Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa.
#61
Citat:quote:

Originally posted by korthår
Da jeg var i Polen i efteråret, oplyste de, at i Polen påregner man en bestandt¿thed på ca. 10 - 15 dyr pr. 1.000 ha SKOV.



Du mener angiveligt at tallet g¿lder for det område du bes¸gte.[Smile]

for de officielle ¸nsker til bestand er,
http://www.allanvester.dk/pdf/Zasady_selekcji.pdf
Citat:quote:

Zageszczenie
Za optymalne zageszczenie, pozwalajace na prowadzenie wùasciwej gospodarki
jeleniem, uwa.a sie zageszczenie wynoszace 15 - 35 osobników na 1000 ha powierzchni
lesnej obwodu. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza sie zageszczenie do
50 osobników na 1000 ha powierzchni lesnej obwodu.


15 – 35 stk / 1000ha. skov og i begrundede tilf¿lde mere end 50 / 1000ha.
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by alan

Citat:quote:

Originally posted by korthår
Da jeg var i Polen i efteråret, oplyste de, at i Polen påregner man en bestandt¿thed på ca. 10 - 15 dyr pr. 1.000 ha SKOV.



Du mener angiveligt at tallet g¿lder for det område du bes¸gte.[Smile]

for de officielle ¸nsker til bestand er,
http://www.allanvester.dk/pdf/Zasady_selekcji.pdf
Citat:quote:

Zageszczenie
Za optymalne zageszczenie, pozwalajace na prowadzenie wùasciwej gospodarki
jeleniem, uwa.a sie zageszczenie wynoszace 15 - 35 osobników na 1000 ha powierzchni
lesnej obwodu. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza sie zageszczenie do
50 osobników na 1000 ha powierzchni lesnej obwodu.


15 – 35 stk / 1000ha. skov og i begrundede tilf¿lde mere end 50 / 1000ha.



Hej alan

Jeg skal ikke kunne sige om det kun var gældende i det område som jeg besøgte.
I hvert fald fortalte de, at det var disse tal de gik ud fra.
I henhold til dit link er der tilsyneladen forskel fra område til område (det tror jeg da - da jeg ikke kan forstå teksten[8D])
Men de oplyste samtidigt, at der tidligere var betydeligt større bestande af både kronvildt og råvildt.

I relation til tallene fra DN er de anbefalede bestande i Polen fortsat langt under DN's, og da DN endvidere nævner pr. ha. LEVEAREAL, bliver forskellen endu mere udtalt.

Mange tak for korrektionen[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#63
DMU svarer igen på kritikken

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#64
Iflg. landbrugsavisen sætter den plagede landmand nu hegn op.

Det sker efter at miljøministeren har afvist vildtforvaltningsrådets forslag.

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Ne...marker.htm

Drejer det sig kun om skader på ca. kr. 50.000,- i årligt tab (som jeg hørte han udtalte til radio midtvest) på ca. 25 ha - så synes jeg godt nok også, at landbruget har skudt meget over målet.

Jeg kan ikke huske den nøjagtige årlige støtte som landmænd får i dyrkningsrettighed pr. ha pr. år, men jeg mener den ligger mellem kr. 3.000 og kr. 4.000,- pr. ha.

Indregnes "erhvervsrisiko" og jagtleje m.v. - så har jeg faktisk ikke så ondt af ham mere.

mvh
Korthår
Svar
#65
Citat:quote:

Jeg kan ikke huske den nøjagtige årlige støtte som landmænd får i dyrkningsrettighed pr. ha pr. år, men jeg mener den ligger mellem kr. 3.000 og kr. 4.000,- pr. ha.

Indregnes "erhvervsrisiko" og jagtleje m.v. - så har jeg faktisk ikke så ondt af ham mere.



Godt for dig.
Men manden har sikkert samme holdning til din hobby, er det så stadig godt for dig?

Eu støtten er afhængig af flere ting men som basis ligger den fra 500-2000,- pr. hektar dertil kan komme nogle tillæg men ikke nødvendigvis.
Desuden kunne det jo tyde på at det ikke er alverden han får i jagtleje da han ellers næppe vil have en fordel ved at sætte hegn op.
Ved en udgift på 2-300 pr. meter hegn vil det have tjent sig hjem i løbet af et års tid. Hvis man tænker på det forretningsmæssige kan jeg godt forstå ham.
Svar
#66
Ifølge linket til landbrugsavisen, var der vel tale om et tab på mellem 50.000 til 100.000kr pr år.

