle kapitalistisk økonomisk interesser. Det vil da kun være en enkelt gang at en lejer ikke regulerer, før han får 5 kolde tæer i rø*en, og står uden jagt. Forekommer det ikke mere sansynligt at paragraffen har til hensigt at skille jagt og regulering, så regulering ikke blot bliver en form for jagt.
Denne lov er rimelig ny, og har i andre henssende med regulering indført klart skærpede procedyreregler for regulering
Man kunne jo fint forestille sig en situation hvor landmanden ønsker at kronvildtet reguleres, men jagtlejerne selv VIL skyde kronvildtet.
(og måske ikke får gjort nok ved det ...)

Da jeg i sin tid regulerede skarv, foregik det fra et stort jagtkonsorties jord.. Ejeren af jorden sagde ok for at vi kunne regulere fra land, men det gav en del "bølgegang" i forholdet til flere af medlemmerne i konsortiet... her blev paragraffen om "fraskrivning" så bragt i spil og vi fik lov at regulere skarverne fra land!
Jeg er ikke klar over hvordan de tidligere bekendtgørelser ser ud, men denne er fra 2007, så det var formodentligt før den tid, du regulerede skarv[?]

Kommentar til "T3Dk":

Det er da vist at blande tingene sammen...
Der er da ingen der forestiller sig at man kan udrydde rævebestanden ved afskydning indenfor reglerne om jagttider og regulering, hvorimod "indsatsen" mod vildsvinene fra landbrugets side netop tilstræber en så intens regulering at det vil forhindre vildsvinene i at etablere en ny vildtlevende bestand i DK.

I realiteten behandles et dyr, med jagttid og som er et anerkendt og skattet jagtobjekt i resten af europa, som en "invasiv art" med en "shoot on sight" politik. ovenikøbet helt uden etiske betragtninger i den sammenhæng, pengene bestemmer suværænt....[xx(]
Uanset hvad man ellers mener om "regulering" og "jagt" så foretrækker jeg da at regulering er en form for jagt... ikke omvendt!
Der er jo kun i de færreste tilfælde et økonomisk motiv i regulering af rævehvalpe... rent bortset fra nogle få steder hvor "fasanfabrikkerne" styrer... det er næsten lige så slemt som svinefabrikkerne[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



jbn
Svar
#68
Hej "Igno"

Faktisk tror jeg at man med "fraskrivnings-paragraffen" forsøger at varetage begge interesser, nemlig at man, som du så rigtigt skriver, forsøger at trække nogle streger op mellem jagt og regulering, men jeg er ikke et sekund i tvivl om at den anden grund også er i spil. Der er jo ofte STORE økonomiske interesser i spil også i jagtleje.
Jagtleje kontrakter tillader jo som regel ikke at ejeren "giver lejerne 5 kolde tæer i r**en" hvis de ikke regulerer/afskyder et vist antal stykker kronvildt.. det er såvidt jeg ved ikke almindeligt at der ikke er varsler på opsigelsen af jagtleje-kontrakter... og betingelser der også tager hensyn til jagtlejernes tarv.

M.h.t skarvreguleringen så var der jo tale om meget strenge regler også dengang i 1990'erne (forrige årtusinde[8D]) Jeg skal dog ikke med sikkerhed kunne sige at "fraskrivningsparagraffen" eksisterede som den ser ud nu, men vi havde ihvertfald "gang i paragrafferne" for at få et par medlemmer af jagtkonsortiet "sat på plads" De var åbenbart ikke ret begejstrede for at have 2 - 3 mand rendende på "deres" jagtmarker med riffel.... Men jordejeren var helt klart mere på bundgarnsfiskerens side! Det skal hertil siges at vores optræden på konsortiets områder altid foregik efter aftale med konsortiet.

Regulering behøver jo ikke nødvendigvis at være forbundet med kraftig "decimering" af bestanden, i skarvernes tilfælde bevirkede vores gentagne beskydning af dem fra land at de ændrede adfærd, og fiskeren havde langt færre fisk i sine bundgarn der var beskadigede af skarvernes bid gennem garnene. Reguleringen virkede således bedre end da man tidligere forsøgte sig med at skyde med hagl fra vandet, selvom antallet af nedlagte skarver var noget mindre.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej "Igno"

