Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beplantning
#21
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Btw. Ujensen mangler du stadig nogle planteskoler? Jeg kender da et par stykkker rundt om i landet hvis det er, der sælger planter til en fornuftig pris til landskabelige platninger?


Det kunne sagtens have interesse. Jeg har lige lagt pressening ud til ca. 200 planter og hvis man kunne finde nogen til en fornuftig pris i nærheden, er det da en nemmere løsning end selvplantningerne.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
200 er godt nok ikke særligt mange, men hvis de skal være i nærheden af sjælland så er akkerup planteskole på fyn den tætteste jeg kender. De laver barrodsplanter til skov og landskabelige plantninger. Det er ikke den type planteskole man tager en søndags udflugt til, men ren produktions planteskole. Så hvis man skal have nogen planter, ringer man og bestiller.

http://www.akkerup.dk

I øvrigt tror du gør planter en bjørne tjeneste med den pressening. Du frelser dem fra ukredt, men den begrænsne faktor i danmark er vand og du afskære dine planter fra vandet der kommer ned fra oven.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#23
Der eksperimenteres med både fibertex, en biologisk nedbrydelig papudgave og den billige presenningsmodel.

Jiffy sælger og anbefaler dem [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#24
Både fibertex og pap tillader vand at passere i modsætning til pressening. Hvem køre i øvrigt det forsøg du omtaler?

Jeg er lidt på herrensmark om hvem jiffy er`? Jeg kender kun jiffy som et system til at lave dækrodsplanter.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#25
Google er din ven [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#26
Google er checket før jeg spørg om sådan noget...

3.340.000 resultater på søge ordet "jiffy", 2.540 resultater begrænset til sider der slutter med dk. Intet der giver et endeligt svar på hvad DU ment. Medmindre der er lyd systemer vi snakker...

Så du bliver nød til at slide lidt mere på tastaturet end copy paste svaret med google[8D]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#27
Danverde – dækrodsplanter i Jiffy-7 skovbriketter
--------------------------------------------------------------------------------

Danverde er nu et varemærke for Jiffyplanter, der overholder vore egne minimumskrav til, hvad vores planter præsterer. Præstationen måles i skoven efter 1-2 år.

Eneste dyrknings system til træer og buske med 100% luftbeskæring af rodsystemet.

Symmetrisk og naturlig rod
Optimal startsvækst
Størrre stormfasthed

Bøg 1 årige, 20-40 cm Startvækst på nordmannsgran, Langesø 2005, Ø36 Jiffy-7 Jiffyplante opgravet efter 10 år, optimal rodudvikling i hedeplantage

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

200 er godt nok ikke særligt mange, men hvis de skal være i nærheden af sjælland så er akkerup planteskole på fyn den tætteste jeg kender. De laver barrodsplanter til skov og landskabelige plantninger. Det er ikke den type planteskole man tager en søndags udflugt til, men ren produktions planteskole. Så hvis man skal have nogen planter, ringer man og bestiller.

http://www.akkerup.dk

I øvrigt tror du gør planter en bjørne tjeneste med den pressening. Du frelser dem fra ukredt, men den begrænsne faktor i danmark er vand og du afskære dine planter fra vandet der kommer ned fra oven.

Mvh
Christensen



Det er rigtigt at 200 planter ikke er særlig mange, og derfor ender jeg nok også bare med at finde selvplantninger.
Det er meget muligt at presseningstricket ikke fungerer, men penge er en faktor, så jeg kan ikke betale mig fra at få dem luget. Det er økologisk, så jeg kan ikke sprøjte, og tid er en faktor, så jeg får dem ikke luget selv.
Så må man jo prøve sig lidt frem [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#29
Selvfølgelig virker presenningen - bare lav hullet Ø 10 cm. Vandet vil jo løbe et eller andet sted hen [Wink], ligesom den jo også holder på fugten, og danner kondens på undersiden.

Det er jo klart, at hvis jeg planter 6500 planter/ha, så er det alt for stort et arbejde - så bliver det lev og lad dø, med lidt efterplantning.

Bare giv den gas - du skal nok få et godt resultat [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#30
Hvis du sætter dem med afstanden som er lidt over afstanden på din fræser så kan du køre imellem dem med den, uden og gå dybt det vil tage alt som spir der. Den stribe som du ikke kan tage har ingen betydning.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Kim Richter

Hvis du sætter dem med afstanden som er lidt over afstanden på din fræser så kan du køre imellem dem med den, uden og gå dybt det vil tage alt som spir der. Den stribe som du ikke kan tage har ingen betydning.



Det har jeg prøvet med de 375 meter 3-rækket hegn jeg har fået sat. Det er bare løbet fra mig nogle gange og så har man bare en fræser med en rulle græs på [V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#32
Jeg knipsede et par billeder med mobilen da jeg satte de to første beplantninger. Jeg vil prøve at se om jeg kan huske at smide nye billeder på de næste par år så jeg kan udstille om min teori holder [8D].

[Image: 21102009512.jpg-for-web-LARGE.jpg]

[Image: 21102009514.jpg-for-web-LARGE.jpg]

[Image: 25102009516.jpg-for-web-LARGE.jpg]

[Image: 25102009517.jpg-for-web-LARGE.jpg]

Den lange beplantning på 80-90 meter forlod jeg i regnvejr med meget tunge gummistøvler, så jeg nænnede ikke at trække telefonen frem.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#33
Så fik jeg sat de sidste planter for denne gang.

[Image: PB120274_web.JPG-for-web-LARGE.jpg]

I alt er det blevet til 4-500 planter fordelt på de 3 beplantninger. Det har taget ca. 25-30 timer og har kostet lidt benzin. Normalt ville presseninger jo koste penge men det er overkommeligt i forhold til at luge.
Man kan få en presenning på 4x10 meter i Harald Nyborg til 48 kr.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?...=5062&n=10
Det er under 500 kr. for at vedligeholde et 3-rækket hegn på 100 meter i 3 år. Det er fandme en skidt timeløn med hakkejernet [V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)