Hvis der er nogen der er parat til at betale så meget i jagtleje for 25 ha, så vil der nok snart gå lidt rygter om hegnsskytteri.

Han vurdere det nok som en væsentligt faktor, hvis han er parat til at opsætte ca 1.300 meter hegn, som okj anslår til 200-300 pr meter, eller ialt ca 325.000.

Jeg er egentligt altid fasineret over hvilken lethed man tager et tab, hvis ikke det er en selv der skal bære tabet[xx(]

jbn
Svar
#67
ikke 200-300 pr meter.

1500,- for en rulle med 100 meter + stolper + sved

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#68
I skovbruget kan vi sætte 1,8m højt kultur hegn for 25 kr per meter med arbejdsløn og alt andet? Ivørigt vil et kulturhegn ikke forhindre adgang af kronvildt men reducere det stærkt.

Ved 1300 meter fx kultur hegn og en uoptimistisk pris på 25kr per meter, vil prisen være 32500kr. Disse burde i øvrigt kunne holde 10år med minimal pleje.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#69
Er begyndt at hegne

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#70
Nå - nu bliver det spændende[Smile]
Endelig ser det ud til, at DJ tager "tyren ved hornene" og vil erkende, at det måske ikke går alene ad "frivillighedens vej".

Nedennævnte spørgsmål skal drøftets på næste HB-møde den 13. marts 2009.

Jeg har stor respekt for, at hjortevildtsudvalgets formand (Norbert Ravnsbæk) nu vil forlange handling.

Sag nr. 35
Hjortevildt
Sagsfremstilling
Der ønskes en drøftelse af det igangværende arbejde omkring regional hjortevildtforvaltning. HB besluttede den 9. januar 2009: Formændene for de regionale hjortevildtgrupper gives Jægerforbundets håndbog for hjortevildtforvaltning som ramme for at arbejde aktivt på at løse opgaven i de regionale hjortevildtgrupper.
Jægerforbundet vil arbejde på, at få Vildtforvaltningsrådet til at acceptere hjortevildtjagtens 10 bud.
Jægerforbundet vil overveje, hvilke rammer man ønsker for hjortevildtforvaltningen, når ”borgfreden” er ovre.
Der udvikles et temanummer omhandlende hjortevildtforvaltning. Temanummeret deles op i 4*4 sider, som kan samles til et særhæfte.
Sagen besluttedes genoptaget på mødet i marts 2009. Supplerende dagsorden: På Hjortevildtudvalgsmødet 1-09 den 3. marts ’09 på Fjeldsted Skovkro blev et fuldtalligt udvalg enig om følgende indstilling til Danmarks Jægerforbunds Hovedbestyrelse. Målsætninger: Udvalget henholder sig loyalt til Vildtforvaltningsrådets målsætninger om at den igangværende forvaltning af kronvildt skal føre til:
• Lige kønsfordeling i bestanden.
• Øget andel af ældre (> 8 år) og større (> 6 kg) hjorte.
• Kronvildt etableres i nye egne.
• Mere etisk jagt.

Trusler: Udvalget mener, på baggrund af de erfaringer der er opnået siden 2004, hvor forvaltningsarbejdet er igangsat ikke, at de opstillede mål kan indfries med den nuværende forvaltning. Der er en områdevis meget skæv kønsmæssig afskydning. (Generelt set er det få store lodsejere kompenserer i udstrakt grad for mange små lodsejere). Der skydes for mange hjorte, som ikke har nået den ønskede alder.
Der skydes for få kalve.
Der er for mange eksempler på etiske og juridiske overtrædelser af gældende regler.

Det er udvalgets opfattelse, at de er tre områder i Danmark hvor den nuværende forvaltning af kronvildt opfylder målene for bestandene: Oksbøl krondyrreservat Thy Lindenborg
Disse tre områder er kendetegnet ved større sammenhængende arealer, hvor der let opnås en fælles forvaltningsmålsætning.

