Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa.
#21
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Kunne godt forestille mig at lige der mellem Stråsø plantage og Hoverdal var en anelse overrent!

Korthår det bliver meget bedre end juleaften![Big Grin]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Jeps[Big Grin] og der er ikke længe til[:p]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#22
Lad jagttegnsmidlerne betale

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Lad jagttegnsmidlerne betale

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.



Ja, det ville da være det nemmeste [xx(]

Så lad os da for h*lv*d* få skudt nogle af dem i stedet [:p]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Lad jagttegnsmidlerne betale

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.



Hvorfor ikke lade danmarks naturfedningsforenings medlemmer betale? Vi betaler allerede indirekte til landmænde via. jagtleje. Og den kan være ganske ublu

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Så lad os da for h*lv*d* få skudt nogle af dem i stedet [:p]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm



Umiddelbart er det jo en meget nem og effektiv løsningsmodel - men er det nu også det, vi jægere står os bedst ved[?]

En reduktionsskydning er nem og relativ hurtigt overstået, men hvad så bagefter[V]

Som bestanden er nu - med stor overvægt af hinder - har vi jo et formidabelt produktionsapparat.
Masser af kalvesætning og et stort overskud som trækker ud til naborevier og plantager indenfor ca. 20 - 30 km afstand.

Reducere man bestanden kraftigt i kerneområdet, vil det uvilkårligt påvirke hele regionen i meget negativ retning, og i de områder, hvor man ukritisk tidligere kunne høste af "statens overskud" vil man få en brat opvågning[:0] - idet bestandsoverskuddet fra statens arealer nu udebliver.

Det er - som jeg ser det - én af de store udfordringer som vi jægere har.
Vi må fremover være bedre til at forvalte det bestandoverskud som presses ud i de private skove og plantager. Det vil ikke på sigt være holdbart, at jagttrykket i disse områder bibeholdes på det nuværende alt for høje niveau.
Kort sagt skal jægerne i de enkelte områder behandle kronvildtet betydeligt bedre fremover, end de/vi gør i dag.
Jagttrykket er de fleste steder - uden for statens arealer - så stort, at de krondyr som i løbet af sommeren er trukket ud i omkringliggende skove og plantager, lynhurtigt når jagtsæsonen starter, jages tilbage "hjem" til statens arealer igen.
Det sker typisk ved overdreven pürchjagt på hjort efter 1. september eller senest i oktober måned, når drivjagterne begynder.
Steder jeg kender, lukkes driver og hunde ud på terrænnet allerede 1. week-end i oktober - bevares der skydes da kronvildt på disse jagter - men normalt ses kronvildtet ikke igen før efter nytår, når staten intensivere jagten på deres arealer og igen driver kronvildtet ud i "marginalområderne".

Her mener jeg jægerne skal gribe den chance som er her nu, og så behandle kronvildtet så skånsomt, at de også bliver der efter jagtstart, og på den måde opbygger en fast bestand.
At kronvildt strejfer er ikke medfødt, men tillært efter dårlige oplevelser med uro og ufred.

Alle som kender lidt til kronvildt, kender jo udemærket opskriften på, hvordan de får en fast bestand.
Til de som har glemt den, er den her: FRED - FØDE - FRED

mvh
Korthår
Svar
#26
Jeg er egentlig enig med dig. Der, hvor problemet imo opstår, er når en del landmænd i et område bliver voldsomt "chikaneret" af disse store dyr. Så opstår nemlig den ufred eller ubalance i forholdene. F.eks. de landmænd, der er nabo til nogle af statsskovene. Skal de bare være glade for at der er kommet flere krondyr til, eller skal de går ind i "kampen" for at få skudt nogle af disse dyr væk? Jeg ved fra de landmænd jeg har snakket med, af deres jægere på områderne ikke er blevet bedt om at skyde hjort, men derimod kalv og hind. Hvilket vel passer godt overens med det du skriver om netop det store antal hinder, i forhold til hjortene? Jeg er også ret sikker på de ikke syntes det er sjovt at have 20 - 40 dyr gående rundt på deres marker.

