Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trimning af Sako Vixen L461 222rem
#21
[Image: DSC01539.jpg]
Hej
Den gode Steen S har doneret en Sakomontage til mit projekt. De er rigtig fine og kommer til at bære den nye kikkert. De skal lige adskilles og shines op. Ikke noget problem, når man i sin fortid har brugt masser af penge og tid på at restaurere et par NSU motorcykler fra 50èrne.
Jeg har nu i meget lang tid prøvet at komme i tanker om det firma, jeg i sin tid købte koldbruneringsvædske hos. Jeg mener, at et startsæt bestod af 3 forskellige 1l. beholdere. En til affedtning og en til brunering. Den sidste var, så vidt jeg husker, en oliebehandling.Jeg mener firmaet lå i Midtjylland eller Nordjylland.
Jeg vil gerne købe et sæt til behandling af smådele.
Mvh Walnut
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Walnut
Den vil med en opfriskning få lov til at tage imod et kort, mediumbuttet og fluted løb.
Walnut


Hej Walnut
Skal den leve videre som 222 Rem eller skal den kalibreres om? Inden du skifter piben, synes jeg, at du skal testskyde den. Der er en del Sako'er, der skyder rigtigt godt uden modifikationer.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.
Citat:quote:

Originally posted by WalnutDen vil med en opfriskning få lov til at tage imod et kort, mediumbuttet og fluted løb. Walnut

Hej WalnutSkal den leve videre som 222 Rem eller skal den kalibreres om? Inden du skifter piben, synes jeg, at du skal testskyde den. Der er en del Sako'er, der skyder rigtigt godt uden modifikationer.mvh Lars"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Hej Lars.Lige nu peger pilen på en ompibning i S&L 222 Rem. Lidt af loyalitet overfor den lille riffel, men også fordi jeg ikke synes, at jeg vinder alverden ved en mindre ændring af caliberstørrelsen. Den ny pibe skal have en stigning på 1-9, så jeg kan løfte lidt i den "tunge" ende.Jeg har, i forbindelse med dette mindre projekt, taget en beslutning om, at jeg skal på et ladekursus.Primært for selv at kunne lade til Vixen. Der er i denne aktivitet en link tilbage til min afdøde bedstefar.Da min far var dreng, sad han og en bror ofte til ud på natten og ladede haglpatroner sammen med ham. Som jeg tidligere har nævnt, drev han jagt ved Ringkøbing fjord i en meget fuglerig periode, hvor man iøvrigt godt kunne blive lidt småfornærmet, hvis der lå 5-6 cykler når man ankom til fjorden!
Mvh Walnut
Svar
#24
Har du testskudt den endnu? Ellers er du velkommen hos undertegnede, så skal jeg vise dig hvad en Sako 222r elsker at spise[Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#25
Den ny pibe skal have en stigning på 1-9, så jeg kan løfte lidt i den "tunge" ende.
hvis du er tilfreds med godt 60 grains kugler, skal du som Lars skriver måske først prøve den org pibe

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Hej til de velmente og meget fornuftige kommentarer. Jeg glemte før at kommentere på en prøveskydning af det eksisterende løb. Jeg skal nok forsøge at sætte den gamle pibe på opgaver med back up af den ny kikkert. Den må også gerne få noget af Great Dane´s hjemmerul. Jeg glæder mig til at kunne tage del i- og ikke mindst lære en masse om hjemmeladning[:p]Jeg ved, at jeg herinde vil være omgivet af stærke kræfter, der kan stå bi. Det er jo blandt andet det, der gør, at et forum, som VTF, kan være både interessant,udfordrende, udviklende og sjovt.Se det var en smøre[:p] (og ros[Wink])
PS Er der nogen, der går og lurer på et godt riffelprojekt, kan jeg fortælle at Arne Holgersen i Jordløse måske har et spændende projekt liggende. Der er tale om en Sako L579 lås i cal.243. Det eneste, der mangler, er træ[:p] Et måske, fordi den er reserveret af en person, der leder efter en ,der kan skæfte[^] Prisen på 3500,- kan jeg ikke helt vurdere, men jeg har dog set priser, der ligner.
Mvh Walnut
Svar
#27
[:p] Har lige modtaget min ny Leupold 6-18X 40 Fine Duplex. En virkelig smækker sag. Fylder lige præcist ikke så meget, at helhedsindtrykker på Sakoen vælter. Inden jeg monterer m.m. vil jeg "pletbrunere" stedet, hvor det faste sigtemiddel sad. Det var tinloddet, og jeg varmede det af. Nu sidder der et tyndt lag tin tilbage på piben, og jeg har forsøgt at varme det op i håb om, at det så ville løbe af. Det gjorde det ikke[^] Jeg har ikke varmet hårdt, og der var også noget af det tilbageblevne tin der smeltede, det blev bare hængende.Er jeg nødt til at pudse det af? Mit håb er jo, at der under tinnet ligger en brunering tilbage.Jeg har også overvejet at fjerne det forreste sigte.
Mvh Walnut
Svar
#28
Glem alt om at kunne fjerne de sidste rester tin uden det kan ses, istedet bør du ringe til Hatting og få lavet en aftale om at komme forbi, hvor han afmonterer piben og koger den igen mens du venter (kræver nok lidt overtalelse) Inden du møder op skal piben poleres, og husk at gøre det i samme retning som den gamle, ellers er det en komplet ompolering. Eventuelt kan du stoppe de gamle faste sigemidler i en pakke med mit navn og adresse på, og bede Postmand Per køre forbi mig. Portoen og tilskud til nye snittejern dækker jeg ved oplysning af kontonummer.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#29
Vedr. koldbrunering, det er måske produkterne fra Black-King du tænker på?

