Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knivloven
Citat:quote:

når der er tale om almindelige små lommeknive, kan der være mange gode grunde


Jeg vil virkelig gerne se en liste over gode grunde, for jeg frygter at mine gode grunde ikke nødvendigvis også er politiets.
Svar
Jaaaamen .. så har vi IGEN fået lavet en lov om så den bliver lidt mere "Gummi-paragraf" og kan anvendes til "Smags-dommeri" over hvilket "udseende" en kniv har .. Ser den "Farlig ud" og ligger i "Brian med Tusserne"-s lomme når han sidder nede på bænken og drikker et par bajere med vennerne i MC klubben Så kan den jo UMULIGT have et "anerkendelsesværdigt formål" den MÅ være beregnet/tiltænkt noget andet end at skrælle et par af æblerne i nettoposen .. [V]...

Det paragraf-Pindene ikke fatter er at en kniv i 99,999% af alle tilfælde er et VÆRKTØJ og ikke et våben!!

Men i det mindste er vi sluppet af med vrøvlet omkring "enhåndsbetjente" foldeknive .. [^]

Jeg er sikker på at jeg stort set ALTID kan finde på en rigtig god grund til at bære kniv .. [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Fantastisk se lige denne her

http://jyllands-posten.dk/debat/breve/EC...listermest

Morsch
Morsch

Hjemme er sømanden, hjemvendt fra havet
Og jægeren hjemvendt fra jagten...
Svar
Selvom historien om den kære æbleskrællende pensionist fra Viborg er til at græde over (specielt "myndighedernes" håndtering af sagen [V][xx(]) Så VAR der faktisk tale om en kniv der ifølge "makværks-knivloven" klart er ulovlig .. Den havde nemlig et låsbart blad!!!

Og så er den jo HELT KLART "Særligt farlig" .. Vorherre Bevares!! [xx(]

DEt er derimod et klokkerent eksempel på hvad der kommer til at ske, når man sætter "tykpandet" vagtpersonale til reelt at være "dommere" over hvad der er "anerkendelsesværdigt"

Jeg har skrevet til Søren Pind .. Jeg har stillet ham følgende spørgsmål:

1: Hvilken form for "instruks" regner JM med at udsende til landets politi m.h.t. en ensartet og "fornuftig" håndtering af "Anerkendelsesværdigt formål" ??
Uden en sådan instruks, kan man nemt risikere en fuldstændig vilkårlig kriminalisering af helt almindelige borgere, hvis en tilfældig betjent "har en dårlig dag" --

2: Hvilken SAGLIG begrundelse har JM og diverse "eksperter" for konsekvent at omtale knive som "Våben"
En kniv er et fundamentalt menneskeligt VÆRKTØJ, og bliver KUN til et våben ved BRUG af kniven som et våben!!!!

3: Hvilken saglig begrundelse (og bestyrket af reelle DATA omkring kriminalitet) har JM og Politiets eksperter for at fratage almindelige borgere muligheden for at benytte fornuftige værktøjer, som f.eks. foldeknive der kan / er konstrueret til at kunne åbnes med 1 hånd, til Anerkendelsesværdige formål .. (JAgt, Fiskeri, spejder og andre udendørs-aktiviteter, camping e.t.c.)?? på samme måde som man må have knive med fast blad.. Hvori ligger det "særligt farlige" i foldeknive der kan åbnes med 1 hånd, set i forhold til en kniv med fast blad?
Dette SPECIELT set i lyset af at man frit kan købe og medbringe knive der ER konstrueret til at kunne åbnes med 1 hånd, som f.eks. hobby-knive og "Stanley-knive" i det lokale byggemarked.

