Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rensning af riffelpibe
#21
Citat:quote:


Og ja så blev jeg også klogere VD40 er på vej ud af skabet.
Tak til Søren(WSM)

Big Green for ever



Det er det der er galt. Du har brugt VD40...du skulle have brugt den nye dobbelt base olie WD-40.[Wink][^][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Tak Max

men hvor gerne jeg end vil, er det nok næppe valg af olie eller stavefejl[Wink]der gør er en rive, en skovl eller andet støttemateriale på feltskydninger til umulige samarbejdspartnere for mig.

Nu har olien aldrig fået lov at hærde i mine rifler, da jeg som regel først gør dem rene igen lige inden næste brug. Og den slat der er i fra sidst holder ikke til gold medallion

VH Søren

ja og så fik jeg lige læst den artikel fra remington igen.

Det er siliconen i Break Free har ikke kan lide i piben. Og WD40 var til at rense solvent rester ud med. Jeg har læst rigtigt fint første gang.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#23
Jeg renser min riffel hvergang jeg har brugt den, om det saa end er bare et skud. Fremgangsmaaden er altid den samme.
Forst korer jeg en bronzeborste vadet i solvent gennem piben ca ti gange. (Jeg ved godt at solvent slider meget paa bronzeborster, men de er billige at kobe og jeg har en 10-15 stykker paa lager) Derpaa en klud vadet i solvent et par gange (ren klud hvergang, saa den snavsede klud falder af ved mundingen. Derpaa et par torre klude, og hvis de stadig viser tegn paa tombak eller kobber, saa paa den igen med solvent vadede klude. Det bliver jeg ved med til den er ren, og det kan nemt tage 20 klude for det er tilfaldet. Jeg bruger selvfolgelig altid en boreguide.
Det er ren sludder at tro man kan rense riflen for meget og den bliver unojagtig.
Der har lige varet flere indlag on at vare konsistent som f.eks med fanghatter. Det samme er galdende med riflen. En snavset riffel skyder anderledes end en ren. Med en ren riffel kan man forvente at den skyder ens hvergang de forste 20 30 skud derefter er det gattevark, og for mig at lase er det som om nogle her opfatter det som et "badge of honour" at de sjaldent renser deres rifler og bare plaffer los. I gor jer selv en bjorne tjeneste.
Siden min er med rustfri pibe korer jeg aldrig en olieret klud igennem til sidst. Jeg bruger simpelt hen ikke olie, det renser ingenting, det gnider, smorer og fordeler bare skidtet over det hele.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#24
Den Artikel fra Remington...Hvor graver man den frem henne´?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Du har ret. Piben skal ALTIDtrækkes tør inden du skyder.

Der har lige været en artikel om olieskud. Det var vist Kima der lagde den ind under nyheder....

Kima?........

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]

Jajaja, jeg skulle lige have en trosse i en havarist ved Esbjerg[Smile], men det må være den her du mener[^]

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=12628



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Den Artikel fra Remington...Hvor graver man den frem henne´?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Det kan måske være den her
http://www.remingtonmilitary.com/articles/DA%202005.06MH.pdf

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#27
Det er den.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#28
Og det kan ikke udtrykkes bedre!! Lag marke til indskydnings proceduren med en ny riffel...........Sardeles vigtig
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Og det kan ikke udtrykkes bedre!! Lag marke til indskydnings proceduren med en ny riffel...........Sardeles vigtig
Hogmeister



Det er jeg simpelthen for doven til [Big Grin]

Håber min riffel stadigvæk kan ramme noget efter et år, når jeg ikke følger 'break-in' anvisningerne...

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#30
Dovenskab er nu ikke ubetinget helt ringe[:o)]

Efter ret mange år med stærkt varierende renseteknikker er jeg kommet frem til at den teknik der passer bedst til min måde/frekvens at træne på er at jeg efter endt skydning (1 eller 200 skud uagtet) trækker piben igennem med en bronzebørste til det ikke "støver" mere. Til sidst kører jeg en oliepind igennem og trækker den tør umiddelbart.
Nu er våbnet klar til næste gang og det skyder 100% hvor det skal uanset den mikroskopiske oliehinde i piben.

Tidligere stod jeg på hovedet i mine rifler konstant, med kemi og andet grej, fordi jeg troede jeg kunne spore en ændring...... tidsspilde for mit vedkommende....

Soleklart er der piber der med en given kugle ikke kan skyde mere end 20 skud før forringelse i præcision kan spores.

Måske er den forringelse der "måske" er i mine rifler så lille at jeg ikke sporer det?? hvem ved??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
Samme erfaringer som Gammeltoft - en god broncebørstning rækker. Jeg har pøset mere olie i løbet end Gammeltoft og renset inden skydning.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#32
Efter at vi har opnået tilstrækkelig produktionskapacitet på vores løbsafdeling, kan jeg da kun opfordre til at i alle starter med at anvende de verse breakinn procedyrer, efterfulgt af rensning med både krudt og koppersolvent, helst efterfulgt af intensiv brug af både gold medalion og JB borepaste.
Erfaringsmæssigt vil hyppigt brug af ovenstående råd, medføre et forøget salg af piper på mellem 30% og 60%, og det må vel være enhver riffel eller pipeproducents drøm.

