Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Alfred Field
#21
Nydeligt arbejde Walnut!

Linieafstanden i den oprindelige netskæring ser lidt grov ud, men den skal vel have en finere tæthed i det nye forskæfte – ik` [:p]

mvh.
Swift
Svar
#22
Hej Swift
16 lpi er målt på det oprindelige forskæfte.Finder ud af i løbet af aftenen, om jeg vil netskære i 18 eller 24 lpi. Jeg har egentlig været stemt for de 18 lpi, fordi Alfred er en forholdsvis kraftig 12ér. Omvendt tror jeg, at 24 lpi altid klæder et engelsk skæfte.Jeg er lige blevet færdig med at slette overfladen og rette overmål af træ til.
Mvh Walnut
Svar
#23
[Image: DSC01800.jpg]
På billedet ses de remedier, jeg har brugt i pudsefasen. Og nej! Jeg har ikke glemt at få ståluld med på billedet[Wink] Det er bandlyst til træarbejde i det lille værksted.
Den lille dobbelthuggede fil har slettet overfladen, inden jeg tog fat med min smergelpind.Jeg har afsluttet med at slibe med korn 1500 i neutral skæfteolie. Det færdige skæftearbejde får lov til at stå i den neutrale olie. Det har altid været lidt af en gåde for mig, at man fra dag 1 skal arbejde med mørk olie i skæftetræ, der har god åretegning. Efter min mening skal stærkt farvende olie kun bruges til meget kedelig skæftetræ.
Mvh Walnut
Svar
#24
hej walnut
Citat:quote:

Og nej! Jeg har ikke glemt at få ståluld med på billedet Det er bandlyst til træarbejde


har du nogen sinde prøvet bronzeuld ??

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej walnut
Citat:quote:

Og nej! Jeg har ikke glemt at få ståluld med på billedet Det er bandlyst til træarbejde


har du nogen sinde prøvet bronzeuld ??

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



Hej Hatting.
"Jeg hører ikke..jeg ser ikke.. Men nej, det har jeg ikke. Det er ikke kun p.g.a. af evt. misfarvning under arbejdet eller senere, at jeg ikke bruger diverse metalduske[:I] Når jeg f.eks.,efter at have støvsuget forskæftet for støv,tager en blød børste og børster efter napper træet af og til en lille bid af børstefibrene. De bliver fanget i porer, modvækst el. andet.Det samme kan ske med metaltråde med det resultat, at der rives træfibre op eller små stykker metaltråd afsættes i træet.Ingen af delene kan jeg lide tanken om.
Indrømmet: Vi er måske i perfid zone[Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#26
[Image: DSC01802.jpg]
Udlægning af første spor og lettere smadret[B)].
Jeg har ikke fremstillet de fine anordninger, der kan laves til fastholdelse af emnet, når der netskæres. Jeg har suppleret de to skindbelagte kiler med et stykke træ fastholdt af en skruetvinge på bordet.Den bruges til at holde imod med, så jeg ikke skal bruge kræfter på det.
Pointer Long Fine og Spacer One blind er brugt indtil nu. Der bliver formodentlig indsat et pyntekantjern.
Jeg kom rimeligt rundt om alle forhindringer. Jeg har valgt at lave et lille rudeformet "helle" rundt om møtrikken.
Tapen på forskæftet er advarsler til netskæreren[^]. Markerer områder, hvor der ikke skal køres over linierne. Altså mønsterfrit område[}Smile]
Walnut
Svar
#27
[Image: DSC01807.jpg]
Færdigt forskæfte.
Nu kender jeg mindst en grund til at vælge et rundt tværsnit i den forreste del af forskæftet. Det tager lang tid og kræver højeste opmærksomhedsniveau at komme sikkert rundt på de lange diagonal linier. Det kritiske sted er lige i området på kanten.
Jeg venter med at lave Old Alfred´s bagskæfte,indtil jeg er færdig med skæftningen af den lille Sako Varmint.
Walnut
Svar
#28
Jeg har lige fået en sjov bestilling på skæftearbejde: Jeg skal skæfte en SoftGun for en af sønnikes kammerater. Han er en rigtig Freak og vil gerne have lavet et træskæfte[:o)]Jeg håber, at han udtager en Sniper i samlingen[:p] Prisen for skæftearbejdet er solid jysk naturalieøkonomi. Han fremstiller et kogekar 80x20x15 cm i rustfrit. Første menu i gryden bliver 3 s/s haglløb.
Walnut
Svar
#29
Kan os der er træspasser så sende vores gamle s/s bøsser over til en total renovering nyt skæfte og en brunering[Big Grin][Big Grin][:p]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by H.C

Kan os der er træspasser så sende vores gamle s/s bøsser over til en total renovering nyt skæfte og en brunering[Big Grin][Big Grin][:p]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.



Hej H.C
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Lidt krejlerblod flyder i systemet. Man kan ikke prakke mig en gammel trailer på, men jeg stadig så ung i riffeljagt, at jeg måske kunne lokkes til en interessant skæftning, hvis modydelsen var adgang til en god buk eller en mindre hjort[Wink]
Tilføjet: Blev lige ramt af en grim fornemmelse af total sårbarhed[:0]. Jeg fik pludselig M@x ved PCén på nethinden: Jeg så teksten...
Så til dig M@x: Nej, det er ikke betalingsdyr på diverse godser udi det ganske land! Send derfor ikke mailadresser og tlf. numre på disse dyresælger med en forventning om en skæftning som modydelse[Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#31
@ Walnut!

Ridser du da osse i kulfiber? Så finder jeg gerne en buk til dig....[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by M@X

@ Walnut!

