Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knivloven
#61
Hej
Tak for linket @Flemming, det giver en vis klarhed, men ikke uden at jeg har spørgsmål.

Her til formiddag fik jeg besøg af nogle tyske jagtvenner. De er kommet for at fiske lidt her i Danmark, i den kommende uge. De ankom i en fin autocamper, og da jeg aldrig før har været inde i sådan en, steg jeg indenfor og så mig omkring.
OH VE[:0], OH VE[:0], der lå en stor brødkniv på bordert, lige bag førersædet, som sikkeret ville få visse folk til at føle sig utrygge.
jeg forklarede dem lidt om, hvor galt det kan gå med sådan en kniv her i DK. Da man jo kan gå direkte fra sæderne om til kniven, og for den sags skyld til alle de andre knive i skufferne.
De har naturligvis også tænkt sig at køre lidt rundt i de byer som de skal være i nærheden af.
Nu er spørgsmålet om de kan få problemer ud af dette, når de kører rundt og ser på seværdigheder, har det jo ikke noget med fiskeri at gøre, og knivene er med på offentligt tilgængelige steder (ligesom campigpladser).

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#62
Hej, Kan politiet stoppe alle og en hver bare for sjov eller skal de have en grund lige som i USA, manglende lys, køre for hurtigt, mnaglende brug af signals og så videre. Jyllands Posten, nævner at nogle af de skyldige forbrydere ikke har været straffet før. Jeg synes det er en alletiders lov. Flere ansatte i det offenlige, flere indtægter fra bøder og flere forbrydere i fængsel. For slet ikke at tænke på at der ikke vil blive mere knivstikkeri i DK.

Bo
Svar
#63
Hvor står man ifg. loven, når man har blankvåven tilladelse.
Hvis nu man kører til den anden ende af landet, for at købe evt. en bajonet eller ligende. kan man så ikke kører hjem med den....[?]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#64
Du må skam godt købe den og bringe den hjem, men ingen svinkeærinder ved en tankstation eller lignende undervejs [V]

Så hvis du feks. kører fra KBH til Skagen, må du i princippet end ikke stoppe, hvor du lader en gammel bajonet blive i bilen selv om den er indpakket og gemt af vejen...Velkommen til virkeligheden [:o)] Nøj hvor jeg håber på at der er flere almindelige danskere der jokker i spinaten, eller måske en kendt person, så vi virkeligt kan få fokus på den knivlov.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#65
Citat:quote:

»Det er efter min mening dybt godnat, at jeg ikke må have sådan et stykke værktøj liggende i min bil,« siger Uffe Ellemann-Jensen.



"Miraklet" er sket

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#66
Nu kan jeg vældig godt lide Uffe, men for denne sags fremme kunne man næsten ønske at det var politiet der havde fundet den kniv. Så var der nok kommet det nødvendige fokus på disse sager til at sikre en ændring af reglerne.
Mvh.

Yeti
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Nu kan jeg vældig godt lide Uffe


Tak [:I]

[Wink]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#68
Det var så lidt, og kan du så komme ud at promenerer med den brødkniv...
Mvh.

Yeti
Svar
#69
Så skal det prøves i højesteret:

http://ekstrabladet.dk/112/article1228116.ece

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by Flemming

Så skal det prøves i højesteret:

http://ekstrabladet.dk/112/article1228116.ece



Underlig artikel, det er da flinterne ligegyldigt hvad rigsadvokaten mener om prøvelser ved højere instanser, det er da ikke ham der skal tage stilling til det - jeg syntes godt nok at det er begyndt at knibe lidt med at kende pladsen, både for dommere og anklagere.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#71
Jeg læste noget omkring lovlige/ulovlige knive andetsteds på nettet.
Forfatteren skriver at knivene på billedet er lovlige, men jeg har lidt mine tvivl om den midterste, kniven "låses" vel ved at håndtaget foldes rundt[?]
[Image: RTEmagicC_k002.jpg.jpg]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Jeg læste noget omkring lovlige/ulovlige knive andetsteds på nettet.
Forfatteren skriver at knivene på billedet er lovlige, men jeg har lidt mine tvivl om den midterste, kniven "låses" vel ved at håndtaget foldes rundt[?]
[Image: RTEmagicC_k002.jpg.jpg]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty



Hej,

Jeg har en kniv identisk med den afbillede. Den er ikke mere låst end at bladet uden videre kan lukkes de første ca. 40 grader, før det støder på det modsatte håndtag, der er ikke nogen fiksering af bladet som sådan.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#73
Mht. låsning af bladet, så skelner man (kniv[Wink])skarpt mellem om det er selve klingen der låses eller ej. Dvs. at før at kniven "falder" på det med låsbar klinge, SKAL låsen direkte fiksere klingen så den ikke kan bevæges uden at låsen påvirkes.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#74
Hej,

Så er der lidt nyt igen:

http://politiken.dk/indland/article803905.ece

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#75
Ja, jeg havde en lang snak med en af juristerne inde hos Justits Ministeriet i går, efter jeg så DR skrive flg.:

Det er også tilladt at tage kniven med hjem fra jobbet.
Et enkelt svinkeærinde på hjemturen er også tilladt.
Det samme gælder, hvis man netop har købt kniven i en butik.