4: Det lovforslag der er blevet præsenteret, indeholder et element af "omvendt bevisførelse" der er i DIREKTE modstrid med Dansk retspraksis.
Det KAN ikke være meningen at helt almindelige borgere der helt naturligt opfatter deres foldekniv, eller multiværktøj med indbygget knivsblad, som et helt almindeligt praktisk værktøj, og som ALDRIG har tænkt på dette som et "Våben" selv skal føre bevis for at dette er tilfældet, ovenikøbet mod en politimyndighed, der helt tydeligt har en dagsorden der gerne ser ALLE knive som "Våben"

Men sådan et brev får man nok heller aldrig et reelt svar på .. [V][xx(]

Vorherre til Hest!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Fin skrivelse Dravis.
Svar
Du går galt i byen med punkt 3. Det er netop det der er fjernet i lovforslaget: nu bliver enhåndsbetjente knive lige så lovlige/ulovlige som almindelige foldeknive og fastbladede knive/dolke. DVS enhåndsbetjening er overhovedet ikke nævnt i det nye lovforslag, så den får han nemt ved at svare på.

Det er præcist derfor SP kalder loven en lempelse, selvom den reelt er en straming og en kriminalisering af hundredtusindvis af almindelige danskere, eftersom enhver besiddelse af kniv uanset type fremover bliver betinget af anerkendelsesværdigt formål. I hvert fald hvis forslaget vedtages i sin nuværende form. Det håber jeg bestemt ikke det gør, men han er godtnok fast i mælet når han forsvarer det.

P.S @Tagergård: gider du ikke gøre billedet af de flyvende grise lidt mindre? det er det der gør at vi skal scrolle frem og tilbage i bredden for at læse indlæg i tråden nu.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Jeg kan ikke finde et eneste link til selve "teksten" til "Pinds nye knivlov" ????

Nogle kilder siger/skriver at foldeknive der er KONSTRUERET til enhåndsåbningg STADIG er klassificeret sammen med springknive o.s.v. som før, men at "foldeknive der KAN åbnes med en hånd" nu vil være OK; "med et anerkendelsesværdigt formål"

Andre kilder (og teksterne fra JM) siger blot: "enhåndsbetjente knive" vil kræve et "anerkendelsesværdigt formål"

Bladlængder og låsbarhed nævnes slet ikke .. ???

Uden den REELLE LOVTEKST til det nye lovforslag, kan man vel næppe udtale sig "kategorisk"

Derfor mener jeg stadig at mit "punkt 3" til Pinden kræver et svar...
[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Så lykkedes det endeligt at finde frem til selve "hørings-forslaget"

og redegørelsen for selve forarbejdet ...

Takket være "Scout"s "Google Fu" .. [Big Grin]

Der er INGEN tvivl om at lovforslaget fjerner flere af de "makværks-tiltag" der var omkring "enhånds foldere" og hvad der var "helt forbudt" og "kræver tilladelse" --

Der nævnes INTET omkring "enhånds-åbning" i den nye lovtekst !!!
Eneste nævnte bladlængde er 12 cm ...

Forarbejdet til denne "nye" "Pind-Lov" levner ikke tvivl om at hverken JM eller "politiets Eksperter" har kunnet præcisere begrebet, eller redegøre for hvorfor disse "enhånds-foldere" skulle være mere farlige end almindelige knive med fast blad eller andre foldeknive.
Bortset fra potientalet for "ulovligt brug" -- -som allerede ER forbudt ..

Til gengæld har man med den nye § 1, fjernet den eneste "rettighed" der lå i lovteksten, nemlig "retten" til at bære en lille 7 cm folder uden lås på bladet, UDEN at skulle redegøre for hvorfor man bærer denne kniv / multiværktøj med knivsblad ..