Ridser du da osse i kulfiber? Så finder jeg gerne en buk til dig....[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Hej M@x.
Pas[^] Manglende Know How.
Mvh Walnut
Svar
#33
[Image: DSC01813.jpg]
Jeg træder vande[^] For ikke at gå helt op i limningen, har jeg halet et hængeparti frem fra våbenskabet.Jeg kan ikke lave mere på Varminten og tid/ overskud er ikke lige til Alfreds bagskæfte. Den forliste Sauer, som min far i sin tid forærede mig til mit første projekt er nu halet frem i lyset for at få sit nye forskæfte.Jeg har længe haft et virkeligt fint erstatningsstykke liggende fra Chiron, som var tiltænkt Saueren. Meget passende at forsætte med det efter arbejdet med forskæftet til Alfred. Rent teknisk er arbejdet meget lettere end ved det forrige. Jeg begyndte i eftermiddag, og den første metaldel er allerede på plads.Fjernede stort set alt materiale i endebuen med fræseren, så der kun var tilpasning tilbage.
Bladrede lige tilbage og fandt den gamle hyldest til Swift, der er tilbage i storform.Jeg er stadig meget taknemmelig for kollisionen med hans dokumenterede projekter. De var i høj grad igangsættende. Nu er jeg totalt tændt[:p] på strygebrunering.Den friske billedserie og tekst har igen været ansporende. Jeg har købt det meste af remedierne hjem.Håber på at kunne klikke forskæftet på i weekenden, hvor den forhåbentlig også står på Snepper[:p][:p]
Walnut
Svar
#34
Hej Walnut.

Det er altid rart at få klaret sine hængepartier. [Smile]

Jeg husker godt ”Saueren”, men var dens skæfte ikke af Claro Walnut?

mvh.
Swift
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hej Walnut.

Det er altid rart at få klaret sine hængepartier. [Smile]

Jeg husker godt ”Saueren”, men var dens skæfte ikke af Claro Walnut?

mvh.
Swift


Hej Swift
Sauerskæftet er Claro Walnut. Forskæftet bliver i Tyrkisk Valnød. Jeg har accepteret denne cocktail, fordi jeg tror, at det bliver et klædeligt match.
Mvh Walnut
Svar
#36
[Image: DSC01816.jpg]
Den kvinde må virkelig elske mig[Big Grin]
Jeg har fået licens til at benytte badeværelset, når jeg skal fræse[8D].
Selvfølgelig kun, når der ikke er lys og opholdsvejr udenfor.
Prisen, for dette generøse tilbud fra Fruen, er naturligvis en rengøring af badeværelset.En aktivitet jeg normalt gør alt for at slippe for. Fræseaktiviteten er en stærkt formildende omstændighed[Wink] Jeg er færdig med at fræse til udløserarrangementet, og det foregik uden den store dramatik. Det er kun en smule tilpasning, der skal til, inden den falder på plads i forskæftet.
Der er lige et badebærelse, der skal soigneres[^]
Mvh Walnut
Svar
#37
Hold da op. Det er den flotteste høvlebænk jeg længe har set.[Smile]

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by skytmar

Hold da op. Det er den flotteste høvlebænk jeg længe har set.[Smile]



Hej Skytmar.
Jo tak[Smile], stod til udsmidning på skolen efter en hensygnende tilværelse i den mørke kælder. Blev halet ud i lyset. Et utal af dykkere blev halet op af bøgetræet. Nedslibning, nye såler i valnød, opretning og slibning med efterfølgende oliering friskede det hele op.Den lille bænk er uundværlig, når jeg vælger at lave noget herhjemme.
Mvh Walnut
Svar
#39
Hej Wawlnut-tillykke med det fine "delresultat"

Har du prøvet at veje kanonen,som den var inden du gik i gang med projektet? Bare for at sammenligne med vægtet når den engang bliver færdig.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#40
[Image: DSC01829.jpg]
Hej[Smile]
Der gik heldigvis så meget jagt i den i weekenden, at jeg kunne holde lidt fri fra skæfteriet.Jeg havde tidligt fri i dag, så jeg kunne rykke på forskæftet til den gamle Sauer. Jeg har gennem Hatting fået et sæt med 5 Barrel Bedding Tools hjem. Jeg kunne, som forventet, konstatere, at der var en 3/4 inch. iblandt disse forskellige størrelser, der lige passede til løbskanalerne på cal. 12.Det grove arbejde med kanalerne blev lavet med et huljern, der har en kurve, der er god at arbejde med, og som passer fint til løbskanalerne. I den sidste fase, blev der sodet. En langsommelig men usvigelig sikker metode når der skal arbejdes metodisk frem mod den færdige form. I sodefasen blev der arbejdet med Barrel Tool og kædesavsfil i størrelsen 5,4m.m. Jeg er meget glad for kædesavsfilen, fordi den i sidste fase af tilpasningen, tager spåner i passende mængde og tempo. Det er også fint, at den er lang, så der kan rettes længere flader til.
Barrel Tool er et stykke fantastisk værktøj. Dette forskæfte er mit fjerde og er det, teknisk set, bedste. Det er også det forskæftetræ, der har haft den flotteste inderside. Et dejligt syn som jeg har nydt, når jeg har arbejdet på det.
I baggrunden af billedet ses en lille trækølle, der stod til udsmidning. Overfladen var med tiden tæsket i stykker af forkert brug. Satte den forsøgsvis i drejebænken og 5m.m. efter var der en ny trækølle. Bøgetræ er dejligt holdbart. Køllen er taget i brug i grovfasen, hvor der har været arbejdet med huljernet.
Og til ULG: Jeg vil prøve at veje før og efter på nogle af mine projekter.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)