Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knivloven
@Lani ...

Jeg er egentligt ret ligeglad med om nogen kalder det "Skinger retorik" og at man som politimand synes det er lidt betænkeligt at skulle lade et "kendt bandemedlem" stikke sin Lansky i lommen igen, fordi den ser "Ond" ud ...

Det er IKKE op til nogen at være "smagsdommer" m.h.t. "våbens" udseende, så længe de overholder lovens bogstav. Man kan ikke lovgive på baggrund af subjektive ting som "udseende" og "design"..

(Præcis samme ævl som sagerne omkring de "onde" sorte rifler)

Problemet her er at jeg som person ikke længere har min RETSSIKKERHED, så jeg kan sikre mig at kunne beholde mit job, og fortsat have en "vandel" der tillader mig at udøve mine store interesser, og at fungere i den del af det lovlige danske foreningsliv, som nu tilfældigvis interesserer mig.

JM kan reelt med et enkelt "pennestrøg" lave et nyt cirkulære der blot sætter reglen omkring "enhåndsbetjente foldeknive" i bero, i perioden indtil den endelige afklaring, hvis en ellers straffri borger skulle havne i den situation at der skulle opstå tvivl om knivens lovlighed.

Man kunne i samme omgang "afhjælpe" politiets "utryghed" ([xx(]) ved at skulle lade et "bandemedlem" beholde sin "onde kniv" ved at udstede et cirkulære om at sådanne knive kan konfiskeres på stedet, mod behørig kvittering, og opbevares indtil lovændringerne er på plads.

Sværere er det altså ikke.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@Lani

Hvor mange tilfælde er der hvor alm. køkkenknive bliver brugt!!

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"

Hej Flemming.

Jeg kender ingen statestikker på knivområdet, men personligt har jeg da erfaring med at de også bliver benyttet, dog mest inden for hjemmets fire vægge.



Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Men en bestemt Hr. N.E.J. har med sin nidkærhed, og mangel på sund fornuft, fremprovokeret en fuldstændig tåbelig og uholdbar situation.



Jeg kender ikke sagen fra hverken Svendborg eller Tommerup i alle detaljer, men har det mest fra pressen. Ud fra det man læser som journalister har skrevet om sagen kan det umiddelbart lyde som mangel på sund fornuft.
Tilgengæld kender jeg N.E.J. og han er iøvrigt en aldeles flink og fornuftig person uden mere nidkærhed end det er sømmeligt for en polititjenestemand.

Så alene ud fra mit kendskab til hans person har jeg tillid til at hvis man kendte alle sagens detaljer, så ville jeg være enig i at han har handlet på fornuftig vis.

Men en ting kan slåes helt fast og det er at det ikke er ham der har fremprovokeret situationen. Grunden til den blev nemlig lagt allerede sommeren 2014 fra en dom, så vidt jeg husker fra Slagelse, er dog ikke sikker på geografien. Det var allerede der at retspraksis ændrede sig. Det vi ser nu er blot følgerne.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!


Min personbedømmelse i denne sag, stammer fra læsning af domsudskrift i nævnte sag.
Hvordan kan du i øvrigt komme frem til at sagen har grund i en dom som først kom ca 2 år efter at N.E.J. udførte den kontrol og beslaglæggelse som nu føre til dom.
Den oprindelige dom mod Hanghøj var mig bekendt rejst og kørt af samme politikreds. (ret mig hvis jeg tager fejl)I domsudskriften siger N.E.J. at man efter kontrollen og beslaglæggelsen, kontrollerede Hanghøj, (og fik ham dømt RED.)
Dog undre mig at en Fyn sag skal ende i Østre landsret, er det normalt ??


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
@Lani

Hvad mener du personligt, som trods alt har en finger på pulsen, der skal ændres for at tilgodese alle berørte parter i denne lidt bizzare sag, for det er jo trods alt "jer" der tager sagerne videre i systemet.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
@Lani

Jeg er ikke enig intat man ikke kan hastebehandle loven - det er udelukkende et spørgsmål om vilje. Havde der været tale om et hul i skatteloven hvor staten tabte penge havde man gennemført en lovændring på få uger med tilbagevirkende kraft til tidspunktet for førstebehandlingen. Det kunne man også gøre her, og for at sikre maksimal hastighed kunne man i første omgang rulle loven tilbage til før knivloven. Så kunne man efterfølgende nedsætte et udvalg og så efter sommerferien indfører de stramninger som et flertal synes er vigtige, men hvor man har taget ved lærer af fadæsen. Problemet i denne sag er at politikkerne ikke vil indrømme fejl samt at mange i JM og politi gerne så os borgere hensat i "føre-mode".

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
Lani
Var det ikke samme Odense politi som for nogle år siden gennemførte en række kontroller med skytteforeninger, hvor man i udgangspunktet udstedte ca 90 bødeforlæg til diverse foreningsformænd.
Da så DDS gik hårdt ind i disse sager, ja så måtte man søremig droppe ca 87 af bødeforlægene.

Egentligt synes jeg at der tegner sig et noget uheldigt billede af dette Odensekontor


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Som jeg kan læse Lani's indlæg har man hele tiden vidst hvilke knive der var problemet.
Så kan man jo undre sig over at man ikke, har sendt en vejledning ud til branchen, i stedet for at slæbe mennesker, der i god tro sælger knivene i retten.

At ulovlig gøre de nævnte knive hjælper ikke en hujende fis. De anskaffes bare andet steds fra.

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
De to knive som omtales som koster 1&3 i dommen er Buck folde knive (har set dem nævnt som model nr 112 )
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Lani
Var det ikke samme Odense politi som for nogle år siden gennemførte en række kontroller med skytteforeninger, hvor man i udgangspunktet udstedte ca 90 bødeforlæg til diverse foreningsformænd.
Da så DDS gik hårdt ind i disse sager, ja så måtte man søremig droppe ca 87 af bødeforlægene.