Nogen gange er vi jægere jo nød til at se ud over vores egen "egoistiske" vinkel på problemerne. De landmænd, der mister tusindevis af kroner i manglende udbytte smiler helt sikkert ikke over situationen. Og hjælper vi dem ikke med en fornuftig løsning, kommer der bare nogle ander og hjælper dem med en endnu dårligere løsning. Og det er vel ikke alle områder i Danmark der pinedød skal have krondyr?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Jeg er egentlig enig med dig. Der, hvor problemet imo opstår, er når en del landmænd i et område bliver voldsomt "chikaneret" af disse store dyr. Så opstår nemlig den ufred eller ubalance i forholdene. F.eks. de landmænd, der er nabo til nogle af statsskovene. Skal de bare være glade for at der er kommet flere krondyr til, eller skal de går ind i "kampen" for at få skudt nogle af disse dyr væk? Jeg ved fra de landmænd jeg har snakket med, af deres jægere på områderne ikke er blevet bedt om at skyde hjort, men derimod kalv og hind. Hvilket vel passer godt overens med det du skriver om netop det store antal hinder, i forhold til hjortene? Jeg er også ret sikker på de ikke syntes det er sjovt at have 20 - 40 dyr gående rundt på deres marker.

Nogen gange er vi jægere jo nød til at se ud over vores egen "egoistiske" vinkel på problemerne. De landmænd, der mister tusindevis af kroner i manglende udbytte smiler helt sikkert ikke over situationen. Og hjælper vi dem ikke med en fornuftig løsning, kommer der bare nogle ander og hjælper dem med en endnu dårligere løsning. Og det er vel ikke alle områder i Danmark der pinedød skal have krondyr?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm



Hej Ugelvig

Nej jeg tror da heller ikke, at vi er voldsomt uenige - se bl.a. mine tidligere indlæg om de reelle problemer som der SKAL findes løsninger på - hvis ikke andre skal gøre det for os

MEN din løsningsmodel med blot at reducere bestande kan efter min mening ikke stå uimodsagt, hvis vi skal tage hensyn til ALLE de andre ønsker.

Som jeg tidligere har skrevet er alle løsningsmodeller ønskværdige og bør komme frem, men hvis de er for ensidige er det jo ikke brugbare løsninger[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#28
Hej

Jeg fandt iøvrigt lige denne rapport.
Den er desværre ikke helt ny (fra 1999), men problemstillingen er den samme - blot blevet betydeligt værre[xx(]

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/D...rt1999.pdf

mvh
Korthår
Svar
#29
Ole Roed siger nej til at bruge jagttegnsmidler

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#30
Midtjyske landmænd : Nu ønsker vi handling

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#31
Når man læser landmændenes skrivelse til Miljøministeren, kan man være enig eller uenig i synspunkterne og ønskerne, men man må give brevskriverne, at brevet er meget velskrevet, seriøst og velfunderet.
Det er altid et positivt bidrag til en konstruktiv dialog, når kritik fremføres på en så sober, saglig og veldokumenteret baggrund, som her.

Der er ingen tvivl om, at landmændenes problemer virkelig skal tages alvorligt.

mvh
Korthår
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Når man læser landmændenes skrivelse til Miljøministeren, kan man være enig eller uenig i synspunkterne og ønskerne, men man må give brevskriverne, at brevet er meget velskrevet, seriøst og velfunderet.
Det er altid et positivt bidrag til en konstruktiv dialog, når kritik fremføres på en så sober, saglig og veldokumenteret baggrund, som her.

Der er ingen tvivl om, at landmændenes problemer virkelig skal tages alvorligt.

mvh
Korthår



Endnu en gang er vi enige.

Jeg er lige kommet hjem fra en tur i marken med ploven (bygstubben skal ploves, så vi kan så lucerner). Efter et par timers kørsel, kom en flok krondyr (ca. 20 stk.). ud fra vores skov, som ligge op mod Lindet Statsskov. De kig og græssede i lucernerne ved siden af den mark jeg kørte på (små 70 m). De ænsede mig faktisk ikke, og klokken var. ca. 1300 da de kom frem. Det har jeg aldrig oplevet før, det var lidt fantastisk at se disse store dyr, gå så tæt på traktoren. Men de må være enormt sultne, siden de kommer frem midt på dagen?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#33
På denne side er der et tema omkring kronvildt med kommentarer fra bla. Norbert Ravnsbæk og Poul Hald Mortensen(DN)
Der er mulighed for at stille spørgsmål til de pågældende.
Ringkøbing jægerforbund

