Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knivloven
Den er jo helt klar - som dommen er faldet ud - må man ikke besidde en 5 cm foldekniv, hvis man på en eller anden anstrengt vis kan lykkes med at åbne den med en hånd... Men man må gerne besidde, bære og anvende en dolk på 11 cm, hvis man er på vej ud og fiske... eller sidder i bussen på vej til spejder... hæhæ...kan I stave til H J E R N E B L Ø D N I N G... [B)]

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Vi bliver altså nødt til at få folketingsmedlemmerne forklaret, at de ikke må pille ved lovene når der ikke er en voksen til stede.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Vi bliver altså nødt til at få folketingsmedlemmerne forklaret, at de ikke må pille ved lovene når der ikke er en voksen til stede.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Ja en folketingspolitiker der ikke forstår at det er vigtigt at de love der vedtages er gennemarbejdet fortjener ikke så meget som en stemme.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
Er der mon ikke en herinde, som kan formulere et brev, som vi alle kan sende til justitsministeren og de relevante ordførere?

Mvh Lars

Citat:quote:

Originally posted by ran

JEg vil gerne opfordre alle, der følger en folketingspolitiker på Facebook til at poste linket med videoklippet på politikernes facebooksider. De har alle travlt med at finde enkeltsager de kan profilere sig på her op til valget. Denne sag er da gefundenes fressen...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
Det skal nok være et åbent brev til alle folketingets politikere sendt til de toneangivende aviser: JP, Politiken, Berlingeren, Weekendavisen, BT, EB og dagbladene... Et brev til de politiske ordførere lander i bunken med nedprioriterede sager, for sager som dagpengeret og andet er vigtigere. Hvis de skal tage det alvorligt i perioden op til et valg, skal der skabes en folkelig opinion og pres gennem medierne. Det giver større chance for, at nogle politikere vil udtale sig i sagen, når journalister ringer og spørger...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Med lidt inspiration fra medlemmer herinde:

Macheter til folket!
Det kunne være et opråb til modstand mod lovsjusk – og ja – det er knivloven, det handler om. Knivloven er nu ved dom blevet stadfæstet som ubrugelig lovsjusk, der kriminaliserer flere hundredetusinde danskere. De ejer nemlig en lille lommekniv med et blad på under 7 cm, som egentlig er lovlig – med mindre en fingernem politibetjent med stærke fingre kan lykkes med møje og besvær at åbne den med en hånd. En Lommekniv med 5 cm blad, som er købt for at være lovlig, kan dermed være ulovlig at besidde – selvom den er gemt væk i bunden af en dyb køkkenskuffe blandt kokkesabler og kødøkser.
I knivlovens står der følgende:
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Hertil er det sådan set meget godt. Selv den mindste spejderdreng må altså godt tage sin dolk med i bussen, når han kører med bussen til spejder, hvis klingen ikke er over 12 cm lang. Og selvfølgelig må ingen tage kniv med på diskoteket om lørdagen… det eneste tilladte stikvåben på diskoteket er noget helt andet… og nåh ja… det er vist en anden artikel om et helt andet emne…
I forbindelse med revisionen af knivloven blev det formuleret at:

§4 Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om… og bla bla bla…, kastestjerner, kasteknive og mere bla bla bla.

