Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præmenstruel 243'er
#41
Citat:quote:

Originally posted by ckn

Jeg har en friflugt på ca. 0,3 mm og som du også selv har set, så bruger jeg RP22.
Da jeg test skød ladningen, kunne 3 skud dækkes af en god en krone.
Men ejer har senere sat 3 skud der kunne dækkes af en 1 krone uden problemer.
Testskud skudt fra bænk på 100 m.

Mvh.
Carsten


Hej igen.. prøvede din ladning og col. i den blaser og nu virker det bare. de 1,2 mm. kortere friflugt reducerede lige spredningen fra en underkop til en femmer på 100 m. for 5 skud. Måske endda bedre når det bliver testet og indskudt på bane, det var bare lige fra et jagttårn. det er åbenbart en følsom en, sån en .243 blaser..
Svar
#42
Jeg har set at der er en der har fået spredningen indenfor en fod ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#43
Jeg har også hørt en masse omkring, at .243 er svær at få til at skyde godt.

Jeg havde engang en Tikka M/595 i .243, og den skød rigtig dårligt med fabriksammunition. Så fik jeg renset piben, og "håndlappet" den med en omgang scotch brite og gold medallion. Derefter fik jeg en kammerat til at lade nogle 95 gr Nosler BST. Den næste tur på Vingsted skydebane blev noget overraskende, for spredningen gik fra ca. 15 cm s/s v/ 5 skud fra bænk, til 7,3 mm s/s 5 skud fra bænk[:p] Det skal dog siges at det var fuldstændig vindstille. Kikkerten var en Leupold mk 4, med et nåletyndt MIL-DOT kors.

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#44
Jeg ved ikk om det er generelt at .243 er svære at finde en ladning til, men nu er det her en blaser og kammeret deri er jo lidt længere pga. den specielle lukkemekanisme, så egentlig er det måske ikk mærkeligt at patronen også skal være det.. Den er også hård ved hylstrene, de skal høvles ned til alm. størrelse igen efter hver afskydning. bliver nok nød til og udgløde dem hvis de skal holde længe..
Svar
#45
Jeg - og især mig fader, der brænder for mig - blev træt af at prøve at finde den rette recept til min T3 243 - så til sidst blev den til en 6,5øvbøv og nu skyder den som en drøm......

/bundgaard
Svar
#46
Jeg ved at et par norske jagtkammerater har boret kammeret op til en Ackley Imp version, og da fik de mærkbart lettere ved at opnå god præcision, som faktisk blev supergod... Jeg har ikke selv erfaring med 243 Win, men måske andre herinde har prøvet at forbedre deres 243 til 243 AI???
Svar
#47
Hej

Jeg har prøvet flere 243 (3 var mine egne)

Jeg kunne godt opnå fine grupper, men som andre fandt jeg ud af den skulle lades tæt til grænsen(opad).

Det gjorde den så temperatur følsom og gav i alle på nær en rigtig tykpibet version skiftende træfpunkt fra dag til dag.

Det bedste resultat opnåede jeg med nogen rigtigt tunge kugler og en ny pibe med stejlere stigning.

Det er nok ikke uden grund at 6 mm XC fungere fint med det mindre hylstervolumen og der af mindre hissighed.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#48
Jeg har en Sako 75 Varmint.
Den skyder godt og præcist ud til de 600m, som jeg har afprøvet.

Jeg kan ikke lige få det billedhalløj til at virke [:p] men spørg LasseScout, han var der... [Smile]
Svar
#49
[Big Grin] Tonny kom vist til at gi' is pga den skudgruppe [Smile][8D]
Svar
#50
Den skudgruppe som Mutter refererer til er den bedste jeg har set med egne øjne på 600m, vi skød efter et sort lappemærke og de sad indenfor en 5`er.

Det var en fornøjelse at gi den is.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED SPORTER


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#51
Det er godt nok spøjst og tankevækkende, at så mange har bøvlet med deres 243. I USA går den generelt for at være et meget præcist kaliber. Bl.a. Tubb brugte den til at vinde mesterskaber i en periode (starten af 90'erne tror jeg)

Jeg har lige købt en 243(Forester)igen, så får vi se. Tanken var at piben i 243 skal skydes ud, og så skiftes til noget 6,5 noget.

Men mon jeg ikke kan få hevet en 1500-2000 skud ud af den og få lagt et par bukke ned, inden den er færdig.

MvH Søren
Svar
#52
Jeg skyder med .243 i Sauer 202. Det er en S&L matchpipe med 1-9 twist.
testede med Berger VLD i 105 og en tand mindre kan ikke huske hvad det var og de blev smidt rundt om på skiven.
Testede med Barnes TSX 85 gr og fandt ladningen der fungerede bedst. 45,3 gr MRP.
Col 66,5mm.
Bruger CCI LR250 fænghætte.
Sætter fint 3 skud indenfor en en krone på 100m. [Smile]

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)