Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knivloven
Det er interessant at man i dommen skriver følgende:

En enhåndsbetjent foldekniv er en kniv man kan tage op af lommen og med samme hånd folde ud og låse og dermed bruge som dolk

Man har altså fra denne domstols side taget sig retten til at definere yderligere på loven og bekendtgørelsens bogstav ...

Alene denne ene sentens i dommen bør give anledning til at Højesteret må indse at der er tale om en "principiel afgørelse"

.... kunne man måske få de tanke, at den formulering er valgt bevidst fra landsrettens side, for at give en teknisk appelmulighed til højesteret? (Normalt kan en sag jo kun prøves to gange)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Er der nogen der kan forklare mig forskellen i at anvende en kniv man kan tage op af lommen og med samme hånd folde ud og låse og dermed bruge som dolk

og så anvende en dolk der er født som dolk???

Er det fordi vi er ude i andet end anerkendelsesværdigt formål eller er vi inden for anerkendelsesværdigt formål?

Jeg forstår det ikke og jeg tror heller ikke de 179 ofre forstår det.

Så forklar venligst i klar tale [8)]

--
FKF

ANNA
Svar
Tjaaa..

Hvad BETYDER det "at bruge den som Dolk" [?][:I][:0]

HVAD mener "experten" når der i dommen skrives "bladet låses" ?

"dolk" defineres i ordbøgerne som "et stikvåben" eller blot "kniv med fast blad"

Er der nogen der VED om dommen her udelukkende går på foldeknive med låsbart blad? Det fremgår overhovedet ikke præcist af dommen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Yeti
Du skriver at forarbejdet ikke tæller mere end anden juridisk faglitteratur.
Det medføre vel også at forarbejdet tæller ved skabelse af domspraksis.
Hvis det ikke er tilfældet at forarbejdet har betydning, og ikke indgår til at klarlægge loven, vil jeg gerne have referencer til denne oplysning, da jeg har været ude for at man i en tvivlsom fortolkning, netop har henholdt sig til forarbejdet.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Forarbejderne tæller som et element i fortolkningen af loven, MEN man kan ikke ændre loven med henvisning til forarbejderne. Forarbejderne (jeg har selv skrevet sidevind af sådanne) er nogle embedsmænds fortolkning af de regler de har lavet. Men det er blot en fortolkning. Når loven så er vedtaget ser man ofte at fx en professor eller en anden tung jurist udgiver en kommenteret version af loven. Sådanne kommentarer har normalt (mindst) samme betydning når domstolene skal fortolke loven. Derudover skrives der jævnligt artikler om særligt vigtige paragraffer og sådanne vil også blive brugt.

Det korte af det lange er at den lovgivende magt ikke kan dikterer hvordan domstolene skal fortolke loven. Og dermed er vi tilbage ved at det er folketinget der skal rette lovgivningsmæssige fejl og ingen andre.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2015/05/19/171131.htm

Nu har jeg da aldrig hørt magen til inkompetent vrøvl.
Hun svare guddødemig at man bare kan lade den ulovlige kniv blive hjemme.
Har hun da slet ikke fattet en sk*d.
Problemet er at den er ulovlig, uanset hvor den befinder sig.
Og det bliver ikke lovligt af at man ikke bliver opdaget.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Følgende har jeg fået fra en kollega, som har set det på Facebook:

Nu knækker filmen totalt!!
Jeg ringede lige nu til politiet, for at forsøge at finde ud af hvad der er op og ned.
Her er en transskript af nogenlunde hvad der blev sagt :
"Hej. Martin Poulsen her. Jeg er jæger, og har således både haglgevær, riffel og salonriffel i våbenskabet - naturligvis med de påkrævede tilladelser. MEN...Jeg har også er par foldeknive - og nogle stanley knive til at åbne postpakker med osv. Og jeg vil gerne vide hvad og hvordan jeg skal forholde mig til den dom der er faldet i dag på Fyn ?
Ja ? Altså - du må ikke eje dem!!!
Nej - det har jeg fundet ud af - men jeg kan jo ikke bare smide dem ud med dagrenovationen - så kan jeg komme forbi og aflevere dem eller hvordan ? For jeg vil jo så nødigt komme galt afsted og miste mine våben samt tilladelser OG få en plet på straffeattesten ?
Hmmm...Nej det ville være en dum ide at aflevere. For gør du det så SKAL vi optage rapport - og så kommer du igennem hele møllen!!
Nå!!! Jamen - skal jeg så smide dem ud ? Eller i havnen ??
Neeeej...det er jo ikke så godt at smide våben rundt om, vel ?
Jamen - hvad skal jeg så ?
Hmmm...tjaaa - de ved jeg ikke
Skal jeg bare holde mund og sige ingenting ?
Nej, for så er du i ond tro, når du imod bedrevidende har ulovlige våben liggende...."
Man er SÅ fucked - uanset HVAD man gør!

Ja, det er sgutte nemt at være Dansker......[B)]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
Ja, og den ansvarlige minister, mener nok at det fint kan vente et par måneder, indtil "de tekniske undersøgelser er på plads" [:0][:0]

Så en mængde almindelige Danskere skal bare finde sig i at være "retsløse" i flere måneder? Og lur mig lige om det ikke kommer til at vare hen på den anden side af fokletingets "korte" sommerferie før de regner med at komme i gear ...

Det er da topmålet af arrogance og verdensfjernhed ... [Sad!][Sad!]

Oven i købet fremturer hun med den samme smøre om at "der er tale om særligt farlige knive .. o.s.v. " ... Vås .. hun ANER jo ikke hvad hun taler om.. [xx(][:0]

Jeg agter at skrive en EMail til JM og bede dem forklare mig hvorledes jeg som lovlydig borger sikrer mig at mine knive ikke vil gøre mig kriminel i de næste par måneder ...

Jeg agter også at skrive til Politiet og direkte til Justitsministeren.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Jeg har nu skrevet følgende til JM ... [^][}Smile]

Til Rette Vedkommende!

I lyset af den kørende debat i massemedierne, og i lyset af de 2 Landsrets-domme der er afsagt, føler jeg mig personligt nødsagt til at afkræve Justitsministeriet følgende:

1. En OMGÅENDE Grundig og saglig gennemgang af hvilke knive jeg kan indkøbe , opbevare og anvende, UDEN at risikere at blive dømt for ulovlig våbenbesiddelse,
2. En straffri mulighed for at rette op på det forhold at jeg ikke FØR de afsagte domme har haft nogen reel mulighed for at afgøre om de knive jeg har indkøbt vil være at anse som lovlige, efter de afsagte domme i Landsretten.

Det kan ikke have sin rigtighed i en retsstat som Danmark, at man ikke har mulighed for at sikre sig en straffri vandel, som min ansættelse i HAL ([8D]) Danmark er betinget af,
Jeg er ligeledes våben-ejer (Skytteforening og Jagttegn) Og Politi-godkendt bestyrelsesmedlem af en Skytteklub under DDS.

Disse forhold har jeg ingen mulighed for at sikre min straffri vandel i forhold til, med mindre JM enten garanterer mig at jeg ikke kan blive straffet for besiddelse af knive, hvor jeg ikke selv kan vurdere om de er lovlige, eller meddeler mig en straffri mulighed for at afhænde eventuelle ulovlige knive, hvis det viser sig at Politi eller anklagemyndighed finder at de knive jeg måtte besidde er ulovlige.

Jeg er udemærket godt klar over at "ukendskab til loven ikke fritager for straf" men i dette tilfælde er der ikke nogen reel mulighed for at KENDE loven.

Det må derfor være det ansvarlige ministeriums PLIGT at give borgere der er underlagt loven en reel mulighed for at kunne overholde den.