Faktisk tror jeg at man med "fraskrivnings-paragraffen" forsøger at varetage begge interesser, nemlig at man, som du så rigtigt skriver, forsøger at trække nogle streger op mellem jagt og regulering, men jeg er ikke et sekund i tvivl om at den anden grund også er i spil. Der er jo ofte STORE økonomiske interesser i spil også i jagtleje.
Jagtleje kontrakter tillader jo som regel ikke at ejeren "giver lejerne 5 kolde tæer i r**en" hvis de ikke regulerer/afskyder et vist antal stykker kronvildt.. det er såvidt jeg ved ikke almindeligt at der ikke er varsler på opsigelsen af jagtleje-kontrakter... og betingelser der også tager hensyn til jagtlejernes tarv.
De fleste både oficielle og uoficielle jagtlejeaftaler har mig bekendt en tidsbegrænsning, for mange gælder at de kan opsiges med relativ kort varsel (få år).
Jeg er ikke bekendt med noget Jagtlovgivningsmæssigt, hvor jagtloven forsøger at beskytte en jagtlejer
M.h.t skarvreguleringen så var der jo tale om meget strenge regler også dengang i 1990'erne (forrige årtusinde[8D]) Jeg skal dog ikke med sikkerhed kunne sige at "fraskrivningsparagraffen" eksisterede som den ser ud nu, men vi havde ihvertfald "gang i paragrafferne" for at få et par medlemmer af jagtkonsortiet "sat på plads" De var åbenbart ikke ret begejstrede for at have 2 - 3 mand rendende på "deres" jagtmarker med riffel.... Men jordejeren var helt klart mere på bundgarnsfiskerens side! Det skal hertil siges at vores optræden på konsortiets områder altid foregik efter aftale med konsortiet.

Regulering behøver jo ikke nødvendigvis at være forbundet med kraftig "decimering" af bestanden, i skarvernes tilfælde bevirkede vores gentagne beskydning af dem fra land at de ændrede adfærd, og fiskeren havde langt færre fisk i sine bundgarn der var beskadigede af skarvernes bid gennem garnene. Reguleringen virkede således bedre end da man tidligere forsøgte sig med at skyde med hagl fra vandet, selvom antallet af nedlagte skarver var noget mindre.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



jbn
Svar
#70
Er vi ved at være ovre de mange formaninger og løftede pegefingre i denne tråd? [xx(]

Jeg sad i den samme stige hvorfra jeg for ca. 14 dage siden skød en rævehvalp. Det var solopgang, og jeg kunne lige forestille mig at der på sådan en morgen som denne, ville der være gode chancer for at skyde ræv på ”Saltengen”.

Saltengen er på ca. 60 tdr.l., hvoraf køerne har afgræsset store områder, således at det var muligt at spotte f.eks. en ræv.
Midt på engen er der en 1 tdr.l. stor bevoksning af Energipil. Spredt ud over området er der ”øer” af tidsler, og andre planter som køerne ikke har fundet så attraktive. Bl.a. disse ”øer” gør området utroligt spændende at jage i, idet der pludselig kan komme et stykke råvildt, eller en ræv ud af en af disse ”øer”.


Der havde været lidt spredt tågedis ud over engen da jeg krøb op i stigen, men nu var solen efterhånden ved at få overtaget, så nu havde jeg et view på ca. 300 meter, - ¾ af vejen rundt om stigen.

I birketræet som stod 10 meter fra mig landede en Spurvehøg. Jeg forsøgte forsigtigt at liste kameraet frem, men blev opdaget. – pokkers også! – den ville have været et perfekt motiv, med den rette belysning, i den tidlige morgensol. Nå – ok, det var jo også rævene det gjaldt!

En times tid senere spottede jeg en ræv i kanten af tidslerne ca. 200 meter ude. Jeg gjorde mig klar. Det var ikke nogen helt let sag. Stigen jeg sad i havde et meget dårligt anlæg, så jeg måtte ”skrue” mig halvt rundt, og vride mit ene ben op på sædet under mig, inden jeg fandt et stabilt anlæg.
Leupolden var skruet op på 25 x forstørrelse, så nu var jeg klar. Ræven var nu ude på ca. 170 meter, da jeg endelig ”fangede” den i sigtekikkerten.

Den gik ustandselig med retning imod Pilebevoksningen. Selv om Swift´en afleverer en hurtig kugle, ville jeg have ræven til at stoppe op, inden jeg skød..

Ræven forsvandt nu ind i en tidsel ø, - nå! – hvis den fortsatte i den samme retning, ville den igen komme til syne 25 meter længere fremme.

Jeg ventede, idet jeg håbede på at der ikke ville gå alt for lang tid. Jeg sad i en lidt akavet stilling, som bevirkede at det nu var begyndt at ”snurre” i mit ene ben.

Heldigvis gik der mindre end et par minutter, inden han atter kom han ud af ”øen”.
Han stod stille, og helt fri på den afgræssede eng. Hurtigt fandt jeg bladet, og skød. Han gik ned i knaldet.

Jeg blev siddende i stigen en lille time mere. Jeg har tidligere oplevet, at der kom flere ræve på samme morgen. Det skete dog ikke denne gang, så ved halv ni tiden krøb jeg ned af stigen, og gik over til ræven.

[Image: 3rv2008002.jpg]

Det var en lille hanræv. Kuglen jeg havde brugt var en 50 grains Norma blyspids (de samme som jeg brugte på bukkene i Sverige). Jeg har ellers tidligere altid brugt Hornady V-Max til rævene, men jeg må indrømme at denne Norma kugle, havde laver et pænt stykke arbejde.

Ræven var truffet lidt fremme på bladet, og kuglen havde efterladt et moderat udgangshul. Hmmm! – det kunne være at man skulle gå over til dem til rævene også? – det må lige fintænkes! [Big Grin]
[Image: Raevehoved.jpg] [Image: Raevehoved.jpg]

Mvh.
Swift
Svar
#71
Tjaee - jeg troede faktisk også at tråden var blevet "reguleret" bort[Big Grin], men så lad os da komme til det væsentlige.