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#34
Det undre mig at en sådan debat foregår på en så lidet besøgt side. Specielt med aktører som Poul Hald Mortensen, Norbert Ravnsbæk, J.H. Jakobsen og Knud pedersen. 8780 hits er ikke imponerende, undskyld mig. Det virker umiddelbart for mig som om det kommer ud til et meget lille publikum.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#35
Måske fordi Kronvildtjagt er for et meget lille publikum

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Det undre mig at en sådan debat foregår på en så lidet besøgt side. Specielt med aktører som Poul Hald Mortensen, Norbert Ravnsbæk, J.H. Jakobsen og Knud pedersen. 8780 hits er ikke imponerende, undskyld mig. Det virker umiddelbart for mig som om det kommer ud til et meget lille publikum.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Det kunne jo måske skyldes at bestyrelsen brænder for jagtsagen og derfor gør noget[Wink], jeg kender et par stykker af dem og ved at flere af dem er temmelig aktive i diverse udvalg, nu er Norbert og Knud Pedersen jo osse et par "nede på jorden" typer, så hvorfor skulle de ikke ville deltage, selvom det "kun" kommer ud til et lille publikum[?].

Jeg synes egentlig at Poul Hald lyder rimelig fornuftig og afdæmpet i en del af det han siger, jeg er dog ikke enig med ham i det hele, men han truer jo ikke ligefrem med bål og brand, så mon ikke det var muligt at finde ud af noget fornuftigt som alle parter kunne "leve" med.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#37
Det var mere om man overhovedet fik fat på målgruppen. Under 9000 hits? Hvor mange får VFT/riffeljagt.com om dagen?

At få en debat om forvaltning af kronvildt er en ganske god ting. Men jeg undrede mig bare over at det var for så smalt et publikum.

Min mening om Poul Hald Mortensen stemmer helt over ens med din kima.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#38
Uanset hvad man gør, så er hegning en meget negativ løsning.

Jeg var her i sommers på en uges rundtur i wales.

Magen til skøn frodig grøn natur - men perfekt landskabssammensætning til rådyr og hjorte... masser af skove, masser af remiser, vandløb, masser af grønne enge og dale og bakker og spredte gårde etc....

Desværre har fåreavlerne hegnet ALT med hegn, som er tætmaskede, så de små lammebasser ikke stikker af.

Når man snakker med de lokale, som man møder på de mange pubs, hvoraf en del er - eller rettere VAR jægere, kom billedet frem. I hele Wales, og i store dele af sydengland er situationen alvorlig. Råvildtet/hjortevildtet er skudt væk - og har ingen mulighed for reproduktion pga. hegning. Harer og kaniner har en sygdom der gør, at de ikke bliver jaget, andet end som varmint - de døde gnavere overgives til rævene - ingen vil røre ved de skudte gnavere. Tilbage er kun duejagten - som også betragtes som "pestcontrol" og så klapjagten på fasaner og evt. et andetræk. ... nå ja - og hvis man har lyst, så kan man lave gravjagt efter ræv. Rævejagten til hest er jo blevet forbudt, så de engelske jægere har ikke meget tilbage at skyde på, andet end lerduer....

Riffeljægere må generelt op i det nordlige England eller til Skotland, for at gå på jagt.

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Kima

På denne side er der et tema omkring kronvildt med kommentarer fra bla. Norbert Ravnsbæk og Poul Hald Mortensen(DN)
Der er mulighed for at stille spørgsmål til de pågældende.
Ringkøbing jægerforbund



Så er der svar fra Poul Hald Mortensen bl.a. ang. "store hjorte" m.v..

mvh
Korthår
Svar
#40
Øv - øv - øv

Så skete netop det som helst ikke burde ske[V].

http://www.dagbladetringskjern.dk/apps/p...90352/1503

Chancen for en udbredelse af kronvildt til egne, hvor kronvildt ikke er i dag bliver nok forspildt hermed.
Vi må dog håbe, at nedskydningen ikke bliver for voldsom - og at den bliver foretaget med lokale jagtforeningers assistance og ikke udelukkende med SNS's personale.

mvh
Korthår
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)