Det er i mine øjne IKKE acceptabelt at dette skal udsættes i flere måneder, medens der laves tekniske undersøgelser og lignende. Det vil hensætte borgerne i en retsløs situation i dette tidsrum.

Med venlig hilsen

Dravis [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
LIKE !!! [8D]

Karsten
Karsten
Svar
Tror du får fornuftige svar på din mail, samme dag helvede fryser til is.....![Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
Lige p.t. vil politikerne sk.de på det, andet det er noget de kan drage fordel af i deres valg kamp.

Nedsætte et udvalg[xx(] lig med syltekrukke.

Justits kragen som det er håbløst at få et konkret svar fra og som man kan få indtryk af kun snakker for ikke at falde i søvn, håber på at kunne sende aben videre, til hendes efterfølger.

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
Jeg sendte nedenstående mail til justitsministeriet i middags

Citat:quote:

Til Justitsministeriet.

Jeg har med undren læst Mette Frederiksens intervue på DR.DK
Jeg håber da at der er tale om et fejlcitat. Når hun forklare at der ikke er et problem i at have en ulovlig enhåndsbetjent foldekniv når bare man lader den blive hjemme.
Vi har vel ikke fået en retstilstand hvor det først bliver ulovligt, hvis det bliver opdaget.
Efter dommen i onsdags over Tommerup Jagt, må der omgående og uden ophold indføres frit lejde, så flere hundredetusinder danskere kan straffrit få afleveret deres PT. Ulovlige enhåndsbetjente foldeknive i alle afskygninger, uden risiko for strafforfølgelse.

Venlig hilsen
Jørgen Nielsen
J Nielsen Design ApS
tlf 40173723




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Var det ikke en god ide at alle VTF'er sender en mail til JM, lidt ligesom da det Danske folk sendte citronmåner til politiet.

Der er vel en venlig VTF'er som hurtigt kan strikke et brev sammen, lidt som det dravis eller n a har skrevet.[Smile]

Så er det bare at tæppebombe JM samt alle andre af de resterende 178 r.......r der sidder og sover i tinget.[xx(]

/Rolin

PS: Jeg kan hurtigt ordne en mail liste man bare skal kopiere så får alle berørte medlemmer af tinget en kopi af mailen.[Big Grin]

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

indføres frit lejde, så flere hundredetusinder danskere kan straffrit få afleveret deres PT. Ulovlige enhåndsbetjente foldeknive i alle afskygninger, uden risiko for strafforfølgelse.



Det gør jeg den dag der bliver 2 søndage i den samme uge, medmindre jeg får godt gjort mit tab på mange tusinde kroner.[^]

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
Jeg synes efterhånden at retorikken begynder at blive en anelse hysterisk og argumenterne noget barnagtige.

Vi er helt enige om at knivloven fra start af var noget makværk og den seneste nye tolkning er yderst problematisk og det er vigtigt at få bragt en fornuftig balance tilbage.

Og det helst i går!!!

Men det er jo egentlig også det at JM siger skal ske. Det er muligt at hun ikke lyder som om at det kommer til at ske fra den ene dag til den anden, men der er vel for pokker da ingen der tror at sådan noget kan laves ORDENLIGT fra den ene dag til den anden. Se bare hvor svært det har været at skrive en lovtekst der på den ene side minimere mulighederne for kriminelle til at gå med farlige knive, men som samtidigt ikke gør livet alt for besværligt for Hr. og fru. Danmark.

Det kan måske lyde enkelt, men hvis man tænker ordenligt efter så er det faktisk ikke så enkelt. Uanset, så bliver lovændringer ikke vedtaget hen over en nat, især ikke når der kører valgkamp. Det er realiteterne og dem må man se i øjnene. I mellemtiden skulle man måske trække vejret lidt og få lidt frisk luft til hjernen.

Det ved jeg i hvert fald fra mig selv at kunne have brug for engang imellem når jeg for hurtigt er faret i blækhuset [:o)]

Så vidt jeg har kunne undersøge mig frem til så er de konfiskerede foldeknive primært af typen feks. som Kershaw og Gerber. Lig med feks. den her

http://www.amazon.com/Kershaw-1605ST-Clash-Serrated/dp/B003LNWLDC

Det er altså ikke multitools og små schweizer knive der er tale om.