- endnu en "friheds-rettighed" fjernet .. I Tryghedens hellige navn-- [xx(]

(ordet "Tryg", eller "Tryghed" bliver nævnt mindst 3 gange i forarbejdet .. [xx(][V])

Dertil giver man blanke f..... i to fundamentale principper i Dansk Ret, nemlig "Lighed for loven"

( "pinden" skriver det helt ublu og uden at ryste på hånden: Det er mere troværdigt at en borger har en lille kniv på sig til at skrælle et æble, end en Rocker eller et bandemedlem har en kniv på sig og påstår det samme)

OM IGEN Pind!!! Love SKAL skrives så der ER "lighed for loven"

OG: Bevisbyrden: Det bliver uanset intentionerne i forarbejdet til loven, borgerens "hovedpine" at føre omvendt bevisførelse hvis politiet kører i stilling med "at sandsynliggøre at en person bærer kniv UDEN at have et "anerkendelsesværdigt formål"

I forarbejdet skrives der godt nok at "Med hensyn til beviset for, om bestemmelsen er overtrådt, må udgangspunktet tages i den almindelige processuelle grundsætning, at anklagemyndigheden har bevisbyrden. Det er således ikke tiltalte, der selv skal bevise, at kniven bæres som
led i erhverv mv. Noget andet er, at sigtede/tiltalte for at kunne
unddrage sig strafansvar i praksis i almindelighed ikke vil kunne
nøjes med at hævde, at kniven skal bruges til et af de formål, der
fritager for straf, hvis der ikke samtidig foreligger
omstændigheder f.eks. med hensyn til påklædning, tid og sted,
måden kniven bæres på, knivens art mv., der underbygger denne
påstand. Denne samlede bedømmelse vil medføre, at der
forekommer en række situationer, hvor personer normalt aldrig
lovligt vil kunne bære en kniv. Det vil f.eks. gælde tilskuere til
sportskampe, gæster på værtshuse og personer, der går ”i byen for at more sig".

--- Formuleringen modsiger sig selv allerede nogle få linjer nede ..

-- Det DUER ikke, Pind! OM igen ..

OG så til slut det totale RABLENDE idioti om at knive STADIG ikke må "besiddes" i biler der befinder sig på offentligt område ..

Hvor skal man så gøre af den kniv man LOVLIGT går med på arbejde, men ikke må tage med på "Starbucks" når man skal have en kop fredags-latte med kollegerne ... [:I][Big Grin]

Jeg må gerne opbevare mine jagtvåben i bilen, hvis jeg skal ind og tanke og spise et par kradsere på vej på Jagt i Tyskland, men hvad med jagtkniven?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Dravis: jagtkniven skal du bruge til at skære kradserne over så den må du vel tage med ind... ;-)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
Dommerforeningens bemærkninger

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
DJs høringssvar

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Det er da fantastisk med det lovforslag [Sad!]
Når selv dommerforeningen har så tydelige forslag til ændringer, samt at de mener at der er paragraffer i straffeloven der bør ændres hvis dette lovforslag går igennem er det vist på sin plads med en grundig omskrivning af forslaget!

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
Advokatrådets høringssvar

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Advokatrådet skal da vist lige have checket deres links[}Smile]

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
Det virkede igår[:0]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Mere kritik

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Udmelding fra DJ i forbindelse med revision af første lovforslag:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyhedsarkiv/2016/pind-har-forbedret-knivloven/

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
prøver at hakke mig igennem selv lovteksten der er i link forneden på DJs side.. men ikke min 'spids kompetence' sådant juristeri

så de 7cm aspektet ser ud til at være ude .. men det med fastlåst foldekniv er det også ude? (fx en Schweitzerkniv med lås..kan den bruges betragtes på line med andre knive til fx jagt/fiskeri etc)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
Hvor blev af "der ikke kan fastlåses i udfoldet position.", sådan som jeg læser det, må vi godt have foldeknive med lås/spærre - eller hvad?

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
Jeg er altså i tvivl.
DVS. mit elskede leatherman wave multitool, med enhåndsbetjent blad der er lige præcis under 7 cm langt, der kan låses i udfoldet tilstand, ikke skal fiskes op af mosen endnu for at kunne medbringes til dagligdags gøremål.?????
SØRGELIGT.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)