Var ude fra morgenstunden. En af mine jagtkammerater havde skudt en hjort forleden og der, hvor han lovlydigt havde nedgravet indvolde m.v., var der aktivitet af ræv.
Det må åbenbart ikke være kommet langt nok i jorden - i hvert fald havde rævene snust sig frem og ned til lækkerierne.

Jeg sad i en stige ca. 200 meter derfra og godt solopgang kom et smaldyr som nippede af det fremspirende spildkorn.
Ca. et kvarter senere kom mikkel luskende over stubben med direkte kurs til "cafeteriet".
Der stod nogle hindbær som delvis skjulte ræven, så både afstand og hindringer udelukkede skud.
Efter ca. 10 min. havde ræven fået nok og skrånede ud over den stubmark, som jeg sad ved.
ca. 120 meter ude stoppede den med siden til, og idet jeg slap kuglen "tog" marken ham.

[Image: p9069494ve0.jpg]

Det var faktisk en tæve - og med tyk hale - altså ikke en hvalp fra i år.
Godt vi var kommet på den rigtige side af 1. sept.[8D]

mvh
Korthår
Svar
#72
Jeg har lige set en ræv uden hår på halen og den en kølle ved Egå/Århus er der ved at være meget skab i ræve bestanden ?

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#73
Tillykke til Swift og Korthår.....!!!

Tror jeg skal prøve i aften, hvis vejret holder.

/Søren
Svar
#74
Jep..dittos herfra...tillykke på et par pæn ræven guys ![:p]

mvh...Eric

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#75
Tillykke med pragteksemplaret Korthår! – Flot ræv! [Smile]

@ kim ritcher: Der er ikke de store udbrud af ræveskab, som vi så for år tilbage, men jeg støder hvert år på enkelte tilfælde her på egnen omkring Randers.

I bukkejagten så jeg ved flere tilfælde en skabsramt tæveræv, som var hårløs på den bagerste ende af ryggen, og på halen. Hvis ikke hun havde haft et kuld hvalpe, havde jeg nok ”hjulpet” hende af med smerten. -- (ikke for at starte en diskussion om det er lovligt)! [xx(]

Det ville dog have medført at hvalpene (som på det tidspunkt var for små til at klare sig selv) havde gået en smertefuld død i møde. – jeg må se at få hold i hende her i efteråret!

mvh.
Svift
Svar
#76
Selv tillykke Swift[Smile]

A'pro pros skab er det efterhånden mange år siden den holdt sit indtog i det vestjyske, og efter et dyk i bestanden, tror jeg rævene har "lært" at leve med skaben.
Der dukker af og til skabsræve op, men som regel på meget afgrænsede lokaliteter og som regel uden at alle ræve i området er angrebet.

Men nogle gange har jeg også oplevet, at jægere har skudt ræve, som de mente var angrebet af skab, men det efterfølgende viste sig, at det var meget kraftige angreb af lopper, som havde gjort ræven hårløs på visse områder- ofte bl.a. netop halen.
Nu tror jeg ikke at Swift (med hans store ekspertise på området) er blevet "narret" af den hårløse hale på tæveræven, men ofte kan en tæveræv med hvalpe se meget "jamsk" og forhultet ud.

mvh
Korthår
Svar
#77
Swift vil alle hendes hvalpe ikke også få skaben på sig eller kan de være immune?

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#78
[Image: DSC016361.jpg]
Hej til pelsjægerne. Jeg har ikke skudt ræv i aften[^] Alligevel tillader jeg mig at levere et lille indslag. Jeg har ikke været på vores eget revir siden turen til Sverige. Jeg ville ned at se til vores jagtvogn og valgte så at sidde et par timer efter ræv.Helst kun hvalp fordi jeg hellere vil tage voksen ræv i perioden medio november til januar p.g.a. pelsen. Jeg så ikke ræv men tilbragte det meste af den "gyldne time" sammen med disse to smukke tøser.Mor og datter- den ene kønnere end den anden. Dejligt, man ikke var nødt til at skulle forstyrre denne idyl.Første gang at jeg har forsøgt at fotografere gennem det ene øje på min lille kikkert.
Glæder mig meget til at levere en fin ræv med 222éren.
Mvh Walnut
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by kim richter

Swift vil alle hendes hvalpe ikke også få skaben på sig eller kan de være immune?


Jo det vil de helt sikkert.

Jeg skød for fire år siden fire rævehvalpe, som alle havde skab. Senere samme år, i slutningen af september lykkedes det mig at skyde moderen til hvalpene. Hun var ikke noget kønt syn!

[Image: Skabsrv.jpg]

Ps. Jeg har vist bragt billedet tidligere.

mvh.
Swift
Svar
#80
Fint arbejde Swift og Korthår.

Når jeg har været ude har jeg tænkt, at jeg ikke ville skyde ræv for at ødelægge andre chancer... (rådyr+hjort)

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)