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#30
Giv den en ordentlig varmbrunering!

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#31
Hejsa Walnut.
Følger meget nysgerrigt dit 222 projekt.
Jeg arvede selv en riffel magen til i efteråret og har været lidt i gang med at opfriske lidt på den.
Jeg er håbløs gammeldags så jeg er ved at bringe den tilbage til original stand og da jeg fik den var dele af de faste sigtemidler væk men hos Skov i Bording fandt jeg det der manglede til kærv sigtet.
Imidlertid mangler også sigtekornsbeskyttern og da jeg kan se at du afmonterer de faste sigtemidler på din kunne der måske være basis for en handel?.
Svar
#32
UPS
Havde overset at en pladsbuk var interesseret i de faste sigtemidler.

Føjer mig som ydmyg bukkelam straks hen i et roligere hjørne af terænet
Svar
#33
Hej
Bruneringsæt til "pletbrunering" er hentet hjem fra skyttebutikken og er kun en midlertidig kosmetisk løsning. Jeg vil ikke lægge meget arbejde i piben, hvis det skulle vise sig, at piben ikke lever op til de forholdsvis snævre tolerancer, jeg har opsat. Den skal kunne levere en tæt gruppe.Jeg er pt ikke helt klar over, hvor kræsen jeg kan være. Er piben præcis, får den en komplet strygeblånering. Alternativet til denne pibe er, som tidligere nævnt, en ny fluted pibe. Kærvdelen er afmonteret, fordi der ganske enkelt ikke kan monteres en kikkert lavt med den siddende.Jeg ved ikke, hvilken værdi stumperne repræsenterer men er godt klar over den gedigne kvalitet, der er tale om. Stumperne bliver sat til salg, når jeg har fået klarhed over pibespørgsmålet.
Mvh Walnut
Svar
#34
Hej.
Er det almindeligt at lægge et tyndt materiale/tape imellem inderside af ringene og kikkertrøret? Hvis ja, hvad er så godt at bruge? Er det for at undgå mærker, eller for at kikkerten ikke skal flytte sig i ringene?
Mvh Walnut
Svar
#35
Hej Walnut.

Jeg ved ikke om det er almindeligt, men der er nogle der ligger et stykke papir eventunelt gul notesblok i ringene for at undgå mærker på kikkerten.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#36
En Sakomontage eferlader ikke mærker, medmindre den er skadet på bærefladerne? Du skal derfor ikke bruge noget som helst, og det gælder for alle ordentligt konstruerede kikkertringe.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#37
Hej til Lars og Steen. Tak for kommentarer til min forespørgsel.Indersiderne på Sakoringene er intakte og fine, så kikkerten bliver monteret uden foring.
Mvh Walnut
Svar
#38
Hej
Jeg har konstateret, at der er "kontaktlyde" mellem løb og pibe, når jeg griber om forreste skæftedel på Sakoen[:0]. Det er vel også af betydning på mindre calibere, at piben er frilagt. Især vel hvis man er hysterisk med præcisionen.Kommentarer udbedes.
Mvh Walnut
Svar
#39
Det kan min da også [Smile] No need to worry

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Det kan min da også [Smile] No need to worry

Mvh.
Lars/Great Dane

Hej Lars
Skal jeg forstå det sådan, at det ikke har nogen betydning, at der kan være kontakt?
Mvh Walnut


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)