Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibergrænse på drivjagt i Polen ??
#61
Jeg elsker gennemskud! Har ofte oplevet på drivjagter, at man dårligt gider starte et eftersøg hvis der ikke ligger schweiss i rigelige mængder. Halvdårlige hunde har også en væsentlig bedre chance, hvis der er noget at gå efter.

9,3 er vel ikke specielt kendt for gennemskud? Kuglerne er tunge men tværsnitsbelastningen er ikke imponerende. Der ser det noget bedre ud for f.eks. .338 WM (eller 6,5x55 for den sags skyld). Men .338'eren tager altså bedre fat langs sårkanalen og derfor reagerer grisen meget tydeligere og forender formentligt lidt hurtigere. Jeg har ikke oplevet et svin der sprang mere end 30 meter efter et godt træf med denne kombination, de fleste falder på stedet. Men det koster lidt kød på vægten...

Men som det rigtignok er skrevet - det hjælper ikke en sk.. , hvis ikke skuddet sidder, hvor det skal!

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#62
Jeg mindes en trykjagt i Kroatien hvor der til flere grise blev leveret dræbende skud fra 308win hvor dyrene løb 5-10m og andre på samme jagt blev skudt gentagne gange med 375hh og hvor dyrene løb 70-100m.
Men bevares NIF faktoren er åbenbart meget vigtig

et slemt tilfælde af kreativ fynsk hukommelse !!!!!!!!!!!!!!!!!

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#63
Hvad pokker strom, skyder du også 375[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

He he,

det er som altid "firs shot placement, the rest is bullshit"......

Hvornår lærer folk at man ikke ubetinget kan kompensere et dårligt skud med et stort kaliber.

Hvornår lærer folk at lade være med at skyde på vildt der løber for hurtigt og hvor situationen tilsyneladende ikke er til at skyde??

Et lysende eksempel på hvor dårlig skydning med store kalibre intet nytter var på en jagt i tyskland jeg var på hvor en rotte svin i høj hastighed bryder gennem skyttekæden hvorefter de beskydes af 3 mand.
Éen med en 9,3x74R, éen med en 9,3x62 og éen med en 8x68S.
Der afgives ialt 9 skud.
Resultat: Førersoen er ramt i kæben så den hænger og dingler samt et skud hen over/lidt bag krydset og en überläufer keiler er skudt lavt i maven og i et ben.
Ingen af de skud fra relativt kraftige kalibre standsede grisene, så hvad gavn har de i gjort i disse to tilfælde?
Jeg når på ret langt hold at få skudt soen med min 6,5 er og keileren tager jeg om aftenen da den kommer ud på stubben igen.
Ud over min 9,1g partition havde den rent faktisk 3 andre skudhuller.

Store kalibre er bare ikke garanti for noget som helst.
De er MÅSKE bedre I DE RIGTIGE HÆNDER.

De folk vi besøgte i Canada sidste år var til eksempel ikke imponerede af folk der kom med voldsomme kalibre. Det var normalt ensbetydende med at de generelt skulle bruge uforholdsmæssigt meget tid på eftersøgninger.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



[Big Grin]
Som altid...!! så er bedste forsvar et angreb...
men at det skulle være ensbetydende med at man skulle være dårligere skydende pga. at man bruger et passende kaliber, kan vist ikke generaliseres, men blot kaldes snævertsynethed og kan ikke kompencerer for manglende energi i en kugle.
Selvfølgelig kan alle vildarter nedlægges med en korrekt placeret første skud, men den faktor har de fleste vist overskredet under en drivjagt på gris og hjort.
Når vi snakker kaliber "grænser", må vi forsøge at holde gammeldaws "religion" ude af debatten.
I mange år han man retfærdiggjort sin kaliber med at Svenskerne har skudt hovedparten af deres elgkvoten med 6,5mm, og så kan man vel også skyde en llle gris med en sådan.... men den ved vi alle i dag ikke holder vand, pga elgens ringe skudstyrke og ringe fart, med nemmere skud til følge.
PS: jeg har ikke flere Svenske jagkammerater tilbage der bruger 6,5 mm til Elg.[Smile]
Jeg har i flere omgange brugt et kaliber 375 HogH, uden at få den ønskede effekt, og bruger i dag en 300 Weatherby magnum, som kan levere den ønskede stop effekt på vildt som gris og hjort
mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#65
Citat:quote:

Som altid...!! så er bedste forsvar et angreb...
men at det skulle være ensbetydende med at man skulle være dårligere skydende pga. at man bruger et passende kaliber, kan vist ikke generaliseres, men blot kaldes snævertsynethed og kan ikke kompencerer for manglende energi i en kugle.
Selvfølgelig kan alle vildarter nedlægges med en korrekt placeret første skud, men den faktor har de fleste vist overskredet under en drivjagt på gris og hjort.
Når vi snakker kaliber "grænser", må vi forsøge at holde gammeldaws "religion" ude af debatten.
I mange år han man retfærdiggjort sin kaliber med at Svenskerne har skudt hovedparten af deres elgkvoten med 6,5mm, og så kan man vel også skyde en llle gris med en sådan.... men den ved vi alle i dag ikke holder vand, pga elgens ringe skudstyrke og ringe fart, med nemmere skud til følge.
PS: jeg har ikke flere Svenske jagkammerater tilbage der bruger 6,5 mm til Elg.

Snæversynethed, nej egentligt ikke[Wink]

Hvad enten du vil indrømme det eller ej så er man ringere skydende med kraftigere kalibre, det er ganske enkelt rent fysiologisk beviseligt.

Iagttager man en "jagt"-skydebane i løbet af en 8-10 år, med små 35 skydninger hvert år og her iagttager at der nok er en svag tendens til at folk med store magnumrifler skyder ringere med disse frem for med deres lidt mindre kalibre, er det så ikke bare en lille smule retvisende??

Jeg påstår ikke at ALLE, men derimod ganske klart:
Citat:quote:

Store kalibre er bare ikke garanti for noget som helst.
De er MÅSKE bedre I DE RIGTIGE HÆNDER.

Det kan ikke, selv med god vilje tolkes som en generelisering[Wink]

Citat:quote:

Selvfølgelig kan alle vildarter nedlægges med en korrekt placeret første skud, men den faktor har de fleste vist overskredet under en drivjagt på gris og hjort.


Sådan sat lidt på spidsen er det er altså bedre at skyde f.eks benet i stykker på en hjort med en 300wby frem for f.eks at anvende en 6,5 eller 308win, man kan ramme med??

Som tidligere skrevet har jeg personligt mødt guider der klart begrænser en klients maksimale skudafstand hvis denne f.eks møder op med en meget kraftig riffel, f.eks en stor weatherby eller lignende.
Ud fra det klientel de har set i løbet af over 30 års effektivt guiding arbejde.

Jeg ved sku godt at der er en grænse for, med hvor lidt energi man kan nedlægge et givent stykke vildt, men det er altså ømt at se/høre unge jægere få tuet ørerne fulde af at man ikke kan skyde gris i f.eks Polen med en 6,5 eller 308er men i stedet bør have noget der f.eks giver mindst 6000 joule E0. Det er da en træls tendens.
Var disse mennesker ikke bedre tjent med at bruge 10000kr på træningsammo i stedet for at købe en magnumkaliber og så f.eks ikke have råd/lyst til at træne med den??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#66
Citat Gammletoft:
Førersoen er ramt i kæben så den hænger og dingler samt et skud hen over/lidt bag krydset og en überläufer keiler er skudt lavt i maven og i et ben.
Ingen af de skud fra relativt kraftige kalibre standsede grisene, så hvad gavn har de i gjort i disse to tilfælde?
Jeg når på ret langt hold at få skudt soen med min 6,5 er og keileren tager jeg om aftenen da den kommer ud på stubben igen.
Ud over min 9,1g partition havde den rent faktisk 3 andre skudhuller.

