Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftræk
#21
Hej M@X....

Hos DDS er kravet 1500 gram på aftrækket til langdistance skydning.[Smile]

Mvh Ricco
Svar
#22
De gange jeg har været med til at kontrollerer rifler har det været i forbindelse med Nordisk Kombineret og her er kravet 1.000 g. Dem der har skudt konkurrencen ofte skyder typisk med et træk så tæt på 1.000 som muligt, men som sagt kommer der mange hvor der ikke er den mindste tvivl om at aftrækket er stillet fjerlet.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ricco

Hej M@X....

Hos DDS er kravet 1500 gram på aftrækket til langdistance skydning.[Smile]

Mvh Ricco



Tak Ricco. Du har ret. Jeg forvekslede med Nordisk kombineret som yeti beskriver.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#24
Jeg var ude at kontrolskyde min DL 97 inden elgjagten og så opdagede det jeg egentligt troede var en fejl 40 den morgen jeg skød ræven. Da jg skulle skyde sidste skud så gik det ikke. Jeg tog ladegreb, men der var patron i kammeret - nå lukke og skyde... På banen skete det så nogle gange at fjederen ikke var spændt. Hmmm det er jo ikke lige det man gerne vil opleve når den store elg står der. Jeg snakkede så med en V-smed og han spurgte "Har du stillet på aftrækket" - ja - "Så er det derfor". Det er jo fint for så ved jeg hvad der er galt og vi snakkede lidt om hvad det nu var der gav problemet.

For lang tid siden fjernede jeg det bløde aftræk (næsten helt) så aftrækkeren ikke skal jeg ikke skal fumle med det når jeg skyder på den løbende elg. Sådan har jeg så skudt i mere end et år. For nogle måneder siden målte vi så mit aftræk og det stod meget tæt på 2 kg. Jeg gik derfor hjem og stillede det til 1.200 g (+ det en 1,5 l colaflaske vejer... 1,2 l vand i flasken og så en snor på aftrækkeren). Der er for mig inden grund til at ligge sig lavere. Sådan har jeg så skudt fint længe, men i sidste uge fik jeg altså problemer. Når aftrækket har spændt som det skulle har der fortsat skulle et godt tryk til at få skudet til at gå, men mon ikke der har været en vis risiko for at det kunne stå meget på kanten til at gå [:I] Jeg har derfor indført en god del af det bløde aftræk igen selvom jeg altså ikke kan lide det. [V] Men hellere det end at der er risiko for at et skud går i utide. Det undre mig at aftrækket har ændret sig uden at være stillet på, for jeg testede det temmeligt meget da jeg stillede det og skruerne ser ud som om de er påvirket af en lille pal/stift for at de skal gå trægt. Bør man komme en plet lak på???

Man kan sikkert skifte aftrækket, men ud over det bløde aftræk så har jeg ikke haft min finger på et aftræk der var bedre - nogle har været ligeså gode, men ikke noget jeg har oplevet som bedre.
Mvh.

Yeti
Svar
#25
Prøv at sammenligne med jagtfeltskydningerne i Danmark.

Hvor mange på skamlen benytter snelle?

Min første riffel var og er med snelle, den står nu mest i skabet.

Ved et korrekt og stabilt aftræk, kan man når man kender det, tage en del af aftræksvægten, når man har riflen i anslag.

Herved er den faktiske aftræksvægt måske kun 400 gram og det skulle man med selv en minimalistisk skovfjogedelevs-overkrop, kunne klemme af uden at rykke.

Fordelen er, som også tidligere nævnt i tråden, at man kun har en slags aftræk til al slags jagt og skydning.

KISS: Keep It Simple, Shooter ...

Det der er rigtigt for den ene er det nødvendigvis ikke for den anden, meeen ...

Der er nu ingen grund til, som den nøgne kvinde, at gå hulkende over åen efter spildt mælk ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Claxel


Ved et korrekt og stabilt aftræk, kan man når man kender det, tage en del af aftræksvægten, når man har riflen i anslag.

Herved er den faktiske aftræksvægt måske kun 400 gram og det skulle man med selv en minimalistisk skovfjogedelevs-overkrop, kunne klemme af uden at rykke.