De omhandlende knive kan ret let åbnes med en hånd, på trods af at de ikke er forsynet med enten hul i klingen eller en knop.

Hvis en dommer bliver præsenteret for to identiske Kershaw knive som i linket. Hvor den ene har knop og dermed konstrueret til at åbnes med en hånd og den anden ikke har knop, men stadigvæk let kan åbnes med en hånd, så forstår jeg egentlig godt dommen.

Denne kniv er pt. meget populær blandt bandemedlemmer fordi den indtil for nylig har været helt lovlig

http://www.effektlageret.dk/product/lansky-world-legal-urban-tactical-knife-7041/

Den kan let åbnes med en hånd, selvom den ikke er konstrueret til det.

Det er ikke rart at lade en volds psykopatisk bandemedlem gå videre med sådan en kniv efter at have fundet den ved visitation.

Værsgo og brænd mig på bålet [Big Grin]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Så lad alle foldeknive gå under blankvåbentilladelsen. Går ikke ud fra at et kendt bandemedlem kan få sådan en tilladelse...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
Lani. Egentligt vil jeg på alle punkter give dig ret.

Men en bestemt Hr. N.E.J. har med sin nidkærhed, og mangel på sund fornuft, fremprovokeret en fuldstændig tåbelig og uholdbar situation.

Dernæst skal man så høre på både Justitsminister, almindelig politi og rigspoliti, som udtrykker, at det er i orden med ulovligheder bare det foregår derhjemme.
Vil det så efter den type hovedløse udtalelser være i orden at have andre ulovlige våben, bare de bliver derhjemme.
I givet fald burde Steen fra Tommerup ikke være dømt.

Jeg er godt klar over at det er sat på spidsen. Og egentligt uden fornuft. Men det er vel samme sprog som en del af vores tidligere så respekterede politi bruger.

LAD DENNE SAG VÆRE EN EVIG LÆRE TIL BÅDE LOVGIVERE, DOMMERE OG ISÆR POLITI, OM AT DER BØR GENINDFØRES ET MINIMUM AF FORNUFT.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Så lad alle foldeknive gå under blankvåbentilladelsen. Går ikke ud fra at et kendt bandemedlem kan få sådan en tilladelse...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62



Det er en mulighed, men nu er det langt fra kun bandemedlemmer der kan finde på at stikke med kniv, det kan helt "almindelige" kriminelle også. Hvad så hvis de vil på fisketur, skal det så være uden kniv ?, hvornår mister man retten ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Citat:quote:

Men en bestemt Hr. N.E.J. har med sin nidkærhed, og mangel på sund fornuft, fremprovokeret en fuldstændig tåbelig og uholdbar situation.



Jeg kender ikke sagen fra hverken Svendborg eller Tommerup i alle detaljer, men har det mest fra pressen. Ud fra det man læser som journalister har skrevet om sagen kan det umiddelbart lyde som mangel på sund fornuft.
Tilgengæld kender jeg N.E.J. og han er iøvrigt en aldeles flink og fornuftig person uden mere nidkærhed end det er sømmeligt for en polititjenestemand.

Så alene ud fra mit kendskab til hans person har jeg tillid til at hvis man kendte alle sagens detaljer, så ville jeg være enig i at han har handlet på fornuftig vis.

Men en ting kan slåes helt fast og det er at det ikke er ham der har fremprovokeret situationen. Grunden til den blev nemlig lagt allerede sommeren 2014 fra en dom, så vidt jeg husker fra Slagelse, er dog ikke sikker på geografien. Det var allerede der at retspraksis ændrede sig. Det vi ser nu er blot følgerne.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
@Lani

Hvor mange tilfælde er der hvor alm. køkkenknive bliver brugt!!

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)