Egentligt synes jeg at der tegner sig et noget uheldigt billede af dette Odensekontor


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Jeg kender ikke sagen, ej heller detaljerne.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@Lani

Hvad mener du personligt, som trods alt har en finger på pulsen, der skal ændres for at tilgodese alle berørte parter i denne lidt bizzare sag, for det er jo trods alt "jer" der tager sagerne videre i systemet.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Det er svært at stille alle tilfredse i sådan en sag og jeg er ikke lovskriver, men en mulighed kunne være at man gør reglen om enhånds betjening betinget af anerkendelses værdigt formål på lige fod med feks. reglen om låsbarhed og max 7 cm. bladlængde.
På den måde ville man kunne straffe "Brian", men gøre det tilladt for feks. en jæger eller fisker at have en enhåndsbetjent kniv.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
@Lani ...

Det er LIGE PRÆCIS det man skulle gøre!

Det er SIMPELT og kræver kun enkle ændringer i loven, det vil IKKE påvirke indsatsen mod "knive i de forkerte hænder" tværtimod.

Samtidigt kunne man passende indføre regler der giver politiet lov til at konfiskere knive hvor de er i tvivl om hvorvidt kniven er lovlig, mod behørig kvittering. Så kan en ellers lovlydig borger afhente sin kniv på stationen, uden videre dikkedarer, og "de grimme drenge" komme ind og brumme for deres overtrædelse.

Oven i hatten vil det give os nyttige værktøjer tilbage, som ikke anses for et reelt problem i andre lande end DK.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Sikke noget fis...
Der er kun 4 knivdrab, der er sket uden for hjemmet det sidste år... alle øvrige er sket inden for hjemmet s4 vægge, hvor der er rigeligt med store knive til rådighed i køkkenet.

Alt det "hejs" med enhåndsbetjening og anerkendelsesværdige formål er rent spil for galleriet. De knivdrab der bliver begået uden for hjemmet bruges ikke alm. foldeknive - man risikerer at miste snitterne, hvis man stikker med sådan en....

Gør alle knive lovlige som udgangspunkt - uanset anerkendelseværdige formål - men gør så alle knive ulovlige i nattelivet - dvs. på diskoteker, barer og lign. steder, hvor der udskænkes alkohol med off. adgang.
Det er nemt at administrere - og vi kan have de knive vi vil og bruge dem til hvad vi vil, så længe det ikke er til vold og kriminalitet. Det er jo ikke knivtypen, der er afgør om der sker en forbrydelse - det er manden, der fører kniven...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Du har fuldstændig ret RAN. Men det får vi bare aldrig gennemført politisk, det kan ikke lade sig gøre.

Det er derfor der er mere fremtid i moderate justeringer af de gældende regler.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Ligesom der er en ekstra straf hvis kriminalitet er banderelateret så kunne man også have en regel om at det var forbudt at bære kniv i forbindelse med banderelateret aktiviteter og så have en liste over de berørte bander.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
En ting er den lov man får skrevet.. Den skal være gennemarbejdet, af personer der kan forholde sig fornuftigt til de følgende fakta:

1: At knive STADIG er helt uundværlige VÆRKTØJER i stort set alle lag i samfundet.

2: Knive bliver først "Et Våben" i det øjeblik knivens konstruktion UDELUKKER anden REEL anvendelse af "kniven" ELLER: Kniven ANVENDES som våben.

3: Kniven er et af de FØRSTE og mest FUNDAMENTALE menneskelige redskaber der findes. Man må derfor lovgive med indsigt i det faktum at at Kniven er MEGET mere end blot et værktøj, eller "et våben" Kniven har en enorm Kulturmæssig symbol-værdi, den Definerer ligefrem visse ting i mange kulturer.
"kniven" har været med os i mere end 1 MILLION ÅR [:0] Jeg vil vove den påstand at mennesker rent faktisk for længst har udviklet et instinktivt og arketypisk forhold til "knive"

4. Knives UDSEENDE er et fuldstændigt SUBJEKTIVT fænomen, og Hverken KAN eller må blive genstand for sagligt lovgivnings-arbejde.

Noget HELT andet er hvordan Den Dømmende magt og den Udøvende Magt så håndterer den lovgivning der bliver skrevet (Er skrevet)

Der er i vores samfund sket en holdnings-ændring der gør at alt for mange lever i den tro at man kan "gøre samfundet tryggere" med mere eller mindre "Drakonisk" lovgivning, og mere og mere detaljerede regler og love.
Det virker sikkert til et vist punkt, man har ingen virkning på så fundamentalt menneskelige ting som en kniv....

Men: så længe vi sætter karriere-politikere og verdensfjerne embedsmænd, "strammere" i Politiet og forskræmte feminister til at "bestemme for os" så kommer vi fortsat til at slås mod den slags verdensfjernt idioti...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
knivlignende redskaber har været brugt i ca. 2,5 mio år til at løse skæreopgaver !!! ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Retssag udsat

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Fornuftig dommer [Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Proptrækkeren er heller ikke ulovlig: http://jyllands-posten.dk/indland/politi...foldekniv/

Lidt sjovt at den ikke er ulovlig, enten fordi den ikke kan åbnes med én hånd, eller fordi det ikke er en kniv. Det virker som en lidt slatten argumentation, men fint nok de forsøger.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Ja det gør jo retssikkerheden meget bedre når de er ude i de tolkninger. Og det var mest fordi den ikke umiddelbart kunne åbnes med en hånd... Så når nu en anden betjent kan så klapper fælden... Tåbeligt!

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)