I har tilsyneladende haft nogle "særdeles" dygtige schweisshundefolk til at eftersøge[}Smile]
D93
Svar
#67
Gammeltoft gud hvor er jeg dog enig med dig! Nu har jeg ikke lige så mange år på skydebane bag mig(langt fra) men jeg har observeret samme tendens.

Høgh kan din grise-cocktail i 338wm lokkes ud af dig?[:I]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

Som altid...!! så er bedste forsvar et angreb...
men at det skulle være ensbetydende med at man skulle være dårligere skydende pga. at man bruger et passende kaliber, kan vist ikke generaliseres, men blot kaldes snævertsynethed og kan ikke kompencerer for manglende energi i en kugle.
Selvfølgelig kan alle vildarter nedlægges med en korrekt placeret første skud, men den faktor har de fleste vist overskredet under en drivjagt på gris og hjort.
Når vi snakker kaliber "grænser", må vi forsøge at holde gammeldaws "religion" ude af debatten.
I mange år han man retfærdiggjort sin kaliber med at Svenskerne har skudt hovedparten af deres elgkvoten med 6,5mm, og så kan man vel også skyde en llle gris med en sådan.... men den ved vi alle i dag ikke holder vand, pga elgens ringe skudstyrke og ringe fart, med nemmere skud til følge.
PS: jeg har ikke flere Svenske jagkammerater tilbage der bruger 6,5 mm til Elg.

Snæversynethed, nej egentligt ikke[Wink]

Hvad enten du vil indrømme det eller ej så er man ringere skydende med kraftigere kalibre, det er ganske enkelt rent fysiologisk beviseligt.

Iagttager man en "jagt"-skydebane i løbet af en 8-10 år, med små 35 skydninger hvert år og her iagttager at der nok er en svag tendens til at folk med store magnumrifler skyder ringere med disse frem for med deres lidt mindre kalibre, er det så ikke bare en lille smule retvisende??

Jeg påstår ikke at ALLE, men derimod ganske klart:
Citat:quote:

Store kalibre er bare ikke garanti for noget som helst.
De er MÅSKE bedre I DE RIGTIGE HÆNDER.

Det kan ikke, selv med god vilje tolkes som en generelisering[Wink]

Citat:quote:

Selvfølgelig kan alle vildarter nedlægges med en korrekt placeret første skud, men den faktor har de fleste vist overskredet under en drivjagt på gris og hjort.


Sådan sat lidt på spidsen er det er altså bedre at skyde f.eks benet i stykker på en hjort med en 300wby frem for f.eks at anvende en 6,5 eller 308win, man kan ramme med??

Som tidligere skrevet har jeg personligt mødt guider der klart begrænser en klients maksimale skudafstand hvis denne f.eks møder op med en meget kraftig riffel, f.eks en stor weatherby eller lignende.
Ud fra det klientel de har set i løbet af over 30 års effektivt guiding arbejde.

Jeg ved sku godt at der er en grænse for, med hvor lidt energi man kan nedlægge et givent stykke vildt, men det er altså ømt at se/høre unge jægere få tuet ørerne fulde af at man ikke kan skyde gris i f.eks Polen med en 6,5 eller 308er men i stedet bør have noget der f.eks giver mindst 6000 joule E0. Det er da en træls tendens.
Var disse mennesker ikke bedre tjent med at bruge 10000kr på træningsammo i stedet for at købe en magnumkaliber og så f.eks ikke have råd/lyst til at træne med den??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Langt hen ad vejen er jeg self klar over at vi er enige, og mit indlæg er ikke et forsøg på at være menings danner for brug at "kæmpe" kalibre til jagt generalt...
At du kan håndterer en 6,5 mm, siger blot at du kan skyde over gennemsnittet, men ændre ikke på Polakkernes manglende lyst til at lave en ordentlig eftersøgning, på vildt der løber fra skudstedet, selv med fint sweiss[Sad]
Så for ens egen skyld, kan der med fordel bruges en kaliber med lidt mere stop effekt.
Og med hensynt til unge jægere, og hvad de skulle bruge deres penge til, så er opskriften vist i forhold til en drivjagt i Polen, at vente til man har midlerne til at kunne opnå den nødvendige træning og kaliber, før man prøver denne til tider krævende del at vores hobby.
man kan desværrer kun ærge sig over at Polakkerne ikke har en tvungen skydeprøve på bevægeligt vildt.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Gammeltoft gud hvor er jeg dog enig med dig! Nu har jeg ikke lige så mange år på skydebane bag mig(langt fra) men jeg har observeret samme tendens.