OK – det er så her filmen knækker lidt. For nu er en almindelig foldekniv – også de små med blad under 7 cm længde pludselig blevet ulovlige dødsmaskiner! Altså hvis en fingernem mand kan åbne den med en hånd, selvom den reelt ikke er lavet til enhåndsbetjening. I praksis betyder det, at hvis politiet i et retssag kan stille med en betjent, der er særlig fingerfærdig eller har meget stærke fingre, som kan åbne en ellers lovlig lommekniv med en hånd – ja så er den pludselig blevet ulovlig og ejeren automatisk gjort til kriminel forbryder, der overtræder våbenloven med risiko for stor bøde og måske fængselsstraf.
Og ja – det gælder også proptrækkeren med det 3 cm lange og meget sløve folieskærer indbygget, som de fleste tjenere bruger på restauranter. Så nu er vi nødt til kun at drikke vin med skruelåg , når vi tager vores liv udkårne med på picnic – eller iføre os en spejderskjorte med knivmærke og medbringe en ordentlig dolk til at skære folien af flasken. Så må vi gerne! LÆNGE LEVE FDF og hvad de nu ellers hedder i spejderbevægelsen … men er der egentlig nogen, der har lykkedes med at score en pige på en picninc iført en spejderskjorte?
Vi befinder os altså i et lovmæssigt ingenmandsland, hvor det er lovligt at eje en foldekniv med et blad op til 7 cm længde. Mange lovlydige borgere – mig selv inklusive - har efter knivlovens indførelse været i byen og købe lovlige foldeknive – som både producenter, forretninger og vi forbrugere solgte og købte som lovlige – men nu risikerer vi at blive kriminaliserede, fordi der er faldet en dom i en retssag, hvor en betjent kunne åbne lommekniven med en hånd.
Nu risikerer man at blive straffet for besiddelse af en lovlig lommekniv, hvis Bent Betjent har stærkere fingre end dig… også selvom lommekniven i udgangspunktet var lovlig anskaffet.
Vil du se eksempler på ulovlige lommeknive og proptrækkere! Så kig på videoklippet på Danmarks Jægerforbunds hjemmeside: http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...id651=3414

Spørgsmål til politikerne
Det giver anledning til en række spørgsmål, som politikerne på Borgen gerne må svare på – og gerne ret hurtigt – så man kan sætte sit kryds det rigtige sted ved det kommende valg:
1. Har du selv en lovlig ulovlig lommekniv liggende i skuffen? UHA – Jeg frygter for din valgbarhed til det kommende valg – du er sikkert kriminel overtræder af våbenloven – tænk nu hvis nogen fandt ud af det... og du kan ikke engang bortskaffe den lovligt, for Politiet vil ikke tage imod den, og du må ikke overlade den til andre jf. §4 stk. 2… heller ikke metalcontaineren på lossepladsen – det vil også være et brud på våbenloven – UHA – HELE TO forseelser – dobbeltovertrædelse og skærpende omstændigheder… Strafudmålingen venter forude og din taburet på Tinge er nu for alvor i fare!!
2. Har du nogensinde været i Jylland? Herovre har vi natur med grene, der kan snittes slangebøsser af – ååh nej – det er jo også forbudt, svampe der skal samles, dyr der skal jages og slagtes, fisk der skal fanges og alt muligt andet - også æbler, der skal spises på bænken ved molen, hvor til det er ret handy at have en lille lommekniv. Vi har alt muligt, du ikke kan forestille dig, hvis du kun har slået dine folder på stenbroen i København.
3. Hvorfor er det, at små drenge må tage en stor dolk (MEGAfarligt stikvåben) med til spejder i bybussen iført en lyseblå skjorte? Skjorten er i sig selv direkte livfarlig at få øje på ( – adrenalinchok og hjerteslag lurer lige ved næste busstoppested, hvis en uheldig modeblogger skulle vælge at stå på bussen). Hvorfor? …når en voksen forstandig mand med langsomme blodlegemer ikke må have en 5 cm lommekniv i lommen eller i bilen, hvis der nu skulle være en betjent med stærke fingre, der fandt på at teste, om kniven kunne åbnes med én hånd af ham?
4. Hvorfor må jeg som jæger ikke have en kniv i bilen? Som jæger må jeg tage flere geværer og ammunition nok til at nedlægge en middelstor landsbyskole med i bilen, hvis jeg kan sandsynliggøre, at jeg er på vej til en skydebane eller på jagt... men en lillebitte lommekniv, der kan bruges til at aflive nødstedt påkørt vildt i vejsiden – den er STRENGT forbudt at være i besiddelse af – også selvom jeg minimum en gang om året bliver kontrolleret i kriminalregistret i forbindelse med udstedelsen af mit jagttegn og fundet både lovlydig og ufarlig for mine omgivelser! Undtagen for nogle af dyrene – jeg skyder nemlig kun dem, der ser skyldige ud!
5. Har du en dyr ministerbil? Den foldetang, der er standardudstyr i værktøjskassen i visse dyrere bilmodeller er også udstyret en foldekniv, som med noget møje kan åbnes med en hånd. Måske transporterer ministeren ulovlige våben i ministerbilen, når ministeren kører på kryds og tværs af landet?
Kan DU se pointen? For mig giver det INGEN mening!
Kære politikere! Vil I ikke nok lave det lovsjusk om, som kriminaliserer halvdelen af Jeres vælgere? Det er Jer og Jeres embedsværk, der har lavet dette makværk – få nu ryddet op efter Jer! Det er helt urimeligt for ganske almindelige borgere at blive kriminaliseret på den måde. Og det er helt urimeligt at politiet skal bruge deres tid på den slags latterlige småting, når der er rigtig kriminalitet, der venter på at blive opklaret.
Jeg fristes næsten til at sige, at hvis nu I – altså politikerne - lover ikke at lege mere med lovene, uden der er en ansvarlig voksen til stede, så skal jeg nok love ikke at tage en stor kniv med ud af huset, med mindre det har et anerkendelsesværdigt formål, så som at gå på jagt, fiskeri eller lignende. Og landsbyskolerne behøver heller ikke frygte for mit jagtgevær og mine skarpladte skud… for jeg har måske en lovlig ulovlig lommekniv – og det er HELT VILDT FARLIGT! Sæt nu jeg havde et par æbler med som eftermiddagssnacks i bilen… så kunne det være, den kom op af lommen!

