Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hillbukke og bipods
#21
Jeg tror jeg smider den i rygsækken, så må vi se. Det må komme an på en prøve. Sidst brugte jeg min rygsæk når vi lå i lyngen, og det fungerede o.k.

Uden arme ?? Kan man ikke tage det bløde aftræk med storetåen [Big Grin]
Svar
#22
Hvis man synes en bipod er så grim og tung at have på riflen, ja så om i sækken med den.

Man kan bruge en fra Versa. Her sidder adapteren på riflen og pod´en klikkes stille på når den skal bruges. Den vejer lidt mere end en Harris model, men er meget hurtigere monteret.
Endeligt findes den også i forskellige længder, så med 2 i sækken dækkes alt fra den laveste græsplæne skydning(den man aldrig oplever alligevel) til skydning i meget høj siddende skydning.

Vedr. vægten ville jeg personligt have bedre af at smide 5 kilo end at spare 500 gram i oppakningen(det gælder for de fleste jeg har jaget med).

Jeg kan ikke forestille mig mere stabil skydestilling end den lavest mulige vegetationen tillader, på bipod og godt presset frem i hardhold(det er ligesom den låser sig fast) og med venstrehånd(nogen siger højre) under kolben.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#23
Sig mig lige hvor meget slæber i med på sådan en dags pursch? Rygsæk med flere 100 kilo i?

Min philsofi er, hvis det ikke kan være i min jakke lomme så kommer det ikke med! Udover selvfølgeligt riflen. Og 600-800 gram fra eller til på den, synes jeg er ret ligegyldigt.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Sig mig lige hvor meget slæber i med på sådan en dags pursch? Rygsæk med flere 100 kilo i?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



I en god rygsæk der sidder ordentligt, og støtter de rigtige steder er det ikke noget problem med lidt vægt.

Fordelt over jakke- og bukselommer, samt rygsæk har jeg følgende med;
Håndkikkert, laserafstandsmåler, ekstra magasin opladt, regnjakke(hvis vejret byder det), fleecetrøje, handsker, kniv,toiletpapir, ½ litervand(til håndvask på gode dage) lidt mad og drikke samt den nævnte bipod. Noget kan pilles op hvis vejrudsigten siger tørt og lunt.
Samlet vejer det incl. rygsæk under 5 kg.
Under kryb og kravl er rygsæk dumpet. den må hentes senere.

Rygsækken skal selvfølgelig passe til formålet. Stor nok og gerne med let tilgængelige lommer.
En Alice Pak , er ganske glimrende og billig. Den kan komprimeres til meget lidt om nødvendigt. Som så meget andet af militær oprindelse er den billig, slidstærk og uden larmende lynlåse(bortset fra velcrolukket i låget).
Er man heldig/dygtig og der skal bæres større vægt kan den udstyres med et Stativ(Ja Tackle jeg har fået fat i et[Big Grin],) der giver en bedre vægtfordeling.

Jeg har brugt/båret ovennvænte( dog i en anden rygsæk) i en del år nu
og vel har jeg svedt ind i mellem, men ikke kun pga sækken.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by 308 kompJa Tackle jeg har fået fat i et[Big Grin],

VH Søren

Big Green for ever



Udemærket - bare endnu et eksempel på, at man ALDRIG skal lade konen smide noget som helst ud som hun har klassificeret som "bare noget gammelt skrammel vi ikke har brug for mere" [xx(]

Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#26
På den årlige elgjagt ville jeg nødig undvære min rygsæk med indbygget jagtstol. Efter en strabadserende tur op ad stejle bakker med videre gang ud over myrmark og andre underholdene fysiske forhindringer... er det rart med væske, en madpakke, evt. lidt brænde til at holde varmen - regntøj og andre effekter kan det også være en god ide at have med - da vejet undertiden kan være lunefuldt når man sidder flere timer "bundet" til sit pas sætter man pris på en pakket rygsæk... Skydepind er også en del af udstyret..
Har aldrig endnu set nogen med bipods på denne jagttype. Hvis man skal skyde på længere hold får man sig indretet så der er en naturlig mulighed for at afgive et liggende skud. Typisk skyder man fra stående skydestilling på den løbende elg... eller stående med skydepind.

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#27
Okay der er jeg måske lidt mere minimalistisk anlagt.