Høgh kan din grise-cocktail i 338wm lokkes ud af dig?[:I]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



HOV! - Det er en uskreven regel ALDRIG at bruge udtrykkene "Gammeltoft" og "Gud" i samme sætning! [Smile]

Jeg er dog sikker på, at der kan findes statistisk belæg for hans påstand om at jægere med magnumkalibrer gennemgående skyder dårligere end jægere med standardkalibrer. Derfor er det bedste råd til den uerfarne jæger i snart sagt alle situationer: Skyd med en riffel du kan håndtere.

Jeg befinder mig p.t. i den ulykkelige situation, at jeg midlertidigt står uden .338'er. Når der kommer en i skabet igen bliver den ladet med almindelige nosler partion til en hastighed der passer riflen. Den kombination har aldrig svigtet mig - og det er efterhånden blevet til en hel del temmeligt skudstærkt vildt med den kombination også. Det eneste jeg har skudt på, som ikke bare lagde sig var en oryxtyr i Namibia.

Indtil da må min .375'er være stand-in. Jeg er også på det seneste kommet til at skyde en håndfuld svin med .30-06 RWS kegelspitz - de omkom også ret så momentant - nøsten som om de ikke rigtigt opfattede at skytset var for svagt.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

som om de ikke rigtigt opfattede at skytset var for svagt.



Grise kan (heller) ikke læse ballistiske tabeller..[Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#71
@D93, ikke forstået???
Er en schweisshund lig med 100% garanti for at finde et anskudt stykke vildt i alle tænkelige situationer??
Ihvertfald ikke på denne klode[Wink]
men ja der var 2 hunde på grisen uden at den blev fundet.
Heldet er at den om aftenen vil tilbage til området igen.

@Nørby,
langt hen ad vejen er vi da enige om at det er klart at man ikke skal skyde svin m.m på trykjagt med f.eks 22-250 o.l. -MEN- de almindelige kalibre så som 6,5+308+3006 er altså udemærkede til trykjagt. Det må vi helt enkelt ikke bilde nye jægere ind at de ikke kan med disse kalibre.
Man kan da sagtens mene at 6,5 er marginal, men i hvilken situation??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