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Hvis nogen har lyst til at gøre brug af skriverierne, er I velkomne til at bruge det.

Hvis I bruger det, underskriver I med eget navn/afsender.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Nu har jeg ikke læst den aktuelle dom. Men hvis jeg læser i loven, og ser på de filmklip omkring enhåndsåbning af en Buck kniv. Så flader den faktisk "måske" på enhåndsbetjening. Men den falder helt klart på reglen om at bladet ikke må kunne låses i åben stand.

Hvis vi vil opfattes seriøse, var det måske en god ting, om vi satte os virkeligt godt ind i sagen


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Nu har jeg ikke læst den aktuelle dom. Men hvis jeg læser i loven, og ser på de filmklip omkring enhåndsåbning af en Buck kniv. Så flader den faktisk "måske" på enhåndsbetjening. Men den falder helt klart på reglen om at bladet ikke må kunne låses i åben stand.

Hvis vi vil opfattes seriøse, var det måske en god ting, om vi satte os virkeligt godt ind i sagen


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



En lommekniv hvor klingen kan låses er lovlig til brug for anerkendelsesværdige formål med klingelængde indtil 12 cm. Den er ikke omfattet undtagelsen fra "de anerkendelsesværdige formål" som lommeknive generelt er, hvis de har blad, der er kortere end 7 cm. Da undtagelses fra anerkendelsesværdige formål kun gælder for knive, der ikke kan låses.

Men det rokker sådan set ikke ved, at det er en lovlig kniv (til anerkendelsesværdige formål), der pludselig dømmes ulovlig, hvis den kan åbnes med én hånd - selvom den ikke specifikt er konstrueret med enhåndsåbning for øje, som fx springknive er... Så dilemmaet for en evt. indehaver der dermed det samme... en "lovlig ulovlig" kniv...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
N/A blander du ikke tingene lidt her. Den enhåndsbetjente foldekniv er jo altid ulovlig. Den låsbare foldekniv er lovlig i forbindelse med Eks. jagt, bare den ikke er enhåndsbetjent.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
Er ikke jurist.
Men mange foldeknive er sande mesterværker, der repræsenterer store værdier. Kunne man forestille sig at indehavere af disse i tilfælde af frit lejde/destruktion/konfiskation ville rejse erstatningskrav under henvisning til lov om ekspropriation?

