Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præmenstruel 243'er
#21
Min 243W (Steyr Mannlicher UL) skyder faktisk rimeligt (max 1" på 100 meter. Jeg har både bruge købe amm og rullet selv. Jeg skyder faktisk kum med kuger der vejer 95-100 grains, da de jfr. polsk lovgivning også kan bruges til svin og hjortevildt, hvis de yder mere end 2000J ved E100 (det eneste købeamm jeghar fundet er ikke opfylder dette er S&B.
Jeg har faktisk aldrig fået målt friflugten på min riffel, så længden jeg arbejder med er standardlængder fra diverse ladebøger, men det virker åbenbart ok
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Og det ser ud til at der skydes med lette kugler[?]
er det rigtigt[?]Tak Leif R. The Shootist


Nej, Shootist, 95 og 100 grains er ikke let til en .243.....

[Big Grin][Big Grin]

MVh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#23
Tak det ved jeg, men det var de LETTE kugler jeg refererede til..
L.R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#24
Jeg har 2; Uncle 3006 & Aunt .243 begge Parker-Hale (Parkere er født m håndskåren + hohnet pibe)
.243 er pragtfuld til råvildt og langdistance ræve/krager osv. skød min vildeste buk i flugten med den; men den er svær at få balanceret patroner ind til.
RWS KS i 96gr. fabriksammo fik den til at gå fra 2-2,5" ind til 4 i 2 huller.
Svar
#25
Jeg har prøvet 243’er i en ældre Sako, den skød som en drøm med 70 og 80 grains, men 100 og 105 grains så flagrede det hele. Alt blev prøvet og til sidst bildte jeg mig selv ind at det var stigningen på piben. Det havde kostet en formue i patroner og da de begyndt at grine i butikken hver gang jeg kom, så[}Smile]
Set i bag spejlets klare lys skulle jeg nok have pibet den om til et nummer tykkere og anden stigning – det var en perfekt bukke riffel!

Så købte jeg en S&L i samme kaliber og den skød kun lige som forventet, men lidt ujævnt. Til gengæld var det fuldkommen lige meget hvilken vægt, ladning eller kugle der blev proppet i den.

Mvh Thorlak

Takleberry - det bliver værre endnu - da jeg var færdig med 243W gik jeg over til 270W og efter 10 forskellige fabriks og dito hjemmerullede, så var det pludselig med max. 15 mm på en god dag[Big Grin][Big Grin][Big Grin] og riffelen skyder absolut bedre end jeg. Winchester har aldrig været en automatisk vinder, men et 308W hylster kan bruges til meget[:o)]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#26
Jeg har opgivet at hitte ud af, hvad der evt. gør sådan en 243'er præmentruel, det lyder da til, at der er noget om snakken...
Ihvertfald må man nok indstille sig på at prøveskyde en mulig riffel, hvis man har 243 i tankerne..

Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Takleberry - det bliver værre endnu - da jeg var færdig med 243W gik jeg over til 270W og efter 10 forskellige fabriks og dito hjemmerullede, så var det pludselig med max. 15 mm på en god dag[Big Grin][Big Grin][Big Grin] og riffelen skyder absolut bedre end jeg. Winchester har aldrig været en automatisk vinder, men et 308W hylster kan bruges til meget[:o)]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Thorlak nu har jeg aldrig været den hurtigste knallert på havnen, men var det .270'eren du fik ned på 15 mm eller var det .243'eren ?? Og jeg håber sgu da det var i .243'eren du fik proppet et .308'er hylster i [Wink]

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#28
Ja, 270W'ern skyder 15mm, 3 skud og 100m.
S&L, en 1" hvis jeg var heldig, oftest smed de et skud og de 2 andre sad tæt - dette var nok skytte fejl[Big Grin]

Det må du da vide: 243W er en neckdown af en 308W til 6mm. Hvis jeg engang muligvis og så fremt i fald skulle gå hen og købe en kort-lås-riffel blev det en 7-08Rem. en ren 7mm i 308 hylster, hvorfor ikke[:o)][:o)][:o)]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#29
Jo jo.. at .243'eren er baseret på samme hylster som .308 var jeg godt med på - det var derfor jeg ikke lige kunne se, hvad sammenhæng den havde med en .270'er [Big Grin][Wink]