@D93, ikke forstået???
@Nørby,
Man kan da sagtens mene at 6,5 er marginal, men i hvilken situation??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Kaliberet er underordnet hvis skuddet ikke sidder tilnærmelsesvis i firkanten, men en alarmeret stor gris, er altså ikke verdens nemmeste dyr at vælte i skuddet.
Jeg har efterhånden skudt og set blive skudt, et utal af grise igennem årene, og selv garvede skytter må ad åre erfarer at en opgradering af kaliberet, højner leverede grise på paraden i Polen.
Den største årsag hertil, skyldes efter min erfaring den manglende eftersøgning efter skuddet i Polen, men sådan er deres jagtkultur bare ikke skruet sammen.
Mange har måtte erfarer, at komme frem til et anskudsted, og blive lykkelig forvisset om at deres grise vil blive fundet efter en eftersøgning....MEN, det ligger bare ikke til Polakkerne at bruge de fornødne ressourcer til dette, og så er det at mit argument med en kraftigere kaliber kommer ind.
Nu er det heller ikke en størrer kaliber jeg bruger end en 7,62x72...og den virker super for mig( men kræver selvfølgelig, "lidt" træning)
Jeg er helt overbevist om at i de rette hænder er en 6,5mm mere end rigelig, hvis man er på et terræn hvor der bliver eftersøg efter Danske/Svenske standarter.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#73
Mange steder i denne tråd nævnes det, at 6,5'eren er en relativ svag kaliber - det er jeg egentlig uenig i.
I min tidligere 6,5'er skød jeg oftest med 10,1 grams Lapua. De gik 800 m/s.(Hjemmerullet)
I en sideløbende tråd kan jeg se et eksempel på en 300 Win.Mg, som går ca. 710 m/s med en 11,7 g kugle.
6,5'eren har en energi på ca 3500J, hvor magnumen 'kun' har knapt 3000J.
Den lille vil for øvrigt øge forskellen jo længere dyret er væk.
Eksemplet er måske lidt søgt, men jeg mener ofte folk misfortolker energiindholdet i forhold til kalibervalget - at man skyder med en blyant kan da være nærmest ligegyldigt så snart kuglen er indenfor hudlaget! Der er rigtig mange jægere, der skyder med kaliber 30, som benytter lettere kugler end 10,1 gram - jeg tror, at mange af dem vil blive overhalet af 6,5'eren.
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Mange steder i denne tråd nævnes det, at 6,5'eren er en relativ svag kaliber - det er jeg egentlig uenig i.
I min tidligere 6,5'er skød jeg oftest med 10,1 grams Lapua. De gik 800 m/s.(Hjemmerullet)
I en sideløbende tråd kan jeg se et eksempel på en 300 Win.Mg, som går ca. 710 m/s med en 11,7 g kugle.
6,5'eren har en energi på ca 3500J, hvor magnumen 'kun' har knapt 3000J.
Den lille vil for øvrigt øge forskellen jo længere dyret er væk.
Eksemplet er måske lidt søgt, men jeg mener ofte folk misfortolker energiindholdet i forhold til kalibervalget - at man skyder med en blyant kan da være nærmest ligegyldigt så snart kuglen er indenfor hudlaget! Der er rigtig mange jægere, der skyder med kaliber 30, som benytter lettere kugler end 10,1 gram - jeg tror, at mange af dem vil blive overhalet af 6,5'eren.



Principielt enig, tværsnitsbelastning / sectional density HAR alm stor betydning. Men det afhænger meget af kuglevalget. Vælges en homogen kugle - ex Barnes TSX - så kan en 10 g kal. .30 kugle være ganske overbevisende...
Svar
#75
Jeg har brugt min 308W, og Norma Vulcan på alle de trykjagter jeg har deltaget på min jagtklub, og jeg har ikke oplevet problemer med at svinene ikke vælter - der hvor jeg til gengæld har oplevet problemer er når der bliver skudt til svin med brennecke kugler. Jeg skød en vinter en gris på ca 50 kg, den fik lov til at hænge et par dage i min gargageg inden flåning. Da jeg begyndet at flå den, havde jeg en fornemmelse af at den lugtede mærkeligt - det viste sig st den var ramt højt på bladet med den brennecke kugle, og at en den af ryggen var betændt [V]
Det er i øvrigt sådan at alle polske jægere skal til en årlig rifflprøve, for at kunne få udleveret dn licens ved jagtsæsonens start, så vi kan altså godt ramme
Svar
#76
@Gammeltoft - nej en schweisshund er ingen garanti for at anskudst vildt leveres. Men en løbsskudt gris med to waidkugler[?]