Hende juristen sagde at der ikke direkte stod nogen steder i loven at det var ulovligt at runde bageren eller hente ungerne i børnehaven selv om man havde en "ulovlig" kniv på sig og var på vej hjem fra arbejde,jagt e.l.
Hun mente at det var op til den enkelte betjent at vurdere situationen ... hun kunne altså ikke se noget galt i et "svinkeærinde".

Se nu er jeg først rigtig forvirret [?][?][?][?]

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Jeg læste noget omkring lovlige/ulovlige knive andetsteds på nettet.
Forfatteren skriver at knivene på billedet er lovlige, men jeg har lidt mine tvivl om den midterste, kniven "låses" vel ved at håndtaget foldes rundt[?]
[Image: RTEmagicC_k002.jpg.jpg]



Jeg var for nogle dage siden på en jagt, hvor en deltager var inden for det "offentlige anklager system" og havde en del knivsager.
Det gav selvflg. lidt snak om knivloven.

En anden deltager smed en Eka Swingblade på bordet med ordene "så er den altså ulovlig"?

Svaret var promte "nej" - og forklaring noget i stil med den, Takleberry lige har givet.

Så nu er den både fra en dømmende og en udførende - så mon ikke det holder vand[Wink]

/bundgaard
Svar
#77
Her til morgen snakker Anders Breinholt fra Godmorgen Danmark med en svampeekspert, da det jo er sæson nu for "svampejagt". Om denne jagtform er godkendt mht. brug af kniv er uvist [Smile]. Men eksperten hiver en kniv frem, da han mener, det er en god ting at have med på "jagten". Kniven, han hiver frem, er helt sikkert mere end 7 cm, og mens han fortæller, at han faktisk ikke ved, om den er lovlig, lyder der et højt "klik", da han folder den ud [Big Grin] Det var sgu lidt morsomt, og samtidigt meget sørgeligt, at vores lov, faktisk næsten gør hans handling ulovlig..

Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#78
Citat:quote:

Originally posted by tooms

Her til morgen snakker Anders Breinholt fra Godmorgen Danmark med en svampeekspert, da det jo er sæson nu for "svampejagt". Om denne jagtform er godkendt mht. brug af kniv er uvist [Smile]. Men eksperten hiver en kniv frem, da han mener, det er en god ting at have med på "jagten". Kniven, han hiver frem, er helt sikkert mere end 7 cm, og mens han fortæller, at han faktisk ikke ved, om den er lovlig, lyder der et højt "klik", da han folder den ud [Big Grin] Det var sgu lidt morsomt, og samtidigt meget sørgeligt, at vores lov, faktisk næsten gør hans handling ulovlig..

Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"



Der er kæmpe forskel på 'næsten ulovlig", og "ulovlig".

Jeg så også kniven, man da den blev brugt til 'køkkenarbejde' i studiet, og normalt bruges i naturen med "et anderkendelsesværdigt formål", så er der intet problem i hans kniv.

Jeg forstår godt fustrationerne over knivloven, og specielt håndhævelsen af den, men jeg er da glad for at store knive med lås ikke må medtages på drukturen.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#79
Knivloven i Højesteret

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#80
Knivloven må kunne sammenlignes med denne historie:

Et yngre ægtepar var taget på ferie og manden havde været tidligt oppe og fiske.

Da han kommer hjem, vil ha ha' en lækkerlur.

Konen ser en mulighed, tager robåden, sejler ud, og kaster anker.

Hun lægger fiskestængerne op i stævnen, breder et tæppe ud og soler sig, uden en trævl på kroppen.

Pludselig dukker en båd fra fiskerikontrollen op og hun bliver antastet.

Han anklager hende for ulovligt fiskeri, hvor til hun spørger "hvorfor"

Manden svarer; "du er på et sted hvor det kan lade sig gøre, du har det nødvendige udstyr og jeg aner ikke om du har reelle hensigter".

"Det er da helt utænkeligt svarer hun, jeg ligger jo bare og læser i min bog"

Men manden begynder at gentage sin tidligere remse, men hun afbryder ham med, at hun så vil anmelde ham for voldtægtsforsøg.

"Øhh, hvorfor det" spørger han fjoget tilbage.

Hvortil hun lakonisk svarer, "du er på et sted hvor det kan lade sig gøre, du har det nødvendige udstyr og jeg aner ikke om du har reelle hensigter ..."

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)