Kunne du ikke lige komme forbi og vise mig det i morgen nede på vralen i struer?[Big Grin]

kan du uddybe det lidt? Så vil jeg prøve det i morgen når jeg skal ud og test skyde 6,5x55 og træne med 7mmRM.

Mit problem ligger i når jeg øger presset på aftræggeren med fingre(ubevidst aftræk med stadig stigende pres på aftrækker til skudet går), så begynder min højre arm at ryste af anstrengelse, hvilket ikke er befordrene for træfsikkerheden. Dette slipper jeg for med snelle.
Mvh
Christensen
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Kunne du ikke lige komme forbi og vise mig det i morgen nede på vralen i struer?[Big Grin]
Der er lidt langt, men kom du ned til Vestsjælland med din 7 mm, så skal du få instruktion, nogle patroner med reduceret ræs og begge dele til en fornuftig pris ...

Kan du uddybe det lidt? Så vil jeg prøve det i morgen når jeg skal ud og test skyde 6,5x55 og træne med 7mmRM.

Det kan tørtrænes. Når du har lavet grovjusteringen af skydstillingen og begynder på selve skudafgivelsen.

Først dér tager du fat i aftrækkeren. Du lærer formentlig hurtigt, (hvis du virkelig vil det) hvor meget du kan fortrække med. Derefter skal du starte med at øge presset.

Mit problem ligger i når jeg øger presset på aftræggeren med fingre(ubevidst aftræk med stadig stigende pres på aftrækker til skudet går), så begynder min højre arm at ryste af anstrengelse, hvilket ikke er befordrene for træfsikkerheden. Dette slipper jeg for med snelle.

Du skal klemme skuddet af, med en klemmebevægelse, med tommel og pegefinger, ikke hele armen

Måske du hellere skal bruge snelle-pengene på et årskort til et fitnesscenter eller måske en lægekonsultation, for hvis et tryk på 400-1200 gram kan få dig til at ryste, så er der vist noget helt galt ...



K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Claxel



Måske du hellere skal bruge snelle-pengene på et årskort til et fitnesscenter eller måske en lægekonsultation, for hvis et tryk på 400-1200 gram kan få dig til at ryste, så er der vist noget helt galt ...




Min far er læge... han siger der er en hel masse galt med mig... men ikke noget han kan kurrere [Wink]

Men prøver lige i morgen på skydebanen inden jeg bestiller det kort til fitness centeret[:I]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Skovfjogelev Christensen

Min far er læge... han siger der er en hel masse galt med mig... men ikke noget han kan kurrere [Wink]
Mvh
Christensen



Den synes jeg bare skal ha' lov til at blive stående ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#30
Citat:quote:

Men prøver lige i morgen på skydebanen inden jeg bestiller det kort til fitness centere


Du behøver ikke tage på skydebanen for at træne aftræksteknik. Det kan gøres hjemme i stuen. Men for guds skyld UDEN PATRON I KAMMERET.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#31
Jeg var et smut ude og skyde tidligere i dag. Så jeg beslutede jeg ville vise hvad jeg mente om snelle og jeg ramte bedre med. Så jeg skød 2 5skuds grupper. Den ene med snelle og den anden uden snelle.

Resultatet blev det her:

[Image: skydningpvralenmedpeterll0.jpg]

Begge grupper skudt med 6,5x55 på 100 meter med norma jaktmatch med anlæg. Den til højre er uden snelle den til ventre er med snelle.

Havde forventet den uden snelle ville være noget større. Men det tog nu også forholdsvist lang tid at skyde den hvor imod gruppen med snelle blev skudt på under 2 min.

Kan åbenbart sagtens skyde uden snelle[:0]

Tilgengæld fejlede min skydning med 7mm ikke med at sprede over et alt for stort areal. Så må jeg lave en eller anden fejl 40 når jeg skyder og ikke aftrækket der er problemet.[V] Den med 7mmRM får i ikke et billed af, det er alligevel for ringe til jeg vil stå ved jeg har skudt sådan[xx(]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Kan åbenbart sagtens skyde uden snelle[:0]

Sæfø'li

Tilgengæld fejlede min skydning med 7mm ikke med at sprede over et alt for stort areal. Så må jeg lave en eller anden fejl 40 når jeg skyder og ikke aftrækket der er problemet.[V]

Right, det er aftræksteknikken og ikke et snelleaftræk, der kan forhindre flyverne.