@Høgh Citat: 9,3 er vel ikke specielt kendt for gennemskud? Kuglerne er tunge men tværsnitsbelastningen er ikke imponerende.
Om 9,3 mm er kendt for gennemskud eller ej så kan du da vel ikke mene, at en 286 grains kugle med SD .305 (forøvrigt det samme for 300 grains .375" kugler) er epokegørende ringere end SD .313 for en 250 grains kugle fra din .338" - Det eneste der har højere SD er vel nærmest en 300 grains kugle i kaliber .338"[Wink]

D93
Svar
#77
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer



Principielt enig, tværsnitsbelastning / sectional density HAR alm stor betydning. Men det afhænger meget af kuglevalget. Vælges en homogen kugle - ex Barnes TSX - så kan en 10 g kal. .30 kugle være ganske overbevisende...
[/quote]
Ja, men der er da ingen tvivl om, at man KAN få mere energi i en 30'er, men det jeg forsøger at vise er, at man altså let kan få i nærheden af 3500 Joule ud af en 6,5x55'er, hvilket jeg har meget vanskeligt ved at indrømme er i nærheden af den lave grænseværdi. Samtidig forsøger jeg at vise, at selvom man vælger en 300WM, som normalt betragtes som 'tilstrækkelig', så er det man får i nogle tilfælde hovedsageligt et stort brag og en voldsom rekyl!
Mit indtryk er, at langt de fleste, som skyder på storvildt med 6,5'eren vælger det store 10,1 gram projektil og dermed er der, efter min mening rigelig energi.
6,5x55 bør ikke undervurderes med hensyn til energi og dermed stopeffekt.
Svar
#78
I min tidligere 6,5'er skød jeg oftest med 10,1 grams Lapua. De gik 800 m/s.(Hjemmerullet)
I en sideløbende tråd kan jeg se et eksempel på en 300 Win.Mg, som går ca. 710 m/s med en 11,7 g kugle.

halløj Leo
nu sammenligner du æbler og pærer:
en hårdtladet 6,5 og en 300 win der er nedladet på grænsen af det forsvarlige[V]

til gengæld kan det ikke diskuteres at 99 % af jægerne (incl mig selv) skyder bedre med små calibre i .22 op til max .264.

at jeg så føler der er mere knald og fald på drivjagt med større calibre er en anden sag

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#79
halløj Leo
nu sammenligner du æbler og pærer:
en hårdtladet 6,5 og en 300 win der er nedladet på grænsen af det forsvarlige[V]
mvh
Strom
[/quote]

Jeg sagde, at eksemplet var søgt!
At 6,5 er ladet hårdt er rigtigt, men jeg tror ikke 300 Win er nedladet - den var bare med en 51 cm pibe, svarende til f.eks hvad der sidder på en Blaser. Det synes jeg da ikke er urealistisk.

Det er nu heller ikke for at finde ydergrænserne, jeg farer i blækhuset. Det er mere for at gøre opmærksom på, at hvis man vælger ammunitionen til 6,5'eren med omhu, så har man efter min mening rigeligt overskud af energi, også sammenlignet kalibre, som efterhånden er mere accepteret.
Svar
#80
Lige et indspark...

Jeg er måske ikke den rigtige til at argumentere MOD "kraftige kalibre" (376Steyr og 458Lott kan vel næppe kaldes andet?)

MEN: Selv med mange års træning med kraftige kalibre er det et simpelt faktum at jeg smider 10 points på den løbende hjort når jeg skifter fra 6,5xtræls til 376steyr ....
Jeg siger hermed ikke at jeg vil vælge min 6,5xtræls til en drivjagt eller natjagt på vildsvin ... dertil er effekten af en rimeligt velplaceret kugle fra .376-eren simpelthen for overbevisende..
(5 stk grise mellem 16 og 84kg.. flugtstrækning = 0 m, kun keileren på 84 kg var frisk nok til at give lyd fra sig efter skuddet.. i ca 5 sekunder.. )

Jeg ville til gengæld aldrig tage på drivjagt efter vildsvin med .458Lott[Wink] Den kræver ganske enkelt et noget større træfområde på vildtet[:I]

Man ville nok gøre sig selv en stor tjeneste ved at anskaffe sig en "moderat kaliber" og lære sig selv (træning...træning) at træffe fornuftigt med den, og ikke spekulere i "minimums-grænser"
andet end at overholde de regler der er....

og så sørge for ikke at skyde på for langt hold på drivjagterne....
Trykjagt er jo noget andet....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)