Bilag
35.1 Hjortevildtjagtens 10-bud

Økonomi
Indstilling til HB
Udvalget ønsker at understøtte initiativer som kan reducere jagttrykket i henhold til målsætningskriterierne.
Udvalget anbefaler Hovedbestyrelsen, at der bakkes op omkring lokalforvaltning og –råderet. Herunder lokale forsøgsinitiativer (6 år) med hensyntagen til den lokale bestandssammensætning og -størrelse, som er forankret i JKF-regi og den regionale gruppe. Jægerforbundet skal fra centralt hold ikke overtrumfe sådanne initiativer.
Der skal slås hårdt ned på juridiske og etiske overtrædelser. Denne forpligtelse påhviler ikke kun formanden for den regionale hjortevildtgruppe. Det skal indskærpes, at det er en hver jægers pligt at agere på brud af de etiske regler. Stiltiende at se til overfor disse brud, sidestilles med at acceptere denne jagtetik. Udvalget opfodrer til en markant promovering af hjortejagtens ti bud, som en let tilgængelig version af de etiske regler for hjortevildtjagt.

Endeligt opfodrer Udvalget Hovedbestyrelsen til at overveje hvorledes den fremtidige jagtlovgivning kan tilpasses således, at de få jægere der ikke vil acceptere og efterleve den lokalt forankrede forvaltning, kan udelukkes fra at udøve jagt på de af forvaltningen omfattede vildtarter.
Beslutning HB
13. marts 2009

Jeg glæder mig rigtig meget til, at høre og se resultatet[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#71
Ved du hvornår hjortevildts gruppen vestjylland holder møde? Plejer det ikke at være i marts`?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Ved du hvornår hjortevildts gruppen vestjylland holder møde? Plejer det ikke at være i marts`?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Det er den 19. marts i Mejdal. Kl. - tjaee, mon ikke det er 19:30.

Kommer du også[?]

mvh
Korthår
Svar
#73
Måske det skal jeg lige have kikket på. Det er en langtur fra sjælland men jeg er stærkt interesseret. Hvor er det i øvrigt blevet annonceret henne? Synes ikke jeg har spottet den hos SNS Vestjylland i år.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Det er den 19. marts i Mejdal. Kl. - tjaee, mon ikke det er 19:30.



Det er kl. 19:00[^]

Her er "indkaldelsen"

http://www.skovognatur.dk/Nyheder/Marts2...oede09.htm

Bemærk: Der kommer forslag til ændring i jagttiden[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#75
jeg tror jeg lusker mig en tur til jylland [Smile] Vi ses i aften

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#76
Ja,,,,det er lidt spændende hvad der er på programmet mht evt. ændring af jagttid.

Vi ses.

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#77
Hvordan gik mødet så? Jeg har ikke kunnet finde noget referat eller reaktioner på nettet.

D93
Svar
#78
Mødet gik stille og roligt. Jeg havde forventet at forslaget om nye jagttider på kronvildt ville blive slagtet med det samme men der var mest konstruktive kommentare fra salen. Jeg havde lovet mig selv at holde min kæft i år og det lykkes selv om det holdt hårdt[Big Grin] Korthår skulle lige op og tiltrække sig opmærksomhed[:o)]

Den nye forslag på jagttider i det gamle ringkøbing amt ser sådan ud efter hukommelsen

Spidshjort 1/9 til 31/1
Mellem hjort(4 ender til og med 8 ender) 16/10-31/12 (September, halvdelen af oktober og Januar fjernet)
Store hjorte(9 ender og op efter) 1/9-31/12 (januar fjernet)
Kalv 1/9-31/1 (forlænget med september)
Hind 16/10-31/1 ( første 15 dage af oktober er fjernet)

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Den nye forslag på jagttider i det gamle ringkøbing amt ser sådan ud efter hukommelsen

Spidshjort 1/9 til 31/12 (januar måned er fjernet)
Mellem hjort(3 ender til og med 8 ender) 1/10-31/12 (September og Januar fjernet)
Store hjorte(9 ender og op efter) 1/9-31/12 (januar fjernet)
Kalv 1/9-31/1 (forlænget med september)
Hind 16/10-31/1 ( første 15 dage af oktober er fjernet)

Mvh
Christensen



Næsten rigtigt[Wink]

Spidshjort må også skydes hele januar måned altså:

Spidshjort 1/9 til 31/1

Fantastisk godt, at ALLE tilsyneladen synes godt om forslaget.[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#80
Var det kun forslag til jagttider der blev debatteret efter kaffen ??
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)