Jeg var forresten lige ude for at kontrolskyde min gamle 6,5x55 før jeg tager til sverige på bukkejagt. Her lavede jeg på 100 meters afstand en 5 skudsgruppe på 6mm center - center, med fabriksladet Norma Balistik tip Nosler. Så mon ikke det snart er på tide at rense piben for 2. gang i dens levetid. Første gang var efter 2.500 skud, og nu har den vel efter yderligere 7 år skudt ialt ca 6.000 skud

Jeg var forresten ret imponeret over den linkede artikkel fra Remmington, Særlig imponeret var jeg over følgende citat
Citat:quote:

Do NOT lubricate the face of the bolt, the lubricant will get into the chamber and can increase chamber
pressure which can result in a catastrophic failure of the receiver.

Vi er åbenbart nogle der lever livet farligt[xx(]

jbn
Svar
#33
Paamind mig igen om ALDRIG at kobe en brugt riffel i Danmark!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#34
Du må ikke købe en brugt riffel i Danmark hogmeister!!!

Var det ok?
Svar
#35
Tror du det er bedre i Canada?

Er det normalt at Forest Foam bliver til væske når det har stået et stykke tid? Istedet for skum?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#36
Det er godt nok imponerende folk er så bange for en smule tombak i løbet.

Når man skyder med en pibe der har, lad os bare sige 10mm egenspredning på 100m for at tage et tal, fra ny.
Så skyder man videre og når til f.eks. 2000 skud med rensning med kobberbørste og efterfølgende oliering efter hver skydning.
Stadig 10mm egenspredning......

Så fortsætter man til man når 4000 skud og samme renseprocedure.

Herefter er spredningen guddødemig stadig 10mm.

Så fortsætter man til man når 6000 skud og samme renseprocedure.

Herefter er spredningen stadig 10mm.

Den tidligere pibe jeg brugte havde skudt et par tusinde skud da jeg fik den og jeg skød noget der ligner omkring 10 kartoner lapua scenar af i den. Alt ialt vel noget der ligner 8-9000 skud med ovenstående renseprocedure.

Så er det jeg spørger:

Hvad betyder den usandsynlige belægning i piben der nærmest har nivveleret sig og ved fortsættende skydning hverken bliver mere eller mindre udtalt??

Er det virkelig ikke hysteri at slide uforholdsmæssigt meget på en pibe når nu en lidt mere skånsom/mindre omfattende rengøring vitterligt gør tricket???

Jeg vil så sige at de piber jeg har haft fra staterne samt 2 stk fra Sauer, de har alle skulle rengøres nærmest efter hver skydning med kemi og polering for at bibeholde en given egenspredning.
Derfor har jeg ikke mere af det "kram", men er da villig til at afprøve andre fabrikater jeg ikke tidligere har prøvet.

Hvorfor så olie i løbet hver gang???
Tja, en eller anden idé med at alle de små tryksprækker der efter endt skydning er brændt totalt tøre hellere skulle indeholde en mikroskopisk mængde olie frem for kondens. Jeg ved ikke om den holder men kondens kommer der let og er der olie i revnerne i forvejen så burde det være mindre sandsynligt at det skulle blive årsagen til pit rust.
Jeg trækker med det samme piben ren med en klud så der ikke er store mængder olie i løben men blot en tynd film.
En slags konserveringsfilm så at sige.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Det der forundrer mig mest er, at myten om nødvendigheden af omfattende rensningsprocedurer med konstante intervaller og komplicerede tilskydninger af nye piber fortsat lever helt uden nogen som helst form for dokumentation. Det må da være en smal sag for fortalerne at indkøbe 20 nye rifler og dokumentere fordelene? Alligevel har jeg aldrig set en sådan dokumentation.... hvorfor?

Jeg har ikke tal på hvor mange piber fra 40'erne og 50'erne, der var sorte af skidt da de kom ind, som jeg har renset med en børste og skudt prøveskud med - hvorefter det viste sig at de stadig holdt den samling, som de forlod fabrikken med.

Men produktion og markedsføring af diverse solventer og "våbenolie" er jo en industri i sig selv. Hvad skal de leve af, hvis alle gør som os?

Forresten er det ikke nogen dårlig forretningside, at fylde kemikalier for 6 øre på en sprayflaske og sælge den for 70-100 kr (og holde liv i forretningen ved at fortælle folk, at de ikke kan klare sig uden).

Tag f.eks. "våbenolie" - hvad skal den lige kunne som almindelig god allround smøreolie ikke kan klare? Smøre og korrosionsbeskytte? ([:o)]det håber jeg da også min motorolie klarer). "Våbenolie" er ikke en teknisk betegnelse - eller rettere: Det er en salgsteknisk betegnelse - noget man skriver på en etiket for at få mere for indholdet i flasken. At smøre og rustbeskytte et våben er ikke mere kompliceret end at smøre og rustbeskytte hængslerne på en køkkendør! Før i tiden brugte jeg syntestisk letløbsolie på en smørekande (70 kr/liter) - nu er jeg blevet doven og køber WD-40 på spray (100 kr/liter) - både til riflen og køkkendøren.[Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#38
en anden faktor er trykket: hvis piben er ru og let får belægninger er der ikke langt til højere tryk.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#39
@Strøm,

nu er "vores" piber jo poleret fra fabrikken til lige netop den ruhed der giver minimal "vartung".

@Høgh,
jeg har brugt vangeolie fra drejebænkene til dato.
Billigt[Big Grin] og godt.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
jeg har brugt vangeolie fra drejebænkene til dato.
Billigt[Big Grin] og godt.


Ja det må jo være specielt godt til tunge langsomme kugler [Wink]
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)