Formoder at det i det tilfælde at den nye knivlov står ved magt, vil være muligt at fremstille en foldekniv, der kræver tohåndsbetjening. Tvivler på at udenlandske producenter finder Det danske Marked givtigt nok til resourcekrævende udvikling af "lovlige" foldeknive; men en kreativ entusiast vil kunne finde en afsætningsmulighed. Majoriteten af vi hundefolk foretrækker klart en foldekniv(billig! vi taber dem af og til), da en laang morakniv er upraktisk .
Svar
Ender hos minister

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by kka

Er ikke jurist.
Men mange foldeknive er sande mesterværker, der repræsenterer store værdier. Kunne man forestille sig at indehavere af disse i tilfælde af frit lejde/destruktion/konfiskation ville rejse erstatningskrav under henvisning til lov om ekspropriation?

Formoder at det i det tilfælde at den nye knivlov står ved magt, vil være muligt at fremstille en foldekniv, der kræver tohåndsbetjening. Tvivler på at udenlandske producenter finder Det danske Marked givtigt nok til resourcekrævende udvikling af "lovlige" foldeknive; men en kreativ entusiast vil kunne finde en afsætningsmulighed. Majoriteten af vi hundefolk foretrækker klart en foldekniv(billig! vi taber dem af og til), da en laang morakniv er upraktisk .



Den lovlige 2 håndsbetjente lommekniv er kommet og faktisk en ganske go kvalitet...
http://hsr-knive.dk/

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
Citat:quote:

Originally posted by Hesselager

Citat:quote:

Originally posted by kka

Er ikke jurist.
Men mange foldeknive er sande mesterværker, der repræsenterer store værdier. Kunne man forestille sig at indehavere af disse i tilfælde af frit lejde/destruktion/konfiskation ville rejse erstatningskrav under henvisning til lov om ekspropriation?

Formoder at det i det tilfælde at den nye knivlov står ved magt, vil være muligt at fremstille en foldekniv, der kræver tohåndsbetjening. Tvivler på at udenlandske producenter finder Det danske Marked givtigt nok til resourcekrævende udvikling af "lovlige" foldeknive; men en kreativ entusiast vil kunne finde en afsætningsmulighed. Majoriteten af vi hundefolk foretrækker klart en foldekniv(billig! vi taber dem af og til), da en laang morakniv er upraktisk .



Den lovlige 2 håndsbetjente lommekniv er kommet og faktisk en ganske go kvalitet...
http://hsr-knive.dk/

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H



Ja, den er så alligevel ulovlig efter Politiets nye måde at tolke på. En fingernem betjent der er tryllekunstner i sin fritid vil kunne åbne den med 1 hånd og dermed overholder den ikke den stramme tolknng.

--
FKF

ANNA
Svar
Enig med FKF. De knive er lige så ulovlige som alle de andre. Men de er nu ganske smarte.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
Her er der mulighed for at deltage i underskriftsindsamling mod kniv loven:

http://www.skrivunder.net/knivloven

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
Synes det er utroligt at flere hundrede tusinde faktisk bliver ramt af loven, og så er der "bare" ca. 7800 der har skrevet under.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
Hr og fru Danmark har ikke fantasi til at tro at det system de stoler på kunne finde på at svigte dem på den måde. Der er dog nogen der har fået øje på det, og den seneste uge har budt på et par gode indlæg om at det evigt voksende regeltyrani skal stoppes.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
&4,stk.2: Siger at ministeren kan udstede forbud.
Mig bekendt er en kniv ovver 12cm., ikke ulovlig til anerkendelses-
værdige formål.
Svar
http://www.fyens.dk/svendborg/Din-proptr...el/2712842

Så har den første butik fået en bøde for salg af folde knive.
De nægter dog at betale den og vil gå rettens vej med den.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)