Nu er signalet modtaget [:I]

Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#30
Hej.. Kunne dem der har haft succes med deres ladninger til .243 ikke tænke sig at dele dem med os der stadig slås med og få den til og skyde ordentligt.. det kunne være en rigtig stor hjælp hvis man kunne teste noget som andre har haft succes med og se om det virker.. Jeg har kigget på bla. robsoft osv., men mange af de offentliggjorte ladninger der er ret hidsige og det er ikke lige ønsket.
Svar
#31
Hej

Jeg har haft fin succes med en god gammeldags Remmington pspcl 100 gr. i min 243. Jeg bruger 45 grains MRP og en c.o.l på 66,5. Den går små 900 jf. Quickload. Jeg bruger den den som allround i 243, og den samler inden for en 2 kr. i min riffel.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#32
Lader pt 243 til en Blaser R93, med 100 gr. Sierra Game King og de har en spredning på knap 15 mm, og en Swift Scirrocco 90 grain, der kan holdes unde de 10 mm.
Har før ladet 243 til en 202, hvor vi også fik gode grupper.

Mvh.
Carsten
Svar
#33
Jeg skyder med en Mauser 98 med S&L pibe 243: Rem. pspcl 100gr, 44gr MRP, COL 67,22
Rem. Power lokt 80gr, 45,5gr Norma 204 Col 66,94, disse data skal slf tages med forbehold.
Jeg har dog også brugt tid på at få den til at skyde ordentlig, så jeg kan godt sætte mig ind i din frustation.
Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by ckn

Lader pt 243 til en Blaser R93, med 100 gr. Sierra Game King og de har en spredning på knap 15 mm, og en Swift Scirrocco 90 grain, der kan holdes unde de 10 mm.
Har før ladet 243 til en 202, hvor vi også fik gode grupper.

Mvh.
Carsten



Det er også en 90 gr. scirocco til en blaser, som vi har problemer med.. hvad lader du den med? col., ladning, krudttype?
Svar
#35
Jamen jeg lader den i enten Lapua eller sako hylster(samme rumfang).
Col 69,5 mm 46 grin RP22

Mvh.
Carsten
Svar
#36
Det er tæt på den ladning jeg har afprøvet med 46,6 gr. rp. 25 som giver samme tryk og hastighed men en anelse bedre forbrænding. Men skal helt sikkert prøve din ladning og se om den også virker i den her blaser. Hvilken afstand kunne du sætte ? skud indenfor 10 mm. for det lyder noget bedre end vores erfaringer! Hvilken friflugt havde din patron i den blaser. kan regne ud at den får ca. 0,5 mm. i den her jeg har målt..
Takker for hjælpen, det skal afprøves..
Svar
#37
Jeg har en friflugt på ca. 0,3 mm og som du også selv har set, så bruger jeg RP22.
Da jeg test skød ladningen, kunne 3 skud dækkes af en god en krone.
Men ejer har senere sat 3 skud der kunne dækkes af en 1 krone uden problemer.
Testskud skudt fra bænk på 100 m.

Mvh.
Carsten
Svar
#38
Jeg skyder med 100 grains Oryx i min Carl Gustaf 4000. på 100 m kan jeg dække 3 skud med en 2 krone. jeg har 44,5 grain MRP som ladning.
Den har spredt en smule mere med nogle gamle Normas blyspids, men de blev kun indkøbt for at skabe tomme hylstre.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#39
Hvor meget mindre rekyl er der i en 243 i forhold til en 308win og hvad kræver det af værktøj at size 308 hylstrene ned til 6mm?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvor meget mindre rekyl er der i en 243 i forhold til en 308win og hvad kræver det af værktøj at size 308 hylstrene ned til 6mm?

Stort knald = stort smil :-D



Følelsen af rekyl er stort set proportionel med den mængde energi kuglen har fremadrettet dvs. E0. således er den væsentligste faktor kuglevægten. Du kan selv se hvor meget mindre kuglevægten typisk er i .243 i forhold til. Omsizeing kræver blot smørelse og et die-set, men feks. blaser-rifler er meget følsomme har jeg erfaret, så de hylstre gemmer jeg lige til en gammel mauser 98 engang, den æder alt.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)