Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trimning af Sako Vixen L461 222rem
#41
Du mener - Hvis man presser pibe og forskæfte sammen giver det sig, og der er kontakt? Der må ikke være konstant kontakt.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#42
Hej
Jeg har lige lavet en prøvemontering af min Leupold. Montagen er den originale, som den gode Steen S. stillede til rådighed. Det tegnede til at blive en fin og lav montering. Jeg er imidlertid løbet ind i det problem, at den gummiring,man skal tage ved når man vil justere på noget tilsneget parralaksejustering foran, får kontakt med piben, når jeg trækker skruerne i den forreste montage til. Mit bud er, at jeg må op i et nummer højere montage. Jeg er i tvivl om, hvor jeg skal måle højden på den, jeg har. Måler fra bund til sammenspændingsfladen på den nederste del 20m.m.
Mvh Walnut
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Du mener - Hvis man presser pibe og forskæfte sammen giver det sig, og der er kontakt? Der må ikke være konstant kontakt.

Mvh.
Lars/Great Dane

Hej Lars
OK. Der er ikke kontakt hele tiden. Jeg synes bare, at den er temmelig kilden. Rører ved let greb. Jeg vil gå træfladerne efter med sandpapir og pudse, til jeg synes, at det er acceptabelt.
Mvh Walnut


Svar
#44
[Image: DSC01622.jpg]
Hej
Har lige taget nogle mål på Sakomontagen.Jeg er i tvivl om, hvor man måler, men de opgivne mål kan selvfølgelig bruges til en vurdering.
Det lille mål på billedet er 20m.m., og det store er 32m.m.Ligger en af jer inde med en montage et nr. højere, er jeg gerne køber.Alternativt vil jeg lede efter en montage, og sidste løsning bliver en ny. Har I et bud på, hvad jeg skal vælge, hvis jeg må ty til at købe en ny/ "moderne" model?
Mvh Walnut
Svar
#45
Hej Walnut
Var lige et smut i gemmerne og hittede en sakomontage der måske kan bruges.
Det lille mål er 24,5 mm og det store er 37,5 mm
Montagen har holdt en kikkert der målte 47 mm i den tykke ende og den gik netop fri af den del af de faste sigtemidler som du har varmet af, men selve "skydedelen" kunne ikke være der.
Du er velkommen til at forsøge et "prøveskud" hvis det har interesse.
Svar
#46
@ Walnut
Pedro har vist en til salg. Jeg fandt en hos Kr. O. Skov i Bording til kr. 300,-. Der har de et bredt udvalg af gamle montager og brugte Optiloc-montager til rimelige priser. Kurt ved, hvilke montager du skal have.
Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#47
Jeg tror, det er dem her, du skal bruge, hvis du vil have de originale.

[Image: IMG_0451.jpg]

De måler 24,5 som SAKONEZER skriver

Hilsen JM
Svar
#48
Hej
Tak for alle hjælpende hænder. Herinde går man sjældent forgæves[Smile][Smile]
Jeg har skrevet til Sakonezer, at jeg gerne vil "prøveskyde" hans eksemplar fra gemmerne.
Mvh Walnut
Svar
#49
[Image: DSC01629.jpg]
Jeg har været så heldig, at Sakonezer har sat en fin original montage på min Vixen[Smile][Smile].Den er i top condition[:p]Grovmonterede selv og fik derefter øvede øjne og hænder til at gå det hele efter.Den lokale havde noget 222 ammo liggende, som jeg gerne måtte bruge til indskydning.Der var tale SAKO Cartridges 3,2 grams Full Jackets 50 grains samtNorma 4,0 grams blyspids 62 grainsDer var tale om ammunition af ukendt alder. Begge pakker så ældre ud.Jeg skød på 100m i rør med stor diameter, og var fra begyndelsen indstillet på, at jeg ville forsøge at sætte en gruppe uanset hvor, det første skud ville lande.Trods grovindstilling i butikken måtte jeg ud på stor forstørrelse på pc skærmen, før jeg kunne lokalisere en træffer langt udenfor de 20 cm. Så gik det slag i slag med at forsøge at klikke mig ind til den målbare skive. Det var ikke let[^] Der var ikke rimelige reaktioner at spore på mit klikkeri! Indskydningen førte ikke til noget, og jeg vendte tilbage til butikken, hvor fritlægningen af piben blev kontrolleret. Der var lidt at hente[Smile] Papiret kunne ikke føres helt tilbage, og nyt håb blev skabt. Tilbage til bopælen og fritlægge hele piben. Kontrol og godkendt[Smile] Ny skydning[:0] Jeg fik de samme diffuse træfninger. Helt tilfældigt, hvor de landede.Ved hjælp at et stykke sammenfoldet skind lykkedes det mig at lejre den lille riffel på en sådan måde i bænken, at billedet af mit kors var helt"frosset" ved skudafgivelse. Aftrækket skal formodentlig stilles lettere men har med sikkerhed ikke større andel i denne prøveskydning skibbrud.Riflen har ikke været klemt under skydningen, og der blev anvendt X 18 forstørrelse. Det tillod jeg mig i god tro p.g.a. de optimale bænkforhold.Skulle måske lige tilføje at opmærksomheden naturligvis er henledt på pibens tilstand nu. Umiddelbart ser et kig igennem ikke dårligt ud.
Tænkeboks[?]Mvh Walnut
Svar
#50
Walnut
Du rammer kanten af røret.
Prøv at udtage bubdstykket, læg riflen på et stabilt underlag, kik gennem pipen og find et punkt mellem 50 til 100 meter ude, ret riflen ind så punktet er midt i piben. Herefter kikker du gennem kikkerten, uden at flytte på riflen, så skal kikkerten sigte på det samme punkt som du ser gennem piben.