Sidste år på stalkning efter hjort havde jeg gjort sådan her.
Min jagtjakke kan bæres på ryggen som en rygsæk, den vejer en halv bondegård til gengæld er den forbandet dejlig i regnvejr da den godt kan klare en gang hel dagsregn uden at det går igennem. Man skal bare huske at ligge den på radiatoren om natten så er den klar til næste dag. På mig har jeg ½l vand ½liter cola(ægte ikke noget light stas uden sukker) 3-4 müslibare, hvis bølgerne går højt en sandwich jeg alligevel aldrig får spist. Selvfølgeligt ammunition. Min stortrøje går jeg altid med, så det er jakken der ryger når jeg skal have skruet ned for varmen. Og kikkerten om halsen. Og riflel over skulderen.

Ingen rygsæk, synes det er for bøvlet at slæbe rundt på. Men min jakke kan også rumme en hel del.

Men valget kommer selvfølgeligt også an på jagten.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#28
Jeg har det ligesom Eleven. Kan det ikke være i jakkens lommer eller ryglommen, gider jeg ikke at slæbe det med. En flaske vand og en dåse cola, samt chokolade og müslibar er der også altid i lommerne.

På overkroppen har jeg altid en tynd svedtransporterende ski undertrøje, så overkroppen altid er tør.

Elgjagt det er straks en helt anden sag.

Det er rygsækstol pakket med kaffe - madpakke - chokoladebar og det vigtigste pølser til brasen[Big Grin][:p] samt den uundværlige økse. Dertil kommer alt det andet uundværlige såsom 3 meter reb, ekstra ammo, kniv, strips til at snøre luftrør med, samt et par plastposer til hjerte og lever, hvis man skulle være så heldig.
Første mand ved samlingspladsen tænder bål, så pøllerne kan blive ristet[Big Grin]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Ingen rygsæk, synes det er for bøvlet at slæbe rundt på. Men min jakke kan også rumme en hel del.

Men valget kommer selvfølgeligt også an på jagten.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Anstands jagt er for mig et udstyrsstykke, jo mere komfortabelt jo længere gider jeg sidde der, men det er ikke min stærke side uanset.

Kunne jeg have det hele i jakke- og bukselommer var det også fint.
Men jeg foretrækker lag på lag påklædningen. Altså svedtransporterende
undertøj, let bomuldsjakke uden membran, fleece og tyndregnjakke, de sidste som supplement når det er nødvendigt.

Endeligt har erfaring lært mig at det er træls at krybe, kravle med fyldte lommer og man ligger elendigt på lommerne, hvis der skal skydes liggende.

På en vinterjagt, hvor man hele tiden har brug for varmt tøj kan jeg bedre følge ideen om en stor jakke.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#30
Ud over støvler og riffel plejer jeg aldrig at medbringe andet end en hat, der er syet så den ligner en stor kogt hummer med kløer og ben og det hele. Jeg har stjålet den fra et af mine børn, som fik den af en sælger i et supermarked op til nytår.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Ud over støvler og riffel plejer jeg aldrig at medbringe andet end en hat, der er syet så den ligner en stor kogt hummer med kløer og ben og det hele. Jeg har stjålet den fra et af mine børn, som fik den af en sælger i et supermarked op til nytår.

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Det er så ikke dig der har bar r*v og dolk, men hummerhat [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#32
Den hat er vi da nødt til at have et billed af, evt. med indhold.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#33
det må være denne - ganske nemt at finde dig i Wärmland - men også en hat som giver passiv sikkerhed...
http://bp3.blogger.com/_SGtOsOpNH48/RoPd...obster.jpg

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#34
Tæt på - men Värmland-modellen er en KREBSE-hat!

The real McCoy ser således ud: (Jeg skal hilse og sige, at Brad Pitt tager et massivt honorar for 2 minutters modelarbejde!!!!)

[Image: Hummerhat.jpg]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#35
Hvorledes har ham Brad Pitt mon monteret det skrøbelige bambusrør der går fra forskæftet, ned til underlaget og videre bagud???

En alternativ bipod.....

havde nok selv valgt at male den sort[Big Grin][:o)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
Og så har han noget der ligner et poteaftryk fra en markmus på overarmen-i naturlig størrelse...........!![Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#37
Det var dog et skrækkeligt billede fotografen har taget, og det viser med al tydelighed naturens ubarmhjertighed...En krebs der voldtager en maddike [:0]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#38
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Man skal passe på med hvad man spørger efter, det sker, som i dette tilfælde at virkeligheden overgår fantasien med hensyn til frygtelige billeder, som ubamhjertigt ætsets på nethinden for at vende tilbage som sindoprivende mareridt.

P.S tror du ikke BAMSES gummistøvler ville matche hovedbeklædningen bedre[Big Grin].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#40
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Først Id med en rose, nu høgen med en hel pæl ...

Nu kan det da ikke blive værre [8D]

Pas nu på krebsen ikke bider dig i hummeren [:0]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)