Hvis du kan skyde uden at mukke og husker dit efteraftræk, så vil din 7mm skyde samme grupper som 6,5'eren ...

Efteraftrækket er nok det mest vigtige ved riffelskydning.

Er skydestillingen nogenlunde korrekt og åndedrættet i sådan ca. i orden, så vil et korrekt efteraftræk give det ønskede resultat.

Træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning ...

Og derefter skriver du her om resultaterne


K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#33
Aftrækstræning var også alfa og omega, da jeg skød 15 meter pistol.. må tilstå at det med at træne aftræk uden krudt aldrig rigtig blev til noget Wink nok derfor jeg aldrig skød over 282.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#34
Clax ....... For sådan en almindelig dødelig som mig, er du nok lige nød til at forklarer hvad du mener med "efteraftræk".
Har hørt (og lært lidt) om "eftersigte", om at blive ved med at kigge i kiggerten efter skudafgivelse. Og at riflen ofte vil falde til ro efter et skud, meget tæt på samme stilling som lige før skuafgivelse.
Er det det samme du snakker om?

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Til Eleven
Hvis du vil vide mere on Pd jagt saa har M@X skrevet en udemarket artikel om det i traaden Udenlandsjagt 'Montana Fatamorgana' og hvis det kniber med krafter i overkroppen med tilhorende appendix, saa maa du faeme til at bruge noget mere tid paa en motorsav, saa akal de nok komme helt af sig selv.
Hogmeister



Det er din skyld Hogmeister - at jeg knapt kan løfte armene i dag. Efter at have læst dit indlæg her løb jeg straks ud i haven og væltede et træ med motorsaven... Nej spøg til side det skulle ned og drillede lidt så jeg måtte have en snor i det for at jeg ikke skulle knuse naboens havehus. Det ændre dog ikke ved at mine kontorarme er lidt ømme [:I]
Mvh.

Yeti
Svar
#36
@stanton
Efteraftræk: Holde aftræksfinger krum (eller der hvor fingeren er ved skud), efter skudafgivelse i 1-2 sek!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#37
OK ..... Så går "efteraftræk" fint i spænd med det "eftersigte" begreb jeg har lært. Det er vel nærmest bare en facet mere på skudafgivelsen.
Man kunne måske opfinde et nyt begreb som hedder noget så velkendt som FIRE (Forhold dig I Ro Efter skud) [Smile][:o)]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#38
Jeg tog et smut på skydebane i går. Jeg ændre et par ting fra tidligere.

Kikkerten blev sat så tæt på øjet så muligt. Jeg har tidligere skudt med tikkas standard bagkappe den fjernede jeg før søndagens skydning og erstatede med den jeg har lavet til min 338wm(den jeg har bestilt fra limbsaver ankom først igår til mine forældres adresse i jylland efter 1,5 måneds ventetid). Kombineret med din vejldning Claxel fik jeg i løbet af ca. 30 skud reduceret min spredning fra et halvt a4 ark til noget i denne stil:
[Image: skydningphanebjergmed7mwp7.jpg]

Hvilket jeg synes er glimmerende forbedring, og noget jeg godt kan tage på jagt med uden at skamme mig over det.
Jeg fik en af riffelinstruktørne til at se på mig mens jeg skød og fik kommenteren:"Din skydning ser ikke slem ud men du ser ikke ud som om du nyder det!"
Kunne være jeg skulle arbejde lidt min rekylskræk[B)]

Jeg har 2 ganges træning med riflen tilbage inden jeg rejser til skotland med den. Der skal trænes så jeg kan sætte dem ligeså tæt som med saueren. Også skal der tør trænes lidt når jeg har tid.

Og når jeg så har fået hældt to et halvt tusinde skud igennem riflen sidder de sikkert lige så tæt med saueren. Forhåbligt lidt bedre[:p]

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#39
Det ser jo rigtig fornuftigt ud, tillykke.

Så vil jeg gerne strege én:

Træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning, træning ...

Nu mangler du kun de sidste[Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#40
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)