Disse sakomontager er sidevis instillelige, samtidigt vil sigtepunktet flytte sideværts afhængigt af hvor langt fremme i sporet du fastspænder den enkelte ring (egentligt et genialt lortesystem)

jbn
Svar
#51
Hvor stor en spredning taler vi om????

Hvis ikke jeg har en laser til rådighed laver jeg altid en grovindskydning på f.eks. 10 eller 20 meter. Et par skud rækker. Så slipper jeg for at spænde riflen op og stå der og fedte med at få træfpunktet ind på skiven.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#52
Hej Walnut,
er der almindelige riffelgange i, eller er den med microgrooves ??
Min er med 12-14 microgrooves, og har aldrig fundet den præcision alle roser Vixen for.
Jeg kan ikke komme under 25mm, til gengæld ligger næsten alt ammo omkring 35mm.[}Smile]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#53
Hej
Tak for hurtigt forsøg hjælp.
Sagt meget kort kunne jeg på ingen måde få klaveret til at spille.
Havde mht spredningens størrelse ofte flyvere, der ikke kunne registreres. Når jeg så røg ind i kanten af den magiske og kæmpestore 20cm skive kunne jeg ikke sætte det efterfølgende skud i nærheden. To på hinanden følgende kugler kunne svinge imellem sydvest og nordøst.
Høgh: Vi "indskød" i butikkens baglokale ved hjælp af dimsen med de integrerede felter, og som monteres i pibemundingen.
Ignorant:Når du skriver, at jeg rammer kanten af røret, vil det så sige, at du mener, at de spredte træfninger på skiven blot er indirekte beskydning. Altså, at projektilerne har ramt noget andet inden de rammer skiven? Det kunne jo mageligt give det brogede og ustabile indtryk.
Bare svært at tro, at kickstarten i baglokalet ikke skulle give en god start, forudsat at der ikke er noget mekanisk problem et eller andet sted.
Jeg kan ikke afgøre, om jeg har microgroves. Men her er ikke tale om en dårlig gruppe. Her er tale om noget, der på intet tidspunkt har lignet en gruppe.
Mvh Walnut
Svar
#54
Rammer du kanten af røret, burde du ikke være i tvivl.
Enten vælter kuglen og du får et aflangt hul, eller skiven ser ud som du har beskudt den med din nyskæftede tyver[Big Grin]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Rammer du kanten af røret, burde du ikke være i tvivl.
Enten vælter kuglen og du får et aflangt hul, eller skiven ser ud som du har beskudt den med din nyskæftede tyver[Big Grin]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]



Hej Schönauer.
Det foregår indendøre og der markeres elektronisk.Jeg har ikke været nede for at se på omgivelserne i den anden ende af røret. Måske kan man ikke stole på den ski.. elektronik (altid[^])
Mvh Walnut
Svar
#56
Havde du ikke skudt med den inden du gik igang med restaureringen?

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#57
[quote]Originally posted by Tonny

Havde du ikke skudt med den inden du gik igang med restaureringen?

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Hej Tonny.
Jeg prøvede en Sakomontage i forbindelse med købet af riflen. Denne monterede jeg med en Barska Huntmaster 3-9x40. Jeg foretog en prøveskydning med dette, og det gav stort set samme oplevelse, som den i dag. Dengang blev der skulet til montagen, som senere blev returneret.Den oprindelige plan med projektet var, som formodentlig bekendt, både at skæfte og få en fluted pibe på. Flere herinde opfordrede fornuftigt nok til at prøveskyde med den eksisterende pibe.Kan jeg, mod forventning, få den til at aflevere pænt, er planen, at holde den som den er.Så vil jeg gå på kig efter et projekt, hvor der både skal skæftes og pibes.
Mvh Walnut
Svar
#58
Lyder mærkeligt at den skulle være så dårligt skydende. Har du en kikkert som du ved er ok, så monter den og prøv igen. Det kan jo også være ammoen som den ikke kan lide, men jeg tolker din forklaring som om den smider rundt med skuddene på en 20 cm skive, det er bestemt ikke godt. Det kan næsten ikke forklares med andet end kikkerten. Men da du har prøvet to forskellige er den jo også lidt tynd.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#59
Hej Nut - Den situation er netop derfor jeg ikke har svaret dig på din forespørgsel om ammu, jeg vil nemlig helst ved selvsyn sikre mig at tingene går godt. Jeg har tidligere oplevet at folk har fået de underligste beskyldninger omkring genladt ammu, når det ikke virkede efter hensigten. Pak nu bilen lørdag og kom og lav nogle huller i min jordvold.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#60
1: Prøv at rense piben indvendig for eventuelle kobberaflejringer.

2: En plast bedding af låsestolen kan evt. også forbedre præcisionen.

Det er ikke sikkert at det hjælper, men nok værd at forsøge, inden du springer ud i en ompibning. [Wink]

mvh.
Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)